Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: tipo874
« skrivet: 08 februari 2013, 15:21:23 »

Den gamla skurna York-kompressorn jag har liggande snurrar nog med ungefär samma varvtal som vevaxeln. Remskivan är rätt stor, men det var även vevaxelremskivan på gamla Ford 351 Cleveland.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 08 februari 2013, 15:08:11 »

Ang. effekten på en bil-AC så har jag sett siffror på mellan 2-10 kw kylkapacitet beroende på motorns varvtal och kompressorstorlek.
Vet dock inte hur det skulle bli med hållbarheten om man tänkte sig en typisk sådan komp i ett bygge? Har en gammal York kolvkompressor stående som ser ut att vara ganska robust. :) Den är nog en bra kandidat till en vatten- eller vind-driven värmepump.

Vad pratar vi för varvtal på kompressoraxeln då?
Är det utväxling mellan motoraxel och kompressoraxel?

Det är fortfarande intressant eftersom man kan bygga en inverterpump med varvtalsreglerad DC-motor  a:gl
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 07 februari 2013, 21:41:47 »

HFO1234yf - Ett nytt köldmedium med lägre GWP som är tänkt som en ersättare till främst R134a i bilar.
Förstår inte varför man inte bara kör på propan/isobutan som i vilken kyl eller frys som helst, men blir väl så när Du Pont och de andra får ordet...

Ang. effekten på en bil-AC så har jag sett siffror på mellan 2-10 kw kylkapacitet beroende på motorns varvtal och kompressorstorlek.
Vet dock inte hur det skulle bli med hållbarheten om man tänkte sig en typisk sådan komp i ett bygge? Har en gammal York kolvkompressor stående som ser ut att vara ganska robust. :) Den är nog en bra kandidat till en vatten- eller vind-driven värmepump.

Aha, det där, OK.
Jag hörde att lobbyn lyckats ordna en explosion i ngt fordon fyllt med hc och nu har man övertygat politikerna om att det måste bli HFO1234yf i fordon av säkerhetsskäl... FiR
Gasbilar är ändå OK...
Vi får väl skynda oss att fylla med Propan då innan det också blir förbjudet.... :::_)
Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 07 februari 2013, 20:01:17 »

HFO1234yf - Ett nytt köldmedium med lägre GWP som är tänkt som en ersättare till främst R134a i bilar.
Förstår inte varför man inte bara kör på propan/isobutan som i vilken kyl eller frys som helst, men blir väl så när Du Pont och de andra får ordet...

Ang. effekten på en bil-AC så har jag sett siffror på mellan 2-10 kw kylkapacitet beroende på motorns varvtal och kompressorstorlek.
Vet dock inte hur det skulle bli med hållbarheten om man tänkte sig en typisk sådan komp i ett bygge? Har en gammal York kolvkompressor stående som ser ut att vara ganska robust. :) Den är nog en bra kandidat till en vatten- eller vind-driven värmepump.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 07 februari 2013, 17:36:24 »

HFO1234yr ?
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 06 februari 2013, 21:28:06 »

när jag tittade på en mätsvit som egentligen var till för att visa hur 'förträfflig' HFO1234yr (nåja, dom kroknar när det blir lite varmare ute...) och titta man på in och uteffekter (man mätte ju varenda varv, moment och hur mycket ström som matades, hur mycket luft som kyldes och värmdes etc. så är den isentropiska verkningsgraden på en bil-AC riktigt bra  - lätt över 0.8 då man inte tar hänsyn till förluster i elmotorer etc. som vanliga hermetiska kompressorer - och för bra COP så är hög isentropisk verkninsgrad på kompressorn väldigt påverkande, nästan mer än någon annan faktor.

Hur många kw kyleffekt har en bilkompressor?
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 06 februari 2013, 21:10:17 »

när jag tittade på en mätsvit som egentligen var till för att visa hur 'förträfflig' HFO1234yr (nåja, dom kroknar när det blir lite varmare ute...) och titta man på in och uteffekter (man mätte ju varenda varv, moment och hur mycket ström som matades, hur mycket luft som kyldes och värmdes etc. så är den isentropiska verkningsgraden på en bil-AC riktigt bra  - lätt över 0.8 då man inte tar hänsyn till förluster i elmotorer etc. som vanliga hermetiska kompressorer - och för bra COP så är hög isentropisk verkninsgrad på kompressorn väldigt påverkande, nästan mer än någon annan faktor.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 05 februari 2013, 21:02:52 »

Det är såna här trådar som gör att man känner att man är bland likasinnade!! 3some
Vilken gube!
Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 05 februari 2013, 17:18:23 »

Härlig läsning! :)
Beträffande köldmedium så borde någon introducera gubben till propan, blir ju lite billigare att fylla på då också.

Jag har för övrigt tänkt i liknande banor, typ att använda en AC-kompressor från bil tillsammans med ett vindkraftverk. Borde kunna ge en hel del värme..
Skrivet av: cougar
« skrivet: 05 februari 2013, 14:22:25 »

Köldmediet, vatten?
Den gick på freon R-12, men packboxen var inte riktigt tät så freonet läckte sakta ut.
Gubben hade haft en stor tub R12 som han hade fyllt systemet med vid behov, men det var slut nu och han kunde inte köpa nått nytt  ::)
Kompisen ville inte konvertera till R134 utan byte till R152 istället.
Anläggningen uppfyller ju inga krav så kompisen gjorde jobbet "i skydd av mörkret" därför han tyckte det var en fantastisk skapelse.
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 05 februari 2013, 14:00:31 »

Citera
"blir det riktigt kallt ute får jag lägga i tvåan"
:-))
Kul skapelse, och rolig läsning.
Håller med, det är den typen av anläggningar man skulle vilja bygga ihop.
Fast något mer high-tech då.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 05 februari 2013, 13:54:30 »

Köldmediet, vatten?
Skrivet av: cougar
« skrivet: 05 februari 2013, 12:36:13 »

en gammal jobbarkompis till mig var i trakterna runt Älvdalen och kom i kontakt med en Åsa-Nissegubbe som hade en mängd roliga low-tech uppfinningar.
Bla. hade han en "värmepump" som drevs av dalälvens rinnande vatten med skovelhjul.
Skovelhjulet drev en gammal öppen Bitzer-kompressor via en växellåda från en gammal Volvo 140:a.
"expansionsventilen" var att röret var tillplattat på ett ställe och kollektorn var en kopparrörslinga på botten av sjön.
"kondensorn" var en kopparslinga i en 2KBM farmartank.

I boden där han hade värmepumpen i fanns det inte ens el. värmen leddes via en kulvert till huset där det satt en cirkulationspump och en shunt.

Kompisen uppskattade skapelsen att ge ca 5KW (på ettan) "blir det riktigt kallt ute får jag lägga i tvåan" sa gubben "man trean funkar inte för då stannar skoveln" och den enda strömförbrukningen som fanns på anläggningen var cirkulationspumpen, 170w.

Jag tycker det är genialiskt, attan vad jag skulle vilja pröva att bygga en sådan anläggning, lite mer high-tech. synd att jag inte bor i närheten av en älv.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!