Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Duscha varmt  (läst 3612 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pheidias

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Duscha varmt
« skrivet: 03 oktober 2011, 14:05:34 »
Hej!

Nu när kylan är på väg har kallvattnet blivit några grader kallare och då lyckas min dusch inte ge tillräckligt varmt vatten för att det ska vara behagligt.
Jag har en Mora Cera som är ca 3 år gammal i duschen.

Det verkar som om duschblandaren måste blanda in kallvatten i vattnet och att det inte fungerar med ett lågtemp system som bergvärme (Vi konverterade från oljepanna i våras)

Vi har inga problem med de blandare som sitter vid handfaten utan det är bara duschen som inte ger hett vatten.

Någon som har några tips på om man kan göra något åt detta förutom att byta blandare och finns det då blandare som är bättre anpassade till lågtempsystem?


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Duscha varmt
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2011, 14:14:23 »
Man har väl inte olika blandare för olika temperatur på varmvattnet? Det låter snarare som att det är nåt fel på din blandare om det alltid läcker ut kallvatten oavsett vilken temp du ställer in. Jag antar att det är en termostatblandare vi pratar om...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Duscha varmt
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2011, 14:33:43 »
Räcker inte varmvattnet ens om man går förbi spärren?

Jag har en Mora Cera till badkaret, och det är inget problem att köra ut så varmt vatten VP:n klarar av att ge.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Sly

  • Allt i allo..........
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Duscha varmt
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2011, 15:55:38 »
Har du kollat om varmvattenröret fram till blandaren blir varmt (mer än ljummet)? Blir det varmt så är det blandarfel (termostat). Bara att byta blandare om inte termostat/känselkropp finns som reservdel.
NIBE 1245-10, 190m borra, 160kvm. UKV100. 12-14 starter/dygn oftast, under kalla säsongen     (5-15 min/max under Ã¥ret).

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Duscha varmt
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2011, 16:57:01 »
Ja om värmepumpen ger ut mer än 45gr så skall detta räcka till varm dusch, kolla blandaren, dessa brukar även kalka igen efter några år, samt beroende på vattenkvalitet mm..tror du hittar felet där..

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Duscha varmt
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2011, 18:56:31 »
Det är säkert blandaren som är trasig. Renovera (är ganska dyrt och inte helt okomplicerat) eller köp ny, det gjorde jag. Man kan även kolla om det sitter en blandare nere på varmvattenberedaren. Den brukar också läcka kallvatten efter några år. Ta bort den blandaren så brukar varmvattnet bli litet varmare
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Pheidias

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Duscha varmt
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2011, 22:06:40 »
Får skruva isär och kolla, annars är väl ett inköp på lut. Lite trist att en så pass ny och dyr sak inte håller längre...

Utloggad svartenbrandt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Duscha varmt
« Svar #7 skrivet: 05 oktober 2011, 22:35:58 »
Hej,
Vissa blandare går att ställa in hur mycket kallt och varmt vatten som ska blandas för att ge behaglig värme vid "mitten-läget".
Vet inte om det går att ställa in på just den blandaren dock..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!