Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: knepig
« skrivet: 10 juli 2012, 21:35:53 »

Skulle jag använda nibes lösning så allt styrs från vp så hade jag kopplat som på bilden med en 3rörskopplad arbetstank och satt avst ventiler på den oshuntade kretsen och sedan valt en extern cirkpump som tål att jobba mot stängd ventil, typ grundfos alpha eller liknande.. sen kan man ju fråga sig om det verkligen är värt att köra 4 klimatsystem i en villa?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 juni 2012, 07:46:47 »

Ja, pengamässigt blir det ingen större skillnad på shuntpaket och arbetstank, och då är arbetstanken bättre.
Med arbetstank kan du köra med termostater på alla radiatorer, men det är en fördel om du under första vintern låter termostaterna vara fullt öppna i den kallaste rummen, det hjälper dig att trimma in kurvlutningen på ett optimalt sätt, och du kan få ut högsta möjliga COP från din värmepump.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 juni 2012, 22:37:16 »

Skulle det inte funka med arbetstank och endast 1 klimatsystem men termostater på radarna i huset i källaren kan du säkert vara utan termostater sen ställer du in en lämplig värmekurva och väljer tex en min temp på framledningen på tex 25 grader då kommer vp att göra värme även på sommaren vill man vara riktigt säker på att ingen värme går till huset kan man stänga en kulventil på sommaren.
Skrivet av: ACCEPT
« skrivet: 20 juni 2012, 21:48:41 »

Ja det måste bli källaren som är krets 1 efter vad jag förstått av er. Frågan nu bara är om det är värt att koppla in det på detta sätt med 2 givare och separata system? Verkar som att det är svårt att optimera det hela. Pengamässigt är det inte så stor skillnad men det känns som om att man kanske kommer få problem framöver med dubbla inställningar eller har jag fel där? Kanske bättre att koppla ihop dem med endast en givare då i källaren bara? Om Nibes shunt är dålig, vilken borde vara skräddarsydd för flera klimatsystem så undrar ju jag som är novis på detta om andra märken är bättre? Det är bra att man kan fråga runt här och få lite mera åsikter, fakta och tankar om detta än vad bara "rörmokaren" lovar. Tack!
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 juni 2012, 19:33:47 »

Det måste väl bli källaren som är krets 1 eftersom den kräver värme en större del av året. Men köp inte Nibes shunt paket för har läst om att dom har så mycket inre läckage så värmen kommer att gå ut på resten av huset fast shunten är stängd men det gick visst att lösa genom att köpa ett styrkort och en vanlig motordriven shunt (tror jag) sök på forumet så hittar du säkert svaret.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 juni 2012, 13:46:13 »

Den klimatkrets som kräver högre framledningstemp styr temperaturen på utgående ledning (styrs av reglerkrets 1 i styrdatorn), sen sätter man in en shunt som shuntar ned värmen en aning till den krets som klarar sig med lägre framledningstemp (shunten styrs av reglerkrets 2).
I shunten blandar man ut framledningsvattnet med kallare vatten från returledningen.
Det knepiga kan vara att avgöra vilken av kretsarna som kräver högre framledningstemp.
Skrivet av: ACCEPT
« skrivet: 20 juni 2012, 11:29:06 »

Hej igen.

Har nu haft två rörmokare här som båda rekommenderar att koppla in ett tvårörssystem i källaren där många element är mer eller mindre sönderrostade där nere och kan gå sönder när som hellst. Sedan senaste inlägget har jag avlägsnat ett till. Båda vill koppla på systemet på det andra direkt där ledningen går ut från pumpen nu. Jag frågade om innegivare till båda systemen varav den ena svarar att det finns ju bara ett rör från pumpen... Han menar att man styr det "direkt" med shunten tror jag... Den andre som är auktoriserad Nibe återförsäljare pratade om en värmeväxlare/shunt (kanske denna då http://www.nibe.se/Produkter/Tillbehor/NIBE-ECS-40/ ) och att det går bra med en rumsgivare till och att man sedan programmerar in det i pumpen så att det går att ha högre värme i källare på vintern och litegrann på vår/höst när man ej har värme där uppe... Men jag som inte kan ngt om detta blir mest förvirrad. Om två rumsgivare ska justera olika värme till två system, borde de då inte kopplas direkt på pumpen så att det kommer olika värme till de två systemen direkt från pumpen? Kopplar man på den "enda" pipen borde ju systemet bara känna av rumsgivaren från övervåningen... ? Har den andre rörmokaren rätt och det är ngn fifffig teknisk lösning jag inte begriper eller borde jag prata med fler krökare???
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 september 2011, 17:18:39 »

Den enda anledningen att installera flera klimatsystem (tror jag i alla fall) är om man vill ha olika framledning i de båda systemen men som jag tror i ditt fall räcker det med att justera flödena i systemet och köra med samma framledning.
Skrivet av: ACCEPT
« skrivet: 26 september 2011, 11:51:06 »

Väcker liv i en gammal tråd då jag har samma funderingar som avhandlats här.

Det är så att jag har ett sånt där "härligt" ettrörssystem i mitt hus vilket gör att det blir svårt att få jämn värme. Systemet har nu 12 (13, en urkopplad radiator som dock snor värme med sin retur) radiatorer. Från "huvudstammen" så att säga, delar en del av sig mot gillestugan där jag har två stora element som blir riktigt varma. Från den fortsatta ledningen delar den sig i två delar där en del går till tvättstugan och lilla toaletten i källaren, dessa element blir aldrig varma. Den andra delen går upp mot övervåningen och splittar sig sedan i två delar om 4 radiatorer vardera. Den ena delen som går över tvättstugan/toaletten blir fisljumma medan den andra sidan blir riktigt varma och sköna. Huset blir varmt om man har dörrarna öppna. Hade tänkt att det skulle bli varmt i alla element. Vi har strypt och ökat tillförseln på de olika ledningarna, men det är ganska svårt att få till ett bra resultat tycker jag. Snart
 är ju vintern här igen  :(
Så till ämnet för tråden. Vi tänkte dra om till tvårörsystem i källaren. Hur funkar det då med att koppla in ett till system på pumpen. Det är ju möjligt om jag förstått det rätt med fyra stycken "system" på 1245:an. Jag kommer att dra rören själv med hjälp av en bekant som kan detta, men låta en rörmokare göra installationen mot pumpen. Vid golvärme har man vad jag förstår en "shuntventil" som kopplas på en radiatorslinga och reglerar värmen till det systemet. Men är det möjligt att ha två radiatorsystem som jag tänkt eller måste jag göra om hela huset till tvårörssystem? Blir ju ganska stora ingrepp på övervåningen som jag inte vill göra just nu iaf. Om det är möjligt med flera radiatorsystem, dvs ett tvårörs i källaren och sedan behålla enrörs på övervåningen, borde jag i så fall dela på dessa enrörsystem också så att det blir två separata enrörssystem om 4 radiatorer plus det i källaren?  Eller räcker trycket till måntro för 8 stycken där uppe? Jag hade en rörmokare här för att tag sedan som sa att som det är nu, är det för många radiatorer på samma slinga...
Skrivet av: jumbo
« skrivet: 25 mars 2011, 19:19:23 »

Har i och för sig elpanna just nu men förra sommaren lät jag pannan/cirkpumpen vara på och då cirkulerades 24 trasigt vatten trots börvärde på 18 om jag minns rätt. Antar att elementen värmdes i varma övervåningen till källaren som behövde värmen.
Skrivet av: mexitegel
« skrivet: 07 januari 2011, 22:39:12 »

Tänkte inte köra hela sommaren men om man har värmen på tills det blir 17 ute funkar det väl ?
men om man kör ut 20-23 graders vatten så kanske det räcker för golvvärmen, det går väl att knäcka till kurvan.
Jag får väl prova och rapportera tillbaka ( om det blir en Nibe)

Ja, det är ju bara att testa sig fram och du kan knäcka kurvan som det behagar. Varje klimatsystem har sin egen kurva.
Skrivet av: JockeB
« skrivet: 03 januari 2011, 08:31:36 »

Tänkte inte köra hela sommaren men om man har värmen på tills det blir 17 ute funkar det väl ?
men om man kör ut 20-23 graders vatten så kanske det räcker för golvvärmen, det går väl att knäcka till kurvan.
Jag får väl prova och rapportera tillbaka ( om det blir en Nibe)



Skrivet av: mexitegel
« skrivet: 02 januari 2011, 16:19:35 »

Lyfter en gammal tråd....

Jag vill ha värme i källaren (golv värme) längre in på våren och starta tidigare på hösten.
Hur kan man få det att fungera med ECS 40/41 ?
Om gradminuterna "bara" räknas för övervåningen.
Manuell avstängning vill jag inte hålla på med.


Det där går att lösa med flera klimatsystem, men i ditt fall kan det nog bli lite komplicerat, eftersom de sekundära klimatsystemen alltid är beroende av att det primära systemet håller samma eller högre temperatur. Om VP slutar tillverka värme till det primära systemet, så kallnar det sekundära också.
Man kanske skulle kunna köra pannan mot en tank och installera två sekundära klimatsystem...?

Problemet är att VP stänger av cirk.pumparna när den slutar producera värme. Isåfall får man ställa in den så den inte slutar med det, första klimatsystemet är  tanken och sedan de två andra är radiatorer och golvvärme, men det kommer innebära att man har en cirkpump som står och går hela sommaren till ingen nytta.
Skrivet av: Strip
« skrivet: 29 december 2010, 12:26:41 »

Lyfter en gammal tråd....

Jag vill ha värme i källaren (golv värme) längre in på våren och starta tidigare på hösten.
Hur kan man få det att fungera med ECS 40/41 ?
Om gradminuterna "bara" räknas för övervåningen.
Manuell avstängning vill jag inte hålla på med.


Det där går att lösa med flera klimatsystem, men i ditt fall kan det nog bli lite komplicerat, eftersom de sekundära klimatsystemen alltid är beroende av att det primära systemet håller samma eller högre temperatur. Om VP slutar tillverka värme till det primära systemet, så kallnar det sekundära också.
Man kanske skulle kunna köra pannan mot en tank och installera två sekundära klimatsystem...?
Skrivet av: JockeB
« skrivet: 29 december 2010, 11:45:42 »

Lyfter en gammal tråd....

Jag vill ha värme i källaren (golv värme) längre in på våren och starta tidigare på hösten.
Hur kan man få det att fungera med ECS 40/41 ?
Om gradminuterna "bara" räknas för övervåningen.
Manuell avstängning vill jag inte hålla på med.
Skrivet av: mexitegel
« skrivet: 20 augusti 2010, 09:44:21 »

Rumsgivarna finjusterar börvärdet för framledningstemp, och detta innebär också att gradminutberäkningen blir annorlunda.
Behövs det mindre värme i huset så justerar rumsgivaren ned börvärdet, och gradminutregleringen räknar då också långsammare upp värdet, vilket gör att man får längre stilleståndsperioder på kompressorn än om man kört utan rumsgivare.
Precis, det var det jag menade med indirekt påverkan - fast uttryckte det lite mer pedagogiskt  Thumbsup
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 augusti 2010, 08:03:15 »

Rumsgivarna finjusterar börvärdet för framledningstemp, och detta innebär också att gradminutberäkningen blir annorlunda.
Behövs det mindre värme i huset så justerar rumsgivaren ned börvärdet, och gradminutregleringen räknar då också långsammare upp värdet, vilket gör att man får längre stilleståndsperioder på kompressorn än om man kört utan rumsgivare.
Skrivet av: mexitegel
« skrivet: 20 augusti 2010, 01:43:12 »

Nej, en rumsgivare påverkar inte gradminuter mer än indirekt (påverkan på energiförbrukning) genom att den (fin)justerar framledningstemperaturen så att inställd inomhustemperatur uppnås.
Skrivet av: Strip
« skrivet: 19 augusti 2010, 17:41:19 »

Ett klimatsystem blir, om jag fattat saken rätt, som ett helt eget system, med egen innegivare, framledningskurva, gradminuter osv.
Nej, det är bara det första systemet som räknar gradminuter! Vilket som jag skrev i min post tidigare måste sitta mot den krets som kräver högst framledningstemp. Övrga klimatsystem som adderas shuntar ner tempen efter egen värmekurva.

Det är ju självklart, nu när du skriver det  :-[
Hur påverkar rumsgivarna gradminutrarna? Inte alls?
Skrivet av: mexitegel
« skrivet: 19 augusti 2010, 10:37:17 »

Varje klimatsystem har ju en egen pump, en egen shunt och en egen framlednings- och innegivare: Nibe ECS-40 Ett klimatsystem blir, om jag fattat saken rätt, som ett helt eget system, med egen innegivare, framledningskurva, gradminuter osv.
Som jag förstår ditt hus blir det väl två klimatsystem: Ett för radiatorerna, då de behöver högre framledning och förmodligen en annorlunda kurva mot golvvärmen. Sen ett annat system för golvvärmen, där du stryper källaren med en kran eller termostat - t ex i en fördelarstock - eftersom du vill ha en lägre temperatur där. Likadant med garaget, en strategiskt placerad kran. Sen ska väl hela baletten justeras efter varmaste rummet i varje system antar jag...

Typ...?
Nej, det är bara det första systemet som räknar gradminuter! Vilket som jag skrev i min post tidigare måste sitta mot den krets som kräver högst framledningstemp. Övrga klimatsystem som adderas shuntar ner tempen efter egen värmekurva.
Skrivet av: Strip
« skrivet: 19 augusti 2010, 08:54:21 »

Mm, eller separata shuntgrupper under radiatorkretsen, men säg att man vill ha lite komfortvärme under klinkern i badrummet eller i källaren eller på betonggolvet i garaget när man ska ligga och kräla under nåt fordon, medan man inte har nån värme på radiatorkretsen, hur gör man då då? Jag menar, nån finurlig lösning har dom säkert tänkt sig med dom där "flera klimatsystemen", men jag förstår inte riktigt hur.

Varje klimatsystem har ju en egen pump, en egen shunt och en egen framlednings- och innegivare: Nibe ECS-40 Ett klimatsystem blir, om jag fattat saken rätt, som ett helt eget system, med egen innegivare, framledningskurva, gradminuter osv.
Som jag förstår ditt hus blir det väl två klimatsystem: Ett för radiatorerna, då de behöver högre framledning och förmodligen en annorlunda kurva mot golvvärmen. Sen ett annat system för golvvärmen, där du stryper källaren med en kran eller termostat - t ex i en fördelarstock - eftersom du vill ha en lägre temperatur där. Likadant med garaget, en strategiskt placerad kran. Sen ska väl hela baletten justeras efter varmaste rummet i varje system antar jag...

Typ...?
Skrivet av: mexitegel
« skrivet: 14 augusti 2010, 22:48:23 »

Hej!

Jag har tre klimatsystem på min 1145:a men för ditt behov så tycker jag Rickards förslag borde funka utmärkt. Det är pumpens interna klimatsystem som räknar gradminuterna så det måste således kopplas mot den krets som kräver högst framledningstemp (radiatoerrna i ditt fall), sätt avstängningsventiler till radiatorkretsen som du stänger på sommaren.

Det är troligen mer användarvänligt att reglera värmen i dina slingor mha termostater än att behöva fippla med inställningarna i pumpen.

Misstänker att du kommer behöva en volymtank också.  :D
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 14 augusti 2010, 15:53:30 »

Mm, eller separata shuntgrupper under radiatorkretsen, men säg att man vill ha lite komfortvärme under klinkern i badrummet eller i källaren eller på betonggolvet i garaget när man ska ligga och kräla under nåt fordon, medan man inte har nån värme på radiatorkretsen, hur gör man då då? Jag menar, nån finurlig lösning har dom säkert tänkt sig med dom där "flera klimatsystemen", men jag förstår inte riktigt hur.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 augusti 2010, 19:59:50 »

Borde det inte räcka med en cirkpump (värmepumpens) för radiatorerna, och en shuntgrupp med egen cirkpump för all golvvärme.
Kör sedan ut en högre temp via kurva 1 till radiatorerna, och en lägre via kurva 2 till golvvärmen.
I de rum du vill ha kallare än i det varmaste golvvärmevärmda rummet låter du termostater reglera värmen efter behov.
I övrigt styr du allt via utegivare och en centralt placerad innegivare.

Skall tillägga att jag INTE är inläst på Nibe 1245:s reglerdator.
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 13 augusti 2010, 16:50:08 »

Tjo!
Det här med flera klimatsystem, hur fungerar det?
Jag skissar, högst teoretiskt, på ett framtida system med bergvärme (ut med luft/vatten och vedpanna och skit, in med säker trygg värme som funkar även om det är kallt ute), och ställs då inför dilemmat:

1. Huset har radiatorer till största delen.
2. Nytt badrum och tvättstuga, samt utbyggnad med kök i kommer ha golvvärme.
3. Källaren kommer efter renovering ha golvvärme, men ska hålla lägre temp än bostadsdelen.
4. Garage kommer ha golvvärme, och ska kunna hålla en varierad temperatur, beroende på om man tänker vara där eller inte.

4 klimatsystem, voila!
Men hur funkar det? Shuntar? Alltså typ halvflytande kondensering? Massor av cirkpumpar kors och tvärs? Blir det stans mest avancerade värmesystem?
Det här med intermittent drift av värmebärarpumpen, kan det vara nåt isåfall, köra alla cirkpumpar på denna intermittenta drift, dvs att dom bara går när kompressorn går?

Jag bara teoriserar.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!