Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: shogo
« skrivet: 13 januari 2012, 20:50:36 »

har du bra temp vid -5 men får kallt vid -15 så har du en för flack kurva, du behöver en brantare kurva som släpper på mer värme när det är kallt
har du bra temp vir -15 men det blir för varmt vid-5 så är kurvan för brant.

"har du bra temp vir -15 men det blir för varmt vid-5 så är kurvan för brant." detta blir ju också för flack kurva, antar att du menar "har du bra temp vid -5 men det blir för varmt vid -15 så är kurvan för brant."
Skrivet av: Larsa
« skrivet: 10 februari 2006, 00:01:03 »

lite att tänka på, när du ändrar kurva så ger en högre kurva en brantare stigning & en lägre urva en flackare stigning.
när du rör på ratten så ligger du kvar på samma kurva, men ändrardig uppåt eller neråt paralelt med kurvan.
ska försöka förklara vad jag menar, men plocka fram diagramet i instruktionboken först, blir lättare o förstå då.

du ska ha en kurva som stämmer med ditt hus.

har du bra temp vid -5 men får kallt vid -15 så har du en för flack kurva, du behöver en brantare kurva som släpper på mer värme när det är kallt
har du bra temp vir -15 men det blir för varmt vid-5 så är kurvan för brant.

du ska hitta en kurva som ger samma temp vid alla olika ute tempraturer, den om du vill ha varmvare eller kallare, då kurvan kanske inte ger den inne temp du vill ha så vrider du på ratten.
(vid finjustering så kan du tita i displayen & där se hur många grader är värdet ändrarsig med när du vrifer på ratten (är värdet ändrad med 3 graden när du hunit fram till 1:an på skalan)
3 grader (1 på skalan) brukar ge ca en grad i inomhus temp.


Det där var en bra förklaring!
Var det så det funkade ::)
då ska man efter snart två år av rattande försöka hitta rätt kurva :P
Skrivet av: joppe59
« skrivet: 05 februari 2006, 00:37:19 »

Nu har vi kommit rätt

Det har varit +5° i veckan och nu i helgen har det varit över -20°

Just nu är det -25° och vi har ca 22,5° inomhus

Det tog några veckors intrimmning. Det blev perfekt med värmekurva 10....


Ha dé
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 14 januari 2006, 12:59:25 »

du hadde för varmt när det var milt om jag fattar rätt? & nu har du ökat ratten till +1. dett betyder att du kommer få änuvarmare när det blir milt !

höj till kurva 10 & vrid ratten till nånstans mellan -1 & -2 så du får samma börvärde som du har nu.
Skrivet av: joppe59
« skrivet: 14 januari 2006, 12:11:44 »

Inatt har vi haft -15 grader vilket det fortfarande nästan är och tillsatsvärmen har inte gått in något :)...Nu har vi ca 22,5° inomhus och jag har till morgonen ändrat till +1 på ökavredet på ratten för att testa vad som händer

VB-Fram är 52°
VB-r är mellan 45°-46°

Jag har fortfarande VB-fram max inställd på 55°

Jag tror vi får vara nöjd om vi klarar -25° med VPn, men när vi hade VB-fram max inställd på 45° så hade vi 20-21° vid -28°utan att elpatronen gick in?

Då hade vi fasliga temperaturskillnader när vädret helt plöstligt slog om från varmt till kallt eller tvärtom. När jag ställt upp VB-Fram max tycker jag vi fått en jämnare temperatur inomhus även om vi hade varmt när det blev mildare nu är det att föredra istället för en 17-18 *Brrr* som vi hade tidigare Nu behöver vi helst ligga mellan 22-23° inomhus och därför försöker jag testa olika lösningar..

Rikard har nog rätt när han dessutom har svärfar som referens :D

Får vi skapligt jämn inomhustemperatur under -20° så får vi vara mer än nöjda. Sen får vi komplettera med andra lösningar för våra radiatorer..och det lilla jag hann testköra när det var över  -20° var att det precis som Rikard påpekade att VPn stängde när elpatronen gick in på grund av för hög retur.

Stängde jag däremot av tillsatsvärmen så trummade det på...Det är nog den lösningen vi får inrikta oss på den här vintern men samtidigt försöka hitta den optimala inställningen för vårt hus som flera tidigare påpekat.


En fundering till; Vi som har ett begränsat radiatorsystem ska helst inte köra över 55° på VB-fram eller också så att vi ligger precis på gränsen så att inte VB-r får för "hög retur"? När jag exempelvis ökar på "volymratten" så ändras också VB-fram temperaturen och med VPn har den ett max den kan uppgå till. När vi körde VB-fram max på 45° och fick stora temperaturskillnader kunde jag öka volymknappen till 5-6 och det hände just ingenting?! Då hade vi nått max då eller? Konstigt att inte elpatronen gick in de gångerna

Tur det inte är så lååångt till våren 8)

Sen får vi tag tag i det här med våra klena radiatorer iaf i sovrummen + eventuellt i badrummet där får vi förstärka där det behövs mer värme idag Är det avancerat att byta ut enkla radiatorer till fläktradiatorer jag såg Pyrex var återförsäljare för dem och går det även att ha ett sånt i badrummet? Vi hade funderat på att byta ut till dubbla radiatorer, men vi behöver givetvis det bästa med de förutsättningar vi har

Jag har mycket funderingar, men det är roligt att försöka lära sig lite mer och jag är som sagt bara en vanlig användare som försöker förstå hur jag kan få ut mer av våran värmeanläggning och det är otroligt bra att det finns en sån här kunskapsbank på Internet.







 :-\
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 januari 2006, 23:26:49 »

Jag vet vilket typ av radiatorsystem du har (samma som svärfar, han kör numer med fjärrvärme...) och vet vilka problem du kommer att få när det blir kallt.

Mitt tips blir därför följande:

Försök ställa in "ratten" och "kurvan" så att ni har bra temp när det är mellan +20 och -15 grader ute, slå av elpatronen och ställ istället in en eller ett par elektriska fläktradiatorer i era rum som får stötta om det krävs eltillskott. Om ni låter eltillskottet gå in på er värmepump kommer ni att få för hög temp i systemet (HP-larm) eller för hög returtemp (skall stå på 55 grader minus deltaT i ert radiatorsystem, förslagsvis 48 grader) vilket gör att kompressorn stannar och eltillskottet stegar in för fullt.

Ert radiatorsystem klarar inte av värmepumpsdrift vid riktigt kallt väder, det hade fungerat bättre med en IVT HT+ värmepump, men ändå inte optimalt.

Säkert ingen kul läsning, men plugga på  :,v( (använd sökfunktionen), och begrunda vad jag skrivit så kommer du nog att förstå vad jag menar, om du inte förstår...- var inte rädd för att fråga.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 13 januari 2006, 21:12:49 »

lite att tänka på, när du ändrar kurva så ger en högre kurva en brantare stigning & en lägre urva en flackare stigning.
när du rör på ratten så ligger du kvar på samma kurva, men ändrardig uppåt eller neråt paralelt med kurvan.
ska försöka förklara vad jag menar, men plocka fram diagramet i instruktionboken först, blir lättare o förstå då.

du ska ha en kurva som stämmer med ditt hus.

har du bra temp vid -5 men får kallt vid -15 så har du en för flack kurva, du behöver en brantare kurva som släpper på mer värme när det är kallt
har du bra temp vir -15 men det blir för varmt vid-5 så är kurvan för brant.

du ska hitta en kurva som ger samma temp vid alla olika ute tempraturer, den om du vill ha varmvare eller kallare, då kurvan kanske inte ger den inne temp du vill ha så vrider du på ratten.
(vid finjustering så kan du tita i displayen & där se hur många grader är värdet ändrarsig med när du vrifer på ratten (är värdet ändrad med 3 graden när du hunit fram till 1:an på skalan)
3 grader (1 på skalan) brukar ge ca en grad i inomhus temp.
Skrivet av: joppe59
« skrivet: 13 januari 2006, 07:36:42 »

Nu till morronen har vi -9°

Diffen på VB är nu 7

Vi har 23,5° inomhus  så nu är det ingen som fryser längre ;D

Visserligen är det 18 timmar sedan jag ändrade om, men det ser onekligen bra ut

Kör på värmekurva 9 och har 0 på vredet...

Nu önskar jag mig inget kallare, men visst skulle det vara roligt att få testa min anläggning nu när det känns som jag har rätt inställningar så kan vi nog räkna med ännu mera finväder 8)

Det verkar som det tar en 2-3 dygn innan alla inställningar "ramlar på plats"...

Till sist vill jag än en gång tacka för ett mycket intressant forum och jag kommer att titta in fler gånger och se om ni sköter er :)
Skrivet av: joppe59
« skrivet: 12 januari 2006, 23:04:11 »

 :D

Nu har vi 25 grader varmt inomhus...det är plusgrader ute

Nu har jag fått lite mer kött på benen och ska testa mig fram när det blir kyligare...

Komforten är A och O det skriver jag gärna under på...

Som helhet har vår bergvärme fungerat fantastiskt över förväntan och det är bara jag som inte tagit tag i det för att man inte behövt gjort det..

Bra jobbat och jag återkommer med hur det gick när jag börjat testa olika varianter
'
Ha dé :)
Skrivet av: Digital
« skrivet: 12 januari 2006, 23:01:58 »

Fan att jag bor i lgh det hade vart riktigt skoj att göra som vissa av er kan dvs logga pumpen å se vad det skiljer med olika driftsinställningar...
jag får förlita mej på mitt eget tyckande om hur det borde vara och en viss erfarenhet av att jobba med serva VP på dagarna...
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 12 januari 2006, 22:33:10 »


 - Minska antalet starter genom att låta vatten bli kallare innan VV slår på samt öka gradminutgränsen från -60 (std) till 100-150. Kolla så du inte får onödiga temp-diffar i innetempen.
 - Din VP drar ungefär 2,3kWh per timme (inkl pumpar och utan tillsats)

Det var lite från huvudet så att säga.


Lite svårt att förstå varför du rekommenderar sen vv-laddning... Det onödigt att ha långa avbrott med att göra vv.
Ofta går den då in en gång till när vattnet i tanken sugit åt sej energin i manteln.. Så det enda du åstakommer med sen vvstart är att du får taskig värmekomfort speciellt vintertid...
På sommaren kan man ställa ner vv-start för att få lite längre körningar på kompressorn.
detta behös dock inte under kalla årstiden..
Tycker jag ska tilläggas va tyckar ni andra??

Håller med.

Jag har faktiskt funderat på att minska VV-hysteresen när det är ordentligt kallt för att undvika långa VV-cykler som ger ett stort värmeunderskott.

Jag har också konstaterat att långa drift och stilleståndstider är förkastligt ur ett COP-perspektiv. Jag plottar ju uteffekt och COP, och jag ser att vid värmekörning startar pumpen med en COP runt 4, och sjunker mot 3.5 i slutet vid utetemperaturer runt 0. Om jag skruvar upp "reglerdynamik", vilket gör att jag får längre gång och stilleståndstid ser jag att COP sjunker ned mot 3.0 i slutet av värmecykeln pga hög framledningstemp. Jag kör nu med runt 15 - 20 starter per dygn.

Jag skulle vilja ha ett styr där man kan välja olika uppsättningar parametrar beroende på utetemp. T ex skulle man då kunna välja att minska VV-hysteres vid sträng kyla, och ev dra ned på VV temp i motsvarande grad. Man skulle också kunna ändra reglerdynamiken för att bättre kontrollera tillskott, och ev stänga av legionella temporärt, vilket gör att man får VP stopp under ganska lång tid medans den värmer VV med relativt låg effekt med elpatronen.

Hmm, dags att hacka ihop nåt via serieporten... Om man bara kunde få tag på protokollet till Stiebels DCO-aktiv.  Sc:,h

Vad har hänt med smajlisarna?
Skrivet av: Ekke Boo
« skrivet: 12 januari 2006, 22:18:00 »

Hupp, håller nog med vid närmare eftertanke. Jag ställde in detta i oktober då jag märkte antalet VP-starter p g a VV-behov var ganska många. Men det skiljer sig i vintertid. Ett av de sämre tipsen alltså.

Är dimensionerningen av pumpen skapligt OK, hävdar jag att trimningen av pumpen för att minska antalet starter endast behöver göras vår och höst, inte vinterntid alls. Då bör ju pumpen gå sällan under 14-15h per dygn vilket borde ge max 15 starter/dygn under förutsättning att gradminutrarna är skapligt inställda.
Skrivet av: Digital
« skrivet: 12 januari 2006, 21:59:36 »

Några enkla principer som kan hjälpa
 - Ändra KB-pump så du får en diff på ca 3-4 gr
 - Ändra VB-pump så du får en diff på ca 6-7 gr
 - Högre hastighet ger lägre diff
 - Hitta rätt kurva ska göras när det är ordenligt kallt, helst under -10
 - Kör du t.ex 9/0 och tror att den "nästan" är rätt, kan du testa även 8/+1 eller 7/+2
 - Tänk på att systemet är trögt och du måste köra 2-3 dagar för att bedöma hur det slår
 - Har du väl en rätt kurva och vill höja värmen generellt från 20 till 21,5, ska du bara skruva på ratten (typ "volymen"), du ska inte ändra kurvan
 - I ditt fall, strunta i om tillsatsen går på, du har en rejält tilltagen pump. Din tillsats kommer kosta dig mycket lite pengar. Satsa på komforten istället.
 - Vill du undvika temp-skiftningar inne - skaffa inomhusgivare. Ska dock inte installeras förrän du hittar rätt kurva.
 - Minska antalet starter genom att låta vatten bli kallare innan VV slår på samt öka gradminutgränsen från -60 (std) till 100-150. Kolla så du inte får onödiga temp-diffar i innetempen.
 - Din VP drar ungefär 2,3kWh per timme (inkl pumpar och utan tillsats)

Det var lite från huvudet så att säga.


Lite svårt att förstå varför du rekommenderar sen vv-laddning... Det onödigt att ha långa avbrott med att göra vv.
Ofta går den då in en gång till när vattnet i tanken sugit åt sej energin i manteln.. Så det enda du åstakommer med sen vvstart är att du får taskig värmekomfort speciellt vintertid...
På sommaren kan man ställa ner vv-start för att få lite längre körningar på kompressorn.
detta behös dock inte under kalla årstiden..
Tycker jag ska tilläggas va tyckar ni andra??
Skrivet av: Ekke Boo
« skrivet: 12 januari 2006, 21:38:59 »

Några enkla principer som kan hjälpa
 - Ändra KB-pump så du får en diff på ca 3-4 gr
 - Ändra VB-pump så du får en diff på ca 6-7 gr
 - Högre hastighet ger lägre diff
 - Hitta rätt kurva ska göras när det är ordenligt kallt, helst under -10
 - Kör du t.ex 9/0 och tror att den "nästan" är rätt, kan du testa även 8/+1 eller 7/+2
 - Tänk på att systemet är trögt och du måste köra 2-3 dagar för att bedöma hur det slår
 - Har du väl en rätt kurva och vill höja värmen generellt från 20 till 21,5, ska du bara skruva på ratten (typ "volymen"), du ska inte ändra kurvan
 - I ditt fall, strunta i om tillsatsen går på, du har en rejält tilltagen pump. Din tillsats kommer kosta dig mycket lite pengar. Satsa på komforten istället.
 - Vill du undvika temp-skiftningar inne - skaffa inomhusgivare. Ska dock inte installeras förrän du hittar rätt kurva.
 - Minska antalet starter genom att låta vatten bli kallare innan VV slår på samt öka gradminutgränsen från -60 (std) till 100-150. Kolla så du inte får onödiga temp-diffar i innetempen.
 - Din VP drar ungefär 2,3kWh per timme (inkl pumpar och utan tillsats)

Det var lite från huvudet så att säga.

Skrivet av: joppe59
« skrivet: 12 januari 2006, 18:50:39 »

???

En fundering till; Om jag vill öka värmen med värmekurvan ska jag då öka den eller minska den...?

Nu har vi -1 grad ute inomhustempen 22-23 grader

Så då stämmer inte de siffror vi har just nu, men så här ser det ut nu

VB-fram 53 (47)
Varmvatten 47
VB-r 45 (53)
VVstart 47(44)

KB-f 4
Kb-r 1

Kurvlutning 9
VB-fram max 55 grader

Vredet på öka/minska vredet står på +2

Jag får väl vänta och testa till det blir minusgrader.....


Ha dé

Skrivet av: CarMan
« skrivet: 12 januari 2006, 12:55:25 »

är dom fullt öppna så är det samma sak som att dom är bortplockade.
tyckte bar att det var så konstigt att ni bara til lät kögre returtemp för att få varmara istället för att höja kurvan.

det käns som om dina radiatorer är lite klena, då dom inte verkar göra av med så mycke värme.

ändra hastighet på sirkulationspumpen för VB, tils du under drift har en diff på 6-7 grader, i ditt fall är det bättre att ligga närmare 8 än 6
Skrivet av: joppe59
« skrivet: 12 januari 2006, 11:11:08 »

Jag har alla termostater på radiatorerna kvar och de är fullt öppna

Vi har 121 kvadratmeter boyta samt 59 kvadratmer i biyta...

Skulle det bli bättre om vi tog bort alla termostater? Där är jag inte riktigt med :-\

Skrivet av: CarMan
« skrivet: 12 januari 2006, 10:53:47 »

viserligen har du enrörs system så det behövs varmt vatten, men tycker du har lite väl hög kurva, är det så dimensionerat i dessa hus? Eller har du termostater på radiatorerna?
Skrivet av: joppe59
« skrivet: 12 januari 2006, 10:49:15 »

Hej

Jag har haft bergvärme sen augusti 2004 och egentligen inte brytt mig för det har fungerat bra och vi har haft min 20 grader

Nu måste vi ha varmare då vi har småbarn:) Vi har kört på värmekurva 9 och med VB fram max på 45 grader. Då gick aldrig elpatronen in även om vi hade -30 grader. Temperaturen skiftade rejält när det blev väderomslag, men det tog vi

Vår installatör var här för nån månad sen och ändrade VB-fram max till 59 grader och då hade vi min 22 grader. Det fungerade till det blev -18 då blev returen för hög och elpatronen gick in. Efter att ha skrivet på detta forum ändrade jag till 55 grader på VB fram max...och det fungerade bra. Vi har VB-r inställt på (53) är det bättre att ha den på läge A? Eller är det samma sak

Nu har jag blivit tvungen att försöka optimera pumpen ännu mer för jag tycker den verkar leva ett eget liv :( När temperaturen sjönk igen så gick elpatronen helt plöstligt in igen vid ca -12 grader helt oförklarligt..

Det är när det laddas varmvatten som det djäklas och jag provade att stänga av elpatronen en stund och då fungerade allt bra, men vi är fem i vårt hushåll och då behövs eventuellt det tillskottet vissa stunder...och med elpatronen av fungerar legionella skyddet ändå?

Varmvattnet (VVstart) är inställt på 44 grader att den ska ladda är det optimalt?

För övrigt förstår jag inte det där med värmekurvan även om vi bor i norrland (inlandet) och enligt vår installatör skulle köra på Värmekurva 9 så vet jag att vi har ett speciellt hus (Älvsbyhus) med enkretssystem och dåligt isolerat på vinden. Det ska vi ta tag i framöver och åtgärda, men nu har det varit så mycket annat som har fått gått före

Nu till mina funderingar jag tror jag förstår lite mer och mer efterhand trots att jag egentligen är novis ::) Vi kanske skulle ha högre temp VB-fram, men inte för hög för då stannar VPn..då vi i princip har ett "dragigt hus"
 
Nu är det plusgrader så nu fungerar det bra...

Vi har många starter på VPn då den lever ett eget liv..men det viktigaste är att vi hittar rätt värmekurva + att VPn går hela tiden när det är svinkallt så att den inte slår av + att vi hittar rätt så att inte elpatronen går in i onödan?

Vad kostar det att köra tillskottet per timme? Jag beräknade VPn per timme á 1 kr, Elpatronen i timmen till 3 kr är det rätt eller beroende på vilket elpris man har givetivs...

Vi har en Nibe 1215-7 borrdjup ca 180 meter och KB fram pendar mellan 4,5 samt KB-r mellan 1,2 när det var -20 i flera dygn >:(

Det tar ungefär ett dygn innan ändringarna gäller och risken är att jag kör på för mycket för att vi tappar temperaturen så mycket...som vi gjorde sist när vi fick en köldvecka, men vad gör man annars...Det optimala borde vara att hitta ett läge på VPn då man  kan reglera inomhustemperaturen mellan -2 +2 på för om man skruvar upp den till +4 fallerar allting...!

Det viktigaste just nu är att vi hittar rätt inställningar för vårt hus och även om det visar sig att vi får ta kylan de dagarna så vet vi om det då.


Ha dé

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!