Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ljudvolym LV/BV  (läst 3134 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Brandis16

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ljudvolym LV/BV
« skrivet: 24 oktober 2014, 10:10:07 »
Hej!
Står i valet och kvalet mellan LV och BV anläggning då den gamla elpannan skall skrotas.
Vi har haft LV (CTC) i ett tidigare hus som vi installerade 2006. Den anläggningen funkade klockrent och klarade våra västkustvintrar alldeles galant trots de köldperioder om än korta som vi har då och då.
Vi flyttade till att annat hus där det stod en BV anläggning (IVT) från 2000. Samma sak där. inga problem med temperaturerna.
Men... BV anläggningen lät en hel del när kompressorn slog till och från samt under drift medans inne delen på LV anläggingen var helt tyst. BV anl. stod i tvättstugan i ett enplans vilket såklart bidrog till att den hördes i hela huset.
När vi nu skall investera i en ny anl. så är ljudvolymen ngt att beakta då vi har sovrummet rakt över pannrummet. Jag misstänker att isoleringen i vårt 30-tals hus mellan våningarna inte är av spitzeklasse.
Så hur är det med ljudvolymen på BV anläggningarna idag? Störd nattsömn är betydligt värre än den marginella skillnaden i energikostnadsbesparing en BV anl. kan medföra.
Tacksam för svar från er med erfarenhet!
/Hasse

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ljudvolym LV/BV
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2014, 12:01:27 »
Jag har erfarenhet av två st IVT bergvp. Båda bullrade rejält.

Andra fabrikat har kanske tystare maskiner.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad torkel25

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljudvolym LV/BV
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2014, 12:30:42 »
Alpha inno tecs pumpar, både bergvärme och luft/vatten är dom tystaste jag (inte :)) hört.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ljudvolym LV/BV
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2014, 16:27:43 »
Vi har en Nibe 1245 8kw som står i källaren direkt under köket i ett -20 tals hus och den hörs inte och tror inte 1245 är den tystaste vp på marknaden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Ljudvolym LV/BV
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2014, 14:04:13 »
Alpha inno tecs pumpar, både bergvärme och luft/vatten är dom tystaste jag (inte :)) hört.

Tycker du att AIT är tysta.
En LW 101A har en ljudtrycksnivå 1 meter från maskinen på 53dBa

Bosch compress6000/IVT Airx har 40dBa en meter från maskinen.
Nibe 2030 har 44dBa 2 meter från maskinen (vilket skulle betyda ca 47-48dBa 1 meter ifrån maskinen om lagarna om ljudutbredning stämmer)

Det är först när man kommer 10meter ifrån som det har jämnat ut sig något sånär.

Visst är 53dBa lite men det finns bättre.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Ljudvolym LV/BV
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2014, 14:45:27 »
Hej Brandis16
Du ska kunna välja nästan vilken som helst av bergvärmepumparna
Är det en 6-8-10 kW VP och rätt installerade gällande av vibrering
Fungerar det .
Jag har 6 kW och 8 kW stående mot sovrumsväggar och mitt i huset . En anläggning står i en kombinerad städskrubb/ pannrum ( under en trä trappa)
I en gammal 30 tals kåk.
Utan att husägaren upplever ljudproblem.
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad torkel25

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljudvolym LV/BV
« Svar #6 skrivet: 27 oktober 2014, 06:45:11 »
Citera
Tycker du att AIT är tysta.
En LW 101A har en ljudtrycksnivå 1 meter från maskinen på 53dBa

 har 40dBa en meter frÃ¥n maskinen.
Nibe 2030 har 44dBa 2 meter från maskinen (vilket skulle betyda ca 47-48dBa 1 meter ifrån maskinen om lagarna om ljudutbredning stämmer)

Det är först när man kommer 10meter ifrån som det har jämnat ut sig något sånär.

Visst är 53dBa lite men det finns bättre.

Om du tittar på deras Lwd pumpar så kommer du ner på 45db.
Bosch compress6000/IVT Airx är väl uppmätt när den bara går på 40%.
Jag tycker personligen att den låter betydligt mycket mer när den går på 100%

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Ljudvolym LV/BV
« Svar #7 skrivet: 27 oktober 2014, 18:58:41 »
Tittade inte ens på Lwd då jag inte hittade något externt dokument som visade ljudnivån men 45dBa är bra.
Sen kan jag inte läsa mig till att de är invertermaskiner

Att man mäter vid nominell effekt (för Bosch/IVTs del 40%) är en standard som heter EN12102 som alla inverter maskiner mäts upp efter idag.
Så även AIT's egen inverter (är väl alla H maskiner om jag inte läser fel) och enligt detta dokument så har LW150H 57dBa
Och enligt denna sida  sÃ¥ har deras nya LW160H 56dBa.
Allt enligt EN12102 samt att bägge avger ca 12-13kW precis som IVT Airx 13 som fortfarande har 40dBa

Varför valde jag nu dessa makiner?
För att båda är inverters och båda har en effekt på ca 13kW bara så att man jämför samma saker.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad torkel25

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljudvolym LV/BV
« Svar #8 skrivet: 28 oktober 2014, 14:32:30 »
Citera
Tittade inte ens på Lwd då jag inte hittade något externt dokument som visade ljudnivån men 45dBa är bra.
Sen kan jag inte läsa mig till att de är invertermaskiner

Att man mäter vid nominell effekt (för Bosch/IVTs del 40%) är en standard som heter EN12102 som alla inverter maskiner mäts upp efter idag.
Så även AIT's egen inverter (är väl alla H maskiner om jag inte läser fel) och enligt detta dokument så har LW150H 57dBa
Och enligt denna sida   sÃ¥ har deras nya LW160H 56dBa.
Allt enligt EN12102 samt att bägge avger ca 12-13kW precis som IVT Airx 13 som fortfarande har 40dBa

Varför valde jag nu dessa makiner?
För att båda är inverters och båda har en effekt på ca 13kW bara så att man jämför samma saker.

# LW 160 H = 16kw vid 7/35 inte 12-13kw

 

# LW 160 H har en ljudnivå på 52 db(A) inte 56 db(A)

 

# LW 160 H är uppmätt enligt EN 12102 men vid full last, så 40% tycks inte vara en mätstandard som ingår i EN 12102

 

# Endast LW 160 är invertar av AIT:s maskiner

 

# Jämför gärna med LWD 50-70A istället då detta är villaserien och har en ett ljudtryck på 45db(A) full last, ingen inverter = bra COP konstant.

Hur ser COP ut på IVT Airx 13 när den inte ligger på 50Hz?
Har hört flera som är missnöjda med Airx ljud när dom går på 100%










nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!