Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trött kompressor? & Funderingar!  (läst 1807 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Junior

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Trött kompressor? & Funderingar!
« skrivet: 07 januari 2010, 22:38:17 »
Har haft en bergvärmepumpsanläggning i snart ett år nu och inte brytt mig ett smack efter installationen förrän temperaturen igår trillade ned till -27 ute och +15 inne..
Fipplade lite på frihand precis som när man köper en Ikea-möbel så imorse var det +22 inne men elmätaren visade även den +150kWh från igår..

Lusläst forum och bruksen och fått någorlunda ordning på saker o ting men alla anläggningar är individuella och jag vill inte smutsa ned någon annans tråd så jag drar igång en egen, det jag funderar är:

Kompressorn gick knappt någonting igår, den slog ifrån väldigt tidigt, gick mest på tillsatsel. Vad styr när kompressorn ska stängas av? Bara framledningstemperaturen läst jag någonstans? Men på vilket vis eftersom den stängdes av ganska omgående och bara elpatronen värmde..

Just nu är det -16 grader ute, kompressorn går konstant och med första steget på tillsatsel men ändå ökar (minskar) gradminutrarna så steg 2 kommer snart slå till (inställd -500 gradmin), är på -573 nu och faller... Rimligt?

Har en kåk på 70kvm med 70kvm källare. Radiatorer uppe. I källaren sitter en 3kW fläktkonvektor samt en radiator i tvättstugan och 4kvm golvvärme på toan, alla vattenburna.
Borde inte kompressorn nästan klara denna utetemperatur själv i en sån liten kåk? Bor i Borlänge, Dalarna. Iofs har jag dåligt med gummilister i fönstren efter karmrenovering på senhösten och 140*50 = 7000 så den kanske inte orkar med men borde inte första steget på tillsatselen hjälpa upp tillräckligt..

Pumpen är en 1235 på 6kW.

Ställde in den på lutning 9 och förskjutning -2 enligt rekommendation. Ska jag ändra kurvan, förskjutning, tillslag för tillsatsel eller elda upp soffan om det blir för kallt igen när tempen ute sjunker?

Delta på värmesidan är 5-7 (47,1 och 41,8) grader och på kallsidan 2,2 (1,0 och -1,2).. Borde jag testa sänka hastigheten på pumpen?

Har haft drygt 5000 starter på 11 månader och 3013h gångtimmar. Tillsatsel 142h. Rimligt?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Trött kompressor? & Funderingar!
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2010, 23:32:48 »
Vid svinkyla SKALL kompressorn gå hela tiden. Allt annat är fel!
Höjer man kurvan och kör på med elpatron så kan tempen bli för hög (för kompressorn) då stannar den rackarn.
Det är maximalt oekonomiskt! Då blir det ju en elpanna!
Kolla vila temperaturer du når och om pumpen larmar för nåt om den stannar tex hög returtemp.

Sen ska du kolla så du inte har något som stryper flödet allar radiatorer ska va öppna och ha bra flöde. Vanligt att ventiler kärvar i stängt/halvstängt läge!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Junior

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Trött kompressor? & Funderingar!
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2010, 01:51:44 »
Är inställningen för maxtemp för kompressorn på XVV samma som maxtemp för när kompressorn gör värme? Kör på 55 grader nu..
När stänger kompressorn annars av?

Har haft ett larm men det var när jag fipplade lite och sänkte maxtemp på returen lägre än vad tempen var vid det tillfället annars så har jag inte haft några larm fattar inte varför kompressorn hela tiden stängdes av tidigare så den bara gick på el och vad jag nu har gjort för att få den gå kontinuerligt istället för på bara el..

Givetvis vill jag ha den att gå hela tiden vid kyla och nu har den gått kontinuerligt 10 timmar vilket jag aldrig sett eller hört att den någonsin gjort förut.
Alla termostater är fullt öppnade och elementen blir riktigt heta och jämnvarma så antar de har bra flöde..

Utloggad jate

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Trött kompressor? & Funderingar!
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2010, 20:35:35 »
Jag har oxå problem med att det är kallt i huset när det är kallt ut,jag hade en tekniker till mig i går
och felsökte pannan och kom fram till att kompresson gick  bara med halva effekten dvs.att det blir
byte av kompressorn för min del  fiR: huvuddunk (Tillskotten gÃ¥r helatiden för mig)

Utloggad Movinhead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Trött kompressor? & Funderingar!
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2010, 21:35:57 »
Tjena hur visste han att kompressor bara gav halv effekt?

Utloggad jate

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Trött kompressor? & Funderingar!
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2010, 21:59:57 »
han hade mätutrustning med sig så han mätte sig fram(hhs ringservice i Falun,såg att du bodde i Borlänge själv bor jag i Gagnef)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Trött kompressor? & Funderingar!
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2010, 23:04:28 »
XVV då höjer den väl enbart med elpatronen också för att nå ännu högre temp...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!