Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bäst effekt, optimering av nibe 1225-8  (läst 4769 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tesso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Bäst effekt, optimering av nibe 1225-8
« Svar #15 skrivet: 18 februari 2009, 19:20:45 »
Hepp då känne man sig som en bimbo igen då....
Nibe 1225-8 installerad 2009-02-12. 100kvm+ 45 kvm källare.

Utloggad Tesso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Bäst effekt, optimering av nibe 1225-8
« Svar #16 skrivet: 18 februari 2009, 19:25:20 »
Oj här kommer resten av inlägget:::

Hepp!! då känne man sig som en bimbo igen då... När ska man läsa av och ändra gradminuter, när pumpen precis startar eller när den stannar.. jag var nere och kollade men då stod det först -21 sen -27 så jag antar att det bara kan göras vid ett tillfälle??+ Ang kontrollbehov så är det nog just så i mitt fall, intresset är ju mest att det ska funka MEN funka tillfredsställande och optimalt, man är ju även lite av en perfektionist... en bra psykolog någon?? ;)
Nibe 1225-8 installerad 2009-02-12. 100kvm+ 45 kvm källare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bäst effekt, optimering av nibe 1225-8
« Svar #17 skrivet: 18 februari 2009, 19:31:26 »
Lånar tessos tråd lite, men tror inte det gör något, för vi är båda inne på VB pumpens hastigheter. Jag har kört min golvvärme på 3 och legat på en VB tempdiff på 6-7 grader. Längsta tiden på 7 grader. Jag sänkte nyss farten på VBpumpen till 2 och hamnar då på en tempdiff på 8-9 grader där 8 grader är mest stabilt i tempdiff.

MEN Vad ska man välja .Läge 2 eller 3?.

Sedan en direkt följdfrÃ¥ga om svaret blir läge 2.... Det varmare ut vattnet gör att gradminuterna räknas ner fortare och jag fÃ¥r kortare gÃ¥ngtid med övriga inställningar orörda...  Kommer innetempen att sjunka därefter eller gör en ökning av effekten pÃ¥ VP sÃ¥ pass mycket att jag inte fÃ¥r nÃ¥gon temp sänkning innomhus? (jag kan ju'e smyg höjja tempen redan nu i förebyggande syfte)


Med så pass hög deltaT skall du köra på läge 3 tycker jag. (Bör vara minst 5 x värdet för gradminuter)
Om man ökar värdet för gradminuterna skall man öka även värdet för tillsatselen.

För övrigt kan ALLA höja värdet för TS-min till max (500), det minskar eltillskottet litegrann, och jag lovar - ingen kommer att hinna märka att det blir kallt inne innan eltillskottet aktiveras.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Bäst effekt, optimering av nibe 1225-8
« Svar #18 skrivet: 18 februari 2009, 20:12:17 »
Höö Rickard! Vo mein du vä häjjna?

Med så pass hög deltaT skall du köra på läge 3 tycker jag. (Bör vara minst 5 x värdet för gradminuter)

I brojj mä it om tillsattsela he behövvs itt. He ha i frånslagge. Haha!

Lampa utte tillsattsela funger itt nå'bra. He blink å loys omvortander hella tidn. till frå till frå heila tidn...

Skämt och pitemåle åsido. Vad menar du med (bör vara minst 5x värdet för gradminuter?)
Med lägre flöde i VB pumpen så får jag kortare gångtider och några minuter längre pausar och ännu så länge märker jag ingen sänkning i temperaturen innomhus. Det borde väl rimligtvis innebära att pumpen levererar mera kw ut i golvet?
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bäst effekt, optimering av nibe 1225-8
« Svar #19 skrivet: 18 februari 2009, 20:40:08 »
Det är värdet för TS-min som skall vara 5 x högre än värdet för Gradminuterna, satte in texten på fel rad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Bäst effekt, optimering av nibe 1225-8
« Svar #20 skrivet: 18 februari 2009, 20:58:20 »
Oj här kommer resten av inlägget:::

Hepp!! då känne man sig som en bimbo igen då... När ska man läsa av och ändra gradminuter, när pumpen precis startar eller när den stannar.. jag var nere och kollade men då stod det först -21 sen -27 så jag antar att det bara kan göras vid ett tillfälle??+ Ang kontrollbehov så är det nog just så i mitt fall, intresset är ju mest att det ska funka MEN funka tillfredsställande och optimalt, man är ju även lite av en perfektionist... en bra psykolog någon?? ;)
 

När du kollade då ,var du i meny 9a. Då var VP tyst och stilla hoppas jag. Vad den då gjorde var att räkna ner gradminuter -21 och -27 osv för att sedan starta vid -60 min som är det fabriksjusterade värdet. Vad du ska ändra på är i meny 9b. Grad-min .... Håll inne pilknappen(kanal) Då är det datorns gradminuter du ser.Tryck sedan på + så kommer VP-Min fram och det är där du ändrar 60 till exempelvis 90 gradminuter. Då med plusknappen. Detta (och allt annat) kan du ändra när du vill. oavsett om den är tyst eller arbetar. Är vp igång kommer nästa cykel att anpassa sig efter det nya värdet.

Du kan även ändra TS-min 300 till 500 som Rickard föreslog i samma menyruta. Eller för att vara exakt 5x90=450 som jag just fick förklarat för mig av den sistnämnde! haha!
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!