0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Var hittade du COP-värdena för CTC 510/520? I produktbladet står andra siffror än de du uppger. COP 4,93 för 510M, SCOP 3,5 i kallt klimat. Siffrorna stämmer inte för EcoAir 410 heller, så var hittade du dom?
I Nibes manual till F2120, s 43, står bara uppgifter för +7 och +2, inte minusgrader. Vid framledning 35 (vilket förutsätter golvvärme) är COP för Nibes 8W VP 4,82 vid 7/35 och för 12W VP 5,12. För CTC 510M är motsv siffra 5,31. Nibe har intressanta diagram där man ser avgiven effekt vid olika utetemp. Synd att inte CTC har motsvarande.
Sen kanske nån som kan köldmedier kan förklara konsekvenserna av att arbeta med R410 (Nibe) eller R407 (CTC), eller för den delen R404 som min CTc EcoAir Polar Edition har.
...Som du påpekat så har 510 bättre COP vid +7C ute, men ändå har 2120 markant högre SCOP för zon "kallt klimat" (dvs Helsingfors). Logiska slutsatsen är att CTCn får storstryk när det blir kallt ute, då 2120 inte bara går ifatt utan springer om rejält. Därmed inte sagt att 510/520 inte är mycket bra maskiner, tvärt om skulle jag vilja säga. Men 2120 representerar ett genuint tekniksprång för uteluftmaskiner och Nibe har dessutom lyckats med detta utan att priset på maskinen dragit iväg....
Är du säker pÃ¥ att det är vid dellast Mats?Är inte säker men vad jag läst sÃ¥ skiljer det inte mycket pÃ¥ 400 och 500 serien. Är detta ocksÃ¥ vid dellast👇🏻?Vore konstigt om ctc lämnade uppgifter pÃ¥ dellast
Tycker dom resonerar extremt konstigt, jag ska tydligen ha en 5kw pump! Tror du att dom menar 5kw när det är som kallast? Har lagt upp bilder tidigare när man resonerar på liknande sätt! Skulle va kul om nån kunde räkna på ett hus med en 5kw pump och en 10kw+ med tank och se hur mycket det kostar på ett år
Det finns en gammal inte uppdaterad webbsida från 2007 eller så. Den visar just hur bergvärme och luft/vatten jämförs med el för olika hus vid olika temperaturer (olika årter och årtionden). Skitjobbig om man inte har flash (man måste trycka på "cancel" 5 gånger i rad varje gång sidan uppdateras för att den vill visa diagram som kräver flash). Men har man flash, eller orkar trycka cancel 5 gånger per uppdatering, ger den en hel del kött på benen kring frågan om hur mycket värme man skall ha.Generellt skulle jag säga att påståendet "täck halva värmebehovet" är fel. Rätt svar påverkas av hur många år man räknar på, hur isolerat huset är och inte minst av hur många grader framledning huset kräver. Om man får mer effekt för en rimlig peng är mer effekt bra. Har man för mycket effekt behöver man större vattenmängd eller en varvtalsreglerad värmepump (annars får man för många start och stopp).Disclaimer: Jag gjorde sidan, och har inte underhållit den, för lite tid, och för lite info om värmepumparna från leverantörer förutom NIBE.--- Mats ---
Flash och Apple går väl inte ihop va? Får testa sen.Då borde f2120 16kw (13) funka hos oss med tank.BV lockar men vet inte om man får igen dom slantarna!
F2120 med vvm 310 kostar 91.5k, frågan är om det blir dyrare om man köper av röris och med installation och tank + kringutrustning får man säkert lägga en 115k?
Har du fått offert från röris som ser ut som jag räknat?Vi är 7st här hemma så vill gärna ha den stora vvb, tanken är för att jämna ut flödet då 13kw pump är lite överdimensionerat (tror jag iaf)
Du vill köra en 16kw utan arbetstank/volymtank?Går det att använda vvm som en volymtank?
Ok spännande att följa din installation! Vi lär inte göra nått förrän till hösten.Den heter f2120 4-16kw så antagligen stämmer den minimi effekten på 4kw.Ska du montera allt nytt eller har du den 500l tanken redan?Hur stort hus har du och vart ligger det?Stay classy! /Hiller
Sant... men med en stor behöver man aldrig (sällan) köpa spets.Tänkvärt det du skriver! Det mÃ¥ste va lite kul ocksÃ¥ att köpa pump👍🏻Fick en ny offert pÃ¥ 135k efter rot för en 2120 16kw och vvm320, verkar som att priserna ligger däromkring sÃ¥ nÃ¥gon Nibe LVVP blir det inte!Blir det LVVP är ecodan zubadan ca 20k billigare och sÃ¥ mycket hämtar man aldrig hem pÃ¥ en Nibe
Apropå effekt. Om man försöker dimensionera en LVVP efter när det är så kallt att det är på gränsen att den går så kommer den ha en extrem överkapacitet 350 dagar per år eller nåt i den stilen. Det gäller att räkna på totalkostnad för installation, underhåll och drift. Inte bara en av posterna.Det nämndes i denna (eller möjligen nån annan tråd) om storlek på radiatorer. Vi har för små, i köket, men i övrigt fullt tillräckliga. Lönar det sig att byta? Nej. Men vi kanske gör det ändå, om jag ids. Kassetten vi satte i öppna spisen lönar sig inte heller, men det är mysigt att elda.
Ligger priserna så pass är BV givet. Tycker det är konstigt att en installation ska kosta så pass när jag kan köpa samma maskin och innedel för 91,5k och dessutom är det en plug and play, borde inte ta många timmar att installera?
Det som lockar med zubadan är ju priset, en 14 eller 16kw får man för 90k+ med installation efter rot
Kikade på en offert på airx 130 som är Ivts LVVP, den krävde 25 ampere, det låter mycket eller är det så med alla lvvp?
Hur mycket merkostnad blir det med expansionskärl mm mm om man köper en installation från en av firmorna som säljer pump och installation och enbart det? Mycket jobb att koppla bort den befintliga pannan?
En liten fundering kring när dom skriver x antal kWh/dygn, om dom skriver tex 100kwh/dygn kostar det 100kr då på ett dygn eller ska man räkna in cop effekten? (Om vi utgår ifrån att 1kwh är 1kr)
FrÃ¥gan lyder☝️️ Om 1kwh är 1kr kostar det bara 5279kwh/Ã¥r att producera 15000kwh värme?
Provar själv att bifoga en av dom men det brukar inte gå så bra
När vi köpte huset hade vi en combipanna med en pelletsbrännare och de tidigare ägarna gjorde av med 12pall pellets/årNär vi tog över köpte jag en begagnad ecoflex med en verkningsgrad som rörisen mätte upp till över 90% verkningsgrad (vill jag minnas) Det är svårt att se någon direkt lönsamhet i ett byte av värmesystem och svårt att veta hur man ska räkna om en så pass hög verkningsgrad kontra värmepump
Provar att lägga in med beräknad toppeffekt på 9kW istället.Det är ca 19 grader enligt uppgiftEnligt uppgift var det 50 grader i Framledning som max idag och jag la in 55 men går att öka via vpPå min kör elpatronen upp tempen till 65 vid legionella var fjortonde dagLa in uppgifterna på lite kul då det förmodligen skulle komma in fler så man kan se dom olika beräkningarna från olika fabrikat
Den grafen jag la upp var ju inte jätte imponerande Angående innetemperatur har vi varmare när det är kallt än när det är 0gradigt och blåsigt, tror att en innegivare löser det. Sen kör vi elpatron vår-höst så därför går pelletsförbrukningen ner något
Vi har bra med värme när det är kallt men pga att framledningen sjunker när det blir varmare (utegivare)ute så blir det kallt när det blåser.
Vi har bra med värme när det är kallt men pga att framledningen sjunker när det blir varmare (utegivare)ute sÃ¥ blir det kallt när det blÃ¥ser. Skulle vi ha en innegivare sÃ¥ gÃ¥r ju pannan eller pumpen efter innegivare och dÃ¥ fÃ¥r vi varm även runt 0 till +5 dÃ¥ det blÃ¥ser, ganska basic 😸
Enligt manualen är det 50 liter utjämningskärl. Jag antar att det är den del i botten av tanken som är kopplad mot värmesystemet.
Jag hade trott att utjämningskärlet är det externa kärl som sitter utanför tanken. Skulle du ha rätt så skulle det innebära att 225 liter av vvm310 är för tappvatten. Svårt att tro, då man vid högt flöde inte kan få ut mer än 150 liter 40-gradigt vatten.--- Mats ---
Det på utsidan är nog exspansion ett rött eller blått kärl
Klippt från manualen. Av bilden att döma så är utjämningskärlet nedre delen av tanken och det sitter ett par växelventiler som växlar mellan den delen (värmedrift) och övre delen (tappvattenvärmning):
Det är ingen tank för tappvattnet. Det är en tank med värmesystemets vatten där tappvattnet värms i en slinga.
Ska du få rikligt mad VV i ett sådant system måste du ha en sep. VVB ca 200L på sidan om som spetsar det förvärmda från VP , eller gasa på med el-patron , slingan i VP kyler ned vattnet blixtsnabbt och VP hinner inte med att höja , vet inte hur lång slingan är , framgår inte annat än att det är 20 anslutning , så det med att få mycket VV från VP är en utopi
Själva slingan rymmer 17 liter. Se mitt tidigare inlägg. Eftersom inte tappvattnet tas från en tank, utan det värms när vattnet passerar genom slingan så blir det lite mer komplicerat att räkna. Dels blir den volym (och temperatur) man får ut beroende på flödet och dels får man aldrig ut exakt samma temperatur som det är i tanken. Sen kan jag tänka mig att skiktningen är sämre än i en ren tappovattentank, så temperaturen sjunker snabbare och mer linjärt när man tappar vatten. Därför får man ut mindre mängd innan det blir för kallt. Sen vet man inte hur stor del av tanken som slingan går i. Tittar man på bilden så är det bara halva, men det är ju en schematisk bild som inte behöver stämma så bra med verkligheten...
Ja, upp till en start i timmen när det är som 'värst' brukar vara det man strävar efter. Det brukar inträffa ungefär när VP'ns uteffekt är dubbelt så hög som husets toppbehov (vid ca 0 grader ute i centrala Sverige). Lite grovt räknat...