Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rumsgivare  (läst 14811 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Rumsgivare
« skrivet: 02 december 2004, 06:58:52 »
Upptäckte ett konstigt fenomen igår.

Med rumsgivaren inkopplad (men i läge 0) så begär pumpen 45 grader fram.
När jag kopplar bort den helt, begär pumpen helt plötsligt 48 grader.

Vid båda fallen hade jag kurva 45 och följande knäckning:
5  3
0  3
-5 2

Jag hade även rumbör 21 med en verklig temp på 20,6 grader i rummet.

Vad beror detta på ???
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare
« Svar #1 skrivet: 02 december 2004, 14:42:45 »
Du ska väl både kunna sänka och öka inneklimatet med rumsgivaren. Om den står i läge 0 så är ju en sänkning inte möjlig.
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivare
« Svar #2 skrivet: 02 december 2004, 15:28:41 »
Gissning....

Om du kopplar "bort" rumsgivaren då "går" rum bör in istället.

Ändra den till 20 grader då sker ingen kompensation. Normalt ger den 3 graders kompensation till kurvan uppåt eller nedåt/grad vid annan inställning än 20.

Rum bör borde döpas om till paralellförflyttning, en del kallar det finjustering. Synd med all begreppsförvillning.
Utan rumsgivare höjer eller sänker den kurvan oavsett utetemp.
Med rumsgivare inkopplad är den ej aktiv (tror jag)

Hör av dig om det funkar!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare
« Svar #3 skrivet: 02 december 2004, 16:30:58 »
Pumpens rumbör stod på 21 både när rumsgivaren var inkopplad och bortkopplad.
Kan det vara så att när rumsgivaren är inkopplad och står i läge 0, så är det detsamma som att köra på rumbör 20?
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivare
« Svar #4 skrivet: 02 december 2004, 18:15:43 »
När rumsgivaren är inkopplad då blir ju rum bör= önskad temp inställd på rumsgivaren....

Då kopplas dom där 21 graderna bort helt enkelt.
Utan rumsgivare är dom 21 graderna helt enkelt en ökning av vald kurva med tre grader oavsett utetemp och aktuell rumstemp.
Dom flesta tror att ställer man rum bör på 22 ( utan rumsgivare) då blir det 22 inne, det är ju helt fel!!!!
Det handlar alltsÃ¥ inte om att fÃ¥ 22 grader  :o
Det höjer framledningstempen, men man kanske redan har för varmt inne  ;)

Så är det på min Villa, luriga killar det där på Thermia.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare
« Svar #5 skrivet: 03 december 2004, 19:49:28 »
Tack Bertil ;)
Med hjälp av ditt svar och en sömnlös natt så tror jag att jag har hittat rätt.

Felet jag har gjort är att jag har haft pumpens rumbör på 21 när jag har letat efter den optimala kurvan för att få en innetemp på ca 21 grader. Nu har jag istället haft pumpens rumbör på 20 och ökat framledningen så jag får 21 grader inne utan rumsgivare, sen har jag kopplat in den.
Med tidigare inställningar så kom jag aldrig upp till mer än 20,4 grader i rummet (med rumsgivaren inkopplad).

Detta har fått mig att dra slutsatsen att när rumsgivaren är inkopplad och står i läge 0 så är det detsamma som att köra pumpen på rumbör 20. Eftersom det i mitt fall har inneburit ca 20 grader inomhus så har utegivaren sagt att "jag är nöjd", medan rumsgivaren har velat har högre framledning.

Alla experiment har gjorts vid mellan 1 och 2 plusgrader.

Det verkar som att i t.e.x. läge 3 på rumsgivaren så klarar den bara av att öka framledningen med ett visst antal grader, är det så?

Hoppas att jag inte är helt ute och cyklar i detta väglaget :-\
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivare
« Svar #6 skrivet: 03 december 2004, 19:58:32 »
Citera
Det verkar som att i t.e.x. läge 3 på rumsgivaren så klarar den bara av att öka framledningen med ett visst antal grader, är det så?

nejdÃ¥ ingen cykel  ;)
tror inte det står nånstans men jag tror det är 3 grader om den står på trean!!
3 graders högre framledning ska som en schablon ge ungefär en grads temphöjning inne.

Utan rumsgivare höjer läge 21 grader också kurvan med 3 grader.
3 graders paralellförflyttning av kurvan, dvs 3 graders höjning eller sänkning av framledningstempen utifrån aktuell utetemp och den kurva man valt.

klart och koncist.. knappast  :-[ hoppas du fatta nÃ¥t lite iallafall  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
Re:Rumsgivare
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2005, 11:18:30 »
Hej, supportar föräldrarnas inst av en Diplomat 10. På min inrådan har de installerat rumsgivare centralt i huset men vi blir inte klok på den. Innan har de hittat den kurva som de tycker ger behaglig temp i huset, runt 21 grader (rumbör på VP kvar på 20). Jag trodde nu att de skulle slippa springa ned och peta ner resp upp kurvan när det blåser eller samlas folk i huset men den här rumsgivaren verkar inte göra ett skvatt, är det bara en fjärrkontroll för det som kallas för rumbör på VP?

Innan givaren installerades var rumbör 20 och kurva var 37 eller 38 och detta gav cirka 21 grader i huset. När givaren installerades tryckte installatören in 21.0 grader och därefter har det blivit kallare i huset. Det står konstant 21.1 i displayen oavsett om det springs mycket i dörren. Nere på VP står inställningen som 21.1(21.0) och den ändras ej i historiken bakåt. Tre andra termometrar visar mer än 1½ grad lägre än rumsgivaren och varierar över tiden mellan 19-21.

Vad har vi gjort fel? Jag har provat att ändra rumsfaktorn mellan 2(förinställt när den blev installerad) och 4 utan att det verkar påverka. Mest fundersam är jag över att den konstant visar 21.1?

I övrigt fungerar pumpen bra efter lite justering. Fått ned antalet starter efter lite höjning av integral och sänkt VV-start till 42.

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2005, 15:02:08 »
Hur gammal är pumpen?
På min Diplomat 8 fick installatören byta till ett nyare styrkort för att det skulle funka.
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivare
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2005, 17:02:01 »
Citera
är det bara en fjärrkontroll för det som kallas för rumbör på VP?

Ja så är det, vid avvikelse från önskad temp (börvärdet) så paralellförflyttas börvärdet, antingen nedåt eller uppåt.

Ex om man har 21 grader men önskat sig 22 har man ett börvärde utan rumsgivare på tex 40 grader då ökas det på ca 3 grader när känsligheten ligger på läge 3.

Du kan enkelt kolla om det funkar...

Kolla börvärdet och ärvärdet för rumstempen....
Kolla också börvärdet för framledningen....
Höj rumsgivaren nÃ¥gra grader dÃ¥ skall ju börvärdet öka..   Funkar det??
Nästa koll... öka rumsgivaren nÃ¥gra grader... kolla börvärdet för framledningstempen...... ändra känsligheten för rumsgivaren.... högre känslighet ska ge högre börvärde  ( större paralellförflyttning).

Men kom ihåg att Thermias rumsgivare verkar visa flera grader fel!!!! den går enkelt att kalibrera.... eller också ställ in den så ni får en bahaglig temp inne.... farsgubbens visar minst 1,5 grader fel... han önskar sig 13 grader det funkar prickfritt alltid ca 21,5 grader på ANDRA termometrar, men Thermias den visar (fel) ständingt ca 23 grader....

Funkar inte detta då har ni kanske det fel som nämndes!!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
Re:Rumsgivare
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2005, 20:56:53 »
Hej och tack för era svar. Börvärdet på VP ändrar värde direkt efter justering på rumsgivaren. Det som vållat funderingar är att ärvärdet inte rör på sig.

MEN - Efter mycket väntan har den faktiskt ändrat värde men det tycks vara en medelvärdesbildning på ½ dygn så långsam som den verkar vara. Vi fick inga extra papper på den men ett låååångt ihållande tryck på båda knapparna (12-15s) så kunde man snabbt justera in ärvärdet att passa de andra termometrarna. Det får väl gå ett dygn till med faktor 4 så får vi se vad den, övriga termometrar och föräldrarna tycker. Återkommer med resultat!

Pumpen är tillverkad i somras enligt märkning inuti.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivare
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2005, 17:51:16 »
Hmmm liiiite osäker nu...

Om börvärdet ändrar sig då verkar det funka, det ska ändra sig båda när man ändrar på rumsgivaren (börvärdet) och när man ändrar känsligheten.

Men är värdet....   det är verklig temp just när du läser av det.... sÃ¥ den ska inte ändras om du justerar i styren....    den sänks ju sakta när VP stÃ¥r still, resp höjs när VP gÃ¥r...
Med ett högre börvärde kommer pumpen att gå mera timmar därmed kommer genomsnittliga ärvärdet att bli högre.....

skillnaden mellan är och bör-värde räknas av varje minut mot gradminuterna.... så höjt börvärde ger snabbare start (men när startvärdet fortare tex -60 gradminuter) och pumpen går längre (eftersom börvärdet höjts)

Hopppas du förstod... men kanske jag missuppfattade dig!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
Re:Rumsgivare
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2005, 10:31:30 »
Jag menade är- och bör-värden för innetemp på tempgivaren och dess presentation på VP. Det ter sig i alla fall lite klarare nu.

Jag sammanfatta sÃ¥ lÃ¥ngt att rumsgivaren fungerar om än lÃ¥ngsamt  i och med att den ska styra hela huset i stället för tidigare dÃ¥ enskilda termostater skötte varje rum. ÄR-värdet för rumsgivaren varierar sÃ¥ lÃ¥ngsamt att vi inte direkt kunnat relatera det till pumpens gÃ¥ngcykler, exempelvis gick den en morgon frÃ¥n 20.5 till 21.2 grader pÃ¥ kvällen. PÃ¥ de vanliga digitala termometrarna som finns i huset kan man utläsa en maxtemperatur efter pumpen slagit av och en mintemperatur efter att pumpen slagit pÃ¥. Denna varians gÃ¥r ej att utläsa pÃ¥ rumsgivarens ÄR-värde.

Så enligt våra erfarenheter så långt:

*En rumsgivare är bra för att hålla temperaturen jämnare mot olika väderpåverkningar som vinden och solen.

*En rumsgivare hjälper, men inte så mycket med att hålla tillbaka temperaturen om ex din gamla skolklass plötsligt ramlar in.

En sak slog mig dock, och nu är jag inte vid VP så om någon vet: Vi körde med enbart VP "rumbör"=20 och värmekurva=38 som gav 21 grader i huset. När nu rumsgivaren kopplats in och ställts på önskade 21 grader, ger den då bara en kompensation från avvikande temperatur i huset (m h a faktorn som man kan ställa) från det som VP jobbar med sen tidigare ("rumbör"=20 & värmekurva=38) eller har den även bytt VP:s "rumbör" från 20 till 21 och kompenserar utifrån det?

Om nu rumsgivarens inställning på 21 ändrat VP:s s k "rumbör" skulle det ju i så fall eventuellt vara lämpligt att sänka kurvan en grad för att passa huset bättre, d v s rycker man rumsgivaren så ska VP jobba mot faktiska 21 grader i huset m h a "rumbör"=21 ist för 20 och värmekurva=37 ist för 38. Ändrar rumsgivaren VP:s "rumbör" är det än viktigare att man ställt en kurva som ger samma innetemp som inställt "rumbör".

OjdÃ¥, mÃ¥nga ord för en frÃ¥ga...   :o

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivare
« Svar #13 skrivet: 10 januari 2005, 16:40:06 »
Citera
Ändrar rumsgivaren VP:s "rumbör" är det än viktigare att man ställt en kurva som ger samma innetemp som inställt "rumbör".

"Tidigare" rumbör ersätts helt av det värde som ni ställer in på er rumsgivare...

Ang temp diff.. givarens känslighet kan man justera mycket kraftigt..  rumsgivaren jobbar ju inte sÃ¥ att den ger er önskad temp.. utan den kompenserar om önskad temp avviker frÃ¥n verklig temp.. därför är det viktigt att ha rätt kurva..
Ni kan se om det är rätt kurva även med rumsxgivaren igång. Om är o börvärdena tenderar att alltid avvika uppåt eller nedåt då har ni fel kurva.

Rumsgivarna verkar visa rejält fel i många fall, men felvisningen är lika mycket hela tiden antingen väljer ni en tempå som är behaglig... eller också kalibrerar ni rumsgivaren.. det är enkelt

Klart som korvspad?? eller svammel  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
Re:Rumsgivare
« Svar #14 skrivet: 10 januari 2005, 19:40:44 »
Solklart detta här...allt står ju i Diplomatens manual... ::)
"Rumsgivare: Tillbehör"

Nu läste jag om tråden och att hzzon gjort som vi efter en "göra om - göra rätt". Är VP:s "rumbör"=20 en s k grundkurva eller nollkurva utan kompensation, 19= ~3 graders sänkning och 21= ~3 graders höjning av grundvärmekurvan? I så fall känns det som att vi har gjort rätt...

På Diplomaten kunde man bara gå upp till faktor 4 på rumsgivaren, betyder det kompensation med minus 4 * avvikelsen i grader?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!