Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?  (läst 20074 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #15 skrivet: 18 februari 2010, 09:06:27 »
Läs det som Roland skrev igår, kort slanglängd har inget (eller jo lite då högre temp på kb ger högre effekt på pumpen) samband med hur långt ner pumpen orkar värma ditt hus.


Det beror lite på om det är sandjord på en torr sluttning eller ås eller om man kan räkna med att det är fuktig sandjord.

Grannen fick sin jordvärme installerad i höstas av samma firma som jag fick offert ifrån,en 8Kw G2 ca 350meter slang.
Det huset är 150kvm enplansvilla.Han säger att det har funkat bra nu i vinter.Han kanske har haft mycket elspets,jag vet inte.

För lite slang behöver inte innebära mycket tillsatsel. Har man en kraftig pump i förhållande till husets effektbehov blir det lite tillsatsel även med kort slang. 10 kW pump till ett hus som har behövt 7 ton pellets per år blir knappt någon tillsatsel alls om jag har räknat rätt på pelletsen.

Det som är problemet med kort slang är att man får låg temperatur på ingående köldbärare vilket gör att kompressorn drar onödigt mycket el. Det märker man inte på samma sätt som antalet tillsatstimmer. Fråga grannen vad det är för temperatur på ingående och utgående köldbärare, det är det som är det viktiga i det här fallet.



Sen är det självklart att sandig mark kräver längre slang, ÄVEN om ett program visar att det skulle "funka" med x antal meter slang är det vansinne att inte göra en värmepumpsinstallation så bra som det bara går, och där är en väl tilltagen kollektor en viktig del. Jag skulle inte sova gott om jag lagt ner en massa pengar på värmepump och visste att det hade kunnat göras bättre för en rimlig peng.
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #16 skrivet: 18 februari 2010, 15:30:34 »
Jag la in att du har sand.  Vid DUT ska du fÃ¥ -4 grader in.   Det innebär ett pumpen drar typ 10% mer ström än om du la ner 1000m och fick in 0 grader.  Om vi säger att VP drar kw vid 0 grader i och 2,2kw vid -4  SÃ¥ har du ju rätt mkt pengar att köpa ström för eftersom du sparade 600m slang plus grävning.  Jag tycker det är mer oseriöst att säga - du mÃ¥sta ha 2X500 med en kopplingsbrunn och mer delar. Självklart är det bra med längre slang. Men utmaningen och anledningen till att du vill ha en VP är väl att göra det ekonomiskt.  Detta är min uppfattning och jag har inga synpunkter pÃ¥ att de andra installatörerna dimensionerar som de gör. Gillar bara inte att höra att man inte är seriös om man vill göra det sÃ¥ bra och billigt som möjligt för sina kunder.

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #17 skrivet: 18 februari 2010, 15:54:23 »
Jag la in att du har sand.  Vid DUT ska du fÃ¥ -4 grader in.   Det innebär ett pumpen drar typ 10% mer ström än om du la ner 1000m och fick in 0 grader.  Om vi säger att VP drar kw vid 0 grader i och 2,2kw vid -4  SÃ¥ har du ju rätt mkt pengar att köpa ström för eftersom du sparade 600m slang plus grävning.  Jag tycker det är mer oseriöst att säga - du mÃ¥sta ha 2X500 med en kopplingsbrunn och mer delar. Självklart är det bra med längre slang. Men utmaningen och anledningen till att du vill ha en VP är väl att göra det ekonomiskt.  Detta är min uppfattning och jag har inga synpunkter pÃ¥ att de andra installatörerna dimensionerar som de gör. Gillar bara inte att höra att man inte är seriös om man vill göra det sÃ¥ bra och billigt som möjligt för sina kunder.

Okej,min faktura på jordvärme som jag fick på 152.000kr är det ett normalt pris?
Jag frågar eftersom firman jag fick pris hos brukar vara dyrare än de flesta. ;)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #18 skrivet: 18 februari 2010, 16:06:27 »
Vad kostar grävningen??   

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #19 skrivet: 18 februari 2010, 16:11:54 »
Rent spontant känns det väl saftigt, du borde väl få BV för det priset. Och JV ska ju va lite billigare

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #20 skrivet: 18 februari 2010, 18:08:47 »
Rent spontant känns det väl saftigt, du borde väl få BV för det priset. Och JV ska ju va lite billigare

För det priset får jag ingen bergvärme från Thermia ialla fall!
Jag har fått en BV offert från Thermia som var på 190:000kr,jag har 25-30m till berg.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #21 skrivet: 18 februari 2010, 18:21:48 »
Vart bor du?  190000 lÃ¥ter ju mkt. Vad var det för pump?

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #22 skrivet: 18 februari 2010, 19:23:04 »
Vart bor du?  190000 lÃ¥ter ju mkt. Vad var det för pump?

Jag bor i Dalarna.Boyta 170kvm
Fick en offert på bergvärme(Diplomat Optimum G2 10KW,borrdjup 210m( EXTRA borrdjup för pool 40m),ta bort gamla pannan och acktankar,lite extra rördragningar än en normal installation.Jag fick fast pris på borrningen,eftersom jag har 25-30m till berg.Allt över 30meter står borraren för foderrör..Inte så långt från mig(800meter) var det 45 meter till berg.Han har borrat ca 20 borrhål i våran kommun så han känner till bergsdjupet ganska bra.
Nu vet jag att du Oraklet kommer att säga att det inte behöver borras så mycket,men alltför många borrar djupare vid andvändning av pool.Enligt detta forum många inlägg som rekommenderar det,och IVT,NIBE. ;)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #23 skrivet: 18 februari 2010, 19:59:54 »
Men det gör inte jag. :)  Jag kan helt enkelt inte se vitsen med det. I övrigt är det ju smart att ta en G2 dÃ¥ fÃ¥r du ju VV bÃ¥de när den gör Värme och Pool.  Men den är ju typ 15000 dyrare än diplomat. Tycker ändÃ¥ att 190000 känns dyrt.

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #24 skrivet: 18 februari 2010, 20:11:54 »
Men det gör inte jag. :)  Jag kan helt enkelt inte se vitsen med det. I övrigt är det ju smart att ta en G2 dÃ¥ fÃ¥r du ju VV bÃ¥de när den gör Värme och Pool.  Men den är ju typ 15000 dyrare än diplomat. Tycker ändÃ¥ att 190000 känns dyrt.

Jag kollade med 2 Thermia säljare om bergvärmen och det som skiljde i pris i mellan dem var 5000kr.
Har du installerat bergvärme+att värma pool hos någon kund?
Isåfall vilket borrdjup på en 10 g2+värma pool 4*8?










Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #25 skrivet: 18 februari 2010, 20:35:44 »
Visst har jag det. Och om jag räknar lite pÃ¥ ditt hus kommer jag fram till att en G2 8 med 187 meter klarar sig utan tillsats till -26 Det känns stort med en 10 till 170kvm som är byggt 1991. DÃ¥ ska du fÃ¥ in -0,7 vid DUT och 3,3 pÃ¥ Ã¥ret. En G2 6 ska klara sig till -11 med 152 meter  Detta fÃ¥r du ta med en nypa salt eftersom jag bara sitter här och trycker lite ;)  Men en 10;a med 210m känns stort

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #26 skrivet: 18 februari 2010, 21:10:54 »
Visst har jag det. Och om jag räknar lite pÃ¥ ditt hus kommer jag fram till att en G2 8 med 187 meter klarar sig utan tillsats till -26 Det känns stort med en 10 till 170kvm som är byggt 1991. DÃ¥ ska du fÃ¥ in -0,7 vid DUT och 3,3 pÃ¥ Ã¥ret. En G2 6 ska klara sig till -11 med 152 meter  Detta fÃ¥r du ta med en nypa salt eftersom jag bara sitter här och trycker lite ;)  Men en 10;a med 210m känns stort

Okej,tack för informationen. Thumbsup

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #27 skrivet: 19 februari 2010, 15:53:44 »
Men visst är det oseriöst av branschen att man föreslår så olika lösningar i samma fastigheter.

Försöker Thermia bli konkurrenskraftiga i offerterna, genom att regelmässigt föreslå kortare bergborra resp kortare ytjordslingor??

Inte snyggt om det är så, snacket från Auktoriserade Thermiasäljare att Thermia kräver kortare borra pga av högre effektivitet på kompressorn är ju rena fablerna.
Effektivare värmepump KRÄVER djupare borra, det är ju en naturlag!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #28 skrivet: 19 februari 2010, 16:02:28 »
Ingen säger nÃ¥got annat, inte jag i alla fall.  Men det kanske är sÃ¥ att de"andra" har för mkt hÃ¥l.  Jag vet. Mna kan aldrig borra för mkt. Men det finns ingen mening med att borra mer än nödvändigt. Om jag borrar för 10k till sÃ¥ tar det lÃ¥ng tid att fÃ¥ tillbaka det eller hur 

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #29 skrivet: 19 februari 2010, 16:36:40 »
Ingen säger nÃ¥got annat, inte jag i alla fall.  Men det kanske är sÃ¥ att de"andra" har för mkt hÃ¥l.  Jag vet. Mna kan aldrig borra för mkt. Men det finns ingen mening med att borra mer än nödvändigt. Om jag borrar för 10k till sÃ¥ tar det lÃ¥ng tid att fÃ¥ tillbaka det eller hur 

Beror väll på vad elpriset är/blir?
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!