Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: luft/vattenvärmepump kopplas till...  (läst 2275 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gnuda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
luft/vattenvärmepump kopplas till...
« skrivet: 05 mars 2007, 18:41:22 »
Hej

Håller på och helrenoverar ett gamalt hus och bygger även ut detta.
Ska installera någon form av värmesystem och bestämt mig för luft/vattenvärmepump.

Frågan jag har är angående vad man behöver.Uppenbarligen behövs själva värmepumpen som sitter på utsidan. Denna kopplar man till någon form av behållare inne i huset. Ska detta vara en varmvattenberedare eller en tank utan uppvärminingsmöjlighet.

Har läst någon stans att man kan ha en ”passiv” tank och sen ha en varmvattenberedare sidan om.

Pratade med en angående panna och kom fram till att vedspisen vi har räcker till för att kompensera de få riktigt kalla dagarna vi har nere i skåne så en värmepanna utöver pumpen har vi inte tänkt ha.

Hur fungerar det och vad ska man välja?

Kommer ha vattenburen golvvärme på hela nederplan och några vattenradiatorer på ovanvåningen. Läste någonstans att det ska finnas varmvattenberedare/"passiva" behållare som matar kranar och värmesystem  på samma gång...fins detta?

Många frågor, jag vet, men det är väl så när man är ny som husägare =)

//Patirk

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: luft/vattenvärmepump kopplas till...
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2007, 20:33:23 »
Som jag läser ditt inlägg söker du en acumulatortank på c:a 500 l med inbyggd varmvattenberedare samt en luft/vatten värmepump.
En kombination kan vara en CTC EcoAir som du hittar här http://www.ctcvarme.se/
och en TI500- TIV500 som du hittar här http://www.boroe.com/produkter/default2.htm

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: luft/vattenvärmepump kopplas till...
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2007, 20:51:37 »
Om du nu köper en värmepump typ Ctc Eco Air för över 50 000:- varför inte lägga till deras elpanna EcoEl för strax över 20 000:- och få ett komplett system med styrning och övervakning och slippa alla bekymmer framöver?
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Wlagom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: luft/vattenvärmepump kopplas till...
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2007, 00:13:46 »
Har precis i torsdags kört igång ett system med en Ecoair 107 kopplat till en acktank på 500 liter. Golvvärme. Efter 5 dygn är jag faktisk fortfarande lite häpen över hur effektivt det hela tycks vara. Enda problemet är att jag inte riktigt klarar balanseringen av slingorna, så under några dagar har jag nu haft lite för varmt (22-24 ºC).
 
Är i det här läget riktigt nöjd.

Utloggad gnuda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: luft/vattenvärmepump kopplas till...
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2007, 08:40:21 »
Då låter det som om det fungerar som jag trodde =)

Fick ett tips på en som jobba med detta att köra på Eco Therm Flash. Är det någon som har erfarenhet av dessa. Ska då vara med en 500l ackumulatortank.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!