Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Automatisk avluftare läcker vatten  (läst 11247 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
Automatisk avluftare läcker vatten
« skrivet: 28 januari 2013, 13:37:04 »
Fick 2st automatiska avluftare installerade när jag bytte värmepump 2009. Har nu märkt att bägge droppar vatten när jag eldar i kaminen= kallare radiator vatten. SÃ¥ länge som värmebärare hÃ¥ller sig över +25 °C droppar det inget. Inga större mängder vatten dock, men det irriterar.  Bifogar en bild pÃ¥ avluftaren.  Systemtrycket ligger pÃ¥ 0.8 vid vb +25 °C

Jag undrar om plastskruven skall vara fullt inskruvad eller om den måste vara lite utskruvad för att luft skall pysa ut? Det kommer inget vatten när den är inskruvad.

Hoppas på tips om hur man fixar till detta.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Automatisk avluftare läcker vatten
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2013, 13:55:11 »
Förmodligen läcker den hela tiden, men när röret är varmare så hinner det dunsta innan det droppar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Automatisk avluftare läcker vatten
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2013, 14:29:06 »
De rörläggare jag jobbat med är inga förespråkare av automatiska avluftare, iaf inte dom till villainstallationer, då de tydligen ofta läcker.
Behovet av avluftning i en liten begränsad villaanläggning är inte så stort, och är koncentrerat kring tiden då man fyller systemet med färskt syrehaltigt vatten.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Automatisk avluftare läcker vatten
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2013, 14:46:31 »
Precis en sådan skitprodukt har jag haft installerad i mitt system sedan jag konverterade till vattenburen värme omkring 2001 eller nåt.
Fick också läckage lite då och då men värre var att skiten släpper IN luft också.
Det är nämligen en anti-vacuum-funktion i den där ventilen.
Detta gör att om man eldar och sedan låter tempen i acc-tankar o system gå ned så sjunker ju trycket i systemet, med följden att ventilen släpper in luft som jag fick gå och lufta bort på 2 ställen hela tiden.
Nu är ventilen borta och jag kan slappna av...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Automatisk avluftare läcker vatten
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2013, 14:48:39 »
Locket skall sitta löst på eller tas bort....om man vill att luftningen skall fungera.

I ditt fall skulle jag skruva på locket helt och inte använda luftningen.
Du skulle dock kunna lossa plastlocket efter några veckor och se om det pyser ut luft....

Jag monterade en avluftare på en hög punkt...just efter min vp.....med samma effekt som karlmb. Den sög in så mycket att jag höll på att tömma hela radiatorsystemet på vatten...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Automatisk avluftare läcker vatten
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2013, 14:54:58 »
Jag tror den ventilen är till för typ varmvatten där det ofta är en vacuumventil inbyggd för att undvika ev problem med ihopsugna kopparinklädda vvb om vattentrycket skulle försvinna, och tempen går ner om man stänger av vvb.
I ett värmesystem har de inget att göra.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Automatisk avluftare läcker vatten
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2013, 16:46:15 »
OK, tackar för svar.  Dessa tvÃ¥ sitter pÃ¥ högsta punkt pÃ¥ bÃ¥de inkommande och utgÃ¥ende vb i pannrummet (källaren). Sen har jag en automatisk avluftare i markplanets golvvärmecentralen som togs upp i en annan trÃ¥d, tror det fÃ¥r räcka med den.

Skall skruva in bägge skruvarna dÃ¥ och ta bort dom till sommaren.  Det var vp leverantören som föreslog avluftarna för att undvika luftcirkulation i värmeväxlaren. Jag hade inget emot det eftersom han inte tog nÃ¥t extra för dessa. 

Satt ju inga sådan innan bytet 2009 och det funkade ju i 15 år.

Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Automatisk avluftare läcker vatten
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2013, 23:03:29 »
Jag hade vanlig exp.kärl rätt nära samma höjd som översta radiators topp. Därför blev det undertryck längst uppe när cirkpumpen körde. För att lufta, (3 ställen) fick jag stänga pumpen, lossa pÃ¥ lilla locket, pysa luft och skruva pÃ¥ locket och sedan ner och Ã¥terstarta pumpen. Et himskt springande i veckor när systemet hade varit tömt och Ã¥terfylld. Nu har jag tryckexp. och ingen match alls med luftningen dÃ¥ lilla locket numera är löst pÃ¥skruvat. 
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Automatisk avluftare läcker vatten
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2013, 10:02:11 »
OK, tackar för svar.  Dessa tvÃ¥ sitter pÃ¥ högsta punkt pÃ¥ bÃ¥de inkommande och utgÃ¥ende vb i pannrummet (källaren). Sen har jag en automatisk avluftare i markplanets golvvärmecentralen som togs upp i en annan trÃ¥d, tror det fÃ¥r räcka med den.

Skall skruva in bägge skruvarna dÃ¥ och ta bort dom till sommaren.  Det var vp leverantören som föreslog avluftarna för att undvika luftcirkulation i värmeväxlaren. Jag hade inget emot det eftersom han inte tog nÃ¥t extra för dessa. 

Satt ju inga sådan innan bytet 2009 och det funkade ju i 15 år.

Mmm, ta bort när det finns tillfälle om sommaren!
Och var försiktig med de där små plastlocken, de går lätt sönder...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Automatisk avluftare läcker vatten
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2013, 10:05:00 »
Mmm, ta bort när det finns tillfälle om sommaren!
Och var försiktig med de där små plastlocken, de går lätt sönder...

Om du tar bort autluftarna, sÃ¥ montera vanliga luftningsventiler istället.  Proppa ej hÃ¥len.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Automatisk avluftare läcker vatten
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2013, 10:12:55 »
Om du tar bort autluftarna, sÃ¥ montera vanliga luftningsventiler istället.  Proppa ej hÃ¥len.

Precis, dumt att inte kunna lufta alls.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!