Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utjämningskärl eller ej?  (läst 13663 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Utjämningskärl eller ej?
« Svar #15 skrivet: 11 oktober 2009, 10:14:39 »
Den interna pumpen (cirkulationspumpen) går HELA tiden utom vid värmestopp, som normalt innebär att utetemperaturen är så hög att huset inte behöver någon värme. Så även utan yttre pump cirkuleras vattnet hela tiden endera till elementen eller till varmvattenberedaren. Problemet vid växling från VV till värme blir inte mindre med en yttre pump för när växelventilen stänger kommer det heta vattnet att gå till den yttre pumpen och skickas iväg som en "propp" hetvatten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Utjämningskärl eller ej?
« Svar #16 skrivet: 11 oktober 2009, 10:15:48 »
Oavsett knäppningar eller inte, tycker jag du ska begära en utjämningstank med en on/off -pump
Maskinen mår så mycket bättre av de färre antalet starter som längre gång/stopptider ger, att det bör vara med...
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Utjämningskärl eller ej?
« Svar #17 skrivet: 11 oktober 2009, 21:09:40 »
Oavsett knäppningar eller inte, tycker jag du ska begära en utjämningstank med en on/off -pump
Maskinen mår så mycket bättre av de färre antalet starter som längre gång/stopptider ger, att det bör vara med...

Det låter ju onekligen sunt att få maskinen att "må bättre" eftersom man skall ha den i många lönsamma år.
Blir det bättre COP? Eller är det bara att maskinen arbetar längre med färre gång/stopptider och summa summarum påverkar det ej värmepumpens effektivitet. Kan tycka att det borde påverka lite eftersom alla "motorer" som måste starta ofta gör av med mer "bränsle", men det kanske är försumbart.

100L hade de tänkt att jag skulle ha som utjämningskärl.

/Frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Fredrik jönsson

  • Gäst
Fredrik jönsson
SV: Utjämningskärl eller ej?
« Svar #18 skrivet: 10 september 2022, 23:19:15 »
Om jag har en värmepump(monoblock) som sedan matar min elpanna(inomhusmodul) med värme. I elpannan finns en VVB och en trevägsventil. Ska utjämningstanken sitta mellan utedelen och innedelen eller på radiatorkretsen. Tänker att när det tillverkas VV så blir ju vattenvolymen i kretsen väldigt liten då det bara är en slinga i Vvb, därför borde tanken sitta på returen från elpannan till utedelen.
Rätt eller fel?
Mvh Fredrik

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!