Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förrvirrad!  (läst 8284 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förrvirrad!
« Svar #15 skrivet: 26 oktober 2009, 16:54:39 »
fungerar med enrörs system också.
c-c *vinkar*

Tveksamt....
Pulsonex-pannan innehåller en extremt liten vattenvolym. Det som räddar mig (när jag kör flytande kondensering)är ett grovt tvårörs-radiatorsystem, som innehåller mycket radiatorvatten.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Förrvirrad!
« Svar #16 skrivet: 26 oktober 2009, 17:06:34 »
Hej!
Jag hade liknande förutsättningar som dig och blev mycket tveksam till de stora investeringar som bergvärme mm. innebär och om det någonsin skulle gå att räkna hem (har ca 12000 kwh/år i energibehov sedan länge pga suterränghus, vattenburen värme från en gammal pålitlig el-panna av enklaste sort).

Så här blev min budgetlösning som fungerar bra och ger hög komfort!
1) Behöll el-pannan men bytte till en effektiv och energisnål cirkulationspump. Sänkte pannan till 45 grader.
2) Installerade en härlig Handöl i vardagsrummet i öppna spisen.
3) Köpte en billig luft/luft värmepump (on/off) och monterade in den längst bort (i tvättstugan) i nedervåningen.

Resultat: Härligt varmt och torrt i nedervåningen/källaren/tvättstugan
             God fart pÃ¥ elementen som gÃ¥r till dÃ¥ och dÃ¥ med stöttning men nu med lÃ¥gtemperatur.
             Vid kallare väderlek ytterligare stöttning med en vedbrasa i Handölen som klarar att värma upp hela           Ã¶vervÃ¥ningen till njutbar temperatur lite dÃ¥ och dÃ¥.
Ekonomiskt gynnsamt ännu så länge. Värmepump: 5600(ingen installationskostnad-två timmars eget jobb), Byte cirkpump ca 1000
handöl ca 5500... Och allteftersom lägre elräkningar och mycket högre komfort!
 
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Förrvirrad!
« Svar #17 skrivet: 26 oktober 2009, 17:56:58 »
Tackar för bra tips!

Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förrvirrad!
« Svar #18 skrivet: 26 oktober 2009, 18:50:22 »
varför tror du inte att det fungerar. rätt gjort och rätt flöde har du samma delta på ett eller 2 rörs system. och ett konstant flöde vilket säkerställer flödesbilden över värmepumpen vid körning av växelventil.

c-c

Därför att...

Enrörs-system innehåller mindre rör (det är ju det som är själva grejen). Och alltså innehåller de mindre radiatorvatten. Dessutom är enrörs-system ofta (men inte alltid) dimensionerade för högtemp-system.

Har du för litet vatten i systemet blir det för många starter.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Förrvirrad!
« Svar #19 skrivet: 26 oktober 2009, 20:16:27 »
Jag håller nog med Larry här. Jag har själv ett-rörssystem och vet mycket väl att det inte behöver vara någon skillnad på ett- resp tvårörssystem, när det gäller framledningstemperaturer eller kapacitet i övrigt, det hänger ju bara på att respektive system är rätt dimensionerat.

Men, ett-rörssystemen är väldigt ofta dimensionerat för oljeeldning med panntemperaturer på 80-90 grader, framför allt byggdes många villor här nere med ett-rörssystem och oljepannor under 70-talet.
Det kan alltså finnas anledning att se upp, även om det mycket väl kan fungera utmärkt med ett sådant värmesystem. Själv dehöver jag runt 50º på framledningen vid -5º ute, efter diverse fönsterbyte och lite andra förbättringar, men när jag körde med olja hade vi minst 50º vid noll grader ute. Här nere i södra delarna blir det sällan mycket kallare än 7-8 minusgrader, så här nere är det inga större problem.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Förrvirrad!
« Svar #20 skrivet: 26 oktober 2009, 20:45:23 »
Det är ingen skillnad på ett högtempat 2 rörs system och ett högtempat 1 rörs system . radiatorerna lämnar samma termiska avspegling . linjärt i förhållande till framledningen .

c-c

Visst, det är väl ganska självklart. Det har ingen påstått heller.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Förrvirrad!
« Svar #21 skrivet: 26 oktober 2009, 21:02:18 »
men varför skulle det då vara sämre ?
c-c

Vem har sagt att det är sämre?

Jag skrev följande en bit upp, citat: Jag har själv ett-rörssystem och vet mycket väl att det inte behöver vara någon skillnad på ett- resp tvårörssystem, när det gäller framledningstemperaturer eller kapacitet i övrigt, det hänger ju bara på att respektive system är rätt dimensionerat.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Förrvirrad!
« Svar #22 skrivet: 27 oktober 2009, 15:04:23 »
Visst är enrörssystem kopplat i serie? och tvårörssystem ligger parallelkopplat? Tycker då att enrörssystem inte borde vara nån höjdare..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Förrvirrad!
« Svar #23 skrivet: 27 oktober 2009, 15:09:05 »
Visst är enrörssystem kopplat i serie? och tvårörssystem ligger parallelkopplat? Tycker då att enrörssystem inte borde vara nån höjdare..

/A.

Kan du förklara varför?
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Förrvirrad!
« Svar #24 skrivet: 28 oktober 2009, 08:25:41 »
Ja som bekant blir vattnet kallare och kallare, men går att justera efter flödet, enda pluset tycker jag att får kallare vatten tillbaka till pannan eller pumpen, men vem bygger enrörssytem idag? Ingen!

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förrvirrad!
« Svar #25 skrivet: 29 oktober 2009, 11:56:03 »
Nackdelen med en-rörssystem....

är att de måste byggas med större radiatorer än tvårörssystem.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förrvirrad!
« Svar #26 skrivet: 29 oktober 2009, 20:11:48 »
ja  om det ärden ända nackdelen i en befintlig installation  sÃ¥ tycker jag att det fÃ¥r vara sÃ¥. inget som är värt att ändra i efterhand .
c-c *vinkar*

Hur skulle det kunna ändras i efterhand??

Och varför???
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!