Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad gör man stÃ¥r utan el, med bitande minusgrader?  (läst 6332 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Märkte nu att mitt tappvatten har frusit i tvättstugan. Tvättmaskien är väl kanske skadad, återstår att se.

Men värre vore ju om elen gick en längre tid och hela kalaset riskerar att frysa.
-Vad gör man då?

(Sällan elen är borta här men läste nu om ett tätbyggd by intill som varit utan el i typ 12timmar nu... 12timmar och -15grader känns ju inte bra...)

Räcker det att plocka isär maskinen och lyckas driva cirkulationspumpen med ett bilbatteri, samt är detta ett svårt projekt som man bör
bygga om så anslutningar finns lättillgängliga inför den dagen?

Jag skulle ju vilja kunna köpa mig ett litet elverk och bara kunna sätta 1245ans 3fas kabel rätt i den... Nu gav de ju sig fan på göra en fastinstallation utav kabeln men går väl att rätta på sen isf.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad gör man står utan el, med bitande minusgrader?
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2012, 15:19:43 »
Jag kör vedpannan och cp med elverk när vi har strömavbrott men har bara ett litet enfas elverk så 1245 funkar inte att köra och vet inte om jag skulle våga för det kostar nog en del om man bränner styrkort eller så.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vad gör man står utan el, med bitande minusgrader?
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2012, 15:30:47 »
Jag kör vedpannan och cp med elverk när vi har strömavbrott men har bara ett litet enfas elverk så 1245 funkar inte att köra och vet inte om jag skulle våga för det kostar nog en del om man bränner styrkort eller så.

Brukar elverk vara så pulserande då? Vore dom det så hade ju ingen kunnat använda dessa.
Fast jag funderar på att ha elpatron till extrakärlet mot radiatorerna så kan man kanske våga föra enfas uppvärmning bara på den sektionen... Fast man behöver ju en funderande cirkulationspump oxå...

Folk har ju skrivit om att pumpen går att driva, men hur välinpackad är den bakom plåten? lätt att bara sätta startkablar på något eller krävs det att man löder och har sig för få något att ansluta emot?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad gör man står utan el, med bitande minusgrader?
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2012, 15:38:29 »
Har dålig koll men de flesta billiga elverk är inte avsedda att driva elektronik mitt tex är nog tänkt till byggmaskiner och det är ju det jag har det till normalt. Att köra elpatron med elverk ska väl funka men det krävs lite kraftigare elverk än jag har för 2500 watt värmer inte mycket jag skulle glömma allt och köpa 2 eller 3 fotogen värmare billigare samt enkelt om man inte bor så att det ofta är strömlöst då är nog ett stort elverk bra att ha.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vad gör man står utan el, med bitande minusgrader?
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2012, 16:32:49 »
Det går åt ett ganska rejält elverk för att köra en värmepump, startströmmen ställer till det.
om man inte har möjlighet att elda så är mitt tips att montera en gasolvärmare med 12V cirkpump till, det funkar bra och dom är inte så dyra.
körde en sådan på ett ställe när en rotvälta hade vält en transformatorstation och gjort ett hus strömlöst, det gick åt ett bilbatteri och en P11 gasol /dygn vid -2gr
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad gör man står utan el, med bitande minusgrader?
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2012, 16:33:32 »
Om man kunde hitta ett vattenkylt elverk så vore det ju grejen, värmeväxla kylvattnet mot radiatorvattnet och sen driva två CP (en på varje sida av växlaren) och några kupévärmare med elen. Jag skulle undvika att köra värmepumpen med elverket, för mycket som kan gå sönder.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vad gör man står utan el, med bitande minusgrader?
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2012, 16:40:10 »
Kanske räcker om jag har ett elverk och driver två elfläktar, en riktad ner under huset och en mot pannan.. just för undvika att allt fryser sönder menar jag..
känns enklast egentligen..  SÃ¥, nu gäller det att hitta billiga elverk. :)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Vad gör man står utan el, med bitande minusgrader?
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2012, 20:20:10 »
Borde väl inte vara varken svårt eller dyrt att bygga en liten elpanna och sätta i serie med vp... om det bara handlar om att hålla frostfritt är det ju inga avancerade saker som behövs.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad gör man står utan el, med bitande minusgrader?
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2012, 20:27:27 »
Ska du ändå skaffa knäpptank går det montera elpatron i den men du måste ha en cp också om det inte är arbetstank du ska ha då har du ju redan extern cp. Men det är under förutsättning att du ska hålla frostfritt ska du ha full värme funkar det inte om du inte har jätte elverk.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad gör man står utan el, med bitande minusgrader?
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2012, 20:28:05 »
Jag har glykol i radiatorvattnet.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Vad gör man står utan el, med bitande minusgrader?
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2012, 20:37:13 »
Det finns elverk som har fin AVR (Automatic Voltage Regulator), så spänningen håller sig inom gränserna utan spikar.
Det som är problemet med små elverk (under 15kVA) är att dom inte ger någon "fin" sinuskurva (för lite metall i kärnan), den är taggig och ojämn mellan faserna (topparna ser inte lika ut). Detta kan ställa till det speciellt med enfasmotorer för AC, motorn startar helt enkelt inte och finns det ingen övervakning kan den bli uppbränd.
Sen så saknar mindre elverk övervakning av frekvens och spänning så om det blir något fel på det så kan det gå åt grejor som är känsliga på frekvensen. Sådan övervakning är inte så dyr att bygga själv med lösa komponenter.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad gör man står utan el, med bitande minusgrader?
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2012, 20:39:43 »
Det var därför jag inte vill köra vp med elverk och för mig som har vedpanna finns det ingen anledning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga pÃ¥ att förbrukningen vart för lÃ¥g,?
SV: Vad gör man står utan el, med bitande minusgrader?
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2012, 22:19:05 »
För de som ofta blir av med strömmen och råkar äga en Toyota Prius så kan man använda Priusen som strömkälla och få ut fin sinsvåg från en begagnad UPS eller om man vill lägga ner mer pengar köpa en växelriktare som i andra länken. Sedan kan man driva det mesta i huset med bättre miljösamvete än med ett löst generatoraggregat. Som han skriver, jag ser fram mot mitt nästa strömavbrott.
http://priusgen.sandbox.org/?hm
http://www.gridtieinverter.de/products_show.asp?id=168
Här en som gjort en snygg uppställning för att jämföra kostnader för att försörja sitt hus med el vid strömavbrott.
http://priups.com/riddle/answer-1.htm
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset Ã¥r2007.Inga elrdiatorer pÃ¥ sedan lvp-monteringen.6pers .FrÃ¥nluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad gör man står utan el, med bitande minusgrader?
« Svar #13 skrivet: 05 februari 2012, 10:00:26 »
Om man köper en riktare med riktig sinuskurva sÃ¥ kan man väl ha vilken bil som helst  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vad gör man står utan el, med bitande minusgrader?
« Svar #14 skrivet: 05 februari 2012, 10:14:55 »
Om man köper en riktare med riktig sinuskurva sÃ¥ kan man väl ha vilken bil som helst  Sc:,h
Jag hade elverk i min förra firmabil, men att ha en cheva stÃ¥ pÃ¥ nästan full gas vid strömavbrott uppskattades inte av grannarna  ;D
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!