Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lvvp pÃ¥ returen till elpanna, temporärt till sommaren.  (läst 8045 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnus_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Hej, till sommarn funderar vi på att byta ut värmesystemet. Vi har elpanna och vattenburet idag. Vi kommer nog köra lvvp mot acktank och senare koppla in solpaneler (tex sfinx system eller liknande). Vi har ingen jätteförbrukning idag, så bergvärme är för stor investering. Huset är 84+84 kvm och förbrukningen ca 18.000 kWh/år med nästan ouppvärmd källare.
Nu till frågan: jag har inte tid att byta ut vvb och elpanna just nu, men installera vp på returen med en plattvärmeväxlare är ju ett mindre projekt. Fast kondensering på 55grader med termostater på elementen, och blir det under -15 så kan pannan få stötta. Vid -15 vill pannan ge 55grader enligt kurvan. Just nu vid 3 plusgrader har vi 38 grader framledning och 28 i retur. Volymen på vår elpanna är hela 30 liter ::) , men våra gamla radiatorer rymmer säkert 20 liter vatten var. Systemet lär nog rymma 150-200 liter minst. Om jag får tag i en pump med inverterstyrning och fast kondensering (läs kinapump) borde väl detta kunna fungera under några månader tills jag kan byta resten av systemet i lugn och ro? Om man ändå skall investera vill man ju börja sänka förbrukningen så fort som möjligt.

Tips och idéer på alternativ mottages tacksamt, tänk dock på att enda anledningen till byte är att spara pengar, dvs återbetalningstiden måste vara kort! 2-3 år på pumpen max tycker jag är rimligt, ack-tanken kan få leva längre. Bergvärme tex går bort pga kostnaden. Så småningom kommer det bli golvvärme i alla rum utan vardagsrummet, men just nu är det radiatorer som gäller.



   


   


Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Lvvp på returen till elpanna, temporärt till sommaren.
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2011, 21:04:33 »

Du har rätt så hög framledning redan vid +3. Vid samma temp har jag en framledning på 28 grader och vid -25 en framledning på 45 grader. Skulle det bli kallt får du nog köra mycket el för att få upp värmen. Sedan så är en fast konsdensering 30% dyrare än flytande kondensering. Att installera t.ex. en Niba F2025 på returen och flytande kondensering tar dig kanske 1 dag. Har själv gjort en sådan installatiooch har en SMO10 som styrning, funkar kanon. Sedan har du ju en pump som håller betydligt längre än den du tänkte på. Prismässigt så skiljer det inga stora summor.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lvvp på returen till elpanna, temporärt till sommaren.
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2011, 21:11:48 »
Jag skulle satsa på denna typen av installation:

http://www.nibeonline.com/pdf/M10573-3.pdf

Ska du köra fast kondensering så måste du köra mot din panna eller annat vattenmagasin, det går inte att köra fast direkt mot radiatorerna och använda termostater, din VP kommer ta skada då.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Lvvp på returen till elpanna, temporärt till sommaren.
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2011, 21:16:21 »

Den använder jag och det går mycket bra.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Magnus_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Lvvp på returen till elpanna, temporärt till sommaren.
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2011, 21:45:20 »
Ok, fast kondensering mot radiator kan jag glömma då. Synd.
Nibe ser utmärkt ut. Bara det att dryga 47.000 för bara pumpen är mycket pengar. Jag vet att det inte går att jämföra, men hos tex sfinx köper man hela systemet med ack-tank, ackumulatortank med slingor, styrsystem, mm för samma pengar. Sfinx pump kostar 15.000, och havererar den efter 2 år så har jag ändå tjänat in den, förutsatt att jag får det att fungera förstås. Niben når break-even efter kanske 5 år. Det tycker jag är för länge.
Har även sett att de säljer chofu 10kW på konkursauktion, men även den har fast kondensering fast den är inverterstyrd. Vet inte om jag vågar chansa på något sådant. Det får vara riktigt billigt då.
Största dilemmat är att få en vettig återbetalningstid verkar det som.




Utloggad Magnus_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Lvvp på returen till elpanna, temporärt till sommaren.
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2011, 21:50:38 »
Är inte heller så förtjust i tanken att dra ut vatten som kan frysa på utsidan. Går det att köra Niben med värmeväxlare och glykol i ute-slingan, eller är det bara korkat?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lvvp på returen till elpanna, temporärt till sommaren.
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2011, 21:57:25 »
Jag har glykol i hela radiatorsystemet.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Magnus_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Lvvp på returen till elpanna, temporärt till sommaren.
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2011, 22:04:08 »
Jag har glykol i hela radiatorsystemet.

Ok. Visste inte att det gick. Hur får du in det? Jag fyller med en kran direkt på kallvattenledningen. Slutet system.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lvvp på returen till elpanna, temporärt till sommaren.
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2011, 22:22:53 »

Jag har satt ett T-rör på ett radiatorrör på ö pl i huset. Där har jag gjort en liten avstickare med kulventil och använder tratt och pytsar i ex 20 lit glykol om jag har tappat systemet av ngn anledning.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Magnus_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Lvvp på returen till elpanna, temporärt till sommaren.
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2011, 23:23:52 »
Jag skulle satsa på denna typen av installation:

http://www.nibeonline.com/pdf/M10573-3.pdf

Ska du köra fast kondensering så måste du köra mot din panna eller annat vattenmagasin, det går inte att köra fast direkt mot radiatorerna och använda termostater, din VP kommer ta skada då.

Gäller detta även om jag kör med plattvärmeväxlare mellan retur och värmepump.
Pumpen får ju en egen slinga då, så flödet genom pumpen kan vara högt och stryps inte med termostaterna. Skillnaden i framledning och retur är ju ca 10 grader som pumpen kan jobba med. Om tempen i radiatorerna varierar med några grader kanske inte spelar så stor roll om termostaterna stryper då det blir för varmt. Blir inte hela radiatorkretsen som ett vattenmagasin på det viset?
Kan inte så mycket om detta, men vill gärna förstå bättre hur det fungerar.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lvvp på returen till elpanna, temporärt till sommaren.
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2011, 23:48:33 »
Varför inte satsa på en 'riktig' pump på en gång? Visserligen är det en lite större investering, men å andra sidan är den årliga besparingen lite större och livslängden lite längre.
Dessutom är det lättare att få hjälp om man har nåt som många andra också har.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lvvp på returen till elpanna, temporärt till sommaren.
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2011, 23:51:11 »
Jag skulle satsa på denna typen av installation:

http://www.nibeonline.com/pdf/M10573-3.pdf

Ska du köra fast kondensering så måste du köra mot din panna eller annat vattenmagasin, det går inte att köra fast direkt mot radiatorerna och använda termostater, din VP kommer ta skada då.

Gäller detta även om jag kör med plattvärmeväxlare mellan retur och värmepump.
Pumpen får ju en egen slinga då, så flödet genom pumpen kan vara högt och stryps inte med termostaterna. Skillnaden i framledning och retur är ju ca 10 grader som pumpen kan jobba med. Om tempen i radiatorerna varierar med några grader kanske inte spelar så stor roll om termostaterna stryper då det blir för varmt. Blir inte hela radiatorkretsen som ett vattenmagasin på det viset?
Kan inte så mycket om detta, men vill gärna förstå bättre hur det fungerar.


Nej, problemet kvarstår. Om radiatortermostaterna stänger så blir det lågt flöde genom värmeväxlaren och således bar liten avkylning av vattnet från VP'n. Det kommer att göra att VP'n får korta gångtider och många starter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Lvvp på returen till elpanna, temporärt till sommaren.
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2011, 01:11:43 »
Rocas

Fick precis elräkningen till sommarstugan, den var dyr.... måste sänka temperaturen där men är orolig för frysrisken.

Hur mycket glykol har du i ditt system totalt, funkar det med glykol till golvvärmeslingor också?

Var köper man en större mängd glykol, typ 25-50 liters dunkar för ett vettigt pris?
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Lvvp på returen till elpanna, temporärt till sommaren.
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2011, 03:32:24 »
Jag har glykol i hela radiatorsystemet.

Har inte vågat att använda glykol då jag har golvvärme.
Glykol och plasrör var förr en mindra bra kombination samt att glykolblandning har sämre värmeegenskaper.
Men, efter vinterns strömavbrott på 8 timmar och -18 grader ute så kanske man ska titta på detta.

Nibe har en annan fördel om man väljer upp till F2025 10 kW, DEN ÄR TYST Thumbsup.
Tittade själv länge på andra märkes men vågade inte köpa en asiatisk pump, har dock 3 luft/luft som bara går.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lvvp på returen till elpanna, temporärt till sommaren.
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2011, 07:19:47 »
Ok, fast kondensering mot radiator kan jag glömma då. Synd.
Nibe ser utmärkt ut. Bara det att dryga 47.000 för bara pumpen är mycket pengar. Jag vet att det inte går att jämföra, men hos tex sfinx köper man hela systemet med ack-tank, ackumulatortank med slingor, styrsystem, mm för samma pengar. Sfinx pump kostar 15.000, och havererar den efter 2 år så har jag ändå tjänat in den, förutsatt att jag får det att fungera förstås. Niben når break-even efter kanske 5 år. Det tycker jag är för länge.
Har även sett att de säljer chofu 10kW på konkursauktion, men även den har fast kondensering fast den är inverterstyrd. Vet inte om jag vågar chansa på något sådant. Det får vara riktigt billigt då.
Största dilemmat är att få en vettig återbetalningstid verkar det som.

Jag tror du kan köra en split-VP på samma sätt, skillnaden är bara att kondensorn då sitter inne vilket ju är en fördel ur frysrisksynpunkt.

Inkopplingen är väldigt enkel och det behövs ingen avancerad styr för att köra på detta sätt.
« Senast ändrad: 17 januari 2011, 07:22:21 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!