Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Optima TWS, tuff start.  (läst 4801 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Thermia Optima TWS, tuff start.
« Svar #15 skrivet: 31 januari 2006, 13:05:34 »
Det jag tror är att det är mer watt/kvm uppe än nere .... då får jag köra VP'n lite mer oekonomiskt. får jag tid (och inte latmasken infinner sig) skall jag testa att strypa om mina element  och se om det hjälper.

Hej , har fått strypa alla element uppe för att få jämn temp i hela huset och har jag har tempgivaren nere i hallen.
Nu när jag har hittat rätt kurva så har jag aktiverat inne givaren och ställt den på 3 graders kompensation.
Det inställda rumms värdet är 21 grader.
När ingen är hemma så håller huset 21 grader och VB fram håller det inställda värdet efter kurvan.
När hela familjen är hemma på kvällen ökas nästan alltid rums tempen en grad och då går rumsgivaren in och sänker VB fram med det av mig inställda tre graderna.
Det har hänt att när vi varit borta ett par dygn och det varit kallt o blåsigt väder ute ,då har innomhus tempen sjunkit en halv grad och då har innomhusgivaren ökat VB fram med tre grader.
Kan också säga att jag har två element med termostat som är ställt så att dom bärjar stänga vid 21,5 grader.
Kök och allrum , kan annars bli väl varmt där emellan  Ã¥t

Jag säger att det är mycket dummt att vara utan innomhusgivare.
mvh Mso


ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Thermia Optima TWS, tuff start.
« Svar #16 skrivet: 31 januari 2006, 14:34:27 »
Alternativet är är som du säger att strypa elementen ännu mer uppe och öka "kurvan" ett eller ett par pinnhÃ¥l. Men dÃ¥ kör jag VP'n mer oekonomiskt :(  (enligt mitt sätt att se det)

DÃ¥ vi bor pÃ¥ övervÃ¥ningen och inte använder nedredelen sÃ¥ mycket gör att kan jag acceptera 19.5 grader där :)  Tror nämligen att det är för stor skillnad mellande olika vÃ¥ningasplanen när det gäller elementen...
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!