Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vill knäcka en kurva men hur -23ute och+23 inne  (läst 5488 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vill knäcka en kurva men hur -23ute och+23 inne
« skrivet: 22 december 2010, 20:14:14 »
Har funderingar pÃ¥ hur jag ska göra för att knäcka kurvan, har läst i boken men fattar tyvärr inte riktigt hur jag ska göra för att fÃ¥ det bra i mitt fall, man är väl för dum...  Sc:,h   Värmen är bra inne vid alla temperaturer förutom nu när det blir kallare än -21/-22 ºC dÃ¥ blir det för varmt inne. Jag kör pÃ¥ kurva 7 o förskjutning -1 men kan nÃ¥gon förklara hur jag ställer in för att fÃ¥ 21-22 ºC inne även när det blir kallt ute, känns onödigt att ha nästan 24 ºC ibland sÃ¥ vill nÃ¥n förklara sÃ¥ jag fattar vore det bra. God Jul pÃ¥ er
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vill knäcka en kurva men hur -23ute och+23 inne
« Svar #1 skrivet: 22 december 2010, 21:10:28 »
ett lättare tips som ja tror är att istället för att knäcka kurvan är att begränsa framledningstemperaturen.
allså begränsa högsta börvärdet i displayen vad den räknar gradminuter efter. då om du fortfarande betar av gradminuter så blir de inte varmare iaf.
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Vill knäcka en kurva men hur -23ute och+23 inne
« Svar #2 skrivet: 22 december 2010, 21:17:15 »
Testa att sänka kurvan, öka parallellförskjutningen om det blir kallt inne när det blir varmare ute. :)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Vill knäcka en kurva men hur -23ute och+23 inne
« Svar #3 skrivet: 22 december 2010, 21:31:54 »
Svårt att få till utan innegivare (tror jag). Det enda du kan göra är att välja en lägre kurva, tex kurva 6 och förskjutning 0, men då kan det bli för varmt inne vid varmare väderlek.

Alternativ 2 är att knäcka värmekurvan, vilke tyvärr på NIBE innebär att man defenierar en egen värmekurva som består av 2 räta linjer med en skärningspunkt vid en specificerad temperatur.

I meny 2.6.1: Defeniera framledningstempen vid +20 ºC.
I meny 2.6.2: Defeniera framledningstempen vid -20 ºC.
I meny 2.6.3: Defeniera knäcktemperaturen.
I meny 2.6.4: Defeniera framledningstempen vid knäcktemperatur.

Har bifogat en bild där jag försöker illustrera vad jag menar.
I bilden är framledningstemp vid +20 ºC satt till +20 ºC. Framledningstemp vid -20 ºC är satt till +44 ºC. Knäcktemperaturen är satt till +10 ºC och framledningstemp vid knäcktemperatur är satt till +35 ºC.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vill knäcka en kurva men hur -23ute och+23 inne
« Svar #4 skrivet: 22 december 2010, 21:53:40 »
Jag tror inte man kan knäcka till kurvan vid kallare temp än -15 ºC.

Så alternativen är att sätta max framledning (meny 2.4) till 45-50 ºC (eller vad det nu blir).
Eller att köpa till en rumsgivare, RG05 är en billig variant, samma som utegivaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vill knäcka en kurva men hur -23ute och+23 inne
« Svar #5 skrivet: 22 december 2010, 22:18:50 »
Tack för svaren, kanske bättre att sänka maxtemp pÃ¥ framledningen dÃ¥ om det inte gÃ¥r att knäcka vid kallare än -15,  och eftersom kurvan fungerar bra förutom vid riktigt kallt sÃ¥ kanske det blir sämre om jag prövar byta kurva, vad tror ni?
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Vill knäcka en kurva men hur -23ute och+23 inne
« Svar #6 skrivet: 22 december 2010, 23:13:58 »
Jag tror inte man kan knäcka till kurvan vid kallare temp än -15 ºC.

Jag har  b00k
Enligt Monterings- och skötselinstruktionen för 1230 och 1235 ska det vara som jag skrivit.
Men håller med om att en innegivare nog är bäst.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vill knäcka en kurva men hur -23ute och+23 inne
« Svar #7 skrivet: 23 december 2010, 08:22:36 »
Jag tror inte man kan knäcka till kurvan vid kallare temp än -15 ºC.

Jag har  b00k
Enligt Monterings- och skötselinstruktionen för 1230 och 1235 ska det vara som jag skrivit.
Men håller med om att en innegivare nog är bäst.

Saxat ut min manual:
Meny 2.6.3 Knäcktemperatur
Här väljs vid vilken utetemperatur knäckpunkten ska
inträffa. Värdet är inställbart mellan -15 och +15 °C.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vill knäcka en kurva men hur -23ute och+23 inne
« Svar #8 skrivet: 23 december 2010, 13:45:30 »
Nu kommer det en frÃ¥ga utanför ämnet men jag upptäckte det när jag höll pÃ¥ med inställningarna, inkommande o utgÃ¥ende kb temp var bÃ¥da pÃ¥ 1,8 ºC när pumpen gick sÃ¥ jag prövade att bara köra kb pumpen och dÃ¥ visade givarna olika, in 2,5 o ut 5,6 ºC sÃ¥ nÃ¥gon av givarna visar väl fel eller kan det vara nÃ¥t annat? Pumpen sattes in i Juni 2007 sÃ¥ det gÃ¥r väl inte pÃ¥ garantin o även om man har Nibes 6Ã¥rs försäkring kanske inte givare ingÃ¥r där? Är det svÃ¥rt byta givare, följer det med kabel till nya givare eller sätts givarna ihop med kabel pÃ¥ nÃ¥got sätt? Visst byter man bÃ¥da eftersom det inte är lätt att veta vilken som är defekt! Finns det nÃ¥gon bra beskrivning här pÃ¥ forumet hur man byter eller fattar man iaf? Visst fungerar pumpen lika bra om än givarna gett upp, är ju inte sÃ¥ roligt om det jäklas nu under helgerna o sÃ¥ ska det ju vara kallt. MÃ¥nga frÃ¥gor blev det...men kanske finns det en eller flera snälla tomtar här pÃ¥ forumet  tomte::
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Vill knäcka en kurva men hur -23ute och+23 inne
« Svar #9 skrivet: 23 december 2010, 20:41:00 »
Ring Nibe så skickar dom ett par givare gratis.
Du följer bara kabeln som gÃ¥r in under kb-isoleringen, frilägger isoleringen upp till en kopparhylsa som givaren sitter i, rycker ur givaren och monterar den nya, klart!  tomte::
 
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vill knäcka en kurva men hur -23ute och+23 inne
« Svar #10 skrivet: 23 december 2010, 21:38:33 »
Låter bra, och dom är bättre än de som sitter där från början för de verkar ju inte så bra om man läser har på forumet!?
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Vill knäcka en kurva men hur -23ute och+23 inne
« Svar #11 skrivet: 23 december 2010, 21:48:51 »
Jag tror inte man kan knäcka till kurvan vid kallare temp än -15 ºC.

Jag har  b00k
Enligt Monterings- och skötselinstruktionen för 1230 och 1235 ska det vara som jag skrivit.
Men håller med om att en innegivare nog är bäst.

Saxat ut min manual:
Meny 2.6.3 Knäcktemperatur
Här väljs vid vilken utetemperatur knäckpunkten ska
inträffa. Värdet är inställbart mellan -15 och +15 °C.


Carl N:

Helt rätt av dej. Fel av mej.
Knäcktemperaturen kan endast väljas mellan -15 ºC och +15 ºC.
Vid Knäcktemperaturen kan dock framledningstemperaturen sättas mellan 0 ºC och 60 ºC (1230).

I bilden jag bifogade är framledningstemp vid +20 ºC satt till +20 ºC. Framledningstemp vid -20 ºC är satt till +44 ºC. Knäcktemperaturen är satt till 0 ºC (inte 10 ºC som jag felaktigt skrev) och framledningstemp vid knäcktemperatur är satt till +35 ºC.

Vad jag menade med mitt tidigare inlägg ovan var att om TS skapar en egen kurva borde utetemperaturer varmare än 0 ºC inte påverka inomhustempen nämnvärt medans utetemperaturer kallare än 0 ºC ger lägre framledningstemp och därmed svalare inomhus.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!