Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/LÃ¥genergihus  (läst 100168 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gardneri

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tyvärr är det inte besiktningsmannen som avgör det. Kontakta Boverket och lyssna.

Men nu får vi nog återgåt till ursprungsfrågan.
5,5 kWp, solpanel

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Är inte den löst  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gardneri

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, om svaret är att sätt in vad som helst med tank och shunta ut rätt effekt.
Vilket jag visste redan innan, fanns en orsak och jag minskade på utrymmet att svara svävande.

Närmast har varit Sirius, men den tycks inte finnas längre.
Få se om någon annan kommer med andra uppslag.

När det gäller märkeffekten:
http://www.boverket.se/Kontakta-oss/Fragor-och-svar/Boverkets-byggregler-BBR/Om-avsnitt-9-i-BBR/Effektkrav/Installerad-eleffekt-for-uppvarmning/
5,5 kWp, solpanel

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Att shunta ut rätt framledning tror jag väldigt få rekommenderar i dag men en arbetstank så att din lite för stora vp får lite mera vatten att jobba mot är helt rätt för (nästan) vilken vp du än väljer kommer den vara för stor en del av året om du ska klara dig helt utan elpatron. Tror inte det är fel med en lite för stor vp framförallt inte om man tänker att vp ska hinna ordna vv också med 3 kw vp kommer vv laddningen ta lång tid om huset samtidigt behöver värme. Finns nog inte många vp som lämnar så lite effekt som dit hus kräver men att välja en större är ju inte fel och eftersom elpatron går att spärra så är det inget problem heller och den är nog bra att ha vid ev fel på vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gardneri

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Shunta är mycket vanlig på stora fastigheter där du har olika temperaturkrav, däremot kan shunten var lite olika konstruerade (beror lite hur ventilen är "vriden"). Alternativet är att ha en cirkulationspump som styr på en temperaturgivare. I vanliga fall jobbar jag med detta. Men allt detta är onödigt i en villa.

Hur du än vrider och vänder på det bör du ha två olika temperaturkrav, ett som är relativt konstant (Varmvatten) och ett där variationen är allt från 25 till 50gC. Eftersom det troligen kommer att sitta ett FTX med roterande värmeväxlare och ett eftervärmningsbatteri för värmen, kommer det ytters sällan behövas så höga temperaturer som 50gC.

Värmepumpen jag eftersöker kommer att generera varmvatten till största delen under natten och sedan under eftermiddagen, em. Förmiddagen, fm och kvällen i huvudsak värme. Under fm är ingen hemma och då kan det behövas ett tillskott till uppvärmningsbehovet. På kvällen stiger de interna lasterna med personvärme och elektronik som startas upp. Vilket gör att redan på kvällen startar uppvärmningen av varmvattnet. Strategin gör att dagens värmepumpar inte är optimalt anpassade för Passivhus, utan passar bättre till äldre och konventionell villor.

Att ha en överdimensionerad värmepump i ett Passivhus är kapitalförstöring av högsta rang. Dessutom borra är nog att betrakta som ren idioti.

En liten värmepump (2-3 kW) kopplad till en jordslinga med solfångare och/eller solpaneler är nog det som är mest korrekt.
5,5 kWp, solpanel

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Prismässigt är en lite större VP bara lite dyrare än en mindre VP så någon större kapitalförstöring talar vi knappast om. Dessutom får man mindre gångtid på en större maskin som därmed borde ha en längre livslängd.
En termostatstyrd CP är inte på något vis ett alternativ till ett shuntat system, Att reglera värmen med hjälp av en termostatstyrd CP är nått man slutat med för 40 - 50 år sedan så tillåt mig att betvivla att du jobbar med värmereglering. Och vad menar du med - det beror på hur ventilen är vriden- . Den funktion med två olika temperaturer som du efterlyser är exakt vad du får i en vanlig VP med flytande kondensering.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Shunta är mycket vanlig på stora fastigheter där du har olika temperaturkrav, däremot kan shunten var lite olika konstruerade (beror lite hur ventilen är "vriden"). Alternativet är att ha en cirkulationspump som styr på en temperaturgivare. I vanliga fall jobbar jag med detta. Men allt detta är onödigt i en villa.

Hur du än vrider och vänder på det bör du ha två olika temperaturkrav, ett som är relativt konstant (Varmvatten) och ett där variationen är allt från 25 till 50gC. Eftersom det troligen kommer att sitta ett FTX med roterande värmeväxlare och ett eftervärmningsbatteri för värmen, kommer det ytters sällan behövas så höga temperaturer som 50gC.

Värmepumpen jag eftersöker kommer att generera varmvatten till största delen under natten och sedan under eftermiddagen, em. Förmiddagen, fm och kvällen i huvudsak värme. Under fm är ingen hemma och då kan det behövas ett tillskott till uppvärmningsbehovet. På kvällen stiger de interna lasterna med personvärme och elektronik som startas upp. Vilket gör att redan på kvällen startar uppvärmningen av varmvattnet. Strategin gör att dagens värmepumpar inte är optimalt anpassade för Passivhus, utan passar bättre till äldre och konventionell villor.

Att ha en överdimensionerad värmepump i ett Passivhus är kapitalförstöring av högsta rang. Dessutom borra är nog att betrakta som ren idioti.

En liten värmepump (2-3 kW) kopplad till en jordslinga med solfångare och/eller solpaneler är nog det som är mest korrekt.
En borra är inte dum inte sÃ¥ ovanligt att man vill kyla hus i dag. Hur styr du vv när vp ska ladda vv när den är ledig  Sc:,h Man har normalt inte sÃ¥ mÃ¥nga grader att leka med man vill inte ha under 40 grader och över 55 grader blir svÃ¥rt med vp klart med riktigt stor beredare fÃ¥r man ju mycket vv även med 40 grader i beredaren men numera sÃ¥ gÃ¥r det mycket vv om man är en vanlig familj. Min vp gör vp ca 40 tim i mÃ¥naden vilket är ganska lÃ¥g förbrukning men skulle jag ha en 2 kw vp blev det ca 5 tim om dan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gardneri

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kocken: förklara för mig hur du med en värmepump på 6-10 kW med ett max behov på 1,5 kW (värme) kan få det att fungera med flytande kondensering. Med kort gångtid och längre livslängd? Har du verkligen praktiserat detta? Vad kostar en värmepump på 3 kW? Antagligen vet du inte det utan du gissar att det inte är någon skillnad.

Idag är det mycket vanligt i VÅV att byta ut ventil och CP mot en varvtalstyrd CP som styr mot en temperatur. Du har definitivt inte gjort detta, möjligen teoretiskt.

Detta spårade ut precis som jag misstänkte, svårt att svar på en fråga där man inte har svaret men vill ändå ge kommentarer så är fullständigt överflödiga.

Smurfen: Ja, det blir många timmar. Men å andra sidan har du inte samma behov av värme i ett Passivhus som du har i ett "vanligt" hus. Visst du får kyla, vilket kan vara en fördel på sommaren i ett Passivhus. Troligen större än i ett vanligt hus. Släpper inte ut värme på vintern gör den inte det på sommaren heller. Men det går delvis att lösa med "nattkyla" som i princip inte kostar någonting. Man får lida lite på kvällen.
5,5 kWp, solpanel

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #23 skrivet: 07 juli 2014, 21:22:04 »
Sirius Värmeteknik AB tycks inte finnas idag, åtminstonde får jag ingen träff på det då det gäller Räkenskapsår/bokslut.

http://siriusab.se/~siriusab/page.php?page=kontakta_oss

http://www.allabolag.se/5568144405/SV-Teknik_AB

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Natt kyla verkar inte kyla mycket om man lyssnar på dom som har det. Att köra en 6 kw vp mot en tank i ett hus som behöver 1,5 kw är inga problem du kommer att få kort gångtid men vp kommer att stå länge så totala antalet start stop kommer bli helt ok. Att välja en 10 kw vp till ett hus med så lågt effektbehov verkar riktigt dumt även om det säkert funkar det med. Utan att veta gissar jag att en liten vanlig vp tex Nibe 1245 på 6 kw tillsammans med en arbetstank blir den billigaste lösningen ska man leta liten 3 kw vp får man troligtvis välja en separat beredare och separat elpatron som reserv vilket gör att priset drar iväg en vanlig vp med beredare är trots allt inte så dyr ca 40-60000 kr med styr och allt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Nibe F 1155 har en effekt av 1.5 till 6 kW, den täcker ditt behov.
Och jag vidhåller att man inte kan ersätta en shunt med en varvtalsstyrd pump, dock kan man som komplement använda varvtalstyrda pumpar.
Och du får nog lära dig att både bli ifrågasatt och att inläggen/svaren INTE alltid blir som du vill. Det är ju lika tillåtet att ge dumma svar och kommentarer som det är att ställa vilka frågor man vill.
Och som nästan alltid beror svaren alltid, i alla fall till en del, frÃ¥geställarens frÃ¥gor/inlägg. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Gardneri

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ursprungs frågan var väldigt tydlig. Går inte misstolka, om man nu inte till varje pris ska ge kommentarer.
Kocken: Hur kör du 6 kW med flytande kondensering mot en toppeffekt på 1,5 kW (värme)?
NIBE:s maskin ger 2 kW vid 0gC in på förångaren och 1% av kompressorns hastighet, detta fungerar inte med flytande kondensering.

Mot en tak, Ja. Men det är inte flytande kondensering, eller hur?
Du vet inte vem jag är eller mina kunskaper, men jag ser igenom trams.

En shunt kan du normalt bygga lite olika och ha olika/variabelt kvs-värde.
Med värmepump ska ventilen alltid vara stängd mot värmepumpen får att inte få hög retur tillbaka mot maskinen. Men du kan bygga shunten så att den stänger mot t ex. värmebatteriet och ha av bypass så att flödet gåt tillbaka till värmekällan, då kan du klara dig med en CP. Men detta är väldigt långt från min fråga.

En värmepump i den storleken jag söker bör rimligen hamna mellan 35-40 Tkr.
Behövs ingen extra ordinär styrning, likt den som finns i de värmepumpar som föreslagits.
Det bör inte finnas någon tank i maskinen eftersom den bör ha möjlighet till inkoppling mot en solfångare.

Sedan kan verkligheten vara så att detta inte finns och det accepterar jag.
Men jag vet att det finns, men kanske inte i Sverige ännu.
I värsta fall får väl jag börja med import, vilket känns långsökt just nu.

Däremot ska jag kontrollera Sirius Värmepumpen, konsultföretaget finns och det är möjligt att de har någon som tillverkar värmepumpen.
5,5 kWp, solpanel

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Kolla på nibes hemsida där finns olika förslag hur man kopplar vp mot tank med flytande kondensering nått annat är inte att tänka på när man har vp med styr som stöder det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gardneri

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag ingen större tilltro till just NIBE, men eftersom jag fick det förslaget att titta på deras inkoppling för att få flytande kondensering gjorda jag detta.

Vad hittar jag då?

Finns ett dokument som heter "Dockningsprincip" just för F1255. Det är flytande kondensering men den principen är likvärdig med den som finns i Installationshandboken som där kallas "Utjämningstank". Båda är flytande kondensering med ingen av dem skulle fungera i mitt fall med en överkapacitet på 4 x toppeffekten.

Den som skulle fungera är "Golvvärmesystem", men det är inte flytande kondensering.

5,5 kWp, solpanel

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #29 skrivet: 08 juli 2014, 10:13:44 »
Fast eller flytande kondensering avser vilken temperatur man låter värmepumpen producera, inte om man har tank eller ej.

Det gÃ¥r utmärkt att köra mot/med en tank och flytande kondensering d.v.s. kondensering styrd av utegivare/värmekurva.  tummenupp
« Senast ändrad: 08 juli 2014, 11:19:44 av Lexus »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!