Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme installation pÃ¥ vintern  (läst 2752 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alex15

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Bergvärme installation på vintern
« skrivet: 24 november 2006, 07:35:50 »
Hej,
vad tror ni om att installera bergvärme på vintern, t.ex. i slutet av januari?
Finns det några nackdelar/risker utöver att det blir kallt i huset?
Hur lång tid tar en installation för att få pumpen up and running från nedmontering av min befintliga elpanna?
Min tanke är att leverantörer/installatörer har mindre att göra på vintern och kan vara benägna att vara mer serviceinriktade och ge ett bättre pris... Någon som har några idéer om lämpligheten i detta?
------------------------------------------------------------------------------------------------
Har en Nibe 1230-6, 150 borrdjup varav ca 5 m till fast berg, i drift sedan 070220. Bor i Vallentuna i ett hus från -68. Uppvärmd yta är väl lite svår att bestämma men runt 150 kvm kan vi väl säga. Tidigare total el-förbrukning 28'' kWh/år. Två stora och två små i familjen.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Bergvärme installation på vintern
« Svar #1 skrivet: 24 november 2006, 07:57:44 »
Hur lång tid tar en installation för att få pumpen up and running från nedmontering av min befintliga elpanna?

Mina rörkrökare (2 st) behövde 7 timmar för att plocka bort den gamla oljepannan, såga ner rökgasröret (tog en timme) och sedan installera VP:n. Inklusive många fula ord om rökgasröret som var tungt och som de inte hade räknat med att ta bort. Elektrikern kom under tiden och kopplade in sitt.
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad v45magna94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kör hellre motorcykel... ;-)
SV: Bergvärme installation på vintern
« Svar #2 skrivet: 24 november 2006, 08:30:44 »
Hej,
vad tror ni om att installera bergvärme på vintern, t.ex. i slutet av januari?

Jag hoppas det går utmärkt för jag ska få min pump installerad i slutet av januari... studs

Min (blivande) installatör hävdar att det går precis lika bra oavsett årstid i alla fall.
Nibe 1230-6 + RG10, borrhål 140 m varav 123 m aktivt. Drifttagen 07-02-08, strax norr om Borås.
135m2 i två plan plus källare, byggt 1909. Treglasfönster och isolerad vind, i övrigt enligt 1909 års standard... Ett "nästan" lågtempsystem som ska fixas i sommar.
---------------------------------
DriftÃ¥r 1: VP-el 6447 kWh, HH-el 9490 kWh, TS-el 24 h 4 minuter.  Kompr.starter tot: 4602, per vecka: 89, per dag: 12,64

Utloggad Sven G

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme installation på vintern
« Svar #3 skrivet: 24 november 2006, 09:13:23 »
Det behöver inte alls bli kallt i huset. Med planering tar det en eller högst två timmar att växla in den nya anläggningen. Däremot kan det vara mycket mer jobb med att t.ex gräva för brineledningarna mellan borran och huset. Detta pga tjälen.
Hos mig var det besvärligt. Trots värmemattor i en vecka var det tji för en mindre grävare att klara det utan en stor maskin fick rekvireras.
Nibe 1115-13 idrifttagen 2006-03-20.
2 st borror 160 m vardera. 30 resp 36 m till berg (dyrt!). Vv-beredare VPA 300/200 samt en seriekopplad eluppv vvb på 160 l (1 kW patron) inställd ca 55C.
Värmer ett mindre hyreshus ca 300 m2 + källare o garage 100 m2.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Bergvärme installation på vintern
« Svar #4 skrivet: 24 november 2006, 09:19:15 »
Det går att spara lite avbrottstid på att inte ställa VP på gamla pannans plats.
Då kan man göra nästan hela installationen och bara koppla det sista på några timmar.

För övrigt tycker jag att man ska behålla den gamla pannan om den funkar för vedeldning. Ge den ett eget expansionskärl och dubbla ventiler mot radiatorkretsen så går det att "katastrofelda" när nästa Gudrun kommer.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Bergvärme installation på vintern
« Svar #5 skrivet: 24 november 2006, 10:48:08 »
Det går utmärkt om inte bättre om det är tjäle för då blir det inte så mycket spår i gräsmattan.

Hos mig kom borraren kl 07:00 och var klar efter lunch. VVS och elektriker kom kl 07:30. Gamla pannan borttagen och pumpen igång på el kl 16:30. De som skulle lägga slangen var tyvärr försenade men de kom nästa dag så dag 2 på em var den i full drift.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: Bergvärme installation på vintern
« Svar #6 skrivet: 24 november 2006, 11:14:32 »
Vi installerade bergvärme nov/december förra året.
29 November; Borrning och slang i borrhål på plats.
30 November; Enklare gaspanna  ut, elvatten bererdare ut, förberedelse för installation av nÃ¥gra nya radiatorer i källaren och bervärmepump in driftsatt som elpanna.
1 December; Installation av nya radiatorer och installation av kallakretsen.Pump driftsatt.

Allt fungerade problemfritt.

Jag bor i Göteborg och kan  tänka mig att man längre norrut kan fÃ¥ problem med grävningen om tjälen gÃ¥tt ner i backen ordentligt. Borrningen ska däremot inte vara nÃ¥got problem, sÃ¥ länge det inte är sÃ¥ kallt att borrarna inte stÃ¥r ut  :).
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad Alex15

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme installation på vintern
« Svar #7 skrivet: 25 november 2006, 14:31:38 »
Ok, tack alla. Jag fattar att det bara är att köra igång.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Har en Nibe 1230-6, 150 borrdjup varav ca 5 m till fast berg, i drift sedan 070220. Bor i Vallentuna i ett hus från -68. Uppvärmd yta är väl lite svår att bestämma men runt 150 kvm kan vi väl säga. Tidigare total el-förbrukning 28'' kWh/år. Två stora och två små i familjen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!