Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Anslutningar pÃ¥ 290A/W / CC160  (läst 2600 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Anslutningar på 290A/W / CC160
« skrivet: 30 januari 2011, 11:14:42 »
Hej. Är det nån som vet vad de 'överblivna' anslutningarna på I/O kortet är till för?

Digitala ingångarna 1-4 är lediga. Di4 verkar vara ingång för externstyrning/blockering av värme, eller?

Analoga ingångarna 5-6 är lediga. Jag har kopplat en extra givare för att mäta rad-returen på Ai6. Den verkar inte dyka upp i Rego'n, men den går bra att läsa av via CanBus'en.

Analoga utgången Ao1 är ledig. Den sitter lite undanskymd nere i hörnet vid CanBus-anslutningarna.


Finns det nån utgång för summalarm eller nåt liknande?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
REGO800 vs REGO 603
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2011, 14:46:46 »
De in/utgångarna är ganska intressanta

Kan det vara att man planerat för fler funktioner i REGO800 som man sedan inte implementerat?
Rego603 som finns på äldre Optima 1000-1300 har ett par intressanta funktioner som jag saknar i REGO800 såsom
"Externingång" som kan kopplas till GSM-Modul för SMS styrning (finns i styrprogrammet REGO800 men inte var den skall kopplas fysiskt)
"Summalarm" som kan kopplas till GSM-modul för att skicka SMS-larm
"Extra värmekurva" som kan reglera en andra shuntgrupp tex. golvvärme Denna blir aktiv efter man har montera givare T4 och shunten till plint SV1

Sedan finns en "Alarm Led" som kan kopplas till en larm diod i rumsgivaren så man kan se om pumpen larmar.


EDIT: hittade en anteckning om var extra shunten skulle kopplas in men var den ordinarie shunte är kopplad framgår dock inte eftersom det bara finns en kopplingsplint för shunt.
« Senast ändrad: 30 januari 2011, 15:15:31 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Anslutningar på 290A/W / CC160
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2011, 15:09:14 »
'externingång' är nog Di4. Jag testade att kortsluta den och då dök den ikon som har nr 12 upp på displayen.
Jag har testat att koppla tempgivare pÃ¥ de lediga analogingÃ¥ngarna (och bootat om) men inga nya givare dyker upp   :(
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Anslutningar på 290A/W / CC160
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2011, 15:30:47 »
Vågar man sig på en gissning om att AO1 kan vara samma "summalarm"?

Annars finns det kanske inte så stor vits med att kunna fjärrstyra

Naturligtvis var denna gissning fel eftersom det ligger ca3V konstant på denna utgång när pumpen går
jag har inte provat när den ligger i viloläge.
Nästa gissning iom att det är ca 3V på utgången är om det kan vara för en lysdiod?
« Senast ändrad: 30 januari 2011, 15:58:05 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Anslutningar på 290A/W / CC160
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2011, 08:47:23 »
'externingång' är nog Di4. Jag testade att kortsluta den och då dök den ikon som har nr 12 upp på displayen.
Jag har testat att koppla tempgivare pÃ¥ de lediga analogingÃ¥ngarna (och bootat om) men inga nya givare dyker upp   :(

Jag har anslutit två extra tempgivare på analogingångarna och mäter tempen retur radiatorer och volymtank in via Statlink (Husdatas gamla program)

Har inte gjort något i Rego 800, i Statlink-programmet har jag aktiverat avläsning av de två extra givarna. Detta bör ju vara en enkel match för purjo att lägga till i sitt program?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Anslutningar på 290A/W / CC160
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2011, 09:03:22 »
Jo, jag läser av dom utan problem med mitt program  Thumbsup
Jag undrar dock vad dom har för funktion i Regon och vad som krävs för att dom skall dyka upp där... Visst har väl Rego'n stöd för flera klimatzonner/poolstyrning?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!