Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varmvattentemp 37-41, hur höja?  (läst 9358 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #45 skrivet: 07 januari 2017, 20:01:22 »
Jag vet bara det jag läst i manualen om hur mycket vv den ger och det var en av anledningarna att jag valde annan vp och det medger jag gärna. Du som har en ctc kan väl naturligtvis svara på hur mycket den ger med 53 grader i övre tanken och 35 i nedre och hur många liter extra det gör om man höjer nedre till 40 grader för sånt vet väl alla som äger en ecoel ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #46 skrivet: 09 januari 2017, 08:23:35 »
Eftersom ingen Ctc ägare verkar vilja ange vv mängd trots att dom vet hur den fungerar men som tur är så anger Ctc i sin manual att den ger vid nedanstående temperaturer vet dock inte tempen på nedre delen av tanken men antar 35 grader eftersom vv mängden är låg och det skiljer mellan de olika vp storlekarna.

Varmvattenkapacitet, mängd 40°C (10° kv) vid:
Ecoheat                                       5 kw          7.5 kw   8.5 kw          10 kw    12 kw
-50° elpanna, 12 l/min tappflöde l 90              95           97             98          100
-65° elpanna, 12/21 l flöde   l >365/100  >365/103  >365/107  >365/108  >365/110
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Matm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #47 skrivet: 11 januari 2017, 17:23:43 »
Hur hög är tempen på övre tank? Försök att få övre tankens temp att bli ca 60gr. Det ser ut som att elpatronen är ställd på 50gr (tror det är fabriksvärde) men är v-pumpen ställd på max? Inställningar-övre tank
parameter Stopp temp VP =max. Då bör VPn värma övre tank till ca 60gr.
Vad gäller värmen i övre våning så kan man gissa att cirkulationspumpen går för sakta. Bilden visar 15 (tror jag det var) och om man antar att det är Watt så känns det som lite till 2våningshus med anl. i källaren.
Det är väl bara att prova och höja varvet, går ju att ställa tillbaka. Ser ut som en ställbar pump.
Vad jag säger här grundar sig på CTC EcoZenit i250 och VP EcoAir 500M så det är inte säkert att detta bidrar med något.
Mats

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #48 skrivet: 11 januari 2017, 18:41:31 »
Ecoair av lite äldre modell fixar endast 55 graders framledning så 60 grader med kompressorn går inte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!