Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Synpunkter pÃ¥ 3 olika pumpar, Nibe, IVT och Thermia  (läst 3011 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paroscar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Synpunkter på 3 olika pumpar, Nibe, IVT och Thermia
« skrivet: 21 september 2015, 10:28:30 »
Efter lite olika tankar lutar det nu mot en helt ny bergvärmepump. Har fått in 3 olika offerter från olika tillverkare och skulle uppskatta lite råd och synpunkter på de olika. Först lite bakgrund kring huset.

Hus från 60-talet, 130 kvm med golvvärme och tilläggsisolerat golv, väggar och vind samt nya fönster. Ytterligare ca 90kvm som är endast är tillägsisolerat på vind. Dessa 90 kvm är fördelat på 2 garage och mindre lägenhet på 30kvm. Garagen har varsitt element och lägenheten 2 element.
Innan väggar tilläggsisolerades, fönster byttes och golvvärmde lades på de 130kvm gick det åt ca 28000kwh med gamla pumpen. Men misstänker att denna inte gått som den ska senaste åren och endast fått fram statistik 5 år bakåt. Befintligt borrhål 170m

Från Thermia har jag fått förslag på en Optimum 10.

Från IVT en HE C9 samt installation av volymtank 100L och påfyllnadskoppel köldbärare. Går endast att fylla med vatten idag.

Från Nibe en 1245 ink installattion volymtank.

Kostnad efter rot 76 – 86k där Thermia är billigast och Nibe dyrast. IVT-säljaren har skickat med lite beräkningar och räknar på 3grader egenuppvärmning och 45grader framledning. Kanske räcker till element också då det är ganska grova rör? Han räknar på ett behov om totalt 30280kWh och att det går åt 8160 till pumpen. Den kalkylen gillar jag om det stämmer :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Synpunkter på 3 olika pumpar, Nibe, IVT och Thermia
« Svar #1 skrivet: 21 september 2015, 15:28:29 »
Hej!
Var i landet är detta?
170 m borra är kanske klent till en 9-10 kW värmepump om det ligger för långt norrut?

Vad har du för ventilation idag?
Finns möjlighet att koppla på frånluftsåtervinning på köldbäraren?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Paroscar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Synpunkter på 3 olika pumpar, Nibe, IVT och Thermia
« Svar #2 skrivet: 21 september 2015, 17:19:58 »
Hej!

Bor i stockholm. Dut -18 låg i beräkningen från ivt. Har mekaniskt frånluft men går ej att ansluta återvinnig som det ser ut nu.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Synpunkter på 3 olika pumpar, Nibe, IVT och Thermia
« Svar #3 skrivet: 21 september 2015, 23:33:54 »
De 3 alternativen är helt OK, en volymtank kan vara bra med tanke på golvvärmen.
Hur sen kalkylen ser ut kan man bara gissa, men jag skulle gissa på att energiförbrukningen på värme/varmvatten hamnar runt 10 000 kWh/år.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Synpunkter på 3 olika pumpar, Nibe, IVT och Thermia
« Svar #4 skrivet: 22 september 2015, 06:49:22 »
Nibes värmepump borde vara en 1245-10 kW.
Istället för volymtank borde tanken monteras som arbetstank med tanke på att ditt hus är i två plan, och dessa kan behöva olika effekt beroende på årstid.
Med tanken monterad som arbetstank har du även större frihet att låta termostater styra enskilda rums värmetillförsel, något som jag tror kan vara en klar fördel speciellt när man värmer med både golvvärme och radiatorer i ett hus byggt i mer än ett plan.

Om ditt hus kräver 50 W/m2 i bottenplan och hälften påövervåningen så är effektbehovet på årets kallaste dag ca 8.75 kW och kalkylen på en Nibe 1245-10 blir som följer, se nedan. (Du skulle kunna gå på en 1245-12 kW för 100% effekttäckning om du installerar arbetstank - extra besparing ca 50-200 kWh/år)
Borrhålet ser ut att räcka om jag inte räknat alldeles för lågt på effektbehovet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Paroscar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Synpunkter på 3 olika pumpar, Nibe, IVT och Thermia
« Svar #5 skrivet: 22 september 2015, 10:31:43 »
Var otydligt med effekterna på pumparna men Niben är bara en 8kw som de offererat Sc:,h Men du anser att man till och med kan gå upp på 12 alltså.

IVTär 9kw vilket är samma som suttit tidigare.
Hur stor skilland i effekttäckning blir det med Niben, IVTn kontra den 10kw du räknat på på ett ungefär?

Huset är enplan så garagen och lägeneheten är i samma plan fast de har radiatorer. Att använda arbetstank istället för volym är noterat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Synpunkter på 3 olika pumpar, Nibe, IVT och Thermia
« Svar #6 skrivet: 22 september 2015, 18:23:29 »
OK, om allt är i ett plan så gissar jag på ca 40 W/m2 i den tillägsisolerade delen (130 m2) och ca 50 W/m2 i den andra delen.
Totalt alltså ca 9,7 kW toppeffektbehov.
Det skulle en 12 kW Nibe ge, eller en Thermia 10 kW, IVT 9 kW ger lite mindre än de andra, men det rör sig troligen om mindre än 200 kWh eltillskott/år som skiljer de tre pumparna.
Egentligen inget att bry sig om.

Nibes värmepumpar är annorlunda än IVT och Thermia då de tappar rätt mycket i uteffekt vid höga framledningstemperaturer.
(Taget från minnet) så ger deras 8 kW värmpump under 7 kW uteffekt vid 50°C ut.
Deras 10 kW värmepump ger under 9 kW uteffekt vid 50°C ut.

Har du arbetstank behöver du inte vara rädd att ha lite för hög effekttäckningsgrad, det fixar tanken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Synpunkter på 3 olika pumpar, Nibe, IVT och Thermia
« Svar #7 skrivet: 22 september 2015, 20:43:07 »
Nibes 1245 12 kw har scroll kompressor och bör tappa likvärdigt i effekt som de andra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Synpunkter på 3 olika pumpar, Nibe, IVT och Thermia
« Svar #8 skrivet: 22 september 2015, 20:50:33 »
Ja, det var därför jag inte nämnde nÃ¥gon lägre effekt pÃ¥ den.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Paroscar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Synpunkter på 3 olika pumpar, Nibe, IVT och Thermia
« Svar #9 skrivet: 22 september 2015, 22:15:22 »
Tack för era svar och synpunkter! DÃ¥ känner jag att jag har lite mer kött pÃ¥ benen för att göra ett förhoppningsvis klokt beslut  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!