Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kyleffekten vintertid  (läst 2538 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertilo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kompakt topp
Kyleffekten vintertid
« skrivet: 15 februari 2011, 11:47:14 »
Jag undrar varför man bara diskuterar temperaturen när man talar om hur mycket en värmepump klarar utan att tillgripa spetsvärme? Vi bor vid Smålandskusten och det har i vinter ofta blåst från den kalla Östersjön.

Jag har ibland märkt vissa svÃ¥righeter för min CTC EcoHeat 5 (som normalt inte behöver spetsvärme förrän vid -13°  till -15° för att hÃ¥lla 150 m² varmt).

Behovet av spetsvärme inträder vid -6° om det samtidigt blåser 6 - 7 m/s = kyleffekt ca -13°.

Av ovanstående framgår tydligt att man inte enbart skall stirra sig blind på enbart temperaturen utan även borde ta hänsyn kyleffekten när man väljer värmepump.

Det vore trevligt att höra vad detta forums duktiga medlemmar har att tillägga i den här frågan.



CTC EcoHeat 5 V3, borrdjup 120 m, därav aktivt 105 m, kraftigt flöde. Suterrängvilla byggår 1957, belägen Smålands ostkust.
75 m² + 75m², + 21º i hela fastigheten, 2 vuxna, inget eltillskott, vv tillräckligt.
Årsförbrukning enligt separat mätare 5.000 kWh, tidigare 15.500 kWh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kyleffekten vintertid
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2011, 12:06:36 »
Det måste vara väldig individuellt hur huset reagerar. Ett tätt hus där ventilationsflödet inte ändras med vindstyrkan skall inte läcka mer värme när det är blåsigt. Dragiga hus och hus där ventilationen är så beskaffad att ventilationsflödet ökar när det blåser kräver mer värme när det blåser ute.

Jag har inte märkt nÃ¥gon skillnad vad gäller mitt hus men där jag bor är det sällan hÃ¥rd vind när det är nÃ¥gra minusgrader. Kraftig vind blir det bara under Ã¥rstider när tillsatsel inte är aktuell.    
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Kyleffekten vintertid
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2011, 13:47:34 »
Hos oss känner man av draget när vinden ligger på i en vinterstorm, men de inträffar ju inte så ofta. Då hänger inte systemet med och man får tända en brasa.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad boax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Drift tekniker Värme - Ventilation
SV: Kyleffekten vintertid
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2011, 17:25:00 »
Jag har kollat min förbrukning per dygn och ligger i snitt pÃ¥ 26 kw pÃ¥ värmepumpen,det jag tycker är lustigt är att det gÃ¥r inte Ã¥t mer kw om det är minus 13 grader pÃ¥ natten eller det är runt nollan hela dygnet,jag tycker det skulle vara stor skillnad i förbrukning.NÃ¥gon som vet vad det beror pÃ¥?? 
CTC Ecoheat 7.5  Villa pÃ¥ 108 kvadrat med uppvärmd källare

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Kyleffekten vintertid
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2011, 20:43:09 »
blåser 6 - 7 m/s = kyleffekt ca -13°.

Kyleffekten, tog du det ur en tabell för människan ?

Huset påverkas inte på samma sätt som männiksan i tabellen.
(Antagligen slår jag in en öppen dörr men tar man ett 'dött ting' och låter det stå ute i vinden så är minus 6 grader alltid minus 6 oavsett vind = ingen kyleffekt)

Eftersom huset är uppvärmt så påverkas det av vinden, men huset är isolerat och ytterst i isoleringen sitter det vindskydd så påverkan blir inte alls som människans hud.
Påverkan varierar givetvis med olika hus som tidigare sagts, men i normalfallet är kanske påverkan en bråkdel av kyleffekten för människans hud. Skulle kanske tippa på en tiondel, eller tjugondel...
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!