Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta ut husqvarna kökspanna mot pelletskamin vattenmantlad?  (läst 7389 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torparnorpan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Finns det några bra prisvärda vattenmantlade pelletskaminer idag på marknaden som skulle gå att använda för att ersätta en vanlig husqvarna kökskamin, vattenmantlad?
Anledningen är att jag har vattenburen golvvärme samt två radiatorer som idag värms upp av kökskaminen ( via 500l acctank + mängden i systemet (150l kanske,osäker) men det är svårt att hålla brasan igång hela tiden vilket gör att golvvärmen och betongplattan svalnar av till och från. Hade jag haft en pelletsvariant i köket som "sköter sig själv" och gett konstant värme så hade problemet varit ur världen. Dels då den hade brunnit längre perioder i stöten samt hållit plattan varm hela tiden.
Försöker hitta en snabb och relativt enkel lösning så gumman slipper oroa sig för brasan och veden då jag är borta och jobbar. Med pelletskamin hade jag fyllt vad jag kan innan jag åker och burit fram påsar så det bara är att hiva i emellanåt för henne. Enklare och smidigare på alla sätt samt ger bättre kontinuitet i uppvärmningen.
Vi har en luft/luftpump med, men då plattan blir kall så kyler den rätt hårt och pumpen får jobba så mycket för att hålla värmen.

Som det ser ut idag då jag eldar så har jag ca 45-50gr i acctanken och då klarar vi lätt av att värma golvet och elementen, så jag behöver inte så kraftig värme ut i systemet för att klara mig bra. Det jag vill komma åt är enkelheten i att slippa konstant vakta brasan samt att det blir kallt över natt eller om vi är borta en dag.
det kommer kanske bli lite tokigt med placeringen då den hamnar i köket men det tar jag gärna bara vi får värmen att fungera på enklaste sätt vintertid :-)
Hur låter tanken?

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Byta ut husqvarna kökspanna mot pelletskamin vattenmantlad?
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2014, 21:44:06 »
Hur lång tid tar det att värma upp 500 liter med kaminen? Kan det finnas en idé att installera en till acktank?
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad torparnorpan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Hej,
FörstÃ¥r inte varför jag skulle ha en acctank till? Det jag har fungerar utmärkt volymmässigt bara det att jag vill ha mer kontinuitet.  Sedan att värma tvÃ¥ tankar med den lilla kökskaminen jag har nu ..funkar inte i min värld :-)

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Byta ut husqvarna kökspanna mot pelletskamin vattenmantlad?
« Svar #3 skrivet: 28 februari 2014, 07:32:27 »
En kombi? ved/pellets

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Byta ut husqvarna kökspanna mot pelletskamin vattenmantlad?
« Svar #4 skrivet: 28 februari 2014, 15:48:45 »
Kombi vore teoretiskt bäst. När du är hemma så eldar du och när du är borta så värmer pelletsen.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut husqvarna kökspanna mot pelletskamin vattenmantlad?
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2014, 16:50:35 »
elpatron
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta ut husqvarna kökspanna mot pelletskamin vattenmantlad?
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2014, 19:12:30 »
Nu är ju detta ett värmepumpsforum sÃ¥ varför inte koppla in en billig LVVP mot acktanken som hÃ¥ller den över 40 °C ?  :)

(Jag gissar att 40°C  räcker till golv/radiatorer?)
« Senast ändrad: 28 februari 2014, 19:15:03 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Byta ut husqvarna kökspanna mot pelletskamin vattenmantlad?
« Svar #7 skrivet: 28 februari 2014, 20:19:26 »
Har du någon shunt ut till radiatorerna? Billiga luft vatten KAN vara känsliga för högre returer än 45 °C
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut husqvarna kökspanna mot pelletskamin vattenmantlad?
« Svar #8 skrivet: 28 februari 2014, 20:58:24 »
Gäller inte om vp är avstängd.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad torparnorpan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Kanske skall tillägga att jag bor i norrland och det är inte aktuellt med LVVP pga kylan :-)

Kombi ved/pellets är ett alternativ, beroende på prisbild. Då vi renoverar annat i huset för ett par hundra K, så vill jag hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt men ändå underlätta hanteringen för frugan då jag är borta.

Ställer om frågan lite för en enklare svarsbild:
En vattenmantlad pelletskamin- klarar den av att värma ett 650L värmesystem som innefattar golvvärme och två radiatorer? Jag vet ju att min husqvarna klarar det så länge jag eldar men så fort jag inte gör det så kyls det ju ner, och det är det jag vill undvika.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Byta ut husqvarna kökspanna mot pelletskamin vattenmantlad?
« Svar #10 skrivet: 28 februari 2014, 22:16:05 »
ett axplock..

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Kanske skall tillägga att jag bor i norrland och det är inte aktuellt med LVVP pga kylan :-)

Kombi ved/pellets är ett alternativ, beroende på prisbild. Då vi renoverar annat i huset för ett par hundra K, så vill jag hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt men ändå underlätta hanteringen för frugan då jag är borta.

Ställer om frågan lite för en enklare svarsbild:
En vattenmantlad pelletskamin- klarar den av att värma ett 650L värmesystem som innefattar golvvärme och två radiatorer? Jag vet ju att min husqvarna klarar det så länge jag eldar men så fort jag inte gör det så kyls det ju ner, och det är det jag vill undvika.
Så länge kaminen lämnar lite mera effekt än vad huset kräver kommer den ladda tanken med effekten som blir över och jag antar att kaminen har inbyggt förråd så att det tar lång tid att ladda tanken fullt är nog bara en fördel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torparnorpan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Om jag har 20grader i tanken och börjar elda så har jag 45-50 grader inom fem sex timmar skulle jag tro...och då snurrar ju systemet hela tiden och börjar värma element och golv samtidigt så klart. Men då plattan är kall i detta skede så tar det ju så klart längre tid att få upp värmen då rören är kalla och plattan kyler rätt kraftigt i början.
vet ej vad man kan förvänta sig att det skall ta med en pelletskamin istället.... Men det borde bli bättre eftersom då plattan behåller värmen med konstant värmetillförsel och inte kyler ner lika mycket. Så det är väl uppstarten från kallt som tar tid....sedan borde det inte krävas så mycket att behålla värmen....

Så med allt ovan i baktanke så borde vi alltså klara oss rätt bra med en pelletskamin för att driva golv/elementvärmen kan jag tycka?

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
De vanligaste pelletkaminerna ligger mellan 12-20 kw vilket värmemässigt räcker till de flesta oisolerade hus upp till 200 kvm.  Är huset isolerat och 150 kvm stort,  och med vanlig frÃ¥nluftsventilation sÃ¥ kan en toppeffekt pÃ¥ 12 kw gott o väl räcka. Lägger man pÃ¥ 2 kw till för ett nordligare läge sÃ¥ är man säker. DÃ¥ kaminen avger en del värme i rummet där den stÃ¥r kan du där fÃ¥ oönskade övertemperaturer, innan tanken är laddad, om du väljer "fel" kamin. Detta brukar anges som % av hur stor effekt som gÃ¥r till tanken och hur mycket som värmer rummet direkt. De mest extrema ger 95% till vattnet men ofta är priset i symbios med detta. I.o.m att energin är bundet i pelletsen, och kaminen startar vid behov,behövs ingen stor tank. Din 500 liters (som du säkert även har varmvattenberedning i) räcker gott. De flesta kaminer levereras komplett med bÃ¥de laddventil o laddpump men inte alla.

Utloggad torparnorpan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Hej Claese

Har ingen vv-beredare i tanken utan tanken går enbart på golvvärmen och elementen.
(Om jag märker att det blir överkapacitet så drar jag in ett par element till på övervåningen så där är det inget problem)

Pannan kommer stå i köket och det är "stooooort" med öppen planlösning till andra rum så överskottsvärmen rör sig runt bra och jag tror vi kommer klara oss bra även om den avger extra värmetillskott till rummet.


Det verkar som om detta är ett vettigt, prisvärt och relativt smidigt alternativ för oss så jag får nog kika vidare mer noggrant och ta dit någon kunnig på detta som får komma med lite råd om hur vi går vidare.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!