Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Viessmanns berg/värme pump  (läst 3537 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jiba

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Viessmanns berg/värme pump
« skrivet: 13 december 2005, 16:26:10 »
Tänkte låta installera en Viessmanns berg/värme pump. Skulle man kunna komma i kontakt med nån som har redan installerat en likadant pump? Vad har ni för erfarenheter med dessa pumpar?

Utloggad Stefan F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar detta forum!
SV: Viessmanns berg/värme pump
« Svar #1 skrivet: 13 december 2005, 21:50:11 »
Hej

Vilken modell tänker du installera? Jag har nyligen installerat en vitocal 343 dock med 500 meter markvärme slinga.

/S
Konverterat från oljeuppvärmning till VP vattenburet system September 2005. Hus: gammalt tegel hus byggt 1953, Ort Vellinge, strax söder om Malmö, uppvärmd yta ca 165 m2. Viesmann Vitocal 300l, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, ,2-rörs vattenburet system.

Utloggad Jiba

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Viessmanns berg/värme pump
« Svar #2 skrivet: 14 december 2005, 15:53:37 »
Tänkte installera en Vitocal 300BW 108. Borrdjupet 200m.

Utloggad Stefan F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar detta forum!
SV: Viessmanns berg/värme pump
« Svar #3 skrivet: 15 december 2005, 09:12:14 »
Hej

Jag skrev fel namn pÃ¥ min VP  :-[ det skall vara Vitocal300 mao i princip samma pump som du. Jag är helnöjd med den men jag har ännu inte sett hur den tar sig ekonomiskt efter som jag har haft den sÃ¥ kort tid. SÃ… fort jag fÃ¥r tillfälle (mellan dagarna skall jag montera pÃ¥ loggnings och elmätar utrustning och dÃ¥ fÃ¥r vi se när jag räknat hem investeringen och kan Ã¥ka pÃ¥ semester  a:gl.

/Stefan
Konverterat från oljeuppvärmning till VP vattenburet system September 2005. Hus: gammalt tegel hus byggt 1953, Ort Vellinge, strax söder om Malmö, uppvärmd yta ca 165 m2. Viesmann Vitocal 300l, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, ,2-rörs vattenburet system.

Utloggad Jiba

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Viessmanns berg/värme pump
« Svar #4 skrivet: 15 december 2005, 13:06:24 »
Hej,
då avvaktar jag din rapport. Men jag var mest intresserat av driftsäkerheten och varför valde du just viessmanns värmepump.

Utloggad Stefan F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar detta forum!
SV: Viessmanns berg/värme pump
« Svar #5 skrivet: 15 december 2005, 13:13:50 »
Hej

Jag valde den av främst två orsaker. Dels fick jag ett bra pris från installatör och dels för möjligheten att i framtiden kunna ansluta solvärme system. Möjligheten att få ut komfortkyla är inte ngn nackdel heller fast det kräver fläktradiator.

Det enda jag har att anmärka på hittills är att man har känsliga larmnivåer för både det ena och det andra och det har krävt en hel del justeringar initialt men jag har inte haft några problem sedan dess. En liten men retlig sak är att den lilla luckan som täcker knappsatsen inte stannar i rätt läge och därmed får skärmen att visa "fel" skärmbild.

I övrig är jag, hitttills, nöjd. Ge akt på ljudnivån dock men jag kan inte svara på om den är högre eller lägre än andra fabrikat.

/S
« Senast ändrad: 15 december 2005, 13:15:33 av Stefan F »
Konverterat från oljeuppvärmning till VP vattenburet system September 2005. Hus: gammalt tegel hus byggt 1953, Ort Vellinge, strax söder om Malmö, uppvärmd yta ca 165 m2. Viesmann Vitocal 300l, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, ,2-rörs vattenburet system.

Utloggad Jiba

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Viessmanns berg/värme pump
« Svar #6 skrivet: 17 december 2005, 12:05:42 »
Hej,

Tack. Återkommer när min pump blir installerat. Ingen ide att vänta på ett bidrag. Man hinner dö först innan det blir klart.

Utloggad roller

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Viessmanns berg/värme pump
« Svar #7 skrivet: 21 december 2005, 15:32:47 »
Hejsan,

Vi har en vitocal 300 bw108 6,4 kw + 300 l beredare.och vi är helnöjda!!
Ljudnivån är nog lite högre än IVT men vi störs inte av det.
Luckan till knapp satsen hade vi också problem med,men det var bara att böja till kortändan med en plattång så löste sig det.

Jag har flera ggr varit i kontakt med viessman i STHLM och fått mycket hjälp när jag har haft funderingar kring inställningar odyl.Det har inte varit något fel på pumpen utan det har rört sig om inställningar mm.
Vi har haft den sedan sommaren 03.
I vintras när det var riktigt kallt gick det att testa hur mycket den klarade av och vi behöver inte köra något eltillskott ner till minus 18 grader,men då går pumpen hela tiden.
Vi valde Viessman därför att våra grannar hade en sådan och fortfarande är nöjda + att dom ligger bra till i pris och kvalitet (tror jag)  :-))

Mvh Uffe



Viessman BW106 6,4kw 160 m borrhål 300 l Varmvattenberedare 160kvm hus från 1946 (dålig isolering)

Utloggad Jiba

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Viessmanns berg/värme pump
« Svar #8 skrivet: 22 december 2005, 20:08:44 »
Tack Uffe,
låter förtroende givande. Bor du i Sthlm trakten?

Utloggad roller

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Viessmanns berg/värme pump
« Svar #9 skrivet: 26 december 2005, 17:13:15 »
Hejsan  Jiba,

Jag bor i huddinge,söder om Sthlm.. 

// Uffeb
Viessman BW106 6,4kw 160 m borrhål 300 l Varmvattenberedare 160kvm hus från 1946 (dålig isolering)

Utloggad Stefan F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar detta forum!
SV: Viessmanns berg/värme pump
« Svar #10 skrivet: 26 december 2005, 22:11:29 »
hej

Har ni någon aning vad felmeddelande "Regler högtryck" kan orsakas av? Har fått VP att stanna upp vid ett par tillfällen. Filter?

/s
Konverterat från oljeuppvärmning till VP vattenburet system September 2005. Hus: gammalt tegel hus byggt 1953, Ort Vellinge, strax söder om Malmö, uppvärmd yta ca 165 m2. Viesmann Vitocal 300l, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, ,2-rörs vattenburet system.

Utloggad Jiba

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Viessmanns berg/värme pump
« Svar #11 skrivet: 27 december 2005, 19:46:18 »
Enligt Vissmanns service boken pÃ¥ sid.63 stÃ¥r följande.   D4 Reglerhögtryck 1:  Luft i värmekretsen = Avlufta värmekretsen. 2. Sekundärpump eller värmekretspump är blockerat = Kontrolera sekundärpumpen eller värmekretspumpen. 3. Värmekretsen är smursig = skölj värmekretsen. Hoppas att det lilla blir till nÃ¥n nytta för dig. Service boken kan du fÃ¥ frÃ¥n Vissmann utan kostanad.                                                                                                                 

Utloggad Jiba

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Viessmanns berg/värme pump
« Svar #12 skrivet: 27 december 2005, 19:54:55 »
Hej Uffe,
Jag själv bor i SpÃ¥nga. Skulle det finnas nÃ¥n möjlighet att jag skulle göra ett besök hos Dig? Vill samla pÃ¥ mig sÃ¥ mycket information som möjligt innan rör firman börjar installera  värmepumpen hos oss.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!