Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Docka v.p till bef. oljepanna.  (läst 5957 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rogge E

  • Gäst
Rogge E
Docka v.p till bef. oljepanna.
« skrivet: 24 januari 2006, 22:47:14 »
Funderar på att köpa värmepump, och har läst här om en del som behåller sin oljepanna för att backa upp v.p:n.  Ringde en VVS firma för att få lite info och ett hum om vad det kan kosta. Killen jag pratade med tyckte inte det var bra att docka v.p:n till oljepannan eftersom värmen skulle sänka pumpens verkningsgrad utan att ett paket med vp, elpanna/vv-beredare vore enda alternativet. Någon här som kan förklara på ett enkelt sätt hur verkningsgraden försämras om jag behåller oljepannan men inte om jag bytar ut allt. Panna som panna -el eller olja, vad skulle det spela för roll. Har ett enplanshus från -68 på 130m3, betongplatta med vattenburen golvvärme, oljepanna -94 med inbyggd vv-beredare på 100 l och elpatron. Gör av med ca 3 m3 olja/år. Tacksam för alla råd och förklaringar.

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Docka v.p till bef. oljepanna.
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2006, 22:51:37 »
Gör du av med 3kubik olja är mark/bergvärme ett bättre alternativ.
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Docka v.p till bef. oljepanna.
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2006, 22:59:25 »
Det blir mycket dyrare att värma upp oljepannan/vedpannan.
En VP måste jobba med så låg temp som möjligt allt annat är förödanfde för verkningsgraden. Kör man via en annan panna tappar man i temp innan radiatorerna!!

En enkel inkoppling som möjliggör vedeldning men inte spetsning med el tycker jag man ska satsa på. det ger absolut bästa besparing. Då kan man elda enbart ved vid riktig svinkyla, det är det enda rätta.
Ja förrutom det allra effektivaste, det är att elda i en kamin det är toppen då stör man inte VP.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,6270.0.html
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad maga05

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Docka v.p till bef. oljepanna.
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2006, 12:18:14 »
Tycker bergvärme  Vs Luft är en frÃ¥ga om var du bor i landet.
Jag bor i Blekinge, fick uträknat att pay off på bergvärmen var i mitt fall ca 10 år, och luft vatten 5 år, med tanke på allt som händer med alternativa energikällor så var det senare alternativet ett självklart alternativ.
Optima 700, 290 AW 99+60 m2 tidigare förbrukning ca 28000 Kwh inkl hushållsel.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Docka v.p till bef. oljepanna.
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2006, 13:09:59 »
Kör man via en annan panna tappar man i temp innan radiatorerna!!

Hur menar du här Bertil?

Om din pump är dockad till en välisolerad olja/el- panna med extern styr eller om den är dockad till en välisolerad el- panna med inbyggt styr har väl ingen som helst betydelse för funktionen, eller?

Jag hävdar fortfarande att detta prat om att man måste investera i en ny anpassad elpanna är rena nonsens, påhittat av VVS- installationsfirmorna för att gagna deras plånböcker! Har man en nyare panna (5 - 10 år gammal) redan finns det inte några som helst anledningar att byta den förrän den går sönder, vinsten som en anpassad panna ger är alldeles för låg för att kunna räknas hem inom rimlig tid. Dessutom kvarstår möjligheten till pelletsbrännare om du behåller din olja/el- panna, kan vara något att tänka på i dessa tider då elpriset åker raket.

Vill i sammanhanget också visa på mina siffror som ett exempel:

Före pumpinvestering förbrukade jag 24 325 kWh inkl. HH- EL. Efter 1 år med pumpen i drift hamnade min förbrukning på 13 228 kWh inkl HH- EL. Besparing = 11 097 kWh eller 45%. Jag uppskattar min HH- EL till ung 6 500 kWh/år vilket gör att pumpens årsverkningsgrad uppgår till ca. 62%, normalt hävdas det att en bergpump har en årsverkningsgrad omkring 67 - 70%.

Så till dagens fråga, - Hur mycket större besparing kan jag räkna på att en anpassad panna skulle ge? -Jämfört med min gamla olja/el/ved- panna (CTC Total -85:a)... Ta det svaret, dividera med den extra investeringskostnaden en anpassad El- panna utgör och man märker snabbt att det inte lönar sig.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Docka v.p till bef. oljepanna.
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2006, 13:32:30 »
Citera
Jag hävdar fortfarande att detta prat om att man måste investera i en ny anpassad elpanna är rena nonsens

den ingår ju som standard, kostar inget extra. Jo antagligen kostar det extra om man vill ha en utan elpatron!

Det fina är att elpannan måste styras av värmepumpens styrdator och vara intrimmad för rätt funktion. Det är den när den är fabriksmonterad.
Fråga mig som har en 25 kw elpanna bredvid 25 kw värmepumpen, då blir det finlir som tar dagar. Detta trots att lev. bedyrade att grajorna var anpassade för varandra!

Jag har kvar min panna, det hindrar inte alls MEN man ska koppla VP direkt på stig o retur för bästa besparing...

Jag gick från 28-30.000 kwh/år till 10.000 kwh/år i totalförbrukning av el.
Nu hade jag också ett lämpligt lågtempradiatorsystem, den besparingen är inte möjlig utan lågtemp och väldimensionerad värmepump.

Det ÄR mycket effektivt att köra VP direkt mot värmesystemet.

Kolla här ett exempel

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,6270.0.html

Citera
Kör man via en annan panna tappar man i temp innan radiatorerna!!

Vad jag menar.. jo en bef shunt har alltid ett läckage den är otät, kör schunten fullt öppen och mät före och efter så ser du att den blandar in lite returvatten.
kanske bara 1-2  grader, men det spelar faktiskt roll!
Om man använder schunten för att reglera värmen med då skiljer det oftast mycket mera, det är riktigt illa.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Docka v.p till bef. oljepanna.
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2006, 14:04:58 »
Citera
Jag hävdar fortfarande att detta prat om att man måste investera i en ny anpassad elpanna är rena nonsens

den ingår ju som standard, kostar inget extra. Jo antagligen kostar det extra om man vill ha en utan elpatron!

Det fina är att elpannan måste styras av värmepumpens styrdator och vara intrimmad för rätt funktion. Det är den när den är fabriksmonterad.
Fråga mig som har en 25 kw elpanna bredvid 25 kw värmepumpen, då blir det finlir som tar dagar. Detta trots att lev. bedyrade att grajorna var anpassade för varandra!

Jag har kvar min panna, det hindrar inte alls MEN man ska koppla VP direkt på stig o retur för bästa besparing...

Jag gick från 28-30.000 kwh/år till 10.000 kwh/år i totalförbrukning av el.
Nu hade jag också ett lämpligt lågtempradiatorsystem, den besparingen är inte möjlig utan lågtemp och väldimensionerad värmepump.

Det ÄR mycket effektivt att köra VP direkt mot värmesystemet.

Kolla här ett exempel

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,6270.0.html

Citera
Kör man via en annan panna tappar man i temp innan radiatorerna!!

Vad jag menar.. jo en bef shunt har alltid ett läckage den är otät, kör schunten fullt öppen och mät före och efter så ser du att den blandar in lite returvatten.
kanske bara 1-2  grader, men det spelar faktiskt roll!
Om man använder schunten för att reglera värmen med då skiljer det oftast mycket mera, det är riktigt illa.


Jo, en anpassad el- panna kostar extra! En snabb titt hos rinkaby rör ger vid handen att för CTC EcoEl betalar man 25 500 kr och för en Eco Air 107 ligger priset på 36 300 kr. Du menar väl inte att en VVS- firma skulle slänga med 25 500 kr, bara så där när jag köper en luft/vatten- pump Sc:,h

I mitt system används panntanken som en volymförstorare (75 Liter) + att den inbyggda VVB:n tar sin värme (Varierar då systemet kör med flytande kondensering) från den tanken också = 150 Liter extra volym, detta ger min pump långa gångtider och färre starter. Vid spetsbehov kallas pannans elptroner/oljebrännare in och datorn går över på framledningsstyning via shuntreglering.

Jag har faktiskt givare som talar om vad temp innan och temp efter shunt har för faktiskt värde och jag kan inte hÃ¥lla med dig om de där 1 - 2°C i skillnad, men det kanske beror pÃ¥ att min shunt bara är 1 Ã¥r gammal och  fortfarande tät -Vad vet jag?

// Grolim
« Senast ändrad: 25 januari 2006, 14:58:57 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Docka v.p till bef. oljepanna.
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2006, 15:49:41 »
Aha... luft vatten...  Jag har trott att det ingÃ¥r där som standard!
Va fel man kan ha  :-[


På alla berg o ytjordpumpar är det inbyggt en elpatron vid levererans det är MYCKET kostnadseffektivt.

En sÃ¥n inbyggt frÃ¥n fabrik  kostar nog inte ens 1000:- !!!  nja kanske men max 2.000:-

Så satsar man på berg- eller ytjordvärme då är det helt perfekt att det ingår!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Docka v.p till bef. oljepanna.
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2006, 16:06:05 »
Det ingår faktiskt från början på en del Luft/vatten paket !! :)
Tex IVT:s Optima tillsammans med 290 A/W,  9,5kW eller 13kW.

//--  Ramsmark  --
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Docka v.p till bef. oljepanna.
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2006, 16:13:53 »
Det ingår faktiskt från början på en del Luft/vatten paket !! :)
Tex IVT:s Optima tillsammans med 290 A/W,  9,5kW eller 13kW.

//--  Ramsmark  --

Att man sätter samman flera produkter till ett paket är en sak, men det är inte det samma som att det ingår som standard... kunden får inte betala tex. 40 000 kr för optiman och få med en 290 A/W gratis. Ja, man kan köpa en Optima 500 för omkring 40 000 kr löst + en styrdator som dockas mot bef. panna (vet dock inget pris på den).

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Docka v.p till bef. oljepanna.
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2006, 16:32:16 »
Att man sätter samman flera produkter till ett paket är en sak, men det är inte det samma som att det ingår som standard... kunden får inte betala tex. 40 000 kr för optiman och få med en 290 A/W gratis. Ja, man kan köpa en Optima 500 för omkring 40 000 kr löst + en styrdator som dockas mot bef. panna (vet dock inget pris på den).

// Grolim

Sanning, det var därför jag skrev "luft/vatten paket" !
Skulle kanske uttryckt pÃ¥ annat sätt  a:gl
Jag kan inte heller priset på Optiman + styrdatorn så där på rak arm, men i villket fall, så är där ingen elpatron utan tex 290:an.

//--  Ramsmark  --
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Docka v.p till bef. oljepanna.
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2006, 16:42:40 »
Jag kan inte heller priset på Optiman + styrdatorn så där på rak arm, men i villket fall, så är där ingen elpatron utan tex 290:an.

//--  Ramsmark  --

Och det är där som den bef. olja/el- pannan kommer med i bilden. ;)

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Docka v.p till bef. oljepanna.
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2006, 16:48:03 »

Och det är där som den bef. olja/el- pannan kommer med i bilden. ;)

// Grolim
Citera

Jepp, det är rätt Ã¥ riktigt !  :)

//--  Ramsmark  --
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Docka v.p till bef. oljepanna.
« Svar #13 skrivet: 25 januari 2006, 21:52:56 »
Aha... luft vatten...  Jag har trott att det ingår där som standard!
Va fel man kan ha  :-[


På alla berg o ytjordpumpar är det inbyggt en elpatron vid levererans det är MYCKET kostnadseffektivt.

En sån inbyggt från fabrik  kostar nog inte ens 1000:- !!!  nja kanske men max 2.000:-

Så satsar man på berg- eller ytjordvärme då är det helt perfekt att det ingår!!

Nja inte riktigt Nibbe 1115 tex levereras utan elsteg och vv styrning
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!