Menu ≡
×
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Injustering
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
GÃ¥ ned
Författare
Ämne: Injustering (läst 1734 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
zac
Expert på värmepump
Stad/land: Kungälv
Antal inlägg: 201
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
zac
Injustering
«
skrivet:
02 januari 2011, 15:25:56 »
Citera
Jag her ett litet problem med min värmedrift. Jag har ett hus som påverkas ganska mycket av blåst.
Jag har en övervåning, där speciellt ett rum blir riktigt kall när det blåser ordentligt, men generellt blir det alltid för kallt på övervåningen och lagom på nedervåningen om det blåser.
När det är vidstilla men ändå kallt är det tvärt om, jättevarmt uppe och kallt nere.
Jag har en STAD ventil till varje våningsplan och kan därmed strypa uppe och öppna upp nere när det är kallt men inte blåser och tvärt om när det blåser mycket.
vid långvarigt stabilt väder har jag alltså möjlighet att justera in en optimal temperatur i hela huset men det ändras så snart vädret slår om.
Jag har provat med en innegivare men det blir inget bra heller eftersom det inte finns någon placering i huset som är rättvis att mäta på.
Det jag nu funderar på är rumsreglering på varje slinga om ingen kan ge mig ett bättre förslag.
Loggat
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29337
Karma +18/-7
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Injustering
«
Svar #1 skrivet:
02 januari 2011, 21:56:07 »
Citera
Lösningen kallas arbetstank och är en acktank som VP:n värmer.
VP:n kopplas mot acktanken med framledning och retur.
På tanken kopplas även golvvärmen direkt, acktanken får då vara själva bypassen på golvvärmefördelaren.
Sen kan du styra värmen med dina golvvärmetermostater, men man bör ha koll så att man inte kör onödigt hög temp i acktanken.
VP:ns returgivare sätts i botten på tanken, helst i ett dykrör.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Labold
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 1316
Karma +5/-4
Kön:
Tack till solen!
Labold
SV: Injustering
«
Svar #2 skrivet:
02 januari 2011, 22:51:32 »
Citera
Carl N:s förslag låter bra, om du nu har termostater till golvvärmen, kunde inte utläsa detta av ditt inlägg.
En annan variant: Om förhållandet blåst/våningsbalans verkligen är så linjärt och enkelt som du antyder, kan du sätta en motorstyrd flödesfördelande trevägsventil där stammen delar sig till respektive våningsstam. Koppla ventilmotorn till en enkel styrningsenhet kopplad till en vindmätare. Du har en inställd basfördelning vid vindstilla, och för varje sekundmeter ökad vindstyrka ökar den procentuella fördelningen till övervåningen. Givetvis får du ha en viss tröghet i styrningen så att flödet fördelas baserat på exempelvis den senaste halvtimmens genomsnittliga vindstyrka. Lite special sådär, men ventiler finns att köpa och styret tror jag du kan få från någon elektroniknisse för en ganska billig peng.
Loggat
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.
zac
Expert på värmepump
Stad/land: Kungälv
Antal inlägg: 201
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
zac
SV: Injustering
«
Svar #3 skrivet:
02 januari 2011, 23:47:04 »
Citera
Nja det kanske inte var riktigt så enkelt som jag beskrev, då det är t.ex. många m2 glas på övervåningen som gör att förhållandena även ändras soliga dagar så vindgivare hjälper inte enbart det finns fler faktorer.
När det gäller acktank så undrar jag när man behöver den jag har nämligen ett par radiatorer också som inte behöver stänga helt, samt att jag tänkte montera in en speciell ventilkälgla (wirsbo braskaminventil) i golvvärmefördeladen som gör att det alltig finns ett litet flöde även om ställdonet stänger. Detta tänker jag göra till två ganska stora badrum för att klinkern inte skall bli onödigt kall.
Kan denna åtgärd göra att jag slipper acktank ? om inte hur stor behöver man ? jag har en volymförstorare på 50l som jag satte in när jag monterade VP:n men den har bara två anslutningar in och ut och ligger i serie med framledningen. man kan ju i och för sig svetsa in två muffar till om den är tillräcklig i volym.
Tack för era svar.
Loggat
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29337
Karma +18/-7
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Injustering
«
Svar #4 skrivet:
03 januari 2011, 08:26:49 »
Citera
Du skulle kunna använda din volymförstorare (fast den är rätt liten).
Du kan sätta 2 st T på de befintliga anslutningarna.
Men ju mer volym, ju bättre blir det förstås.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
zac
Expert på värmepump
Stad/land: Kungälv
Antal inlägg: 201
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
zac
SV: Injustering
«
Svar #5 skrivet:
03 januari 2011, 15:58:02 »
Citera
men är det helt säkert att det behövs eller kan det vara en idé att prova uten med tanke på att jag trots allt har en del öppna slingor samt ett par radiatorer. För det handlar väl om att VP:n skall kunna göra av med effekten någon stans och inte löa ut på pressostat hög ?
Loggat
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
GÃ¥ upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Injustering
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 526
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
BiggerDigger
sigge01
Josth
kWhalp
Loggy
MickeHusse
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info