Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Injustering  (läst 1734 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Injustering
« skrivet: 02 januari 2011, 15:25:56 »
Jag her ett litet problem med min värmedrift. Jag har ett hus som påverkas ganska mycket av blåst.

Jag har en övervåning, där speciellt ett rum blir riktigt kall när det blåser ordentligt, men generellt blir det alltid för kallt på övervåningen och lagom på nedervåningen om det blåser.

När det är vidstilla men ändå kallt är det tvärt om, jättevarmt uppe och kallt nere.

Jag har en STAD ventil till varje våningsplan och kan därmed strypa uppe och öppna upp nere när det är kallt men inte blåser och tvärt om när det blåser mycket.

vid långvarigt stabilt väder har jag alltså möjlighet att justera in en optimal temperatur i hela huset men det ändras så snart vädret slår om.

Jag har provat med en innegivare men det blir inget bra heller eftersom det inte finns någon placering i huset som är rättvis att mäta på.

Det jag nu funderar på är rumsreglering på varje slinga om ingen kan ge mig ett bättre förslag.
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Injustering
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2011, 21:56:07 »
Lösningen kallas arbetstank och är en acktank som VP:n värmer.
VP:n kopplas mot acktanken med framledning och retur.
På tanken kopplas även golvvärmen direkt, acktanken får då vara själva bypassen på golvvärmefördelaren.
Sen kan du styra värmen med dina golvvärmetermostater, men man bör ha koll så att man inte kör onödigt hög temp i acktanken.
VP:ns returgivare sätts i botten på tanken, helst i ett dykrör.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Injustering
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2011, 22:51:32 »
Carl N:s förslag låter bra, om du nu har termostater till golvvärmen, kunde inte utläsa detta av ditt inlägg.

En annan variant: Om förhållandet blåst/våningsbalans verkligen är så linjärt och enkelt som du antyder, kan du sätta en motorstyrd flödesfördelande trevägsventil där stammen delar sig till respektive våningsstam. Koppla ventilmotorn till en enkel styrningsenhet kopplad till en vindmätare. Du har en inställd basfördelning vid vindstilla, och för varje sekundmeter ökad vindstyrka ökar den procentuella fördelningen till övervåningen. Givetvis får du ha en viss tröghet i styrningen så att flödet fördelas baserat på exempelvis den senaste halvtimmens genomsnittliga vindstyrka. Lite special sådär, men ventiler finns att köpa och styret tror jag du kan få från någon elektroniknisse för en ganska billig peng.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Injustering
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2011, 23:47:04 »
Nja det kanske inte var riktigt så enkelt som jag beskrev, då det är t.ex. många m2 glas på övervåningen som gör att förhållandena även ändras soliga dagar så vindgivare hjälper inte enbart det finns fler faktorer.

När det gäller acktank så undrar jag när man behöver den jag har nämligen ett par radiatorer också som inte behöver stänga helt, samt att jag tänkte montera in en speciell ventilkälgla (wirsbo braskaminventil) i golvvärmefördeladen som gör att det alltig finns ett litet flöde även om ställdonet stänger. Detta tänker jag göra till två ganska stora badrum för att klinkern inte skall bli onödigt kall.

Kan denna åtgärd göra att jag slipper acktank ? om inte hur stor behöver man ? jag har en volymförstorare på 50l som jag satte in när jag monterade VP:n men den har bara två anslutningar in och ut och ligger i serie med framledningen. man kan ju i och för sig svetsa in två muffar till om den är tillräcklig i volym.

Tack för era svar.
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Injustering
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2011, 08:26:49 »
Du skulle kunna använda din volymförstorare (fast den är rätt liten).
Du kan sätta 2 st T på de befintliga anslutningarna.
Men ju mer volym, ju bättre blir det förstås.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Injustering
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2011, 15:58:02 »
men är det helt säkert att det behövs eller kan det vara en idé att prova uten med tanke på att jag trots allt har en del öppna slingor samt ett par radiatorer. För det handlar väl om att VP:n skall kunna göra av med effekten någon stans och inte löa ut på pressostat hög ?
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!