Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Säkerhetsventil varmvattenberedare  (läst 22985 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Säkerhetsventil varmvattenberedare
« skrivet: 20 augusti 2007, 18:21:21 »
Snart så är pumpen i drift... Just nu körs det på el-tillskott

Med leveransen av pumpen så var det en säkerhetsventil på 9 bar som skulle kopplas till varmvattenberedaren.

Denna droppar hela tiden och den är inte kopplad till något avlopp då den (enligt uppgift ifrån installatören) aldrig ska öppna.

Antingen så är trycket i vvb över 9 bar eller så är det fel på ventilen, då det kommer ut vatten.

Att vatten expanderar så det värms upp och därmed trycket höjs, är väl känt. Men ska ventilen öppna?
I mitt fall så har jag också en backventil ut mot kallvattenmatningen för att jag har kopplat in en vvc på systemet.
Leverantören hummade om att säkerhetsventilen aldrig borde öppna (och de tänkte nog inte på backventilen).
Vvb är på 300 liter så det blir mycket kallvatten som expanderar vid stort varmvatten uttag.

Även om backventilen är pga av vvc-systemet, sÃ¥ ska det väl enligt praxis (som jag har förstÃ¥tt det) alltid finnas en backventil pÃ¥ kallvattenmatningen intill ett hus, sÃ¥ att inte ett fel pÃ¥ det kommunala nätet gör att vatten i huset sugs ut mot den gemensamma matningen. Även om jag tror att det oftast struntas i det med de flesta installatationer...  :-\

Är det rimligt att vvb-säkerhetsventil på 9 bar öppnar så att det hela tiden droppar vatten?
Är det en konsekvens av att det finns en backventil pga vvc?
Följdfråga på vvc: Om jag tar bort backventilen så kommer det att tryckas ut varmvatten ifrån vvb, till kallvattenmatningen och det kan ej vara att rekommendera att varmvattnet komer ut i kallvattensystemet. (och om det installeras en backventil mot kommunens nät, som det borde vara, så blir problemet i princip densamma med skillnaden att det blir lite större volym att expandera i)

Vore tacksam för lite experttyckande i frågan.

Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Säkerhetsventil varmvattenberedare
« Svar #1 skrivet: 20 augusti 2007, 18:53:55 »
 Man brukar dra en spilledning frÃ¥n säkerhetsventilen till avloppet för det kommer att komma en skvätt varje gÃ¥ng varmvattnet produceras och det är vanligt med en backventil mot det kommunala nätet, man vill vid fel inte att tex. ditt vatten ska rinna tillbaka ut i ledningarna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Säkerhetsventil varmvattenberedare
« Svar #2 skrivet: 20 augusti 2007, 21:08:40 »
Tack. Du bekräftar min bild av hur det borde det fungera.

Jag hade två olika personer (som båda levererar VP) med olika bakgrund som sa att den ska aldrig öppna och att den aldrig brukar kopplas till avlopp. Alltså har de aldrig monterat en backventil mot kommunens va-nät och använt det som tryckbuffert tidigare.

SÃ¥ dÃ¥ blir nästa diskussion att de ska ocksÃ¥ koppla in den till avlopp, vilket jag sa ifrÃ¥n början. 

De var istället inne pÃ¥ att demontera den för att det inte behövs.  Sc:,h



Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Säkerhetsventil varmvattenberedare
« Svar #3 skrivet: 20 augusti 2007, 21:17:46 »
Du SKA ha en säkerhetsventil och den SKA kopplas till ett avlopp  :,v(
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Säkerhetsventil varmvattenberedare
« Svar #4 skrivet: 20 augusti 2007, 21:23:11 »
Min säkerhetsventil pytsar ut lite vatten i avloppet vid varje VV-körning, så den behövs definitivt om man har backventil som man skall.

Säkerhetsventilen på kalla slingan mynnar dock inte inte ut i avloppet och där kommer aldrig något. Du har inte blandat ihop de två ventilerna?

Säkerhetsventilen till varmvattnet behöver inte sitta vid VP:n. Min sitter i tvättstugan där det är nära till både VV och avlopp.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Säkerhetsventil varmvattenberedare
« Svar #5 skrivet: 20 augusti 2007, 21:45:26 »

Säkerhetsventilen på kalla slingan mynnar dock inte inte ut i avloppet och där kommer aldrig något. Du har inte blandat ihop de två ventilerna?


Säkerhetsventil på kalla slingan har jag aldrig sett någon och inte heller förstått varför det behövs. Kan du utveckla lite, tack
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Säkerhetsventil varmvattenberedare
« Svar #6 skrivet: 21 augusti 2007, 07:48:05 »

Säkerhetsventilen på kalla slingan mynnar dock inte inte ut i avloppet och där kommer aldrig något. Du har inte blandat ihop de två ventilerna?


Säkerhetsventil på kalla slingan har jag aldrig sett någon och inte heller förstått varför det behövs. Kan du utveckla lite, tack

Hmmm... nej jag har inte heller nÃ¥gon säkerhetsventil pÃ¥ kallvattnet.  ::)

Han mÃ¥ste mena antingen säkerhetsventilen pÃ¥ radiatorslingan eller pÃ¥ brineslingan.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Säkerhetsventil varmvattenberedare
« Svar #7 skrivet: 21 augusti 2007, 08:57:14 »
Jag har 3 säkerhetsventiler. en pÃ¥ brine, en pÃ¥ radiatorslinga och sist en pÃ¥ "matningen" till varmvattnet efter en backventil.  O sÃ¥ ska det vara Thumbsup
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Säkerhetsventil varmvattenberedare
« Svar #8 skrivet: 21 augusti 2007, 09:29:04 »

Säkerhetsventilen på kalla slingan mynnar dock inte inte ut i avloppet och där kommer aldrig något. Du har inte blandat ihop de två ventilerna?


Säkerhetsventil på kalla slingan har jag aldrig sett någon och inte heller förstått varför det behövs. Kan du utveckla lite, tack

Hmmm... nej jag har inte heller nÃ¥gon säkerhetsventil pÃ¥ kallvattnet.  ::)

Han mÃ¥ste mena antingen säkerhetsventilen pÃ¥ radiatorslingan eller pÃ¥ brineslingan.  Sc:,h

Rätt, med kalla slingan menade jag brinekretsen. Jag glömde radiatorkretsen, där jag också har en säkerhetsventil, som inte heller går till avloppet och där det normalt inte heller kommer nåt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Säkerhetsventil varmvattenberedare
« Svar #9 skrivet: 21 augusti 2007, 15:39:11 »
Då förstår jag.

Jag har tre stycken säkerhetsventiler också precis som ni också har.

Det intressanta med min installatör är att de noga har kopplat Brine-kretsens och radiatorslingans säkerhetsventil till avlopp men inte varmvattnet.  huvuddunk  I min värld sÃ¥ ska dessa aldrig öppna, om sÃ¥ sÃ¥ har nÃ¥got allvarligt inträffat, typ pÃ¥fyllningskran till radiatorslingan har öppnat, eller nÃ¥got har smällt i pumpen sÃ¥ att Brine fÃ¥r högt övertryck.

Jag förstÃ¥r fortfarande inte hur de har tänkt..  Sc:,h

Då är det bara kvar att koppla in säkerhetsventilen på vvb till avloppet så ska det i alla fall fungera.


Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Säkerhetsventil varmvattenberedare
« Svar #10 skrivet: 21 augusti 2007, 19:03:10 »
Det intressanta med min installatör är att de noga har kopplat Brine-kretsens och radiatorslingans säkerhetsventil till avlopp men inte varmvattnet.  huvuddunk 

Mycket intressant, installatören mÃ¥ste fÃ¥tt hjärnsläpp.  ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Säkerhetsventil varmvattenberedare
« Svar #11 skrivet: 27 augusti 2007, 21:53:54 »
Efter att väggarna var fuktiga av vatten så var jag tvungen att fixa ett tillfälligt avlopp.
En 25 liters dunk fick fungera, och nu har kupeflökt och avfuktare gått en vecka för att torka upp väggarna.

I 25 liters dunken så är det nu crika 10 liter vatten som säkerhetsventilen har släppt ut. Jag upplever det som mycket. Vad säger övriga?

Vattentrycket är mycket högt i huset och då är det kanske inte så konstigt att mycket vatten kommer ut i säkerhetsventilen.
Det skulle vara intressant om någon annan har gjort någon mätning på mängden vatten som kommer ut, att jämföra med. Kanske ventilen öppnar lite för tidigt?
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Säkerhetsventil varmvattenberedare
« Svar #12 skrivet: 27 augusti 2007, 22:32:53 »
Det är inget ovanligt att säkerhetsventiler till varmvattenberedare släpper ut ett par liter per dygn. Om man har onödigt högt tryck in i huset finns det tryckreduceringsventiler att sätta på inkommande kallvattnet till huset för att minska trycket.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Säkerhetsventil varmvattenberedare
« Svar #13 skrivet: 28 augusti 2007, 15:53:31 »
Ännu är inte allt klart, lite kompletterande detaljfrågor.

1. Säkerhetsventilen på VVB: Ska den sitta på kallvatten, varmvatten eller spelar det ingen roll?
Bakgrunden till frÃ¥gan är att min sitter pÃ¥ utgÃ¥ende varmvatten, medan jag har hört och läst i Nibes och Thermias installationsmanual att den ska sitta pÃ¥ kallvattenmatningen.  NÃ…gon som kan klargöra?

2. Blandningsventil pÃ¥ vvb: Är det ett krav att det ska sitta en blandningsventil pÃ¥ varmvatten ifrÃ¥n en VP? 
Eller är det bara något som är bra men inget krav?

3. Efter att ha tittat lite närmarae så saknar jag en avstängningsventil på kallvattenmatningen till vvb. Jag ser en fördel med en sådan avstängningsventil. Kan det anses vara standard att det ska installeras, eller är det en tilläggsfunktion?



Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Säkerhetsventil varmvattenberedare
« Svar #14 skrivet: 01 september 2007, 08:22:24 »
På min sitter det en kombiventil på inkommande KV till VP:n. Den är både back -avstängnings och säkerhetsventil. Jag vet inte om säkerhetsventilen måste sitta på inkommande men nog verkar det smartare? ???

Det behövs normalt ingen blandningsventil, jag tror att gränsen går vid 60 ºC på varmvattnet.

Avstängning av inkommande KV till VVB brukar väl vara standard.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!