Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: utlöst lÃ¥gtryckspresostat autoterm 207lv samt ivt 290 aw  (läst 2359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fcr2

  • Glad amatör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Envis som synden
Hej
Har en begagnad 207lv installerad, den larmar för utlöst lågtryckspresostat väldigt ofta, typ var tredje timme. Båda cirkulationspumparna går för fullt (läge III)
Efter lite läsande har jag lyckats gräva fram mina värden, se nedan.
 Ã„r ganska opraktisk av mig :(
Diffen på T8 o T9 är väl konstig? Eller håller den på och avfrostar? Jag provade oxå en period att öka avfrostningarna till fler och längre. Har luftat hela systemet. Samt rensat filter.
Effekten på pumpen där står det på den, 2,2 kw. Men pumpen ställd på 9kw. Har provat att ändra utan resultat.

T1  24,5
T2  2,0
T3  57,2 (detta tycker jag känns väldigt högt) Inställningarna är satta lägre.
T6  16,7
T8  24,9
T9  24,8
T10 25,1
T11 5,7
T12 1,4

Hoppas det gÃ¥r att förstÃ¥ vad jag menar  :P
Beg Autoterm 207lv med IVT 290 AW. Hus i siporex "utan" isolering byggt -61.
Med stöd av liten kamin har jag sänkt el förbrukningen från 25000kwh till ca 11000kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: utlöst lågtryckspresostat autoterm 207lv samt ivt 290 aw
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2013, 07:13:08 »
Hej!
Det ser ut som att kompressorn vilar då du läser av, kontrollera att den går innan du läser av värdena.
Funkar avfrostningen eller sitter där en massa is?
Kolla att fläkten snurrar som den ska?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: utlöst lågtryckspresostat autoterm 207lv samt ivt 290 aw
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2013, 08:13:45 »
9kW är elpatroneffekten. Anledningen till att T3 är ovanligt hög skulle kunna vara att den går med eltillskott för tillfället, men då borde T1 vara högre... Vad har du för inställningar för värmekurva och varmvatten? Går själva värmepumpen några längre perioder över huvud taget, eller löser den på LP direkt? Som sagt var - Kolla fläkten ute.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad fcr2

  • Glad amatör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Envis som synden
SV: utlöst lågtryckspresostat autoterm 207lv samt ivt 290 aw
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2013, 16:37:17 »
Där är ingen is. När fläkt symbolen visas i displayn så går fläkten. Tyvärr så kan jag inte få fram några värden när kompressorn går pga lågtryckspresostaten löser ut direkt. varmvatten är satt på start vid 41 °C, stopp vid 43 °C. VV spets är satt till 20dagar. Värmekurvan för värme till radiatorerna är 20/44.
När jag kvitterar ett larm, så visar displayn att tillskottet går, att kompressorn går och att fläkten går samt att den värmer till VV. efter någon minut löser den ut igen. vid kvittens går den därefter på larmdrift.
Snackade med en vp-servis kille, han menade att det hade ingen betydelse att det i menyn för givare står en nolla vid lågtryckspresostaten medan alla andra givare har en 1.
Den fungerar som sagt perfekt första två månaderna med 50% el besparing.

maxeffekten för tillskott är satt till 13,5kw
max för VP är satt till 9kw
samt total maxeffekt är till 13.5kw
« Senast ändrad: 30 januari 2013, 18:22:14 av fcr2 »
Beg Autoterm 207lv med IVT 290 AW. Hus i siporex "utan" isolering byggt -61.
Med stöd av liten kamin har jag sänkt el förbrukningen från 25000kwh till ca 11000kwh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: utlöst lågtryckspresostat autoterm 207lv samt ivt 290 aw
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2013, 18:21:07 »
Du behöver en kyltekniker som ser över din VP. Som det är nu så värmer du helt och hållet med elpatron.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 639
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!