Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min klene vän 1230-10 - en sorglig historia  (läst 10653 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Min klene vän 1230-10 - en sorglig historia
« skrivet: 23 januari 2006, 16:41:19 »
Förra gången det var kallt (ja, Bertil m.fl. - som sörlänning kallar jag det kallt vid minus 10!) så beklagade jag mig över att min Nibe 1230-10 gick hela tiden, vilket tydde på att den var i närheten av sin maximala kapacitet. Men det var varmt och skönt i huset, 20-21 grader.

Vid den tiden hade jag två stora sektionsradiatorer i en avlägsen del av huset som inte hade kommit igång, dom var kalla.

Så småningom tog jag mig samman och fick igång dessa två också, med diverse mekanisk bearbetning. Det var den 14-15 januari, när det var milt.

Nu var alltså allting helt i ordning, med hela den stora radiatorkretsen med uppskattningsvis omkring 350 liter, snurrande.

(TS avstängd.)

Så blev det kallt igen (nåja, runt -10). Den här gången i kombination med en elak blåst.

Pumpen började gå kontinuerligt igen, förstås. Men inte nog med det. Nu blev det kallt i huset!

Förra kallperioden gick framledningen upp till 45 grader. Den här gången sjönk den undan för undan ner till 37!

De två faktorer som hade ändrats var alltså dels att jag hade utökat radiatorkretsen/värmeavgivningen genom att jag fått igång två radiatorer till och dels att det blåste. (Och huset är rätt dragigt.)

(KB-in hade också sjunkit lite, men mycket marginellt, typ från +0,6 till -0,2.)

För att kolla återställde jag båda faktorerna (delvis). Först stillade jag vinden. (Ja, fråga inte närmare hur det gick till, men det slutade i alla fall att blåsa.) Sedan ströp jag den ena av raddarna igen.

Ytterst litet resultat, knappt något! VB fram mellan 35 och som mest 40! Och inomhustemperaturen nära gränsen för det uthärdliga. Och det vid måttliga -10!

Alltså. Rätt trist detta. Kan det finnas någon hake, tro? Eller är det bara att konstatera att trots att jag har ökat på både pump och hål ordentligt i förhållande till vad två olika installatörer rekommenderat så har jag fått en för klen installation?

För är det något som jag absolut INTE ville ha så är det en VP som fungerar som en elpanna så fort det blir lite kallt! Nej INGEN TS är min melodi, som förebilderna Bertil, Rickard, Rickards bror m.fl.!

 
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Min klene vän 1230-10 - en sorglig historia
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2006, 16:49:26 »
du har inte fått en förklen ánläggning, du har en normal anläggning för att bo där du bor. det är bara vi som vrider begreppen lite.
men med mina (ingen ts under normal vinter) begrepp så har du en för klen anläggning
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min klene vän 1230-10 - en sorglig historia
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2006, 17:12:02 »
Jag är också Stockholmare och såg fram emot några perioder med bra kyla. Min 1230-10 värmer 150 kvm till 21 grader och ca 60 kvm källare till 13 grader. När det var som kallast i helgen gick den 19 timmar av 24 och klarade av att ge tillräcklig energi. Jag har 180 m hål, minst 175 m aktivt.

Dessa förutsättningar liknar dina så jag undrar vad som kan vara fel. Har du rensat filtren? Nu måste vi hjälpas åt att lista ut vad som kan vara fel! Jag har för lite erfarenhet för att hjälpa.... tyvärr.
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min klene vän 1230-10 - en sorglig historia
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2006, 18:26:43 »
Min bild av det hela är att du helt enkelt har ett hus som läcker energi som ett såll.
(lite överdrivet)

Tur i alla fall att du inte valde en 1230-8 som du var inne på tidigare.

Hur har du det med isoleringen av vinden, där brukar det finnas att ta av när det gäller besparing.

Fönster?

Med kopplade tvåglasfönster så brukar jag rekomendera att man sätter dammtätningslist mellan bågarna för att undvika konvektion mellan glasen. För oss blev det en klart märkbar förbättring när vi gjorde det.

Kolla tätningslister runt fönster och dörrar, inte så att du får ett helt tätt hus, men någon måtta på tjuvdraget får det vara.

Skorstenen/pannan?

Hur är det med draget, har du det öppet, finns frånluftsventiler i murstocken, hur mycket har du öppet där? kanske går spara lite på ventilationen när det är som kallast ute, då får du ändå relativt bra ventilation i förhållande till när det är varmt ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Min klene vän 1230-10 - en sorglig historia
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2006, 19:27:01 »
Vinden kyler nÃ¥t hemskt!  Vind och kallt är verkligen effektkrävande. Även i relativt täta hus, har man luftläckage som det alltid är i äldre hus dÃ¥ gÃ¥r det Ã¥t massor. Men med värmepump blir det ändÃ¥ billigt!!
har man självdrag och tex springventiler för tilluft kan man absolut stänga dom helt. Du har ändå good ventilation i huset!

Men som du antyder väljer man den billigaste offerten, dÃ¥ har man garanterat sömnproblem när det blir lite kallare. Själva människans natur gör att sÃ¥ mÃ¥nga väljer den billigaste offerten, därför lämnar mÃ¥nga inst offerter som dom inte ens själv tror pÃ¥!  jag vet jag känner nÃ¥gra!!

Den pump du har nu är ok som jag ser det.
Men bygger du till sÃ¥ tycker jag du ska tilläggsisolera vindan. Det är den enda Ã¥tgärd som är lönsam.   Det minskar effektbehovet en hel del!
Allt annat är lönsamt endast tillsammans med det faktum att det ändå är dags. Tex uprruttna fönster, då köper man ju välisolerade! Så det kanske blir flera åtgärder i samband med tillbyggnaden!?

Ang mera volym och lägre temp fram.
Lustigt att det kunde sänka framledningen så kraftigt...
dom måste va rejäla dom du öppnade.
Om jag stänger 2 i källaren och tokstryper 2 i trapphuset (iofs små rackare) så höjs max framledning 2 högst 3 grader.

Ang -10... det är därför jag brukar skriva vid svinkyla då ska det va si o så...
Svinkyla är ju relativt, så att ange det i grader blir bara fel.
Säga att vid -40 dÃ¥ skare va sÃ¥,  dÃ¥ skulle ni nog svimma  ;D ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Min klene vän 1230-10 - en sorglig historia
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2006, 20:55:47 »
Räknade lite snabbt på vad tilläggsisolering på vinden skulle innebära i i minskad transmission per m2.

Vid -20ºC utetemp och +21ºC inne vid tak så får man följande transmissionseffekter per m2:

100 mm mineralull 17 W/m2
200 mm mineralull 8,8 W/m2
300 mm mineralull 6,0 W/m2

Alltså har man 100 mm mineralulls isolering på vinden och lägger till ytterligare 200 mm så sänker man sitt värmebehov med 11 w/m2 och har man en övervåning som är 150 m2 så sjunker toppeffekten med 1,65 kW (uppskattad materialkostnad 10 000 SEK vilket torde vara billigare än 1,65 kW större VP som dessutom drar el både i form av tillskott och kompressor)

Har man sågspån som legat på vinden de senaste 40-50 åren så är det inte så mycket isolering kvar…:

100 mm hoppsjunken kutterspån 31,5 W/m2
200 mm hoppsjunken kutterspån 17,0 W/m2
300 mm hoppsjunken kutterspån 11,6 W/m2

Rullar man ut tillägsisolering ovanpå befintligt kutterspån får man följande:

100 mm hoppsjunken kutterspån+100 mm mineralull  11,6 W/m2
200 mm hoppsjunken kutterspån+100 mm mineralull  8,8 W/m2
300 mm hoppsjunken kutterspån+100 mm mineralull  7,1 W/m2

100 mm hoppsjunken kutterspån+200 mm mineralull  7,1 W/m2
200 mm hoppsjunken kutterspån+200 mm mineralull  6,0 W/m2
300 mm hoppsjunken kutterspån+200 mm mineralull  5,1 W/m2

Tycker man att tillskottet går i tidigt så kanske man först ska titta på vinden. Har man ett värmebehov av 50 w/m2 vid -20ºC och genom att sänka transmissionen genom taket med 10 W/m2 så innebär det att tillskottet går i vid en 5 grader lägre utetemperatur. Dessutom är det så att man innan tillskottet går ned kan sänka framledningstemperaturen till radiatorerna med 2-4 grader med bibehållen innetemperatur och därmed bättre COP på VP.

Har man problem med att få varmt med befintliga radiatorer pga att dessa har liten yta och kräver hög framledningstemperatur så kan en möjlighet vara att minska effektbehovet genom tilläggsisolering

PerJ

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Min klene vän 1230-10 - en sorglig historia
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2006, 21:26:19 »
Finns det något att tjäna ekonomiskt?

Har man ett hus med 10 kW toppeffekt med ett genomsnittligt tappvarmvattenbehov av 0,5 kW och en 6 kW VP installerad så får man en ungefärlig årsförbrukning på 7400 kWh inklusive spets om VP har 3,5 i genomsnittlig värmefaktor.

Skulle man sänka effektbehovet till 8,5 kW plus 0,5 kW VV så får man en årsförbrukning av 6200 kWh en besparing på ca 1200 kWh. Med dagens elpris så ger det en besparing på 1200-1300 sek vilket gör att vi får en återbetalningstid på kanske 7-8 år med dagens energipris med en investering på 10 000 SEK, kortare om vi tar hänsyn till kommande troliga elprishöjningar.

PerJ

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Min klene vän 1230-10 - en sorglig historia
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2006, 21:41:00 »
Kanske skulle komplettera med att för den som värmer med el eller olja så blir besparingen ca 3000 kWh/år genom att tilläggsisolera enligt ovan. Värmer man med olja så är man nere i en återbetalningstid under tre år, något längre om man värmer med el.

PerJ

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Min klene vän 1230-10 - en sorglig historia
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2006, 00:46:12 »

Alltså. Rätt trist detta. Kan det finnas någon hake, tro? Eller är det bara att konstatera att trots att jag har ökat på både pump och hål ordentligt i förhållande till vad två olika installatörer rekommenderat så har jag fått en för klen installation?


HALLÃ… (ja., nu skriker jag).

Ytterligare ett exempel på detta forum på leverans av en modell 1230 som är på gränsen till klen. Sitter själv på en känns det som. Det finns ett gäng här, många "sörlänningar", som får tillsatsen runt -5. Många av oss har haft kalkyler och resonemang med leverantörer med planering för tillsats runt -10. Experterna får gärna danka ned detta, jag är ingen VP-expert, men analys kan jag. Detta forum har en överrepresentation av inlägg från 1230-ägare med på gränsen för klena borror och VP:s!! Jag är mycket glad att Wigert finns, så vi vet att det inte är nåt totalt fel på våra nya fina VP:s med den nya menyn. Dock ångrar jag idag att jag inte valda "classic"-versionen 1215-7... Ekonomiskt är affärerna givetvis mycket lönsamma ändå. Det är bara så förb-t trist detta med lite för klen dimensionering.
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min klene vän 1230-10 - en sorglig historia
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2006, 07:49:45 »
En dåligt isolerad vind släpper ut 70 % värme.
dåliga isolerade väggar släpper ut 30% värme.

Min slusats är, isolera vinden och strunta väggarna till en början.
 
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Min klene vän 1230-10 - en sorglig historia
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2006, 08:45:19 »
Väggar är bara lönsamt att tilläggs isolera när du "byter fasad". Även fönster bruka ha en låg besparingsfaktor.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min klene vän 1230-10 - en sorglig historia
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2006, 09:36:04 »

Alltså. Rätt trist detta. Kan det finnas någon hake, tro? Eller är det bara att konstatera att trots att jag har ökat på både pump och hål ordentligt i förhållande till vad två olika installatörer rekommenderat så har jag fått en för klen installation?


HALLÃ… (ja., nu skriker jag).

Ytterligare ett exempel på detta forum på leverans av en modell 1230 som är på gränsen till klen. Sitter själv på en känns det som. Det finns ett gäng här, många "sörlänningar", som får tillsatsen runt -5. Många av oss har haft kalkyler och resonemang med leverantörer med planering för tillsats runt -10. Experterna får gärna danka ned detta, jag är ingen VP-expert, men analys kan jag. Detta forum har en överrepresentation av inlägg från 1230-ägare med på gränsen för klena borror och VP:s!! Jag är mycket glad att Wigert finns, så vi vet att det inte är nåt totalt fel på våra nya fina VP:s med den nya menyn. Dock ångrar jag idag att jag inte valda "classic"-versionen 1215-7... Ekonomiskt är affärerna givetvis mycket lönsamma ändå. Det är bara så förb-t trist detta med lite för klen dimensionering.


Håller med, vill dock påstå att samma fenomen verkar finnas när det gäller IVT:s värmepumpar/kalkyler. Många som får eltillskott tidigt, trots att de verkligen föresatt sig att köpa en väl dimensionerad anläggning.

Jag tvivlar inte på uteffekterna (Gud hjälpe om tillverkarna ljuger om uteffkten), men kalkylerna, eller den faktiska förbrukningen verkar ju inte stämma med verkligheten. Sedan är det ett faktum att folk unnar sig varmare i huset med sin värmepump som uppvärmningskälla, kanske kan det spela in.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Min klene vän 1230-10 - en sorglig historia
« Svar #12 skrivet: 24 januari 2006, 09:43:07 »

Alltså. Rätt trist detta. Kan det finnas någon hake, tro? Eller är det bara att konstatera att trots att jag har ökat på både pump och hål ordentligt i förhållande till vad två olika installatörer rekommenderat så har jag fått en för klen installation?


HALLÃ… (ja., nu skriker jag).

Ytterligare ett exempel på detta forum på leverans av en modell 1230 som är på gränsen till klen. Sitter själv på en känns det som. Det finns ett gäng här, många "sörlänningar", som får tillsatsen runt -5. Många av oss har haft kalkyler och resonemang med leverantörer med planering för tillsats runt -10. Experterna får gärna danka ned detta, jag är ingen VP-expert, men analys kan jag. Detta forum har en överrepresentation av inlägg från 1230-ägare med på gränsen för klena borror och VP:s!! Jag är mycket glad att Wigert finns, så vi vet att det inte är nåt totalt fel på våra nya fina VP:s med den nya menyn. Dock ångrar jag idag att jag inte valda "classic"-versionen 1215-7... Ekonomiskt är affärerna givetvis mycket lönsamma ändå. Det är bara så förb-t trist detta med lite för klen dimensionering.

Jag tror inte du ska hänga upp dig på att det är fel på 1230 modellen. Det är bara det att du valt/fått fel storlek
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Min klene vän 1230-10 - en sorglig historia
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2006, 10:17:20 »
Att pumpen inte klarar av att hålla huset varmt tror jag i många fall beror på att korrekt energiförbrukning för huset inte används i kalkylen. Min teori är att det fungerar så här. Kunden uppger historiska värden på husets energiförbrukning. I bästa fall är de riktiga. De senaste åren har dock varit varmare än vad som betraktas som normalt. Skillnaden är så pass stor att SCB nyligen har bytt referensperiod för normalåret.

Energiförbrukningen stoppar man in i ett dataprogram för att bl. a. beräkna den temperatur pumpen skall klara utan tillsats. För att beräkna den behövs antalet graddagar för orten. FrÃ¥gan är dÃ¥ vad det är för gradtalsdata programmet räknar med. Är det en gamla data för graddagarna kan det bli upp till 10 % för lÃ¥g förbrukning som kalkylen baseras pÃ¥. Kalkylmässig kommer huset att framstÃ¥ som bättre isolerat än det är. Det gör att man missar ett antal grader pÃ¥ den temperatur pumpen klarar. I stället för -10 som utlovat klarar pumpen kanske -7. 

Det spelar i och för sig ingen roll för pumpens energiförbrukning förutsatt att klimatändringen blir bestående då antalet kalla dagar kommer att minska.

Rickard, kan du i ditt program se om det står något om hur beräkningarna går till och vilka indata som används?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Min klene vän 1230-10 - en sorglig historia
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2006, 12:41:31 »
Tack för alla svar! Jag tolkar svaren som att det inte finns någon hake utan att detta är en rimlig konsekvens av faktorerna vp:ns effekt, hålet, temperaturen, vinden och husets isolering/täthet. (Ingen har ju tyvärr sagt typ "Jamen, har du inte sett den där röda knappen längst bak till vänster - tryck bara på den så dubblas framledningstempen!")

Egentligen är jag medveten om att huset läcker värme som ett såll, särskilt vid blåst. Men jag hade väl inbillat mig att vp:n skulle vara så effektiv att effekten inte skulle bli så här stor, vid så pass måttlig kyla. När man kör olja (tillgänglig effekt i storleksordningen 50 KW, väl?) så finns det ju ingen utomhustemperatur som är för låg oavsett vilka pappväggar man har. Men det är förstås orimligt att förvänta sig samma effekt av en vp.

Nej, man fÃ¥r väl se över "skalet". I mitt fall är det nog vindtätning det handlar om. Vinden är redan tilläggsisolerad, och som nÃ¥gon sade sÃ¥ finns det väl sällan skäl att tilläggsisolera väggar.  Men det finns diverse punkter där det mer eller mindre kan blÃ¥sa rätt in.

Om man är lite trögtänkt kan man få för sig att max framledning är ett fixt värde, man ser ibland formuleringar som kan lura en att tro det. ("Min pump kan ge max 00 grader") Men så är det förstås inte, det är naturligtvis rimligt att om radiatorerna kyls av duktigt från utsidan så att det hela tiden kommer väldigt kallt vatten tillbaka till vp:n, så blir det tungt för pumpen att jobba upp framledningen till börvärdet eller ens i närheten. Och det vatten som lämnar pumpen är inte alls så varmt som det hade behövt vara.

Sedan är det väl ocksÃ¥ det här med trögheten. Om systemet väl har blivit nedkylt sÃ¥ här sÃ¥ tar det väl  --  eftersom det fortfarande inte är en 50 KW:s oljepanna man har  --  väldigt lÃ¥ng tid att komma tillbaka till det önskade tillstÃ¥ndet när utetemperaturen stiger.

Men så småningom, när det har legat på nollan tillräckligt länge, så står den käcka Fightern där och gör honnör och är beredd att värma huset till bastutemperatur om man tillåter det...

Hå hå ja ja...

Men som sagt, det är väl bara att gilla läget och se över vindtätningen.
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!