Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Klura ut / mäta existerande borrhÃ¥l?  (läst 7156 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad korven_assar

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverife
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Takvärme!
Klura ut / mäta existerande borrhål?
« skrivet: 20 mars 2017, 22:58:14 »
Jag har blivit med 70-talskåk.

I denna 70-talskåk finns den charmanta kombinationen takvärme och bergvärmeanläggning anno 1987!

Extra fantastiskt är att den enda dokumentation som verkar finnas gällande bergvärmen är en "värmepumpsanmälan" inskickad till kommunen vid borrning.

På denna anmälan finns följande information:

Fabrikat och typbeteckning: Combi DST 5
Kompressors märkeffekt: 3,68kW
Tillsatsvärme: 20,8 kW
Köldmedia: R502 3,5 l/kg
Kollektorslang: 700m PEM-slang NT10 ansl. 40

I källaren står dock en "Atlas Copco Värmepump CINAB 16 COMBI W"

Tidigare ägare hävdar att det är ett grundvattensystem, men pumpen och dokumentationen som skickats till kommunen tyder i mina ögon på en högst ordinär (om än rejält tilltagen) bergvärmeanläggning.

Enligt tidigare ägare finns två borrhål på var sin sida om huset.

Gör jag rätt i att anta att existerande lösning har varit dimensionerad för 16kW med två borrhål om vardera 175 meter? Det borde i sådant fall ge rejält med aktivt hål eftersom berget kommer efter redan 5-6 meter där huset är beläget.

Självklart verkar ju ursprungligen ägaren dessutom ha köpt borrningen svart, det finns ingenting i SGU's brunnsarkiv.

Borrade man verkligen 175 meter i mitten på 80-talet?

Hur tar man reda på vad som egentligen gäller?

Hjääälp!
Nyköpt 70talskåk!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Klura ut / mäta existerande borrhål?
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2017, 08:36:02 »
Självklart verkar ju ursprungligen ägaren dessutom ha köpt borrningen svart, det finns ingenting i SGU's brunnsarkiv.

Borrade man verkligen 175 meter i mitten på 80-talet?
Det behöver inte vara svartborrning, det förekommer (rätt ofta verkar det) att de som borrar inte bryr sig om att anmäla borrhålet. Mitt borrhål finns inte med i arkivet. En underleverantör till firman jag som köpte installationen av borrade och fuskade med anmälan.

Är pumpen pÃ¥ 16 kW är det rimligt med 2x175  meter borrhÃ¥l.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Klura ut / mäta existerande borrhål?
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2017, 08:42:18 »
Det är rätt omöjligt att klura ut djupet på en befintlig borra som inte är registrerad i brunnsarkivet.
Men om grejerna funkar så kan du mäta temperaturen på inkommande köldbärare (om det är bergvärme).
Det kan ocksÃ¥ handla om jordvärme.  dontknow

Du kan enkelt kolla om det är slutet köldbärarsystem genom att ta ut ett litet prov på köldbäraren, det bör då både synas och kännas på lukten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad korven_assar

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverife
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Takvärme!
SV: Klura ut / mäta existerande borrhål?
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2017, 09:24:36 »
Det är rätt omöjligt att klura ut djupet på en befintlig borra som inte är registrerad i brunnsarkivet.
Men om grejerna funkar så kan du mäta temperaturen på inkommande köldbärare (om det är bergvärme).
Det kan ocksÃ¥ handla om jordvärme.  dontknow

Du kan enkelt kolla om det är slutet köldbärarsystem genom att ta ut ett litet prov på köldbäraren, det bör då både synas och kännas på lukten.

Tomten är ganska liten och full med träd, så vette sjutton om de skulle fått plats med jordvärme.

Men kolla köldbäraren kan jag ju sÃ¥ klart göra, pinigt att jag inte kom pÃ¥ det själv   ::)
Nyköpt 70talskåk!

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Klura ut / mäta existerande borrhål?
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2017, 10:16:49 »
I en så gammal anläggning är det nog glykol om det är slutet system. Nyare har ju sprit.
Stämmer kompressoreffekten 3,68kW om du läser på kompressorns skylt.
Fungerar värmepumpen? Hur mycket el går åt per år?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad korven_assar

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverife
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Takvärme!
SV: Klura ut / mäta existerande borrhål?
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2017, 12:37:40 »
I en så gammal anläggning är det nog glykol om det är slutet system. Nyare har ju sprit.
Stämmer kompressoreffekten 3,68kW om du läser på kompressorns skylt.
Fungerar värmepumpen? Hur mycket el går åt per år?

Är glykol ett problem? får läsa på...

Har inte tillträde än, så jag planerar mest inför "mät och offertbesök", men skall komma ihåg att kolla alla märkplåtar.

VP'n är trasig, tidigare ägaren har kört hela kåken på el senaste året...

De var inte så reparationsbenägna - saker som pajat har förblivit paj.

Ungefär en gazillion kilowattimmar tror jag på i och med takvärmen och uppsäkring till 63(!)A
Nyköpt 70talskåk!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Klura ut / mäta existerande borrhål?
« Svar #6 skrivet: 21 mars 2017, 15:46:27 »
Glykol är väl bl.a. mer miljöfarligt om det hamnar i avloppet. Måste tas om hand separat. Värmeöverföringsförmågan blir också lite sämre jämfört med rent vatten. Men om man befarar att huset kan kylas ut helt av t.ex. långa strömavbrott i trakten är det ju bra med frostskydd. Vattenledningarna är ju dock ytterligare ett kapitel.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Klura ut / mäta existerande borrhål?
« Svar #7 skrivet: 21 mars 2017, 15:56:11 »
Idag används nästan uteslutade etanolblandning som köldbärare, men det funkar med glykol också.
Tror att vissa kommuner idag förbjuder användningen av glykol i bergvärme på grund av giftigheten.
Har du glykol och att det inte är OK i din kommun så har du ett problem.
Det är inte "bara" att konvertera, tror bästa åtgärden är att byta slangar i så fall.
DÃ¥ fÃ¥r du reda pÃ¥ hur djupa borrhÃ¥l du har.  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Klura ut / mäta existerande borrhål?
« Svar #8 skrivet: 23 mars 2017, 09:44:11 »
I min  kommun skall man anmäla att man skall "anlägga" en värmepumpsanläggning. Om det är inom vattenskyddsomrÃ¥de skall man ansöka, inte bara anmäla. I samband med det skall man ange vilken vätska som skall användas.
Så här står det:
Köldbärarvätskan ska vara så miljöanpassad som möjligt.
Etanolblandning ska vara framställd av ren etanol. Volym över
1000 liter etanolblandning kräver även tillstånd för brandfarlig
vara (söks hos Räddningstjänst).

Glykol nämns inte alls, jag tolkar det som "a big no no".
Men om man byter värmepump i en befintlig anläggning så är det väl inte aktuellt med en ny anmälan? Jag hittar ingen info om man får fortsätta med glykol i befintlig anläggning.
 
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Klura ut / mäta existerande borrhål?
« Svar #9 skrivet: 23 mars 2017, 10:23:45 »
Det där kan nog vara olika i olika kommuner.
Om man byter ut grejerna själv och fyller på med glykol så kan man ju tillämpa regeln "don't askt, don't tell".
Men så fort man anlitar en seriös firma så kan ju inte denna skita i kommunala bestämmelser.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Klura ut / mäta existerande borrhål?
« Svar #10 skrivet: 23 mars 2017, 12:39:20 »
Borde väl inte vara allt för svårt att blåsa ur glykolen och fylla på med spritblandning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Klura ut / mäta existerande borrhål?
« Svar #11 skrivet: 23 mars 2017, 12:49:26 »
Borde väl inte vara allt för svårt att blåsa ur glykolen och fylla på med spritblandning.
NÃ¥
Nä, det är enkelt.
Mellanfyll med rent vatten bara så inte trycket blir så högt i ledningarna så dom går sönder, viktskillnaden mellan sprit och glykol är ganska stor.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Klura ut / mäta existerande borrhål?
« Svar #12 skrivet: 23 mars 2017, 12:59:59 »
Och risken är väl uppenbar att slangarna flyter upp om man tömmer dom men hjälp av luft. Det är nog säkrare att spola dom med rent vatten för att sedan fylla med brine.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Klura ut / mäta existerande borrhål?
« Svar #13 skrivet: 23 mars 2017, 20:13:13 »
Ungefär en gazillion kilowattimmar tror jag på i och med takvärmen och uppsäkring till 63(!)A

63A  :o

Är det ett slott?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Klura ut / mäta existerande borrhål?
« Svar #14 skrivet: 23 mars 2017, 22:20:21 »
Mycket glykolblandning att ta hand om och sen har jag läst att det kan bli problem om det finns kvar lite glykol.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Klura ut / mäta existerande borrhål?
« Svar #15 skrivet: 24 mars 2017, 12:38:20 »
Jag har mailat kommunen för att få besked om glykolen måste bytas ut:

Enligt Normbrunn rekommenderar man vid nyinstallation av värmepumpsanläggning etanol som köldbärarvätska, då det är mer miljövänligt än glykol. Det finns inga krav på dig att byta köldbärarvätska när du endast byter värmepumpsaggregatet utan det är upp till dig när du byter aggregatet om du vill göra det.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad korven_assar

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverife
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Takvärme!
SV: Klura ut / mäta existerande borrhål?
« Svar #16 skrivet: 28 mars 2017, 02:13:17 »
63A  :o

Är det ett slott?

Jag föredrar borg :)

Det är ett sjuttiotalshus med 140+140 källare samt dubbelgarage med egen källare, tredje kallt garage samt pool i pensionärskuvös.

Någonstans runt knappa 350-400 kvadrat om man vill värma allt som är isolerat, men det tror jag att jag skippar - radiatorer i huset med källare är planen än så länge. Eventuellt vill jag ha någon slags grundvärme i det isolerade garaget (plus kanske en rejäl fläktkonvektor för att snabbvärma garaget om man vill skruva på vintern?)

Tidigare ägare har enligt utsago kört poolrummet uppvärmt vissa vintrar.

Bara 63A kostar väl här i krokarna över 9000 bagis om Ã¥ret  :o

Så... nedsäkring samt en 16kW nibe 1255 tänkte jag skulle vara en god investering, om inte någon har ett förslag på någon annan pump som skulle vara lämpligare?

Nyköpt 70talskåk!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Klura ut / mäta existerande borrhål?
« Svar #17 skrivet: 28 mars 2017, 10:33:13 »
9000 för 63 A el-servis är ändå inte så farligt, vet andra ställen där det kostar runt 15000 kr/år. Om även poolen ska värmas av värmepump på vinterhalvåret bör man räkna igenom det hela ordentligt. Kanske behövs det en fastighetsvärmepump som NIBE F1345 och ytterligare borrhål, men det kostar i investering.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Klura ut / mäta existerande borrhål?
« Svar #18 skrivet: 28 mars 2017, 10:55:29 »
Sedan är ju frågan om det är en 63 A service samt vilken huvudsäkring det är. Man kan ju mycket väl ha en 63A service och en huvudsäkring på 16 A. Som exempel en jordbruksfastighet som slutat med drift har ju kvar sin service även om man inte behöver mer än 16 A till den "nya" användningen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Klura ut / mäta existerande borrhål?
« Svar #19 skrivet: 28 mars 2017, 14:27:45 »
Du borde kunna få lite statistik på elanvändningen från elnätsbolaget?
Om värmepumpen varit sönder en tid så får du bra siffra på husets totala elbehov, sen får man uppskatta hur mycket av detta som är hushållsel osv.
Ska poolen värmas av värmepumpen med?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad korven_assar

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverife
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Takvärme!
SV: Klura ut / mäta existerande borrhål?
« Svar #20 skrivet: 28 mars 2017, 16:15:40 »
9000 för 63 A el-servis är ändå inte så farligt, vet andra ställen där det kostar runt 15000 kr/år. Om även poolen ska värmas av värmepump på vinterhalvåret bör man räkna igenom det hela ordentligt. Kanske behövs det en fastighetsvärmepump som NIBE F1345 och ytterligare borrhål, men det kostar i investering.

Det där med att värma poolen på vintern tror jag jag skippar. Visar det sig att jag ändrar mig om några år får jag nog fundera på att isolera det rummet bättre först, och slänga in en gigantisk FTX, jag är mer inne på att tömma på hösten :)

Jag har fått siffran 31000kW för senaste 12mån av elbolaget, så det lät ju inte alls särskilt farligt då jag vet att bergvärmen varit ur funktion sedan i alla fall oktober/november, antagligen längre.

Det finns visserligen någon luft-luft också, som säkert hjälpt till, men den var på 2,5kW om jag inte minns fel, och absolut inte placerad för någon vidare värmespridning.

Den får man nog se som potentiell bonus för vår och höst, samt kyla i det rummet om jag inte får in frikyla i renoveringsbudgeten detta år.

Fokus nu är nog att se till att fixa ett schysst system för boytan och källaren, så får jag titta på att öka isolering o så för att få ned driftkostnaden...

Det är för övrigt på riktigt uppsäkrat till 63A, det var när jag såg det på visningen jag ringde elbolaget o kollade att det verkligen stämde :)


Nyköpt 70talskåk!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Klura ut / mäta existerande borrhål?
« Svar #21 skrivet: 28 mars 2017, 18:34:15 »
Har du en förbrukning på ca 30 000kWh bör du kunna säkra ner till i alla fall 25 A.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!