Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips till ägare av Optim 700 frÃ¥n -01, kanske till andra ocksÃ¥..  (läst 1316 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0


Det här hände när pumpen och avfrostningen satt igÃ¥ng efter en ordentlig pÃ¥frysning av förÃ¥ngaren ( pumpen varit avstängd, ca -15 ) sÃ¥ lossnade isflaken frÃ¥n övre delen av förÃ¥ngaren och ramlade ner mellan 
skyddsgallret och förångaren och tätade hela nedre delen av förångaren, eftersom det var så kallt ute så tinade aldrig isen ordentligt
med den påföljd att tillskottelen fick hjälpa till i onödan

Isväggen som bildades satt lös och det bildades ett mellanrum mellan isen och förångaren när den avfrostades,
sedan när fläkten startade så sögs isväggen mot förångaren och tätade luftgenomsläppet effektivt

Vad jag gjorde var att ta bort skyddsgallret så isen kunde ramla ned på backen och frilägga förångaren

Det här felet har vi säkert haft tidigare men jag har inte tänkt att det kunde hända, nu vet jag bättre och det blev stor skillnad

Så nu har vi ett bra galler att sålla kompostjorden med Thumbsup

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Jag tog bort gallret förra vintern. Men det var första Ã¥ret som det blev problem med pÃ¥frysning. Vid ett stormigt snöfall hamnade värmepumpen mitt i en snödriva och det blev lite si och sÃ¥ med luftcirkulationen. Avfrostningarna gjorde sÃ¥ att det blev en snö- och isskorpa pÃ¥ nedre halvan av förÃ¥ngaren sÃ¥ det var lika bra att ta bort det en gÃ¥ng för alla.  ^-^
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!