Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT, Bosch etc: Utlöst lÃ¥gtryckpressostat vid kall väderlek  (läst 4708 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Påfallande många som har Luft/vatten från IVT, Bosch etc (dvs samma pryttlar i grunden) har problem med utlöst lågtryckpressostat vid kall väderlek.

Jag har själv jagat detta fel de tre senaste vintrarna. Denna vinter har jag varit förskonad, men för ett par dagar sedan var det klippt. Leverantören gör ju reklam för att pumparna skall klara -20, vilket de uppenbarligen har problem med, vilket borde räknas som ett konstruktionsfel eller motsvarande?

Orsaken kan vara en rad olika anledningar, men jag tror den grundläggande anledningen är växelventilen. Den är antingen helt stängd eller tom helt öppen, vilket gör att lågtryckpressostaten larmar vid kall väderlek.

Av en händelse satt jag och spanade på min realtidslogg som har sekundupplösning när VP startade efter att utetempen blivit varmare än -20 och blev då konfunderad över temperaturen över förångaren, T11.

T11 sjönk vid start och lågtrycken löste ut då T11 nådde -31 grader. Tolkar det som att växelventilen var helt eller nära helt stängd i detta läget. Nästa startförsök ökade T11 till nära nollan (kanske tom över, minns inte riktigt) och då löste också lågtrycken. Tolkar det som att växelventilen var för öppen i detta läget.

Tredje starten minskade återigen T11, men denna gång vände den på -22 och ökade till -5 för att därefter minska igen och efter en period med insvängning lade sig T11 ca en till två grader kallare än utetempen. Nu tuffade VP på, inga fler larm.

Skall tillägga att bulben till expansionsventilen inte är flyttad på min anläggning.

Diskuterade med en IVT-installatör som även råkat på att många har problem med lågtryck i sina Luft/vatten. Han menade att pumpen inte klarar kallare väderlek än ca -15, som den är gjord nu.

Pratade med en som jobbade med kylmaskiner som tyckte det var märkligt då kylmaskiner klarar dessa temperaturer. Varför skall inte en Luft/vatten från IVT/Bosch/etc klara det?

Kommentarer?
« Senast ändrad: 26 december 2010, 15:36:42 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Brinnerstark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fagersta/Sverige
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Don´t call me stupid!!
Om du kollar bifogat diagram (det kan verka lite rörigt till en början.)
Vid minus 30 grader har R410A ett tryck på en bit under 3 Bar, jag vet inte när din lågtryckspressostat löser ur men det bör väl vara där i krokarna.

Om det är minus 20 ute och maskinen frostar på till ca: -24, då är trycket på gasen ca: 3.5 Bar.

Min pump är nere på 3,2 Bar vid Minus 17 grader.
Lågtryckspressostaten förvarnar vid 3 Bar och löser ur vid 2,5 Bar.
Så efter minus 15 så kör jag bara på eltillskott.

Om man kollar trycket vid 50 grader så förstår man varför man inte bör köra vattnet genom pumpen om man eldar med ved ibland. :D
Min Grå Jako,"Elin".
Man kan tro att Nibe lånat henne för sin marknadsföring.

Utloggad Brinnerstark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fagersta/Sverige
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Don´t call me stupid!!
Bifogar en bättre trycktabell för R410.
Min Grå Jako,"Elin".
Man kan tro att Nibe lånat henne för sin marknadsföring.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Men, våra pumar har R407c... *vinkar*

Jag tror nog att man har angett -20 för att verka bättre än konkurrenterna. Problemet är att vid den utetempen ligger man så nära gränsen för olika tryck och temperaturer i systemet så minsta lilla störning gör att det stannar.
Ett system med golvvärme och exakt injusterat flöde på värmebäraren skulle säkert kunna funka ner till -20 utan problem.

Jag har inte haft problem med lågtyck. Däremot med hetgasen när det blir nedåt -17 ungefär, men det beror på att mitt system kräver ganska hög framledningstemp.

Hetgasen och/eller lÃ¥gtycket drar iväg mot gränsvärdet när det blir frost pÃ¥ utedelen. En 'bugg' i systemet är att  när den bryter av ena eller andra anledningen sÃ¥ borde det göras en avfrostning först, med pÃ¥följande drift tills nÃ¥nting bryter igen. Om det stannar igen inom en viss tid sÃ¥ borde pumpen gÃ¥ in i viloläge.
Som det är nu så slår den av helt igenfrostad och väntar på bättre tider.
« Senast ändrad: 27 december 2010, 19:38:38 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad R22

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Et tu
Ett alternativ är att sätta in ett tidur på LP som förbikopplar LP 180 sekunder vid start. Detta är ofta standard på kylmaskiner som skall gå året runt

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ett alternativ är att sätta in ett tidur på LP som förbikopplar LP 180 sekunder vid start. Detta är ofta standard på kylmaskiner som skall gå året runt

Jag har kört min Bosch till -18 ºC utan problem, dock ihop med tillskott.
Min brors går ner till -20 med tillskott pga att VP:n inte ska arbeta med lägre temp än -20 ºC.
Med den kalla vintern som varit och med den som är borde väl felet ha uppenbarat sig för mig?
Ska prata meden IVT-installatör och höra hans åsikt om saken, för skoj skull.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Problemet, i alla fall för mig, är att VP har inga problem så länge som den är i drift. Det är när den startar vid kall väderlek som problemet uppstår.
Anledningen verkar vara att expansionsventilen är mer eller mindre helt stängd och då löser ju lågtrycken ut efter ett tag.

Just nu är det -24 ute och snart kommer lågtryckslarmet när utetemp blir varmare än -20 och VP startar. Shunten i elpannan öppnar efter 60 minuter efter larmet och VP startar inte förrän larmet kvitteras. Jag är hemma idag och kan övervaka detta men är man borta kan det bli lång tid på enbart elpanna och därmed dyrare.

En lösning är att ändra stopptemp från -20 till -14 då det verkar fungera bättre, men då det blir en ännu mer kännbar sponsring av elverket.

Om reklamen säger att den skall klara ned till -20 skall den då inte göra det? Är det inte då IVT:s ansvar att den gör det? Detta verkar dessutom vara ett konstruktionsrelaterat problem.
« Senast ändrad: 19 februari 2011, 07:15:05 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!