Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe f750 korrekt installerad?  (läst 3178 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Piddmaister

  • Gäst
Piddmaister
Nibe f750 korrekt installerad?
« skrivet: 29 december 2016, 11:01:25 »
Hej,

Har köpt ett 1,5 plans hus på 155 kvm byggt 2014 där det sitter en Nibe f750 som värmer bottenplan via golvvärme och ovanvåning via 5 st radiatorer. Då jag är helt ny på området så försöker jag förstå hur saker hänger ihop för att i framtiden kunna optimera mitt system. Då jag har båe golvvärme och radiatorer så har jag även tilläggsmodulen ECS 40 vilket innebär att jag ser två olika klimatsystem i menyn på min pump.

Klimatsystem 1 är kopplat till tempgivare BT61 & BT62 vilket i installationsmanualen är givare som sitter i själva värmepumpen. Vidare så har system 1 golvtorkningsfunktion och en rumsgivare som sitter på bottenvåningen vilket jag tolkar som att detta är golvvärmesystemet.

Klimatsystem 2 är kopplat till tempgivare BT2 & BT3 vilket då skall vara ECS 40 givare. Då det inte finns någon golvtorkningsfunktion eller rumsgivare i displayen tolkar jag detta som att vi pratar radiatorerna på ovanvåningen.

Men sen när jag kollar på själva rördragningen så får jag inte ihop detta (se bifogad bild). Jag TROR att rören som har BT2 & BT3 på sig går till golvvärmen och rören som går rakt upp går till radiatorer. Men då borde detta innebära att klimatsystem 1 = radiatorer och klimatsystem 2 = golvvärme. Men då stämmer inte informationen i pumpen (tex att klimatsystem 1 har innegivare).

1. Tänker jag fel?
2. Borde inte radiatorer vara system 1 då de kräver högre framledningstemperatur? Annars måste jag styra upp framledningstemperaturen även för golvvärmen som då innebär att shunten styr mot ett högre börvärde och jag måste då strypa flödet i golvvärmen för att det inte skall bli för varmt.

Bild: https://s29.postimg.org/vg75a4pxj/FLVP3.png


Mycket tacksam för all hjälp.

//Peter

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe f750 korrekt installerad?
« Svar #1 skrivet: 29 december 2016, 11:08:00 »
Det system som kräver högst framledningstemp (vanligtvis radiatorerna) ska vara system 1. Det bestämmer hur varm VP'n ska värma vattnet. Sen blandas det till en lägre temp via en shunt till System 2 
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Piddmaister

  • Gäst
Piddmaister
SV: Nibe f750 korrekt installerad?
« Svar #2 skrivet: 29 december 2016, 11:25:13 »
Då borde jag alltså inte se Rumstemperatur 1 (BT50) och golvtorkningsfunktion under Klimatsystem 1. Vet du hur jag ändrar så att det hamnar under Klimatsystem 2 istället?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe f750 korrekt installerad?
« Svar #3 skrivet: 29 december 2016, 12:34:28 »
Vill du ha innegivaren på system nr 2 får du helt enkelt koppla om den eller varför inte köpa en till så du har en på båda systemen. Golvtorkningen är inte aktiverad på system nr 1 så den kan du bortse från.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Piddmaister

  • Gäst
Piddmaister
SV: Nibe f750 korrekt installerad?
« Svar #4 skrivet: 29 december 2016, 13:03:17 »
Så det är en fysisk koppling som i dagsläget sitter inkopplad direkt till VP men bör flyttas till ECS 40? Trodde det var en inställning bara. Får kolla på det ikväll.

Hade det inte varit för kabeldragning så hade jag gärna satt in fler tempgivare men då jag inte använder de så känns det lite onödigt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe f750 korrekt installerad?
« Svar #5 skrivet: 29 december 2016, 22:11:28 »
Givaren måste fysiskt kopplas in på rätt system men vill man inte att den ska styra kan man sätta rumgivarfaktor på 0 då visar den endast tempen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!