Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Remo
« skrivet: 06 februari 2012, 01:24:26 »

Ok då är det kanske inte mycket att göra annat än ändra Cp:n tillbaka, men dom ligger jo inte så våldsamt
från varandra. Det kan vara kristalliserat smuts i dom kopplena som bromsar flöde.
Skrivet av: tanner
« skrivet: 06 februari 2012, 00:58:52 »

2-3°C grader vad KB vilket är ok.

VB diffen ligger just nu på 4°C med med läge 2 på cp. Men måste sänka igen för att få ner returen mer. Kompressorn slår ifrån för för hög retur nu.

I källaren verkar det vara 1 slinga och följer jag elementen i den ordning jag tror att de är kopplade har de följande temp i överdelen:
55,8 51 56,2 55 51 49,3 °C

Det är det andra elementet som avviker men det är i samma rum som det första och det tredje

På övervåningen är det lite annorlunda. Kanske är det 2 slingor där för om det är en slinga blir det på detta sätt:
59,7 57 55,2 51,3 43,3 47,5  sen dessa verkar inte stämma om de ligger efter de andra... 55,6 56,4 55,3 55 54,8

Svårt att veta vilken ordning de ligger i då jag inte hittar ngn ritning över det eller kan se rören som ligger i golvet.

När det gäller det låga elementet har jag snurrat och fixat men det verkar inte bli ngn högre temp på det ändå. Mäter man där strypningen finns ligger tempen på 53 grader så värme finns men kommer inte upp i elementet.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 05 februari 2012, 18:06:45 »

Menar du diff på Vb in och VB ut vid pumpen blir bara 2-3 ºC eller någon enstaka element,
du hade jo diff på 13 ºC  igår. Om det är vid pumpen så är för log.
Delta på KB är bra som den är.
Hur ligger don svala elementerna i för hållande till slingan? På en ettrörssystem blir elementerna
svalare och svalare mot slutet pga. att returen från elementerna bladas in till nästa element, därför   
måste elementstolek anpassas till värmebehov. Men så stor skillnad är inte normalt det måste vara
något annat. Har du provat ändra inställningen på vredet om det hjälper.
Skrivet av: tanner
« skrivet: 05 februari 2012, 15:10:46 »

Köpte mig en IR termometer och mätte upp elementen och det är i snitt 4°C i skillnad mellan över (medel 53,5) och underdel (medel 49,5). Hade ett litet element i en klädkammare som bara hade 1,8°C i skillnad. Ett litet ett på ca 40*30cm.

Hade även ett litet element på den lilla toaletten som bara hade 43,3°C i övre delen (40,8 i nedre), så ngn form av strypning borde det finnas då detta ligger så mkt lägre än de andra elementen.


Ligger på KB-f 4-5 och KB-r på 2 nu sen jag ökade på VB cirkulationspumpen i morse med ett snäpp. Det är en diff på 2-3°C, kan det vara läge att sänka KB-cirkulationen för att öka denna eller förlorar man ngt annat på det?
Skrivet av: Remo
« skrivet: 05 februari 2012, 13:53:23 »

Ettrörssystem som jag har aldrig set förut, det finns väll ingen termostat som passar på en sådan.
Blå märke kanske är helt stängt, litet röd mittemellan. Inte helt optimallösning!!
Jag själv har sådana här, termostaterna bortkopplade, fungerar hyfsat men inte bra.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43105.msg448760#msg448760
Skrivet av: tanner
« skrivet: 05 februari 2012, 12:08:49 »

Nytt hål och pump är nog tyvärr inte inte möjligt ekonomiskt utan det får bli ngn semioptimal lösning.


Ang elementen känns de med handen varmare på överdelen än underdelen. Sen antar jag att jag inte har några termostater alls på mina element utan bara ett flödesreglage

Finns tre lägen, blå prick, liten röd, och stor röd prick...
Skrivet av: Remo
« skrivet: 05 februari 2012, 11:07:02 »


Kompressorn gick när jag läste av och den hade gått ett tag.  KB -f och -r ligger på de värdena nu (7 resp 5) och det som ändras med mer tid är VB-r som bygger upp sig mot max (55) och kompressorn slår ifrån för för hög retur. Vilket gör att kompressorn går relativt korta tider och elpatronen verkar ligga på ytterligare tid efter att kompressorn stängt av.

Jag har alltid haft +°C värden på KB och tyvärr tror jag inte att jag sitter på en guldgruva utan snarare tvätt om.

Gör det ngt att givarna är felaktiga för driften? Kan man bara köra vidare eller bör de byta omgående?
Kan man mäta upp en mer korrekt temp? IR temp på rör eller liknande?

Någon som en idé på vad man bäst kan göra med detta system då det verkar ha mkt att önska?
Borra nytt hål kostar sina kronor likaså att komplettera systemet med en luftvärmepump men även att köra vidare med denna elpanna kostar.

2st fläktkonvektorer á 5kW? (en upp en i källaren) är kanske en bra lösning för att kunna hålla en lägre temp i systemet och få ut mer värme?

Det är jo fördel att veta även temperaturen i köldbäraren inte bara delta.
Vist kan man mäta med IR-termometer, om man skalar av isoleringen på en bit rör men
sedan måste man vara noga med att tejpa över skarvarna när man lägger tillbaka isoleringen.
Konvektorer är jo kanske en lösning i nöden, det är jo inte bra att pumpen stanna för hög retur
medan man är tvungen att använda tillsats el den ska gå kontinuerligt.   
Långsiktigt är nytt nytthål och då även större pump det bästa. 
Skrivet av: Remo
« skrivet: 05 februari 2012, 10:45:55 »

Kolla även att ingen radiator är mycket hetare ner till och som gör att returen blir så hög.
Givarna på köldbäraren gör inget för själva driften men hjälper till att ställa in rätt delta där.
Skrivet av: nic2
« skrivet: 05 februari 2012, 10:32:52 »

Tycker det är konstigt att vbf kan leverera 52gr, det är ju en klen pump till 200m2.

Kolla alla element så inte termostaterna stryper någonstans, de ska vara fullt öppna.
Skrivet av: tanner
« skrivet: 05 februari 2012, 10:21:46 »

Hade man vetat det man vet idag, hade jag aldrig köpt huset. Då tänkte man bara att bergvärme i huset var bra och ett plus vid köpet. Man lär sig alltid ngt även om det är surt när det kommer kosta en en slant med denna elpanna för att hålla tempen uppe.


Kompressorn gick när jag läste av och den hade gått ett tag.  KB -f och -r ligger på de värdena nu (7 resp 5) och det som ändras med mer tid är VB-r som bygger upp sig mot max (55) och kompressorn slår ifrån för för hög retur. Vilket gör att kompressorn går relativt korta tider och elpatronen verkar ligga på ytterligare tid efter att kompressorn stängt av.

Jag har alltid haft +°C värden på KB och tyvärr tror jag inte att jag sitter på en guldgruva utan snarare tvätt om.

Gör det ngt att givarna är felaktiga för driften? Kan man bara köra vidare eller bör de byta omgående?
Kan man mäta upp en mer korrekt temp? IR temp på rör eller liknande?



Någon som en idé på vad man bäst kan göra med detta system då det verkar ha mkt att önska?
Borra nytt hål kostar sina kronor likaså att komplettera systemet med en luftvärmepump men även att köra vidare med denna elpanna kostar.

2st fläktkonvektorer á 5kW? (en upp en i källaren) är kanske en bra lösning för att kunna hålla en lägre temp i systemet och få ut mer värme?
Skrivet av: Remo
« skrivet: 05 februari 2012, 00:54:09 »

får lite andra värden nu när TS hjälper till och VB värdet ökat.

Just nu när kompressorn går:
VB-fram 65 (62)
ute -15
VB-r 52 (55)
KB-f 7
KB-r 5

Pumpen är en Nibe fighter 1215-5.
Borrhålet är jag lite osäker på då det är den förra ägaren som installerat den och hittar ingen uppgift på det. Har sett en offert på 98m resp 114m och jag gissar på 98m då det var en riktigt snåljon. Huset är 100+100 m2, ett Gullringhus från -68 med källare.

Hade pumpen gått tillräkligt länge när du läste av värdena?
För att jag håller med David eller är givarna felaktiga.
Hela installation är jo riktigt snåljon, huset hade säkert behövt inst en 8 eller mer och 160-180m aktivhål.
Nu när elpatronen hjälper till och du har fått så hög differens VBf och VBr så kunde du höja
hastigheten på VB Cp:n om det är möjligt, som hjälper till att transportera värmen till huset. 


Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 februari 2012, 23:33:34 »

är KB -7 och -5 eller är det så att kompressorn inte går?

För om det är +7 och +5 vid drift så står huset på en guldgruva :)
Skrivet av: tanner
« skrivet: 04 februari 2012, 22:55:43 »

får lite andra värden nu när TS hjälper till och VB värdet ökat.

Just nu när kompressorn går:
VB-fram 65 (62)
ute -15
VB-r 52 (55)
KB-f 7
KB-r 5

Pumpen är en Nibe fighter 1215-5.
Borrhålet är jag lite osäker på då det är den förra ägaren som installerat den och hittar ingen uppgift på det. Har sett en offert på 98m resp 114m och jag gissar på 98m då det var en riktigt snåljon. Huset är 100+100 m2, ett Gullringhus från -68 med källare.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 04 februari 2012, 11:14:13 »

Tyvärr ser det ut att vara så som David skriver, du är inte ensam om det.
Då spelar det ingen roll hur man än försöker ändra kurvan, ändå är det så att nästa gång det blir mildare
och för varmt inne så ska du sänka parallellförskjutningen då belastar du inte borrhålet i onödan.   
Jag tror inte riktigt att dom siffrorna  stämmer på KBf - KBr, eller då är det något fel på pumpen.
Köldbäraren borde vara kallare och större differens mellan dom. Det är ofta fel på givarna på kallasidan.
Hur stort är huset och hur djup är borrhål och storlek på pumpen?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 februari 2012, 09:11:54 »

Ja ofta är det så att om pumpen inte kommer upp längre i temp så har man nått gränsen. Om man ska generalisera. Man ska ju inte glömma att de flesta värmepumpar är medvetet dimensionerade för att kanske täcka 50-80% av effektbehovet vid DUT. Och behöver i normalfallet inte innebära att det är kasst rent ekonomiskt eller driftsmässigt.
Skrivet av: tanner
« skrivet: 04 februari 2012, 01:36:35 »

Har kört med kurva 12 nu i ett dygn och ändrade till +2 parallell men det blir bara kallare och kallare här inne och ikväll ändrade jag till +4. Då såg jag att VB-fram ligger kvar på 52 grader precis som igår, oavsett inställning. Just nu är det -12 ute och nere på 16.3 i huset vilket är ngt svalt...

Klarar inte värmepumpen högre än 52 grader?
är det pga ett för grunt borrhål i så fall? KB-f och r står på 3 resp 2 (-12) grader.

Jag har kört utan elpatron till fram till nu men det blir att kicka igång den nu då 52 grader inte räcker till för detta läckande hus och gamla radiatorer.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 03 februari 2012, 12:08:51 »

om man klickar på ett givet meddelandes rubrik länk så får man en länk direkt till det meddelandet.
Kan man inte knäcka så ökar ju incitamentet att skaffa en innegivare, NÄR man väl hittat rätt kurva :)

Du har svartbälte på Internet hantering.
Andra raden:  jag själv hade inte kunnat utrycka det bättre.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 februari 2012, 06:24:21 »

om man klickar på ett givet meddelandes rubrik länk så får man en länk direkt till det meddelandet.
Kan man inte knäcka så ökar ju incitamentet att skaffa en innegivare, NÄR man väl hittat rätt kurva :)
Skrivet av: Remo
« skrivet: 03 februari 2012, 00:44:36 »

Justerade till kurva 12 och 0 i parallell nu så får det gå på för utvärdering.

Flera som nämner att knäcka kurvan, kan man det med en Nibe fighter 1215? är inte det bara på lite moderna maskiner det går?

Jag är inte så hemma på Nibe, men du behöver absolut inte börja
knäcka kurvan om du nu inte vill på någon annan anledning göra det.
Du kan kolla mitt inlägg på denna sida (jag tror det var 12 inlägg på denna sida)
och kolla stabiliteten :

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45213.30

EDIT. ser nu att det inte går kanske
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 03 februari 2012, 00:28:18 »

Justerade till kurva 12 och 0 i parallell nu så får det gå på för utvärdering.
Bra gjort.
Flera som nämner att knäcka kurvan, kan man det med en Nibe fighter 1215? är inte det bara på lite moderna maskiner det går?
Jag har en 1225:a, där saknas knäckningsmöjlighet, är nog lika på din 1215. Däremot finns en anvisning om att man på vintern ska ändra kurva i första hand och justera med parallellförskjutning på sommaren.
Jag har själv använt kurvflyttning för grovjustering och parallell ganska lite. När jag var nöjd med det efter två år så skaffade jag inomhusgivare som komplement. Det är inte att rekommendera att koppla in en sån innan du har hittat "rätt" kurva.
Skrivet av: tanner
« skrivet: 03 februari 2012, 00:02:37 »

Justerade till kurva 12 och 0 i parallell nu så får det gå på för utvärdering.

Flera som nämner att knäcka kurvan, kan man det med en Nibe fighter 1215? är inte det bara på lite moderna maskiner det går?
Skrivet av: Remo
« skrivet: 02 februari 2012, 23:12:17 »

Parallellförskjutning höjer respektive sänker hela kurvlinjen hela vägen medan om man ändrar kurvan så
ändrarman lutningen av kurvan. Således när det är inte särskild kalt ute och man ändrar kurvan så ändras
värdet mycket lite där nere på linjen. Jag är varm anhängare för innergivare. Men förs måste man ha något
sånär rätt inställd värme. Andra metoder är att man knäcker kurvan vid vissa ställen att få rätt inne.
Jag anser dock att det är lättare så som jag beskrev förut. 
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 02 februari 2012, 23:11:09 »

när kurvan är rätt har du en stabil innetemperatur ganska oavsett ute-temperatur. Den temperaturen kan sedan vara för låg eller för hög. Och det justerar man då med parallellförskjutningen. Den påverkar inte kurvan utan ökar eller minskar bara framledningen på alla punkter längs kurvan. Kurvans form är således intakt.

Har man det varmare vid vissa temperaturer och kallare vid andra så är kurvans form inte korrekt och då löser man inte problemet med parallellförskjutning.

Kurvan ställer man när det är kallt ute som nu. När det sedan blir varmare, säg kring 0, och det då är för kallt inne så kan man knäcka kurvan genom att bara höja just där. Vilket alltså är vanligt förekommande.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 02 februari 2012, 23:05:20 »

Du ska nog göra som Remo skriver först innan du börjar laborera med annat. Att labba med andra inställningar är mer för att optimera värmepumpens ekonomi.
Det gäller för dig att hitta en kurva som matchar ditt hus energibehov. Du ska använda en brantare kurva för att rätta till ditt problem
Om du har -10 ºC ute så ska kurva 10 med paralell+4 ge VBfr ett börvärde på 59 ºC.
Det motsvarar kurva 12 med parallellförskjutning 0. Är du nöjd med tempen inne så ändra dit och vänta nåt dygn innan nästa justering om det behövs.
Bilagan innehåller det underlag du behöver och mer till.
Skrivet av: tanner
« skrivet: 02 februari 2012, 22:30:25 »

Ok, får prova det då det är hopplöst att springa ner i källaren så snart utetempen rör på sig. Har funderat på en innegivare så borde det bli stabilare med antar jag.

Vad är för resp nackdel med att justera parallell och kurvan mot att göra andra justeringar?
Det kurva 10 och parallell 4 som är inställt.

Vilka parametrar är det man annars justerar med?

Övriga data:
vredet +4
VB-fram 52(60)
Varmvatten 45°C
Ute -10°C
VB-r 45(55)
VVstart 45(40)
KB-f 3°C
KB-r 2°C(-12)
kurvlutning 10
VP starter 63811
VP tid 28246h
TS tid 435h
Grundinst 0 12 sverige
grad-min -1250
VB diff VP 16°C
Diff VP-TS 3°C
VP intervall 20min
VVB-stopp 50°C
XVV-stopp 65°C
XVVintervall 30d
Drift P 1
HP/MS 1 LP 1
KB-pump 0
EP-drift 0
Kal.ute 0 Rum 0
KB -f 0 KB -r 0
MAN:0
Parallell 4
EHP-int 1 0d
VB-fram 25°C
Skrivet av: Remo
« skrivet: 02 februari 2012, 20:29:37 »

Du ska sänka parallellförskjutningen och höja kurvan. Och man gör samma sak så länge att det blir bra.
Vänta ett dygn mellan ändringarna.
Det finns andra metoder också men om man vill inte ändra många parametrar så är detta enklaste.   
Skrivet av: tanner
« skrivet: 02 februari 2012, 19:45:04 »

Har en Nibe 1215 som har lite problem med att hålla en schysst temperatur inne.

Är utetempen ett par plusgrader får vi det väldigt varmt i huset, runt 22-23 grader.
Men så snart temperaturen sjunker ner mot -5 - -10 grader sjunker innetempen ner mot 18 grader.

Hur justerar man bäst för att få kurvan mer parallell med utetempen?

Bor i Kalmar och har kurva 10 inställd.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!