Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVM 240 + Fighter F2026  (läst 6361 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VVM 240 + Fighter F2026
« Svar #15 skrivet: 27 juni 2017, 20:59:14 »
Bygg INTE ett hus åt pumpen, bara ett tak.
Ju mer du stänger in den desto sämre COP kommer du att få ut från den då avkyld luft från utblåset recirkuleras till insuget om den byggs in för mycket.
Eller i princip, varje form av inbyggnad kommer att försämra COP.

Ett tak kan dock vara en fördel dels för att nedfallande snö inte skall sätta igen förångaren och trigga "onödigt" många avfrostningar, och dels precis som 25FOCUS skriver, skyddar det mot regn, vilket kan påverka livslängden negativt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: VVM 240 + Fighter F2026
« Svar #16 skrivet: 27 juni 2017, 22:26:17 »
Jag har tak och sidor........det "gillar" min luftvattenpump.

Innan jag byggde in den, frös förångaren sönder pga av alla snö som hade drivit in bakom pumpen.

Väggar och tak ger luftutrymme om ca 20 cm  bredvid/över.

Att det inte skulle räcka, kan jag inte tro......
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VVM 240 + Fighter F2026
« Svar #17 skrivet: 28 juni 2017, 07:48:35 »
Som sagt, det kan vara bra för livslängden.
Men COP försämras mer ju mer man bygger in en värmepump, det kan dock vara svårt att detektera, och som du byggt, med 20 cm fritt runt om så är det säkert inga större problem.
I grunden är/var dock din värmepump felkonstruerad och/eller felmonterad om den inte tålde snö/vinter utan att frysa sönder.

Du vet, vi har ju fått frågan mer än en gång i forumet om man inte kan ställa sin utedel i krypgrunden...
Det blir en extrem inbyggnad som kommer att ge COP 1.5? eller nåt liknande, och iskalla golv, dessutom stora fuktproblem i krypgrunden.

Ett skapligt stort tak över utedelen tror jag dock kan vara bra, för att minska avfrostningarna.
Men även ett tak torde påverka COP negativt när det inte snöar, mängden nedkyld luft som recirkulerar till insuget kommer att öka p.g.a. taket, och kallare luft mot insuget sänker COP - sen är frågan hur stora fördelar man har av taket, min bedömning är att fördelarna överväger nackdelarna.
Andra kan göra en annan bedömning.
Fysiken kan man dock inte tänka bort i denna diskussion.
Allra bäst för COP vore att bygga väggar rakt ut frÃ¥n sidan pÃ¥ värmepumpen och 5 meter Ã¥t alla hÃ¥ll, sÃ¥ att recirkulation av redan nedkyld luft gjordes mer eller mindre omöjlig, men dÃ¥ skulle nog regeringen i mÃ¥nga hem sparka bakut.  :)

Anekdot.
Jag har själv stått vid en luftvärmepumps utedel som minuterna innan avfrostning triggades hade rätt lågt luftflöde genom förångaren.
Luftflödet gick dessutom mindre rakt fram ut ur utedelen, och mer ut åt sidorna, man kunde tydligt känna hur mängden kall luft från framsidan som sögs in på baksidan ökade ju sämre flödet blev genom förångaren, och ju lägre hastighet "framåt" som det utgående luftflödet hade.
Detta var alltså klart märkbart bara genom att stå vid sidan av maskinen, och om man då tänker sig att man bygger väggar på sidan så skulle detta problem accentueras ännu mer.
Olika fläktar, konstruktion på luftutkastet, spaltavstånd mellan aluminiumlameller i förångaren o.s.v. kan säkert påverka hur mycket större recirkulationen blir, men jag är personligen övertygad om att varje form av inbyggnad som "stänger in" utblåsningsluften, eller leder den tillbaka till insuget (som sidoväggar gör) också minskar COP.
« Senast ändrad: 28 juni 2017, 09:09:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad daniel_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM 240 + Fighter F2026
« Svar #18 skrivet: 31 augusti 2017, 17:05:58 »
Nu har det gått en tid. Jag har haft en tekniker här som gjort service, rensat filter, kollat alla givare, tryck etcetera. Men jag får fortfarande driftstopp, ca en eller ett par gånger i månaden.

Några förslag på fler saker som kan orsaka kort drifttid...?!


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVM 240 + Fighter F2026
« Svar #19 skrivet: 01 september 2017, 11:17:23 »
Glapp i nån givare?
Kan vara så att de funkar OK större delen av tiden men plötsligt visar de fel.
Prova att byta ut tempgivarna från/till värmepumpen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad daniel_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM 240 + Fighter F2026
« Svar #20 skrivet: 01 september 2017, 19:38:39 »
Glapp i nån givare?
Kan vara så att de funkar OK större delen av tiden men plötsligt visar de fel.
Prova att byta ut tempgivarna från/till värmepumpen?

Ja kanske. Men när pumpen går ligger 5.15 stabilt på 7-8 grader vilket ju är bra. Jag frågade servicekillen om det kunde vara ett givarfel, men han tyckte allt såg bra. Dock stod han ju mest och knappade på innedelen, gjorde ingenting på pumpen. Nu föreslår de att jag ska byta styrkort, låter inte det som att börja i lite fel (och dyr) ände?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!