Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F2120 vs Thermia Atria Optimum  (läst 3358 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Voune

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F2120 vs Thermia Atria Optimum
« skrivet: 31 maj 2017, 08:19:36 »
Vi står i valet och kvalet mellan dessa två luftvattenpumpar Nibe F2120 12kw (med VVM320) och Thermia Atria Optimum 10. Är det någon som har något att säga om dessa två och vad ni rekommenderar?
Det som talar för NIBE att de känns mer mottagliga för extern kommunikation (vi skulle vilja läsa och skriva värden från ett tredjepartssystem). Fördelen med Thermia som jag förstått det är att det är en gammal beprövad pump som ska hålla hög kvalité. Vi har också fått argumentet att kompressorn sitter på inne delen hos Atria Optimum vilket ger mer driftsäkerhet.

Tär gärna emot synpunkter.
Tack på förhand

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F2120 vs Thermia Atria Optimum
« Svar #1 skrivet: 31 maj 2017, 09:22:01 »
Den stora fördelen med Atrian är väl att du kan borra och jacka på Atrian på borrhålet om du inte vill köra mot utedelen vintertid.
F2120 är överlägsen i cop när det blir kallt, skiljer ca 1 i cop vid minus 15 mot övriga modeller som brukar ligga rätt lika i effektivitet. Om det gör något på det stora hela vet jag inte.
Priset är väl det negativa med 2120, de priser jag fick låg uppåt 140k efter rot och att det är vatten mellan ute och innedel.
Har Atrian vatten eller kylmedium?
Du vet att f2120 12kw egentligen bara ger strax över 9kw?
« Senast ändrad: 31 maj 2017, 09:32:30 av Hiller »
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Voune

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F2120 vs Thermia Atria Optimum
« Svar #2 skrivet: 31 maj 2017, 10:25:59 »
Tack för snabbt svar!
Att den är 9 kw vet jag. Men det är installatörer som har dimensionerat så får hoppas de har rätt.
Vad menar du med att borra och jacka mot borrhål?
Prismässigt så är offerterna ungefär lika. Runt 112 000 efter rot för komplett installation.
Jag har förstått det som att Atria har köldmedium mellan inne och ute då kompressorn sitter på insidan.

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F2120 vs Thermia Atria Optimum
« Svar #3 skrivet: 31 maj 2017, 10:38:25 »
Jag har förstått det som att Atria har köldmedium mellan inne och ute då kompressorn sitter på insidan.
[/
Jag har förstått det som att Atria har köldmedium mellan inne och ute då kompressorn sitter på insidan.

Ja just ja, ibland är det bra att tänka till innan man säger nÃ¥got 😄
Det mÃ¥ste ju va köldmedium dÃ¥ den kan användas som bergvärmepump👍🏻
Det ska i princip vara samma pump som diplomat optimum som är en av Thermias bergvärmepumpar, jag är ganska grön pÃ¥ detta jag ocksÃ¥ men vad jag hört sÃ¥ ska det gÃ¥ att borra och koppla pÃ¥ optimum innedel mot borrhÃ¥let och dÃ¥ har du bergvärme👍🏻😊
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F2120 vs Thermia Atria Optimum
« Svar #4 skrivet: 31 maj 2017, 10:40:22 »
Atrian har köldbärarsprit + vatten mellan utedel och innedel, det är viktigt att denna blandas exakt rätt, annars kan det bli problem.
Utedelen är bara en värmeväxlare vätska/luft + fläkt.
Annars anses Atrian som driftsäker och funkar bra.
Att koppla på en borra i serie med utedelen är det nog inte så många som gör, kan man borra så gör man väl det från början och skaffar riktig bergvärme?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F2120 vs Thermia Atria Optimum
« Svar #5 skrivet: 31 maj 2017, 11:01:47 »
Stämmer säkert Carl, det var Oraklet som sa det och hans ord väger rätt tungt i min värld 😄👍🏻
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Voune

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F2120 vs Thermia Atria Optimum
« Svar #6 skrivet: 31 maj 2017, 11:08:45 »
Hur står sig NIBE F2120 mot Atria? Thermia känns som bra grejer, men tycker NIBE är intressant med deras nyare teknik. Smart price adaption, möjligheten till modbus-kommunikation bland annat. Båda har väl onlinetjänster med appar också? Hört att Thermia Online verkar uppskattat, någon som provat NIBEs? Jag har en önskan att kunna mäta uttagen energi från värmepumpen för att ha koll på hur mycket vi gör åt. Visst vi kan kollar på elmätaren, men då ser vi ju bara hur mycket pumpen har gjort åt, inte vad den har puttat ut. Där är NIBE bättre med sin energimätare som tillval, då kan man läsa uttagen kWh från panelen och från modbus om jag har förstått det rätt? Vad tjänar jag på det frågar Thermia? Antagligen ingenting, men jag tycker det är intressant med loggning osv. För att få samma funktion på Thermia så behöver man bygga extern flödesmätning utanför pumpsystemet, visst det går ju men är krångligare. Så frågan är väl om NIBE står sig tillräckligt bra mot Thermia så det är värt att välja till de här funktionerna. Det viktigaste i slutändan är ju ändå att grejerna faktiskt fungerar bra. Resten är ju mest kul...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F2120 vs Thermia Atria Optimum
« Svar #7 skrivet: 31 maj 2017, 15:02:13 »
Vad gäller kvaliteten pÃ¥ Nibe 2120 har jag ingen aning.  :-\
Ska jag vara ärlig så känns de tidigare versionerna av nibes luft/vatten värmepumpar som klassen under Thermia kvalitetsmässigt.
Men jämför man t ex bergvärme så ser inte jag att det finns nån större skillnad mellan Thermia och Nibe.
Nibe borde kunna få ihop bra grejer tycker jag, men historiskt så känns det som att Thermia har ett litet försprång kvalitetsmässigt på just luft/vatten värmepumpar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F2120 vs Thermia Atria Optimum
« Svar #8 skrivet: 31 maj 2017, 19:15:35 »
Finns väl lite modernare luft/vatten vp från Thermia också med antar jag bättre cop och ska man inte köra brine höjning via frånluft eller liknande har väl inte glykol modellen Atria nån fördel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Voune

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F2120 vs Thermia Atria Optimum
« Svar #9 skrivet: 01 juni 2017, 11:29:30 »
Valet föll till Nibe då jag fick höra från olika källor att Nibe numera höll samma kvalité som Thermia. Hoppas det stämmer nu, eller i alla fall inte är skitgrejer. Det som avgjorde då var Nibes tillval på EMK-300 så jag kan mäta uttagen effekt samt modbus kommunikation. Prismässigt var de lika. SCOP låg de också tämligen lika på, runt 3,6.
« Senast ändrad: 01 juni 2017, 11:31:19 av Voune »

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F2120 vs Thermia Atria Optimum
« Svar #10 skrivet: 01 juni 2017, 17:21:28 »
👍🏻 bra val! Scop borde bli högre med f2120, 5 säger de i reklamen iaf om man nu kan tro pÃ¥ den...
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F2120 vs Thermia Atria Optimum
« Svar #11 skrivet: 23 juli 2023, 12:24:47 »
Den stora fördelen med Atrian är väl att du kan borra och jacka på Atrian på borrhålet om du inte vill köra mot utedelen vintertid.

Kan man

GÃ¥r det att kombinera mark, berg, FLM och utedelen med Thermia Atria?
Kan man kombinera IVT 495  med utedelen frÃ¥n typ-Atria? Bortsett frÃ¥n styrning och  kontrollfrÃ¥gor.
Det skulle lösa problemen med liten borrhål och markslinga.Det är inte frågan ..du inte vill köra mot utedelen vintertid. Det är fråga att få det bästa av detta kombination.
« Senast ändrad: 23 juli 2023, 19:25:17 av tubaralo »

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F2120 vs Thermia Atria Optimum
« Svar #12 skrivet: 23 juli 2023, 15:09:45 »

Att koppla på en borra i serie med utedelen är det nog inte så många som gör, kan man borra så gör man väl det från början och skaffar riktig bergvärme?
LÃ¥t oss säga att du byggde ut din villa. Den tidigare ägaren snÃ¥lade   pÃ¥ installationen frÃ¥n början. BorrhÃ¥l är den bästa men begränsade energikällan. du vill vara snäll mot borrhÃ¥l och använda vid -20c , Ã¥terladda.
Jag trodde att Thermia Atria är riktig bergVP som man anpassade  till att ta värme frÃ¥n uteluften.
« Senast ändrad: 23 juli 2023, 15:39:45 av tubaralo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!