Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia D8 TWS - Mätning av effekt  (läst 1598 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad victormedc

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Thermia D8 TWS - Mätning av effekt
« skrivet: 19 januari 2013, 15:12:19 »
Hej!

Tack ni eminenta människor som hjälpt mig genom alla forumtrådar att reda ut ett och annat med min D8.
Vi flyttade in i höstas i ett hus med en Thermia TWS Diplomat 8. Huset är på nästan 300 kvadrat, men allt är inte boyta. Nu är ca 110 det. Vi tyckte att värmepumpen levererade dåligt med varmvatten, och även värme. Duschtemperaturen var ok under ca 15 min, och sedan tvärdök den. Vi fick också flera larm om Hög retur. Eftersom att jag tycker det är roligt att försöka fixa det själv har felsökningen mest blivit detta forum tillsammans med att reda ut hur värmepumpen fungerar och hur alla värden förhåller sig till varandra. Det är nu något jag tycker mig veta någorlunda :)

Det jag hittat och åtgärdat är:
Växelventilen (Surprise!) Den gick inte till ändlägena, utan stannade vid halvöppet på VV.
Framledningsgivaren - Den har gett fel värde, och mer fel vid högre temperaturer. Någon hade bytt den och satt fast den med två varv eltejp. Den satt även snett, inte emot röret och isoleringen satt taskigt. Nu är det kylpasta, aluminium, eltejp och isolering - och den visar rätt.
Lite andra givare är korrigerade
Smutssilen på returen var helt (Faktiskt nästan helt!) tät.

Vårat borrhål är kallt. (-2/-5). Det är 128 meter aktivt. Jag ska gräva fram det i vår och loda vattennivån. Det kan ju ha sjunkit. Vi har dock tagit ut riktigt mycket effekt ur det i höst och vinter. Vi hade 21 grader varmt på 110 kvadrat och 20 grader varmt på ytterligare 150. Dessutom dök inne-temperaturen vid Hög retur-larmen till ca 7-10 grader flera gånger.
Jag är inte jätteorolig över borrhÃ¥let. Vi har i Ã¥r tänkt sätta in vattenmantlad kamin, tilläggsisolera "vinden", byta alla fönster+dörrar och sätta ett batteri för utgÃ¥ende ventilation för att värma brine. Det sistnämnda kanske ej betalar sig, men det gÃ¥r pÃ¥ experimentbudgeten och räknas inte.  :)
 

Om huset:
Tvåplan suotteräng 110 m2 per våning. Vidbyggt garage och förråd 80 m2.
Byggt 61, platt valsat plåttak (som effektivt värmer bort snön! :)).
Många, och ganska stora fönster. Största är 1,7*3,5m. Det äter energi.
4 läckande glasdörrar, typ balkong. 
Omdränerat i höstas med 100 mm superdrän.
Innan vi flyttade in hade Pumpen gått 4400 timmar sedan jan 2007 och ca 180 på tillsats.

Nu till min fråga!
Jag har inte funnit några riktigt bra svar på hur man kan mäta effekten (utan att ta hit en kyltekniker som mäter över pumpen.)
Jag läste om att kolla delta på framledningen till radiatorerna, men tycker att det finns många felvariabler. Det är dock 9 grader vid tillsats 1 på framledning 50(50)

Jag tänkte såhär och mätte:
180 liter beredare
mäta bottengivaren och toppgivaren
tillsats 1 var aktivt

på 20 minuter:
bottengivare: 40-50 delta10
toppgivare: 41-55 delta14
Delta-medel: 12
(180*1,16*12)*3=7,517kw
Pumpen ger bara 4,5 kw
Felkälla: Jag har värmt tws-slingan och lite andra rör utöver de 180l
Mätt vid brine in =-2/-5

Vad tycker ni? Stämmer min uträkning? Är det att förvänta vid -2 in. Det är ju mer än -3%*2 effektförlust.
Jag ska mäta utan tillsats. Nu kom jag mest på det, för att pumpen startade varmvatten när jag var där och målade :)

Hälsningar,

Victor
2-plans suotteränghus utanför Jönköping. 200+100m2.
Thermia TWS D8. 128 meter aktiv borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia D8 TWS - Mätning av effekt
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2013, 15:19:43 »
Nu till min fråga!
Jag har inte funnit några riktigt bra svar på hur man kan mäta effekten (utan att ta hit en kyltekniker som mäter över pumpen.)
Jag läste om att kolla delta på framledningen till radiatorerna, men tycker att det finns många felvariabler. Det är dock 9 grader vid tillsats 1 på framledning 50(50)

Jag tänkte såhär och mätte:
180 liter beredare
mäta bottengivaren och toppgivaren
tillsats 1 var aktivt

på 20 minuter:
bottengivare: 40-50 delta10
toppgivare: 41-55 delta14
Delta-medel: 12
(180*1,16*12)*3=7,517kw
Pumpen ger bara 4,5 kw
Felkälla: Jag har värmt tws-slingan och lite andra rör utöver de 180l
Mätt vid brine in =-2/-5

Vad tycker ni? Stämmer min uträkning? Är det att förvänta vid -2 in. Det är ju mer än -3%*2 effektförlust.
Jag ska mäta utan tillsats. Nu kom jag mest på det, för att pumpen startade varmvatten när jag var där och målade :)

Hälsningar,

Victor

Hej!
Det finns en felkälla till och det är att man bör egentligen vänta 5-10 minuter till efter att den värmt klart så att vattnet hinner skikta sig. Läser man av direkt så kan det vara några grader varmare runt TWS-slingan, tempgivarna sitter ju i kanten på beredaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad victormedc

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia D8 TWS - Mätning av effekt
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2013, 15:30:44 »
Hej!
Det finns en felkälla till och det är att man bör egentligen vänta 5-10 minuter till efter att den värmt klart så att vattnet hinner skikta sig. Läser man av direkt så kan det vara några grader varmare runt TWS-slingan, tempgivarna sitter ju i kanten på beredaren.

Så sant! Jag får ställa den på värme efter 20 min. Nu var det bara ett sammanträffande att den blev klar efter 20. Den är inställd på 40M.
Förresten; Bör det inte finnas en variabel för hur varmt den värmer (alltså om den värmer 40-50 eller 20-30. Det borde behövas mindre effekt att värma 10 grader 0-gradigt vatten än 40-gradigt?
2-plans suotteränghus utanför Jönköping. 200+100m2.
Thermia TWS D8. 128 meter aktiv borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia D8 TWS - Mätning av effekt
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2013, 16:30:56 »
mät effekten när du värmer huset. inte VV.

Tvinga VB CP att gå. Retur och framledning bör visa samma. Om inte notera skillnaden som ett grundfel du måste ha med i beräkningen.

Smäll på ett steg som du vet hur stort det är. typ 6kW eller så. Notera deltat.

Sedan gör du samma fast med kompressorn. Notera deltat. Gärna med egen givare eftersom man inte får decimal på VP givarna.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad victormedc

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia D8 TWS - Mätning av effekt
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2013, 16:39:41 »
mät effekten när du värmer huset. inte VV.

Tvinga VB CP att gå. Retur och framledning bör visa samma. Om inte notera skillnaden som ett grundfel du måste ha med i beräkningen.

Smäll på ett steg som du vet hur stort det är. typ 6kW eller så. Notera deltat.

Sedan gör du samma fast med kompressorn. Notera deltat. Gärna med egen givare eftersom man inte får decimal på VP givarna.

Just det. Förhoppningsvis får jag ett värde Delta-pump/delta-6kw = 1,33.

Det borde räcka om jag kör en kvart innan jag plockar värdena?

Fungerar det lika bra att tvångsköra pump+brinepump via servicemenyn? (så slipper man så och vänta på integralen)


Kul! Detta fÃ¥r bli morgondagens förlustelser.  :)
2-plans suotteränghus utanför Jönköping. 200+100m2.
Thermia TWS D8. 128 meter aktiv borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia D8 TWS - Mätning av effekt
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2013, 18:18:32 »
absolut. tvångskör via servicemenyn.

BÃ¥de elsteg och sedan kompressor.
Kör så stort steg du har. det är en fördel om effekten överstiger behovet får jag för mig.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad victormedc

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia D8 TWS - Mätning av effekt
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2013, 18:30:44 »
absolut. tvångskör via servicemenyn.

BÃ¥de elsteg och sedan kompressor.
Kör så stort steg du har. det är en fördel om effekten överstiger behovet får jag för mig.

Det blir det nog i.o.m att ett större delta ger ev. mätfel mindre påverkan.
2-plans suotteränghus utanför Jönköping. 200+100m2.
Thermia TWS D8. 128 meter aktiv borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!