Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: MrAnvändare
« skrivet: 05 januari 2012, 07:44:07 »

Jag är mycket nöjd på min inomhus komfort som skiljer 0.3 grader mellan högsta och lägsta temperatur
samtidigt som ute temperaturen variera med 13,9 grader mellan –7.6 och +6.3 grader under en vecka.
Mina värden är också loggade med StatLink. Och jag kör med rumsgivarfaktor 10 sedan över 5år tillbaka.
Jag provade med fabriksinställningen 5 grader först men kom fram att högre inställning var bättre.
Ändringarna i husets värme är såpas tröga plus att felet är redan inträffat innan rumsgivaren reagerar,
då gäller det att hänga med ordentligt. Därför måste minsta lilla fel medföra rejäl ändring av påförd energi.
Jag tycker att Bosch / IVT har lyckats mycket bra med sin Rego. Om man hittar rätta inställningar så är
proportionerna i värmeinställningar mycket bra, detta visar mina siffror under den gångna veckan.
Dessutom inträffade stormarna under samma tid som måste kompenseras av värmesystemet.
Där med vill jag inte påstå att reglersystem inte kunde bli bättre, en som behärskar programmering själv
skulle kunna göra mycket om intresset räcker.
Jag önskar lycka till David på sin experimenteringen, utan experimentering går inte utvecklingen fram.
Övrigt håller jag med Lexus vad som gäller tankar mm. Fysisk är min system långt ifrån bra som är efter
en ren elpanna från 80 talet och enrörssystem, det enda som är rätt är proportionerna på radiator storlek efter slingan att värme delningen blir rätt men storlek skulle dom vara större till VP bruk.

Bra värmekomfort här också, med 21 grader inne, pendlar +- 0,5 grader... Okej, om man har fest så stiger den mer...
Huset är byggt 2007, 144 m2 + garage 25 m2, står i mellersta Finland (Uleåborg -höjden, 12 mil till Ryssland).
Pumpen är en Thermia Diplomat TWS 8, golvvärme, kör med kurva 26, integral 100. 160 m borrhåla.
10550kWh i el år 2010...

Jag är nöjd med systemet, men håller med att det finns en del saker man kan förbättra.

Skrivet av: Remo
« skrivet: 04 januari 2012, 23:40:47 »

kanske bör flika in att jag tycker det finns fler dimensioner med avseende på ekonomi, livslängd och komfort än inomhusgivare och termostater när det kommer till värmepumpar.

och samtidigt slå ett slag för det som Remo pratar om. Detta med experimentering och att det leder till nya lösningar och idéer - eller som sämst, kan bekräfta gamla sanningar!

Håller med 100%
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 januari 2012, 23:29:18 »

kanske bör flika in att jag tycker det finns fler dimensioner med avseende på ekonomi, livslängd och komfort än inomhusgivare och termostater när det kommer till värmepumpar.

och samtidigt slå ett slag för det som Remo pratar om. Detta med experimentering och att det leder till nya lösningar och idéer - eller som sämst, kan bekräfta gamla sanningar!
 
Skrivet av: Remo
« skrivet: 04 januari 2012, 22:20:50 »

Jag är mycket nöjd på min inomhus komfort som skiljer 0.3 grader mellan högsta och lägsta temperatur
samtidigt som ute temperaturen variera med 13,9 grader mellan –7.6 och +6.3 grader under en vecka.
Mina värden är också loggade med StatLink. Och jag kör med rumsgivarfaktor 10 sedan över 5år tillbaka.
Jag provade med fabriksinställningen 5 grader först men kom fram att högre inställning var bättre.
Ändringarna i husets värme är såpas tröga plus att felet är redan inträffat innan rumsgivaren reagerar,
då gäller det att hänga med ordentligt. Därför måste minsta lilla fel medföra rejäl ändring av påförd energi.
Jag tycker att Bosch / IVT har lyckats mycket bra med sin Rego. Om man hittar rätta inställningar så är
proportionerna i värmeinställningar mycket bra, detta visar mina siffror under den gångna veckan.
Dessutom inträffade stormarna under samma tid som måste kompenseras av värmesystemet.
Där med vill jag inte påstå att reglersystem inte kunde bli bättre, en som behärskar programmering själv
skulle kunna göra mycket om intresset räcker.
Jag önskar lycka till David på sin experimenteringen, utan experimentering går inte utvecklingen fram.
Övrigt håller jag med Lexus vad som gäller tankar mm. Fysisk är min system långt ifrån bra som är efter
en ren elpanna från 80 talet och enrörssystem, det enda som är rätt är proportionerna på radiator storlek efter slingan att värme delningen blir rätt men storlek skulle dom vara större till VP bruk.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 januari 2012, 21:35:22 »

Det går inte att kombinera ekonomi, livslängd och komfort.

Väljer man ekonomi och livslängd, så väljer du en värmepump med Rego600 typ IVT eller Bosch. Till den kopplar du en volymförstorare.
Väljer du komfort och livslängd, så kör du med aktiva termostater på radiatorer/golvvärme tillsammans med en 500 liters arbetstank och extra cirkpump.

Eftersom Thermia/Nibe startar när det inte finns ett värmebehov, så faller den bort i alla installationer.....även då/om orginalrumsgivare ansluts.
Startar maskinen då det inte finns ett värmebehov, så fallerar alla tre egenskaper vi förväntar oss av den sexsiffriga investeringen.

Loggbilden visar en Optimum som jag loggade 2007 via Husdatas system StatLink. Utegivaren finns på södervägg.
Trots att rumsgivaren registererar 3° övertemp kl. 20:30 startar kompressorn för värmedrift.
Är osäker men jag tror att den har kurva 36 rum 21 och rumbör 21° samt gm på max 99.

Att montera utegivaren på södervägg stoppar upp några kompressorstarter, men fungerar mindre bra vid sol och kyla.

Jag har dagligen tittat på Davids maskin, och konstaterat att funktionen från den trådlösa termostaten är den jag hade hoppats på. Även om stopptiderna blir längre p.g.a. att hysteresen på termostaten är lite för hög för att passa funktionen, så gillar jag det jag ser.

David hade under testperioden gm till start på -60, och efter kompressorn startat så fortsatt ner till typ -150. Det betyder att kompressorn jobbar med framledning under börvärdet, vilket aldrig/sällan inträffar med en standardinstallation. Tusen tack David, för samarbetet.

Synd att en så pass bra värmepump inte har en bättre reglering.
 
Det här inlägget kanske passar bättre i Orakles tråd "hysteres och andra fel"....

 Thumbsup
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 04 januari 2012, 14:14:42 »

faktum är att jag vart sugen på att testa en lexus/sobris modell. Där jag ställer upp kurvan till mitt förväntade max :D
Alternativt nollar utegivaren till ett fast värde. Eller åtminstonde sänker denna rejält.

och sedan låter termostaten sköta regleringen helt utifrån givarens temperaturavläsning.

Men först måste jag nog konsultera lexus och kanske även sobris som ju förkastar utomhusgivare

Uetgivaren behövs för att kliva in och gasa på värmepumpens avgivna energimängd, för att kompensera ventilation/transmissionsförlusterna vid fallande utetemperatur.

Att vänta till dess att rumsgivaren kallar på värme, kan i de flesta fall ge temperatursvängningar. Helt beroende på husets energiprestanda.
Om vi antar att det är +5° på kvällen, och tempen sjunker till -10° på natten, så behåller huset komfortvärmen ett antal timmar med hjälp av den lagrade värmeenergi som finns i byggnaden. (väggar, möbler osv.)

När det väl blir undertemp så startar kompressorn. Då ska den återställa den förbrukade energin i väggar och möbler, och dessutom höja temperaturen i rumsluften.
Nja, har byggnaden en vedpanna med stor effekt, samt acktankar med stor mängd lagrad energi....kanske det funkar.

Men du har ju mycket att köra med, så.............  varför inte testa.  :)
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 04 januari 2012, 14:01:39 »

På Rego800-pumpar går det att koppla in en termostat som blockerar värmeproduktion vid en viss temp samtidigt som man har innegivare.

Har du T1 på framledningen, kan du flytta den till returen samt öka påverkan till 5°.
Då har du funktionen från Rego600 vilket gör att kompressorn endast snurrar då det behövs d.v.s. den extra termostaten blir överflödig.

Men för att svara på din fråga, så tror jag inte den funktionen finns. Men jag ska kolla lite senare.


Skrivet av: purjo__
« skrivet: 04 januari 2012, 13:53:17 »

På Rego800-pumpar går det att koppla in en termostat som blockerar värmeproduktion vid en viss temp samtidigt som man har innegivare.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 04 januari 2012, 13:43:55 »

Det går inte att kombinera ekonomi, livslängd och komfort.

Väljer man ekonomi och livslängd, så väljer du en värmepump med Rego600 typ IVT eller Bosch. Till den kopplar du en volymförstorare.
Väljer du komfort och livslängd, så kör du med aktiva termostater på radiatorer/golvvärme tillsammans med en 500 liters arbetstank och extra cirkpump.

Eftersom Thermia/Nibe startar när det inte finns ett värmebehov, så faller den bort i alla installationer.....även då/om orginalrumsgivare ansluts.
Startar maskinen då det inte finns ett värmebehov, så fallerar alla tre egenskaper vi förväntar oss av den sexsiffriga investeringen.

Loggbilden visar en Optimum som jag loggade 2007 via Husdatas system StatLink. Utegivaren finns på södervägg.
Trots att rumsgivaren registererar 3° övertemp kl. 20:30 startar kompressorn för värmedrift.
Är osäker men jag tror att den har kurva 36 rum 21 och rumbör 21° samt gm på max 99.

Att montera utegivaren på södervägg stoppar upp några kompressorstarter, men fungerar mindre bra vid sol och kyla.

Jag har dagligen tittat på Davids maskin, och konstaterat att funktionen från den trådlösa termostaten är den jag hade hoppats på. Även om stopptiderna blir längre p.g.a. att hysteresen på termostaten är lite för hög för att passa funktionen, så gillar jag det jag ser.

David hade under testperioden gm till start på -60, och efter kompressorn startat så fortsatt ner till typ -150. Det betyder att kompressorn jobbar med framledning under börvärdet, vilket aldrig/sällan inträffar med en standardinstallation. Tusen tack David, för samarbetet.

Synd att en så pass bra värmepump inte har en bättre reglering.
 
Det här inlägget kanske passar bättre i Orakles tråd "hysteres och andra fel"....
Skrivet av: Remo
« skrivet: 04 januari 2012, 13:26:50 »

faktum är att jag vart sugen på att testa en lexus/sobris modell. Där jag ställer upp kurvan till mitt förväntade max :D
Alternativt nollar utegivaren till ett fast värde. Eller åtminstonde sänker denna rejält.

och sedan låter termostaten sköta regleringen helt utifrån givarens temperaturavläsning.

Men först måste jag nog konsultera lexus och kanske även sobris som ju förkastar utomhusgivare

sobris kan vara bra för Thermia men jag tror inte mina temperaturer hade sett ut så här
om jag hade haft fast värde på utegivaren under denna veckoperiod. 
Bifogar fil med utomhustemperatur

Börvärde 21.5    Nuvärde   Medel    Max       Min

   Ons  Rum GT5   21.6°    21.6°    21.6°    21.4° 
   Tor  Rum GT5   21.6°    21.6°    21.6°    21.5° 
   Fre  Rum GT5   21.5°    21.5°    21.6°    21.5   
   Lör  Rum GT5   21.6°    21.4°    21.6°    21.3° 
   Sön  Rum GT5   21.6°    21.5°    21.6°    21.4°   
   Mån  Rum GT5   21.5°    21.5°    21.6°    21.5°
   Tis  Rum GT5   21.6°    21.5°    21.6°    21.4°
 
Så jag är nöjd med inomhusklimatet  med mina givare och systemet som styrs av returgivaren.
Och ekonomisk sett blir det nog ingen större skillnad vilken metod man använder om man lyckas hålla
temperaturen jämn, huset behöver ju en viss mängd energi som måste tillföras
Skrivet av: AAKEE
« skrivet: 04 januari 2012, 11:27:39 »

Regleringen i sig fungerar väl ypperligt för mig. Har haft väldigt stabilt temp det året som gått.
Mitt problem kom först när jag drog upp CP och minskade deltat över raddarna. Tidigare körde jag med rum 21 och fick 24(något drygt) inomhus. Har hållt tempen perfekt över året, med allt mellan -35 och +32 ute.
När jag gjorde ändringen blev det drygt 26 inne, och en sänkning med en grad till rum 20 gav kring 23, dvs lite kallare än 'vi'  vill  :)
Hade man fått gå in och ställa hur många grader framledning ska gå upp på ett klick rum bör hade jag varit helt nöjd. Nu e jag till 99% nöjd iaff, eftersom jag löst problemet.

Enda gångerna jag tror en innegivare påverkat till det positiva är när det blåst rejält ute en längre tid, då blir det något kallare inne(inte mycket men man märker skillnaden).
Blir varmare när man tex har kalas och det är många personer i tex köket. Med skulle det regleras med innegivare så drar ju hela huset ned.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 januari 2012, 01:16:17 »

faktum är att jag vart sugen på att testa en lexus/sobris modell. Där jag ställer upp kurvan till mitt förväntade max :D
Alternativt nollar utegivaren till ett fast värde. Eller åtminstonde sänker denna rejält.

och sedan låter termostaten sköta regleringen helt utifrån givarens temperaturavläsning.

Men först måste jag nog konsultera lexus och kanske även sobris som ju förkastar utomhusgivare 
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 januari 2012, 01:13:18 »

egentligen är den inte helt fel. Men problemet är att vid övertemp så minskar man framledningen lika mycket eller lika lite som man ökar den när undertemp föreligger.

Vissa skulle kanske önska att kompressorn inte fick starta när övertemp föreligger. Tills dess att det vänder och förstå då kickar den igång igen.

Detta görs möjligt genom det upplägg som lexus berättar om.

Detta kräver en känslig termostat då den måste reagera tidigt på förändring. annars kommer inte värmepumpen hinna hämta hem och då kommer temperaturen pendla något.

Om man vill ha en innegivare till thermia tycker jag lexus upplägg är ganska trevligt. Lexus har hjälpt mig testa detta upplägg men då men en lite sämre termostat än den som rekommenderas nedan.

En annan fördel är att givaren är trådlös vilket gör en enkel installation samt främst att den kan flyttas enkelt om man märker att det ställe man valt är påverkat av frekventa och "stora" temperaturförändringar.

Lexus upplägg sänker bara tempen. Den höjer aldrig. Därför kan man välja att köra en lite högre kurva än vanligtvis. Då får man fördelen att kunna hantera vind eller annan åverkan som sänker temperaturen inomhus mer än vad utegivaren och kurvan förväntar sig.


Kort och gott kan man säga att lexus upplägg leder till en inomhusgivare som stoppar värmepumpen när övertemp föreligger.

Mina tester indikerar att snittframledningen i dygnsmedel blir samma eller lägre än den kurva man ställt in på värmepumpen. Gångtiderna påverkas enbart indirekt (av din övertemp pga matlagning eller yttre på grund av  väder och vind). Antalet starter minskar potentiellt, i fall övertemp föreligger, exempelvis i samband med matlagning.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 04 januari 2012, 00:58:25 »

Jag vet inte hur Thermias reglering fungerar men AutoTerm/Bosch o IVT fungerar innergivaren perfekt,
jag har körd med innergivaren över 6år och under värme säsongen har värmen varierat som mest 2 till 3 tiondelar av en grad på endera håll. Alltså max 0,5 grader, det har aldrig varit 0,3 grader till båda håll under samma dygn.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 03 januari 2012, 13:35:31 »

Har faktiskt funderat på innegivare

Rekommenderar Fricos trådlösa TFD12 tillsammans med ett motstånd på 10 kohm, ansluten till 307-308.

I Fricon ändras meny J7 till on/off.
I Thermias meny justeras "sänkning" till 4° d.v.s. sänker börvärdet 12° på framledningen.

Då är det kanske passande att fundera hur Thermia har tänk, när de anser att 3° lägre framledning ska ge 1° lägre rumstemp. Det är ju en sak om 3° ska öka rumstempen, då det ger högre transmission/ventilationsförluster....men nu skriver Thermia att termostaten/brytare/klocka på 307-308 avser rumssänkning.
Skrivet av: AAKEE
« skrivet: 03 januari 2012, 12:56:09 »

Nu har det gått en tid med varierande utetemp och "trimningen" av utegivaren har gett önskad effekt. Blev lite varmare, precis som vi ville.
Temperaturen håller sig fortfarande bra vid olika kallt ute.

[Edit] Har faktiskt funderat på innegivare men vill endå ha systemet ordentligt intrimmat. Fungerade ju perfekt innan jag ökade CP-farten, men nu e det som sagt i ordning igen :-)
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 03 januari 2012, 12:32:38 »

Jag ser ju vad ni säger och det är ju sant. Men vad händer vid kurva 45, jag har inte kurvkarakteristiken framför mig nu. Min tanke var att det gamla invanda, utlärda i skolan, och enligt Thermia, 2-3 grader, är något som gällde förr när framledningen behövde vara mycket högre.

Kurva 45 behöver 1,9° högre framledning.

Thermias 3° är helt fel.
Regleringen i Thermia har inte många rätt, så varför ska manualen vara ett undantag?

En rumsgivare som ska justera bristen i regleringen, har en egen brist som kan skapa övertemp.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 31 december 2011, 01:03:20 »

Tveklöst bästa alternativet är det som DKT föreslår.
Skrivet av: DKT
« skrivet: 31 december 2011, 00:48:44 »

ja precis. Frågeställningen har ju sin botten i thermias styrsystemsbrister. Inte hur många grader som behövs i olika hus för att ändra tempen.

utegivarjustering via styrdatorn är ju ingen dum idé.

Jag hade nog satsat på ökning av rum ett snäpp och säkning av kurvan ett snäpp och därefter kanske ett snäpp till. Men då är ju risken som sagt att man pajjar kurvan.
Jag hade tveklöst satt dit en innegivare för 1000:-
För det första kan du då sätta verklig innebör i 0,5gr intervaller + att du då kan sätta rumsfaktorn till att justera framledningen till allt mellan 0 och 4 grader per avvikande grad rums-är.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 31 december 2011, 00:25:25 »

ja precis. Frågeställningen har ju sin botten i thermias styrsystemsbrister. Inte hur många grader som behövs i olika hus för att ändra tempen.

utegivarjustering via styrdatorn är ju ingen dum idé.

Jag hade nog satsat på ökning av rum ett snäpp och säkning av kurvan ett snäpp och därefter kanske ett snäpp till. Men då är ju risken som sagt att man pajjar kurvan.

Skrivet av: AAKEE
« skrivet: 31 december 2011, 00:19:14 »

Äntligen ! Håller helt med Davids sista inlägg, vilket tar oss tebaxx till själva frågan i inlägg 1:
Det blir föör stor skillnad mellan rum 20 och 21. Kurvorna är klara i övrigt, huset håller stabil temp vid varierande utetemp.
Finns det ett smartare sätt än att lura systemet genom att korrigera utgivaren? Verkar iaff fungera fint hittills
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 30 december 2011, 22:26:46 »

jo men så är det ju.
det skiljer sig ju från hus till hus.

Bättre då att lära folk från början att det där med 20 eller 21 grader i rum bör på värmepumpen bara är goja. Det är en parallellförskjutning som är tvingad till ett minsta steg om 3 grader.
Skrivet av: DKT
« skrivet: 30 december 2011, 22:17:34 »

Ja, jag skrev att 1,5° gäller vid Thermia kurva 37.

Det betyder att börvärdet på framledningen är 37° vid ±0° och ~47° vid -20° d.v.s. 0,5° för varje grad deltaT ute/inne.

Som Roland redan har redovisat, så är radiatorernas effektavgivning linjär med deltaT rum/radiator.
Därför behöver radiatorns medeltemp ökas med 1° om rumstempen ökas med 1°.

Totalt gör det att framledningen behöver ökas med 1,5° vid 1° högre rumstemp.
Jag ser ju vad ni säger och det är ju sant. Men vad händer vid kurva 45, jag har inte kurvkarakteristiken framför mig nu. Min tanke var att det gamla invanda, utlärda i skolan, och enligt Thermia, 2-3 grader, är något som gällde förr när framledningen behövde vara mycket högre.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 30 december 2011, 21:20:37 »

jag tycker det är underligt att thermia har rum bör som används även utan innegivare som står fast vid att parallellförskjuta 3 grader. Som nämnts i andra trådar tidigare borde thermia gå bort från detta och i stället köra med kurva med ett plus eller minusvärde för förskjutningen.

3 grader är extremt grovt och för de som hittat en vettig kurva vill man inte börja laborera med att öka bör lite och sänka kurva lite etc.

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 30 december 2011, 19:31:15 »

Ja, jag skrev att 1,5° gäller vid Thermia kurva 37.

Det betyder att börvärdet på framledningen är 37° vid ±0° och ~47° vid -20° d.v.s. 0,5° för varje grad deltaT ute/inne.

Som Roland redan har redovisat, så är radiatorernas effektavgivning linjär med deltaT rum/radiator.
Därför behöver radiatorns medeltemp ökas med 1° om rumstempen ökas med 1°.

Totalt gör det att framledningen behöver ökas med 1,5° vid 1° högre rumstemp.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 30 december 2011, 18:56:44 »

Tittade på vad som gäller för mitt hus just nu. Det är -3 ute, börvärdet för returen är 37 grader (= ca 42 fram) och inomhus är det 21 grader. Det betyder att när temperaturskillnaden inne/ute är 24 grader behöver skillnaden framledningstemperatur/inne vara 21 grader. Om relationerna var linjära betyder det att 0,9 grader differens framledningstemperatur/inne motsvarar en grads differens inne/ute. Vill man ha en grads högre temperatur inne måste framledningstemperaturen höjas 0,9 grader plus 1 grad för att få 0,9 grader ökad differens. Det blir 1,9 grader. Med tanke på att radiatorernas effektivitet ökar med ökande temperatur bör det räcka med något lägre ökning på framledningstemperaturen för att få en grad varmare inne.

Tycker Lexus har mest rätt. Behövs lägre framledningstemperatur än 55 grader vid DUT blir det lägre värde än 1,9 grader för en grad högre temperatur inne.

Edit: Var tvungen att göra om kalkylen, hade inte tänkt på att tända ljus och matlagning har gjort att inomhusgivaren har sänkt börvärdet under det normala för gällande utomhustemperatur. 
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 30 december 2011, 17:40:10 »

Men jag är skeptisk Lexus. Man har alltid fått lära sig att det behövs 2-3 grader. Och 3 skriver Thermia i sina manualer. Absolut finns det hus där det du skriver gäller men inte generellt. Om du inte vet något vi inte vet.

Jag är säker på att mitt påstående är rätt och riktigt, i en villa med kurva 37°.
Skrivet av: DKT
« skrivet: 30 december 2011, 16:34:19 »

Okey!

Jag missförstod tydligen.

Ändring av rumbör från 20° till 21°, ger 2° högre rumstemp i en villa med Thermia kurva 37.
Men jag är skeptisk Lexus. Man har alltid fått lära sig att det behövs 2-3 grader. Och 3 skriver Thermia i sina manualer. Absolut finns det hus där det du skriver gäller men inte generellt. Om du inte vet något vi inte vet.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 30 december 2011, 16:13:36 »

Läs mitt inlägg en gång till

1 grad bör-ändring på thermia ger 3 grader + på framledning. Hur mycket tempen går upp i huset skiljer sig från hus till hus.

Okey!

Jag missförstod tydligen.

Ändring av rumbör från 20° till 21°, ger 2° högre rumstemp i en villa med Thermia kurva 37.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 30 december 2011, 15:19:33 »

Läs mitt inlägg en gång till

1 grad bör-ändring på thermia ger 3 grader + på framledning. Hur mycket tempen går upp i huset skiljer sig från hus till hus.

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 30 december 2011, 15:14:49 »

Nu fattar jag inte ett smack?!

Jag skrev på föregående sida att 1,5° högre framledning ger 1° högre rumstemp.
I några inlägg senare skriver du att 3° högre framledning ger 1° högre rumstemp.

Varför påstår vi så olika temperaturer? :-X.
 
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 30 december 2011, 14:51:51 »

Nu fattar jag inte ett smack?!
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 30 december 2011, 14:07:24 »

standard, utan innegivare, är nog att ändring av bör på pumpen justerar 3 grader på framledning över hela kurvan.
En så kallad parallellförskjutning.
Normalt sett brukar detta resultera i ungefär en grad högre inomhustemp.


Om man vill öka rumstemp med 1° behöver man öka framledningen med ~1,5°, beroende på programmerad värmekurva.

David, tror du mig inte?  Sc:,h


Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 30 december 2011, 09:38:28 »

Nej, du har inte fel. Rumsfaktor är den påverkan man väljer att innegivaren ska ge till styrdatorn, på min 0 till 4 grader
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 30 december 2011, 08:54:28 »

jag har för mig att på thermia så är värdet rumsfaktor bara relevant i de fall man har en inomhusgivare. Men jag kan ha fel. Det är ju bara o ändra o se om framledningsvärdet ändrar sig.

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 30 december 2011, 08:04:44 »

På min simpla Bosch-VP kan man ställa in hur mycket ändringen av önskad rumsstemp skall påverka framledningens börvärde. Thermia kanske skulle ringa dom och få några smarta tips   >:D
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 30 december 2011, 01:17:43 »

standard, utan innegivare, är nog att ändring av bör på pumpen justerar 3 grader på framledning över hela kurvan.

En så kallad parallellförskjutning.

Normalt sett brukar detta resultera i ungefär en grad högre inomhustemp. Men det skiljer sig från hus till hus. Ett trick kan vara att justera både rum och kurva. Typ öka ett hack på rum och sänka ett eller två på kurva.

En ändring av kurva/rum i samband med en större förändring av ute-temperaturen i tröga hus kan få oanade konsekvenser.

Det kan också vara så att man genom en ökning av rum och säkning av kurva helt plötsligt blir intvingad i att knäcka kurvan vid -5 0 eller +5 då kurvan inte längre är optimal.

ett tredje alterantiv är att skaffa en inomhusgivare. Med en sådan kan man ställa in hur stor framledningsjustering den får göra. Den kan sänka/höja framledningen med 1 grad om man vill. 

Ju plattare kurva man har desto större är väl sannolikheten att temperaturen inte är bra över olika ute-temp. och i så fall desto större anledning att ha en inomhusgivare.?
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 29 december 2011, 18:20:05 »

Aldrig. Det behövs minst 2 grader för att höja en. Hur mycket lågtemp man än har.
Shit nu blev jag osäker eftersom du låter så tvärsäker. Jag rörde nog till det. Jag menar att efter var grad kallare det blir ute så ökas framledningen med en grad. Säg att jag har 44 fram vid noll ute. Då har jag 45 fram vid en minus. Och då har jag alltid 23 grader inomhus plus minus en halv grad. Men visst tänker man efter så kan ju inte en grad högre framledning göra en grad varmare i huset. Det är ju skillnad att hålla 25 grader varmt eller 18 grader varmt. Effekten minskar ju från radiatorn ju varmare man har i rummet om man har samma framledning. Korkat att jag inte tänkte på det. Då har jag kanske inte så illa radiatorsystem som jag tycker eftersom här är ganska varmt inne. Hade jag nöjt mig med 20 grader hade det kanske räckt med 38-39 vid noll ute.
Skrivet av: AAKEE
« skrivet: 29 december 2011, 17:19:46 »

Thermia är välkommen att komma och trycka på knappen så det står 21 istället för 20, men då får de lov att sitta kvar och svettas också.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 29 december 2011, 16:16:28 »

Från Thermia:
"Om man tillfälligt vill höja eller sänka inomhustemperaturen så ändrar man RUM-värdet. Skillnaden mellan att ändra RUM-värdet och KURVA-värdet är att systemets värmekurva inte blir brantare eller flackare om man ändrar RUM-värdet, som kurvan blir om KURVA-värdet ändras, istället förskjuts hela värmekurvan parallellt 3° för varje grads ändring av RUM-värdet. Varför kurvan förskjuts just 3° är att det krävs cirka 3° högre framledningstemperatur för att höja inomhustemperaturen 1°."

Om man vill öka rumstemp med 1° behöver man öka framledningen med ~1,5°, beroende på programmerad värmekurva.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 29 december 2011, 16:15:26 »

Amen.
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 29 december 2011, 15:44:24 »

Från Thermia:
"Om man tillfälligt vill höja eller sänka inomhustemperaturen så ändrar man RUM-värdet. Skillnaden mellan att ändra RUM-värdet och KURVA-värdet är att systemets värmekurva inte blir brantare eller flackare om man ändrar RUM-värdet, som kurvan blir om KURVA-värdet ändras, istället förskjuts hela värmekurvan parallellt 3° för varje grads ändring av RUM-värdet. Varför kurvan förskjuts just 3° är att det krävs cirka 3° högre framledningstemperatur för att höja inomhustemperaturen 1°."
Skrivet av: AAKEE
« skrivet: 29 december 2011, 15:42:47 »

Jag tolkade det som att Mr Henke menade per 'grad rum bör'...

Men det är 'syn' på att det alltid krävs två graders ökning frå framledning för att öka tempen en grad. Ser tydligt att framledningen ökas 3 grader för ett klick uppåt på rum bör, och det blir varmt inne...har inte mätt skillnaden noga men det märks rejält.
Skrivet av: DKT
« skrivet: 29 december 2011, 15:19:04 »

Du verkar ha ett fint låg temp system. Då gör säkert en grad på framledningen 1-1.5 grader på inomhus temperaturen. Hos mig som har 44 fram vid noll gör det ca 1 grad inomhus per en grad framledning.
Aldrig. Det behövs minst 2 grader för att höja en. Hur mycket lågtemp man än har.
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 29 december 2011, 14:45:20 »

Du verkar ha ett fint låg temp system. Då gör säkert en grad på framledningen 1-1.5 grader på inomhus temperaturen. Hos mig som har 44 fram vid noll gör det ca 1 grad inomhus per en grad framledning.
En grad högre framledning(och retur) kan aldrig ge en grad på rummet, det blir alltid lägre.
Annars så skulle effektbehovet minska ju varmare man har det.
Skrivet av: AAKEE
« skrivet: 29 december 2011, 14:43:17 »

Du verkar ha ett fint låg temp system. Då gör säkert en grad på framledningen 1-1.5 grader på inomhus temperaturen. Hos mig som har 44 fram vid noll gör det ca 1 grad inomhus per en grad framledning.

Kurva 33 ger väl 33 grader vid noll ute, om man har rum bör på 20 ? 
Känns som tempen far iväg betydligt mer än 1-1.5 grader...men det är kanske skitsamma nu, verkar hoppfullt med inställningen jag har nu.

Jo, det är nog ett ganska rejält lågtempsystem. Skulle man välja 20 grader som innetemp skulle det inte behövas många graders framledning vid noll ute...
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 29 december 2011, 14:21:45 »

Du verkar ha ett fint låg temp system. Då gör säkert en grad på framledningen 1-1.5 grader på inomhus temperaturen. Hos mig som har 44 fram vid noll gör det ca 1 grad inomhus per en grad framledning.
Skrivet av: AAKEE
« skrivet: 29 december 2011, 14:06:36 »

Vi har vant oss att med att ha varmt, själv skulle jag nog kunnat ha något kallare än frun...

Kurvan är rak och innan uppjusteringen av flöde så låg tempen alltid på 24 ( 24,X med samma mätarare i alla rum i huset). Kurvan har iallafall innan ändringen stämt så att tempen hålls vid både +10, +/-0 och -30.  Känns som att själva grundkurvan är rätt då. Att det står Rum 20 eller 21  när det är blir 24 inne spelar ingen roll för mig. Känns inte som man behöver pilla med det. Problemet är som sagt att det är stor skillnad i innetemp mellan 20 och 21, antar att det har att göra med den stora radiatorytan.
En grad ändring på rum bör verkar ändra framledning(bör) med 3 grader. Tror nog att det far iväg minst 2 grader innetemp, vilket gör att det blir väl varmt inne.

Har Ställt rum bör på 20 och ställt utegivaren på -1 i servicemenyn(då drar VP på det som motsvarar en grad kallare ute). Än så länge verkar det OK, men det tar väl lite tid innan huset svängt in sig.

DKT ---> Tror min VP har tar omkring 7000kwh på ett år, så att dra ner värmen blir ingen stor besparing...det skulle va om man ställer varmvattenstoppet på +18 också  ;)
Skrivet av: sege
« skrivet: 29 december 2011, 13:13:31 »

Jag skulle justerat värmekurva så när jag har rumbör '21' har jag 21 grader i huset.

Notera vad du ändrar så kan du alltid ändra tillbaka.
Skrivet av: DKT
« skrivet: 28 december 2011, 23:39:39 »

Jag skulle bytt fru. Satt Rum bör till 18 och tjänat 10.000:-/år.
Men om du inte vill göra det så låter det jättekonstigt. Rum bör paralellförskjuter kurvan någonstans mellan 2-3 grader om jag inte missminner mig. Detta kan omöjligen ge en skillnad på innetemp på 3 grader. För detta skulle behövas ca 8-9 graders högre framledning.
-Kolla kurvan är rätt till att börja med. Kanske har du någon knäck precis vid nu gällande utetemp?
-Kan du inte sätta Rum Bör på 20,5?
-Montera innegivare.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!