Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvatten  (läst 7589 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Varmvatten
« Svar #15 skrivet: 05 maj 2006, 08:45:24 »
Vad kostar Legionellan per år? Min går varje vecka ca 15 minuter TS à 6kW => 78 kWh/år vilket till stor dels tas tillvara i använt VV.
Vad är det ni sparar in på?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten
« Svar #16 skrivet: 05 maj 2006, 09:15:03 »

För mig är det kanske inte bara besparingen för legionella körningarna (en dryg hundralapp per år).

Frågan är: Hjälper det?

Även om man kör beredaren för legionella,  vad hjälper det när det stÃ¥r och jäser i varmvattenledningarna...
Det man skulle behöva göra är att spola ledningarna också?


Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Varmvatten
« Svar #17 skrivet: 05 maj 2006, 09:18:16 »

För mig är det kanske inte bara besparingen för legionella körningarna (en dryg hundralapp per år).

Frågan är: Hjälper det?

Även om man kör beredaren för legionella,  vad hjälper det när det stÃ¥r och jäser i varmvattenledningarna...
Det man skulle behöva göra är att spola ledningarna också?

Sant, men man minimerar risken att den tar sig in i ledningarna kanske? Eller vilken väg tar sig bakterierna in i systemet? De kanske kommer via kranarna?

En annan sak jag undrat över är om den snabba temphöjningen i ytterhöljet räcker för att ta död på etablerad legionella? Det är ju inte så att hela VVB värms upp speciellt mycket. Men bakterien kanske växer på ytorna.

Man får hoppas att VP-tillverkarna vet vad de gör.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten
« Svar #18 skrivet: 05 maj 2006, 09:46:29 »
Jo man får hoppas att de vet vad de gör...

Man har ju högst temperaturen i toppen... men det är ju i botten på beredaren legionellan gottar sig...

Jag hittade nyttig info på Boverket:
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=1644

"Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter"

Vad har ni för temperaturer i botten på era beredare?


« Senast ändrad: 05 maj 2006, 09:52:25 av Optimerar'n »
Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Varmvatten
« Svar #19 skrivet: 05 maj 2006, 10:01:10 »
Så länge tillväxten sker på ytorna kanske det räcker med den korta uppvärmningen där faktiskt givaren sitter nära botten. Tillväxt i själva vattnet borde bara kunan ske om man inte använder VV på länge, annars spolas det ju in nytt hela tiden.

Intressant att bakterien kommer från vattenkällan. Jag trodde det var en smittosprida som skedde inifrån huset/sjukhuset.

Inforamtionen gjorde att jag är än mer mÃ¥n om att köra legionellan, speciellt när det bara kostar < 100 kr/Ã¥r. Det är under brusnivÃ¥n i min ekonomi och räknas därmed inte  :D
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Varmvatten
« Svar #20 skrivet: 06 maj 2006, 21:30:07 »
Vad kostar Legionellan per år? Min går varje vecka ca 15 minuter TS à 6kW => 78 kWh/år vilket till stor dels tas tillvara i använt VV.
Vad är det ni sparar in på?

På detta forum är vi ju alla förfärligt rädda för TS-tid, jag tror faktiskt det handlar om detta, hur otroligt det än låter
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!