Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: T8 vs. T9  (läst 6205 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad meshugg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gnesta
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
T8 vs. T9
« skrivet: 27 oktober 2010, 22:05:40 »
jag får inte till det... behöver lite tips från experterna igen.
(Har kollat runt ganska mycket nu ikväll men behöver alltså ytterligare hjälp.)

Mina T8 och T9 följer varandra, de ligger på typ samma temp.
 
Jag har värmekurvan ställd på att tex. 31,8 grader framledningstemp när utegivaren mäter 5 grader ute. Det är 5 grader nu. (V22 och H58 typ)
När värmepumpen sätter igång drar den ganska snabbt upp T8 till från 27-28 grader till typ 38. Efter nån minut börjar T9 stiga.
När pumpen slutar gå möts T8 och T9 på runt 33 grader efter 5-10 minuter. Sen sjunker de till ca 26-28 grader på typ 15 minuter.
De sjunker med samma takt och till slut skiljer det bara typ 0,3 grader. Och allting börjar om. Kanske 4-5 gånger i timman.
Cirkulationspumparna står på läge 1 båda 2. Jag har ju ett 1 rörs system.

(har möjligtvis en flaskhals. En ny installerad rad, som ligger först i ordningen och har en egen retur till "returen")

mycket tacksam för tips ang. detta.  



« Senast ändrad: 27 oktober 2010, 22:33:40 av meshugg »
Bosch EHP 8 AW, CC 160 installerade 22/10 -10
1 plans hus med källare 95kvm +95 kvm
1 rörs system !!!
dränering och tilläggsisolering på grunden gjort 2010. Pordrän 1 lager med dränboxen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: T8 vs. T9
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2010, 22:23:52 »
Det där med T8 och T9 låter helt normalt.
De ska ligga på samma temp då kompressorn inte går.
Det intressanta är tempdiffen mellan T8 och T9 då kompressorn går?

Sen undrar jag om du sluntit på tangenterna, V58 går väl inte? ska det inte vara V18?

Sen så starter den väldigt ofta, du borde försöka komma ner i en start/h.
Det enda sättet att göra detta på en IVT luft/vatten är att mixtra med kopplingsdifferensen.
Det är ju 3 värden, största, minsta och tidsfaktor.
Tyvärr är jag inte så haj på hur man justerar dessa för att få ner antalet starter, men det finns förhoppningsvis nån här som är expert på optimas inställningar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad meshugg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gnesta
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: T8 vs. T9
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2010, 22:45:00 »
Slant på tangenterna rejält där. V22 och h58 ska det vara
Bosch EHP 8 AW, CC 160 installerade 22/10 -10
1 plans hus med källare 95kvm +95 kvm
1 rörs system !!!
dränering och tilläggsisolering på grunden gjort 2010. Pordrän 1 lager med dränboxen

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: T8 vs. T9
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2010, 08:53:04 »
SOm sagt var, när pumpen står still så blir temperaturerna samma, men när den går så borde du ha ganska konstant temperaturskillnad. Så här ser det ut hos mig:

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad meshugg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gnesta
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: T8 vs. T9
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2010, 10:08:04 »
SOm sagt var, när pumpen står still så blir temperaturerna samma, men när den går så borde du ha ganska konstant temperaturskillnad. Så här ser det ut hos mig:



intressant!
Ser att din medel diff på medelvärdet på T8 T9 är 2,53 grader. Hur ställer du dig till det med hänsyn till nedan?
(Nedan borde ju också gälla för konternuelig drift? Det jag reagerade är att i mitt system är diffen 0,3 ca. Dvs. helt fel.. borde vara runt 7grader?
eller tolkar jag allt fel?)

saxat från: http://www.boschvarme.se/upload/handbocker/Bosch%20EHP%20AW%20med%20CC%20160%20Installatörshandledning.pdf
"Viktiga detaljer att kontrollera efter
driftsättning
För att anläggningen ska fungera optimalt är det viktigt att fl ödet
på varma sidan kontrolleras. Värmebärarpumpar har oftast en
omkopplare för hastigheten och inställningen beror på tryckfallet
i systemet. En rekommenderad temperaturdifferens över värmepumpen
på varma sidan är mellan 5-10ºC. De nominella fl öden
som framgår av Tekniska data ger en differens på 7ºC vid driftfall
+7/45ºC. Du kontrollerar detta genom att avläsa givarna T9 (värmebärare
in) och T8 (värmebärare ut).
Om driftsättning utförs vid låg utetemperatur (under 0ºC) ska
temperaturdifferensen vara mellan 5ºC och 7ºC.
Om driftsättning utförs vid utetemperaturer över 15ºC ska temperaturdifferensen
vara mellan 8ºC och 10ºC.
Flödet över värmesystemet ska vara så stort att hela radiatorn hålls
varm för att på så vis öka den värmeavgivande ytan. Därmed kan
framledningstemperaturen hållas nere.
Lufta ur värmesystemet ytterligare en gång efter provkörning och
efterfyll med kallvatten om det behövs. Se Påfyllning av värmesystemet"

hur pass viktigt är detta egentligen? Jag får känslan av att vattnet går för fort runt. Och rad kylls av snabbt och pumpen startar hela tiden.
cirk pumparna står ju på lägsta... vet att du löste det med en beredare är det den bästa lösningen? eller ska jag helt enkelt bara "höja" värmekurvan och vänta i 2 dygn och se)

Jag kan ju vara helt ute och cykla också.. putta mig gärna i rätt riktning i såna fall. (läste om kopplingdifferensen med jag vet inte om jag ska ge mig in på det)

//micke
« Senast ändrad: 28 oktober 2010, 10:16:50 av meshugg »
Bosch EHP 8 AW, CC 160 installerade 22/10 -10
1 plans hus med källare 95kvm +95 kvm
1 rörs system !!!
dränering och tilläggsisolering på grunden gjort 2010. Pordrän 1 lager med dränboxen

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: T8 vs. T9
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2010, 10:25:09 »
SOm sagt var, när pumpen står still så blir temperaturerna samma, men när den går så borde du ha ganska konstant temperaturskillnad. Så här ser det ut hos mig:



intressant!
Ser att din medel diff på medelvärdet på T8 T9 är 2,53 grader. Hur ställer du dig till det med hänsyn till nedan?
(Nedan borde ju också gälla för konternuelig drift? Det jag reagerade är att i mitt system är diffen 0,3 ca. Dvs. helt fel.. borde vara runt 7grader?
eller tolkar jag allt fel?)

Medeldiffen är HELT ointresant - Det är diffen då pumpen går som skall vara rätt. I mitt fall ligger den just nu på ca 6 grader.
Vad är dina cirkpupmar inställda på för hastighet?
« Senast ändrad: 28 oktober 2010, 10:27:45 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad meshugg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gnesta
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: T8 vs. T9
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2010, 10:31:33 »
SOm sagt var, när pumpen står still så blir temperaturerna samma, men när den går så borde du ha ganska konstant temperaturskillnad. Så här ser det ut hos mig:



intressant!
Ser att din medel diff på medelvärdet på T8 T9 är 2,53 grader. Hur ställer du dig till det med hänsyn till nedan?
(Nedan borde ju också gälla för konternuelig drift? Det jag reagerade är att i mitt system är diffen 0,3 ca. Dvs. helt fel.. borde vara runt 7grader?
eller tolkar jag allt fel?)

Medeldiffen är HELT ointresant - Det är diffen då pumpen går som skall vara rätt. I mitt fall ligger den just nu på ca 6 grader.
Vad är dina cirkpupmar inställda på för hastighet?

lägsta hastighet... dvs. 1 av 3
Bosch EHP 8 AW, CC 160 installerade 22/10 -10
1 plans hus med källare 95kvm +95 kvm
1 rörs system !!!
dränering och tilläggsisolering på grunden gjort 2010. Pordrän 1 lager med dränboxen

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: T8 vs. T9
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2010, 10:36:52 »
Testa att ställa upp rad-pumpen ett snäpp högre. Har man för lågt flöde på rad-kretsen i förhållande till VB-kretsen så 'genar' värmebäraren tillbaks till VP'n.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad meshugg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gnesta
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: T8 vs. T9
« Svar #8 skrivet: 28 oktober 2010, 10:45:02 »
Testa att ställa upp rad-pumpen ett snäpp högre. Har man för lågt flöde på rad-kretsen i förhållande till VB-kretsen så 'genar' värmebäraren tillbaks till VP'n.

ska testa det. när min pump går så är diffen högre...
Bosch EHP 8 AW, CC 160 installerade 22/10 -10
1 plans hus med källare 95kvm +95 kvm
1 rörs system !!!
dränering och tilläggsisolering på grunden gjort 2010. Pordrän 1 lager med dränboxen

Utloggad meshugg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gnesta
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: T8 vs. T9
« Svar #9 skrivet: 29 oktober 2010, 12:00:03 »
Testa att ställa upp rad-pumpen ett snäpp högre. Har man för lågt flöde på rad-kretsen i förhållande till VB-kretsen så 'genar' värmebäraren tillbaks till VP'n.

ska testa det. när min pump går så är diffen högre...

ställde upp pumpen till max, steg 3. på 12 timmar blev det 1 grad varmare. Det var tyvärr det enda jag han kolla.. antalstarter etc. ska jag kolla idag.
Bosch EHP 8 AW, CC 160 installerade 22/10 -10
1 plans hus med källare 95kvm +95 kvm
1 rörs system !!!
dränering och tilläggsisolering på grunden gjort 2010. Pordrän 1 lager med dränboxen

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: T8 vs. T9
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2010, 19:24:13 »
Kan bara hålla med Purjo. Jag hade problem med värmedeltat och från forumet kunde jag leta mig fram till att värmebärarpumpen var ställd på 3!! Installatören replikerade att satte jag den lägre så fick jag ändra till sommaren. Gör jag gärna men det är nu jag behöver värmen. Eftersom jag har en specialkombination så går ju VP knappast alls på sommaren. FLVP gör ju varmvattnet. Nu har jag satt upp radiatorpumpen på 3 (golvvärme) och värmebärarpumpen på 1 och det ser ut som jag har en oktobermånad med lägsta förbrukningen sen jag startade anläggningen för 3 år sedan. Detta trots att vi haft en ovanligt kall oktober här nere.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad meshugg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gnesta
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: T8 vs. T9
« Svar #11 skrivet: 31 oktober 2010, 20:04:35 »
Kan bara hålla med Purjo. Jag hade problem med värmedeltat och från forumet kunde jag leta mig fram till att värmebärarpumpen var ställd på 3!! Installatören replikerade att satte jag den lägre så fick jag ändra till sommaren. Gör jag gärna men det är nu jag behöver värmen. Eftersom jag har en specialkombination så går ju VP knappast alls på sommaren. FLVP gör ju varmvattnet. Nu har jag satt upp radiatorpumpen på 3 (golvvärme) och värmebärarpumpen på 1 och det ser ut som jag har en oktobermånad med lägsta förbrukningen sen jag startade anläggningen för 3 år sedan. Detta trots att vi haft en ovanligt kall oktober här nere.

jag har samma konfig nu och efter 2 dygn blev det ca 1,5 grader varmare och innetempem är stabil... har inte hunnit kolla nåt annat... legat förskyld sen i fredags... har haft haft det varmt och skönt dock :)
Bosch EHP 8 AW, CC 160 installerade 22/10 -10
1 plans hus med källare 95kvm +95 kvm
1 rörs system !!!
dränering och tilläggsisolering på grunden gjort 2010. Pordrän 1 lager med dränboxen

Utloggad meshugg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gnesta
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: T8 vs. T9
« Svar #12 skrivet: 01 december 2010, 10:42:53 »
Kan bara hålla med Purjo. Jag hade problem med värmedeltat och från forumet kunde jag leta mig fram till att värmebärarpumpen var ställd på 3!! Installatören replikerade att satte jag den lägre så fick jag ändra till sommaren. Gör jag gärna men det är nu jag behöver värmen. Eftersom jag har en specialkombination så går ju VP knappast alls på sommaren. FLVP gör ju varmvattnet. Nu har jag satt upp radiatorpumpen på 3 (golvvärme) och värmebärarpumpen på 1 och det ser ut som jag har en oktobermånad med lägsta förbrukningen sen jag startade anläggningen för 3 år sedan. Detta trots att vi haft en ovanligt kall oktober här nere.

jag har samma konfig nu och efter 2 dygn blev det ca 1,5 grader varmare och innetempem är stabil... har inte hunnit kolla nåt annat... legat förskyld sen i fredags... har haft haft det varmt och skönt dock :)


har ju haft 2st ivt service killar hemma som har fixat elpatronen. den ena hjälpte till och kolla givarna lite och gav lite tips...
han var mycket bekymrad över att returtempen var för hög. Han tolkade det som att systemet var för trögt och raddarna gav alldeles för lite effekt.
Har ju haft olja förut så det är ju ett enrörs hetvattensystem så det låter logiskt.

hans lösning: värmekurva V25 H65... läge 3/3 på rad pumpen och läge 2/3 på pumpen ut till "pumpen"

Han sa också att med nuvarande system så så skulle pumpen knappt räcka till... med tanke på värmekurvan etc.

resultatet är medeltemp på ca 19 grader inne... vid stora tempförändringar har systemet svårt att hänga med och tempen kan gå ned till 17 inne...
det är dock när ute temp är ca -10 på dagen och sjunker till -16-17 på natten...

Just nu har vi -19 ute och en genomsnittsförbrukning på elmätaren på 96 kwh per dag... helt ok..

men jag måste köpa nya radiatorer med bättre effekt!!!


Bosch EHP 8 AW, CC 160 installerade 22/10 -10
1 plans hus med källare 95kvm +95 kvm
1 rörs system !!!
dränering och tilläggsisolering på grunden gjort 2010. Pordrän 1 lager med dränboxen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!