Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥tt Motorskyddslarm (54) pÃ¥ 15 mÃ¥nader gammal 1245-6  (läst 8685 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Golddiggern

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej har en 1245-6 installerad Juli 2012 som ger denna felkod
"Motorskyddslarm (54) Motorskyddslarmen har utlöst pgr att för hög ström har mätts upp till kompressorn. Kompressordrift är blockerad.
Välj hjälpdrift och kontakta installatör"
Jag har provat återställa samt starta om pumpen men larmet återkommer.
Någon som råkat ut för detta tidigare och vet vad som kan orsaka detta??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fått Motorskyddslarm (54) på 15 månader gammal 1245-6
« Svar #1 skrivet: 24 september 2013, 07:50:43 »
Fasbortfall kan ge detta felet.
Kolla säkringarna till värmepumpen i proppskåpet, och om du kan, mät även spänningen på inkommande faser till värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fått Motorskyddslarm (54) på 15 månader gammal 1245-6
« Svar #2 skrivet: 24 september 2013, 08:07:11 »
Oftast är det en trasig säkring, men ibland kan det även vara glappkontakt som gör att du får en lägre spänning på en av faserna (bara) när kompressorn går.
För att utesluta detta mät spänningen så nära kompressorn som möjligt medan kompressorn går.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Golddiggern

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Säkringarna i proppskåpet är kollade så där finns det inge fel. Har inte mät spänningen på inkommande men den borde ju inte förändras. Kan ej mäta spänningen vid kompressorn när den går för den startar inte ens.
Sitter det nå säkring till kompressorn??

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fått Motorskyddslarm (54) på 15 månader gammal 1245-6
« Svar #4 skrivet: 24 september 2013, 11:45:42 »
Det sitter ju en mjukstart (tror jag i alla fall), ett startrelä, och överstömsskyddet mellan säkringarna och kompressorn, det kan bli fel på alla dessa tre saker, det som är minst risk för är att det är kompressorn.

Prova för skojs skull ringa en reparatör, jag sätter 1000 kr pÃ¥ att han säger att du mÃ¥ste byta kompressor.  ;)
Jag vet, nu var jag orättvis.  :)

Det är troligen fel på något mellan säkringarna och kompressorn, men det skulle ju kunna vara fel på ett kretskort också, eller någon kabel som helt enkelt lossnat.
Att mäta spänningen efter motorskyddet borde ge dig svar på om det är något som är tvärfel (vilket det troligen är eftersom den inte ens startar).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fått Motorskyddslarm (54) på 15 månader gammal 1245-6
« Svar #5 skrivet: 24 september 2013, 13:34:17 »
Löser MS på en gång, utan att kompressorn ens försöker starta?
I så fall är det troligen nån elkomponent som Rickard är inne på som är trasig, kanske själva motorskyddet?
En elektriker borde dock kunna mäta upp var felet sitter.
Nu har du 3 års garanti för kompressorn så du får helt enkelt kontakta installatören.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Golddiggern

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter samtal med min installatör så är det fixat... :)
Det var bara motorskyddet som löst ut och efter återställning så funkar den bara fint.(Trodde att om jag återställde larmet så blev motorskyddet återställt)
Han sa att om pumpen tappar en fas eller det blir en dipp i spänningen så kan den lösa ut.
Så förhoppningsvis så var det som orsakade felet, och inte att den håller på att lägga av.
Tack för alla hjälpsamma svar.... tummenupp 
« Senast ändrad: 24 september 2013, 22:21:13 av Golddiggern »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fått Motorskyddslarm (54) på 15 månader gammal 1245-6
« Svar #7 skrivet: 25 september 2013, 06:23:21 »
Mmm, det borde vi ha frågat dig om också, alltså om du återställt skyddet.
Jag trodde det framgick klart i manualen att det var nödvändigt, och var man gör det, men det kanske de vill hålla hemligt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fått Motorskyddslarm (54) på 15 månader gammal 1245-6
« Svar #8 skrivet: 25 september 2013, 08:47:17 »
Det stÃ¥r i den "riktiga" manualen hur motorskyddet Ã¥terställs, men i användarmanualen nämns den inte alls.  >:(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad knipo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Gammal tråd, men aktuellt ämne för mig ikväll.
Jag har en Nibe F1145.
Pumpen larmade och som ovan skrev var det "Motorskyddslarm (54).
Snabb fråga först. Hur återställer man motorskyddet?
Jag kan inte återställa larmet via displayen. Det står att jag skall välja hjälpdrift och kontakta installatör.
En längre beskrivning.
Jag kollade säkringarna och såg att två säkringar löst ut, och bägge byttes. (En säkring till spisen och en "huvudsäkring" till undercentralen där kompressorn är inkopplad.)
Dessutom var en av de riktiga huvudsäkringarna ganska varm, och två av tre säkringar till undercentralen var ganska varma.

Frågan är varför löser motorskyddet ut? Eller ännu hellre, varför har kompressorn fått för mycket ström så att motorskyddet löst ut?
Men viktigast just nu är hur jag återställer motorskyddet.
Jag bifogar några bilder så kan ni kommentera om ni vill.

Tack.
« Senast ändrad: 21 mars 2017, 21:36:04 av knipo »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om du lossar frontpanelen så sitter motorskyddsbrytaren i mitten på den undre ellådan.
Den sitter ovanpå kyldelen.
Om huset tappar en fas så bryter motorskyddet, men varför bryter huvudsäkringen?
Körde du spis, disk- och tvättmaskin samtidigt?
Kolla lite på säkringsskåpet hur de stora elförbrukarna är fördelade?
Setter de på samma skena?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad knipo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag hittade det, tack i alla fall.
Installatörshandboken låg ovanpå, och där stod det. Hade jag glömt att den låg där.
Jo, jag körde ugn och spis samtidigt, men det skall det klara.
Får väl hålla koll ifall det skulle hända igen.
Kollade igenom alla säkringar med multimetern och skruvade bort kåpan till centralen och inspekterade alla kablar så att de satt som de skulle bara för att.
Har några andra spörsmål om värmepumpen som inte är relaterat till det här. (Tror jag i alla fall.)
Men de frågorna tar jag en annan gång. Snart hoppas jag.

God natt.

ANTWO

  • Gäst
ANTWO
SV: Fått Motorskyddslarm (54) på 15 månader gammal 1245-6
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2023, 17:18:16 »
Hej
mycket bra hjälp av denna tråd,i mitt fall så gick varmluftsugen sönder(kortis) och det resulterade i att en huvudsäkring gick,och efter det så fick jag felmeddelande 54,öppnade fronten och ställde tillbaka motorskyddet.

tack för duktigt folk.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!