Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenfall hÃ¥ller pÃ¥ att skifta faser hemma hos mej!  (läst 2642 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Nu har det hänt igen! Vattenfall har skiftat tillbaka dom faser som dom la om för ett tag sen.

Då hände följande:När dom slog på strömmen så drog pumpen igång med ett hiskeligt oväsen och
jag blev uppringd av en rädd fru så jag har bara hört det på telefon.

Jag bad henne slå av pumpen och om man gör det och sen slår på igen så larmar den för fel fasföljd och går inte igång!

La om faserna i pumpen så att den började gå som vanligt igen.

I tisdags kom Vattenfall och skiftade tillbaka faserna som dom hade lagt fel varvid jag blev uppringd av en
livrädd dotter som inte vågade gå in i huset för att pumpen levde om så djävligt!

Då min fru kom hem så fick hon slå av pumpen och då blev det samma felmeddelande vid tillslag "fel fasföljd"


Detta har hänt med ungefär 1års mellanrum och jag var bortrest bägge gångerna,så jag vet inte
hur många timmar som pumpen har har gått på detta vis.

Nu undrar jag om nånting kan ha tagit skada i pumpen och vem som skall ta ansvar vid ett eventuellt haveri

Tycker ni att jag skall ta hit en kille från Thermia som kollar upp pumpen med skickad räkning till Vattenfall
eller det kanske inte gör nånting när sånt händer (Det lät då fördjävligt när jag hörde det i telefon)

P.s pumpen verkar gå bra nu men men....

Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vattenfall håller på att skifta faser hemma hos mej!
« Svar #1 skrivet: 02 juni 2011, 08:01:54 »
TokdÃ¥ligt av vattenfall.  men det skadar inte din maskin, sÃ¥ var lugn.  Men du borde kunna skicka ngn form av räkning till idioterna 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vattenfall håller på att skifta faser hemma hos mej!
« Svar #2 skrivet: 02 juni 2011, 08:35:38 »
Kompressorn kan ta skada vid drift i fel fasföljd, men frågan är hur lång tid den har gått med fel fasföljd?
I andra fallet så verkar ingen ha varit hemma?
Vet du hur lång tid det gick mellan elarbetet och att din fru slog av den?

Jag skulle nog ta hem en kyltekniker som fÃ¥ kolla upp värmepumpen ordentligt.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vattenfall håller på att skifta faser hemma hos mej!
« Svar #3 skrivet: 02 juni 2011, 08:36:50 »
Enligt Thermia kan den gÃ¥ i flera dar utan att det sabbar den. 

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Vi pratar inta dagar nu utan kanske uppskattningsvis säg 10 timmar
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
Det kan ju rimligtvis inte vara tillåtet för vattenfall att ändra din fasföljd hipp som happ?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Kan det inte finnas rejäla risker om något sådant händer? Jag tänker på pelletsmatare etc. (Nu har jag förvisso aldrig ens sett en sådan så det är en vild gissning).

 Sc:,h

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Vattenfall håller på att skifta faser hemma hos mej!
« Svar #7 skrivet: 02 juni 2011, 13:06:37 »
Kan det inte finnas rejäla risker om något sådant händer? Jag tänker på pelletsmatare etc. (Nu har jag förvisso aldrig ens sett en sådan så det är en vild gissning).

 Sc:,h

Borde väl gå på enfas? Verkar ju överdrivet att köra flerfas på en liten matarsnurra? Fast jag förstår frågan, känns helt vansinnigt av en nätleverantör att skifta faser. Jag hade nog blivit mäkta skitarg.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Troligen är det en MÄNNISKA som gjort fel och det har dom senare upptäckt och rättat till.
Har nått blivit skadat får man säkert ersättning för det, men är man bara orolig är det nog nått man får leva med.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!