Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombination luftvärmepump och pelletskamin  (läst 5310 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
Kombination luftvärmepump och pelletskamin
« skrivet: 05 mars 2006, 13:52:02 »
Hej!

Tack för ett mycket bra forum.

Jag har läst och läst i forumet innan jag, till slut, bestämde mig för Panasonic HE12.
Trots diverse problem med nedisning och avsaknad av SP-test, är jag tämligen övertygad om att det är en bra pump och jag får den installerad i dagarna.

Jag bor i Norrlands inland, där det händer att temperaturen kryper under -40 grader och då är det inte läge att köra en luft-luft värmepump.

Jag funderar på att kombinera luftvärmepumpen med en kombinerad ved/pelletskamin med en utegivare som stänger pumpen vid en viss temperatur och i stället drar igång pelletskaminen.
Det borde finnas en "break even" temperatur, där pellets blir mera lönsamt att använda än luftvärmepumpen pga av lägre cop och dålig uteffekt som gör att mina elradiatorer måste in och jobba.

Finns det någon här som har provat denna kombination?
Vad tror ni om detta?

Enligt mitt sätt att se, borde det vara en bra lösning som täcker större delen av energibehovet.

Jag har ett välisolerat suteränghus på ca 220 kvm uppvärmd yta och en mycket öppen planlösning.
Braskaminen som jag nu har, räcker för att värma huset när det är -35 grader ute (alla radiatorer är kalla).
Luftvärmepumpen kommer att installeras i samma rum på suterängplan som jag har braskaminen (och ev senare pelletskaminen)

Kom med synpunkter.
Är jag fel ute eller?

Mvh// Peder




Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Kombination luftvärmepump och pelletskamin
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2006, 14:05:32 »
MÃ¥ste du ha en styrning?
Är det kallt och VP inte orkar gÃ¥ igÃ¥ng borde vanliga tempstyrningen pÃ¥ kaminen gÃ¥ igÃ¥ng och därmed i princip stänga VP om du har en start temp pÃ¥ säg 5-6 grader lägre än stopptemp. När kaminen stannar gÃ¥r sedan VP igÃ¥ng sÃ¥ gott den orkar men när den inte längre orkar startar kaminen.  Allt hänger pÃ¥ kaminens styrning. Vp ställer du mitt emellan start och stopp temp pÃ¥ kaminen.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Jag hade valt att stoppa pumpen på utetemperatur men samtidigt startar en vevhusvärmare som du klammar runt kompressorn för att föhindra uttunning av oljan, då allt köldmedie som finns i pumpen kommer att lägga sig i vätskefas i utedelen och i kompressorns olja.
Vid Ã¥terstart om temperaturen gÃ¥r hastigt upp frÃ¥n -40 kan det ställa till problem att fÃ¥ igÃ¥ng processen igen och maskinen kan lösa ut! 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Kombination luftvärmepump och pelletskamin
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2006, 14:30:05 »
Sfinx: Om jag enbart har pumpens och kaminens reglersystem, styr ju innetempen snarare än utetempen och då kan ju värmepumpen tuffa på betydligt längre än vad som är lönsamt vad gäller el kontra pellets, eller har jag fel?

Bosse: Låter som att vevhusvärme i sammanhanget är helt nödvändig.
I så fall borde man väl kunna koppla matningen till den värmekabeln så att den matas när kaminen gör det och är strömlös när pumpen är i gång.

Mvh// Peder
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Jag tycker att vevhusvärme är nödvändig om maskinen skall stoppas och startas vid all lågtemperaturdrift.
Det låter som en växlande utetermostat skulle kunna fixa allt!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Kombination luftvärmepump och pelletskamin
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2006, 15:02:43 »
Tack för era synpunkter.

Det borde fungera med en växlande utetermostat.

Temperaturen när pellets blir mer lönsamt än VP, kan ju ligga redan vid ca -10 grader.
Om elradiatorerna går igång för att hjälpa pumpen, så borde ju pellets vara billigare än VP + radiatorer.

Det kan ju också vara så att det vid ett visst temperaturintervall är lönsamt att köra båda samtidigt, men i så fall får man sköta detta manuellt.

Jag tänker mig ett system som går med automatik och styrs av utetempen och husets effektbehov som också fungerar när man inte är hemma.

Mvh// Peder
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Kombination luftvärmepump och pelletskamin
« Svar #6 skrivet: 05 mars 2006, 15:28:08 »
Sfinx: Om jag enbart har pumpens och kaminens reglersystem, styr ju innetempen snarare än utetempen och då kan ju värmepumpen tuffa på betydligt längre än vad som är lönsamt vad gäller el kontra pellets, eller har jag fel?

Mvh// Peder

Effekten frÃ¥n VP sjunker med yttertemperaturen. När husets effektbehov är större än vad VP klarar sjunker rumstempen. Den temperaturen kan ju om du har tur vara ungefär när VP inte längre lönar sig. Eller rättare sagt den borde nog Ã¥tminstonde vara i samma härad.  Och när VP inte längre klarar effektbehovet slÃ¥r kaminen pÃ¥ pga lÃ¥g innetemp. VP gÃ¥r inte igÃ¥ng mer om innertempen hÃ¥lls nÃ¥got högre än vad VP är inställd pÃ¥.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Kombination luftvärmepump och pelletskamin
« Svar #7 skrivet: 05 mars 2006, 15:55:57 »
Sfinx: Jag förstår hur du menar och det skulle nog fungera.
Frågan är ju om man kan styra det tillräckligt exakt. Pumpen kan ju ge värme långt över den gräns där den är lönsam gentemot pellets.

Mvh//Peder
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Kombination luftvärmepump och pelletskamin
« Svar #8 skrivet: 05 mars 2006, 16:43:18 »
Hej,
Jag kan nog inte riktigt se behovet av en luftvärmepump om du även skall ha en pelletskamin som klarar hela värmebehovet.

Jag hade nog lagt slantarna på ett solvärme-paket för för tappvarmvatten i kombination med pelletskaminen.
Då är man nästan nere på bergvärmeförbrukning.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Jag tror utan att veta vad du betalar för pelletsen att -10 grader låter som en bra skifttemperatur, dock är det ju så att vinden spelar en stor roll men om det kvittar när du är bortrest om temperaturen knallar ner till 18 grader inne så är det nog bättre med utestyrning.
Men kanske du skall ha en möjlighet att starta båda.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad goran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kombination luftvärmepump och pelletskamin
« Svar #10 skrivet: 05 mars 2006, 18:48:58 »
Hej

Gonzo.
Du får ägna dig åt grundforskning om var break even ligger. Iden är helt rätt tycker jag.

Jag har också varit inne på dessa tankar att stänga av pumpen vid extrem kyla. I mitt sökande kom jag då fram till att jag behövde en vevhusvärmare (visste inte att det hette så) för att kunna återstarta skapligt säkert efter en köldknäpp.

Jag letade efter info eller var man kan köpa vevhusvärmare men hittade ingenting.

Bosse.
Kan du vara lite mer exakt om vad en vevhusvärmare är, och var man kan få tag på en?

/Goran
Hälsingland 90 m2. XE9

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Kombination luftvärmepump och pelletskamin
« Svar #11 skrivet: 06 mars 2006, 17:46:18 »
Hej

Gonzo.
Du får ägna dig åt grundforskning om var break even ligger. Iden är helt rätt tycker jag.

Jag har också varit inne på dessa tankar att stänga av pumpen vid extrem kyla. I mitt sökande kom jag då fram till att jag behövde en vevhusvärmare (visste inte att det hette så) för att kunna återstarta skapligt säkert efter en köldknäpp.

Jag letade efter info eller var man kan köpa vevhusvärmare men hittade ingenting.

Bosse.
Kan du vara lite mer exakt om vad en vevhusvärmare är, och var man kan få tag på en?

/Goran

Det är i princip en värmekabel som sitter fästad på en slangklämma som dras åt runt kompressorns nedre del.
Jag kan tänka mig att enklast så tar du just en värmekabel för tövatten och lindar ca 3varv runt kompressorn och så fort maskinen går så skall den stängas av och när den stoppar så startar värmen du kan nog köpa en färdig från någon kylfirma som jobbar med kyl och frysar.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!