Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Hur maanga siiddoor har en tarning (svara med bostäver):
4 värmepumpar delade på två nördar blir: (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: loffe
« skrivet: 29 oktober 2006, 07:48:46 »

Jag tror presskopplingar är bäst om man ska göra själv, svårt att misslyckas med eftersom verktyget pressar med rätt styrka.
Det negativa är att verktyget kostar en del, kanske kan man sälja det eller att man ändå tjänar så pass bra att
göra konverteringen så att vertyget ryms i budgeten.


Skrivet av: D_Sundsvall
« skrivet: 28 oktober 2006, 23:41:48 »

Lödkoplingar med classe tång eller gasol med tenn är inte godkända att bygga in och är sämre än press och hårdlödning. Hårdlödning utförs med koppar/fosfor lod gas svets med acetylen och oxygen. Presskoplingar pressas med en speciel tång batteridriven eller nät driven.
Kläm koplingar har en klämring och en gängad mutter som dras åt med nycklar.
Bäst är hårdlödning sen press efter det komer mjuklödning och sist klämring.
Ok, men då antar jag att det är tillåtet att dra dem synligt i alla fall.
Så mjuklödning är inget bra alternativ då, eller ?
Vad är då lämpligast att ge sig på för de som skall konvertera själva ?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 28 oktober 2006, 09:27:04 »

Hos rinkaby kostar en 15 mm pressvinkel c:a 15:- och en lödvinkel som är lika, ungefär 3:- så det är en viss skillnad
Skrivet av: Henrik007
« skrivet: 27 oktober 2006, 23:37:56 »

Prisbilden då?

vad kostar de olika alternativen/koppling?

Henrik
Skrivet av: overlander
« skrivet: 27 oktober 2006, 22:38:13 »

Lödkoplingar med classe tång eller gasol med tenn är inte godkända att bygga in och är sämre än press och hårdlödning. Hårdlödning utförs med koppar/fosfor lod gas svets med acetylen och oxygen. Presskoplingar pressas med en speciel tång batteridriven eller nät driven.
Kläm koplingar har en klämring och en gängad mutter som dras åt med nycklar.
Bäst är hårdlödning sen press efter det komer mjuklödning och sist klämring.
Skrivet av: D_Sundsvall
« skrivet: 27 oktober 2006, 22:07:44 »

Presskoplingar är godkända av försäkringsbolagen för inbygnad i radiator system det är inte lödkoplingar endast hårdlödning. Jag tror du har förväxlat kläm och press kopplingar.

Hur menar du, får man inte ha lödkopplingar ( t.ex modell "Clasan tång" ) i radiatorkopplingar ? Har inte sett det tidigare på forumet ?

Ja, kläm och press, eller press och kläm.. Jag har nog virrat till det. Jag har dock för mig att det händer minst med lödkopplingar, eller ?
Skrivet av: overlander
« skrivet: 27 oktober 2006, 21:59:37 »

Presskoplingar är godkända av försäkringsbolagen för inbygnad i radiator system det är inte lödkoplingar endast hårdlödning. Jag tror du har förväxlat kläm och press kopplingar.
Skrivet av: Henrik007
« skrivet: 27 oktober 2006, 21:55:00 »

DEssa bidrag...

pratade för ett tag sedan, mest på skoj, med en radonsaneringsfirma/utredare. Av en händelse var deras kostnad ganska exakt det man får i bidrag för radonsanering...

Loffe: rören räknar jag med att kunna gömma lite bakom gardiner+undervåningens kvadrat känns som "billigare" än övervåningen, men det skiljer ju från person till person. DEt bästa är väl att kombinera de två metoderna.

Kan inte detta, men säljer inte Clas Ohlson en rörmaskin, (typ 1000:-)av något slag, som värmer/löder ihop på något sätt? Kanske dyrare kopplingar?

Vad gäller hur mycket man sparar på att rodda själv får vi väl se. Jag hoppas på en stor besparing summa summarum, annars orkar man väl inte med det mentalt... Klart är att jag sparade 15000 på att jaga bättre priser på element i veckan och det tar ju annars en månad att tjäna ihop ^-^. Har nu en imponerande laddning element i garaget. Tunga e dom också...
Skrivet av: D_Sundsvall
« skrivet: 27 oktober 2006, 20:54:39 »

Mer bekymer än glädje???

Ja, jag anser att bidraget snedvrider marknaden. VVS firmorna känner till marknaden och vet vad den tål gällande prissättning. Om det dyker upp ett bidrag som deras kunder kan söka av staten, så påverkar det endast priserna uppåt. Slutkunden kommer i själva verket att få betala lika mycket som innan bidraget. Bidraget hamnar hos VVS firmorna.
Skrivet av: D_Sundsvall
« skrivet: 27 oktober 2006, 20:47:23 »

Håller just på att rodda ihop allt detta på egen hand.

Det blir en del samtal, men prova och se hur långt du orkar. För egen del kommer intresset växande för att till slut uppta stor del av den vakna tiden. Sedan är jag trött på det, men kan en hel del om hur mitt hus är uppvärmt. Du har ju också chansen att tjäna kanske upp till 100.000 på lite eget jobb opch telefonsamtal. Om det tar 2 månader så är det förbannat bra betalt. Jag vet inte vad du tjänar men jag tycket att det verkar helt ok.


Måste bara få fråga lite hur alla räknar på det där med hur mycket man tjänar på att installera radiatorerna själva.

Som jag sagt tidigare så tycker jag inte att det lönade sig för mig att göra jobbet själv.
Jag resonerade så här:
inköp av 16 radiatorer + 1 fläktkonvektor, försökte hitta samma element som fanns i min offerter, cirka 30000kr
inköp av gissade mängd kopparrör: 22mm 30m, 15mm 40m 12 mm 30m cirka 15000kr
inköp av gissad mängd med rörkopplingar: 10000kr

Verktyg till detta: ingen aning säkert alldeles för mycket ... verktyg dyrt men roligt  :)

Summa kostnader 30+15+10= 55000kr
Enligt vald offert skulle nyckel färdig installationen av radiatorer + vp hamna på 195000kr vara av 130000 är vad vp installationen kostade. Kostnaden för radiator installationen blev således 65000kr. Då tycker jag att betala 10000 för att få någon som installerar det hela åt mig var en oslagbar kombination.

Skulle det däremot varit så att jag hade hittat allt radiator material för en bråkdel av vad jag fann det för skulle även jag ha övervägt att installera det själv.

 Visst det finns en stor stolthet i att ha gjort det själv men jag tror inte att jag hade tjänat/sparat många kronor på att ha gjort det själv. Är nästan helt säker på att "O fan måste jag ha en sådan har, det hade jag ingen aning om" skulle komma allt för många gånger.

En till fråga till er som gjort allt själv: Hur mycket av de special verktyg som behövs för rörinstallation har ni fått köpa in? För min installatör hade en rörpressningsmaskin för cirka 10000kr, och han sa att den pressade ihop rören med ett tryck på 7-8 ton. Utan en sådan hade jag aldrig klart mig, de kan säkert hyras men ändå.





Saken är väl den att du fått ett helt ok pris för konvertering och borrning. Våra offerter låg rejält över 200 000:-, iofs stort hus och många radiatorer, men ändå.
Jag bor i Sundsvall och man tycker att priserna här borde ligga rejält under sthlm, eller ?
Toppnotering var 235000:- för en jordvärmeanläggning.

Pressverktyg behöver du inte ifall du väljer att löda istället. Presskopplingar lär vara överrepresenterade i vattenskadesammanhang har jag hört, så det är ännu ett motiv att välja lödkoppling.

Om jag gör en beräkning på vad en egen konvertering kostar så ser det ut så här:

Totalpris: 235 000:-
Jordvärme 100 000:- (?)
Konvertering: 235 000 - 100 000 = 135 000:-

Om jag då räknar med att kunna göra det själv för 4000:-/element, så hamnar en egen konvertering på: 4000 x 20 = 80 000:-
Skillnad: 135 000 - 80 000 = 55 000:-

Jag tror inte att det skulle vara något större problem att hålla sig inom en budget på 80 000:- för en egen konvertering, så nog finns det pengar att spara..
 
Skrivet av: Andreas71
« skrivet: 27 oktober 2006, 10:36:17 »

Håller just på att rodda ihop allt detta på egen hand.

Det blir en del samtal, men prova och se hur långt du orkar. För egen del kommer intresset växande för att till slut uppta stor del av den vakna tiden. Sedan är jag trött på det, men kan en hel del om hur mitt hus är uppvärmt. Du har ju också chansen att tjäna kanske upp till 100.000 på lite eget jobb opch telefonsamtal. Om det tar 2 månader så är det förbannat bra betalt. Jag vet inte vad du tjänar men jag tycket att det verkar helt ok.


Måste bara få fråga lite hur alla räknar på det där med hur mycket man tjänar på att installera radiatorerna själva.

Som jag sagt tidigare så tycker jag inte att det lönade sig för mig att göra jobbet själv.
Jag resonerade så här:
inköp av 16 radiatorer + 1 fläktkonvektor, försökte hitta samma element som fanns i min offerter, cirka 30000kr
inköp av gissade mängd kopparrör: 22mm 30m, 15mm 40m 12 mm 30m cirka 15000kr
inköp av gissad mängd med rörkopplingar: 10000kr

Verktyg till detta: ingen aning säkert alldeles för mycket ... verktyg dyrt men roligt  :)

Summa kostnader 30+15+10= 55000kr
Enligt vald offert skulle nyckel färdig installationen av radiatorer + vp hamna på 195000kr vara av 130000 är vad vp installationen kostade. Kostnaden för radiator installationen blev således 65000kr. Då tycker jag att betala 10000 för att få någon som installerar det hela åt mig var en oslagbar kombination.

Skulle det däremot varit så att jag hade hittat allt radiator material för en bråkdel av vad jag fann det för skulle även jag ha övervägt att installera det själv.

 Visst det finns en stor stolthet i att ha gjort det själv men jag tror inte att jag hade tjänat/sparat många kronor på att ha gjort det själv. Är nästan helt säker på att "O fan måste jag ha en sådan har, det hade jag ingen aning om" skulle komma allt för många gånger.

En till fråga till er som gjort allt själv: Hur mycket av de special verktyg som behövs för rörinstallation har ni fått köpa in? För min installatör hade en rörpressningsmaskin för cirka 10000kr, och han sa att den pressade ihop rören med ett tryck på 7-8 ton. Utan en sådan hade jag aldrig klart mig, de kan säkert hyras men ändå.



Skrivet av: overlander
« skrivet: 27 oktober 2006, 07:57:30 »

Mer bekymer än glädje???
Skrivet av: D_Sundsvall
« skrivet: 27 oktober 2006, 01:04:36 »

Tack för tipsen

>>Henrik007. Vilken dimension använde du på rören?
Använder man samma överallt eller har man grövre till stammarna?
Hur gjorde du med själva stammarna?
Sitter bara med mina egna tankar och funderar på om man drar diameter 16 mellan elementen men att man har lite
grövre mellan våningarna tex 22, därifrån hade väl jag tänkt att man skulle dra 16 men det kanske inte behövs?

Vattenmätare är det något man bör/skall ha?

Termostater, hur gör man med dessa?
Vi kommer att ha källare, entré plan och övervåning. I mina planer så ska det finnas en möjlighet att ställa in
värmen/plan. Man kanske har lite svalare i källaren och på övervåningen tex.


Hejsan !!

Kika på FAQ:n, där finns det lite beskrivet kring dimensionering av radiatorer och rör. Vilken rördimension  du skall ha beror på hur hög effekt du skall överföra.
Kan även tipsa om "VVS Installatörens teknikhandbok 2006" ifall du tänker göra jobbet själv. ( men även annars för att kontrollera vad VVS:arna gör, och vad man får för sin kvarts miljon...). Är själv inne i samma funderingar som du, men har skjutit det lite på framtiden. Jag kommer att installera 2 L/L så länge och hoppas på att konverteringsbidraget försvinner, eftersom jag anser att det ställer till mer bekymmer än glädje..
Skrivet av: loffe
« skrivet: 26 oktober 2006, 08:47:59 »

Har du tittat på uponors golvsockelsystem?
Själva rören kommer väl från Wirsbo.
http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/swe/Presentation/Website/Produkter/golvsockel/page1000284341125.jsp

19 termostater då är det väl ett till varje element och det är väl vettigast.
Jag hade tänkt att man skulle slippa springa runt i varje rum och reglera detta men man kanske vill ha olika
värme i de olika rummen. Hmm.

Sedan går vi igenom till övervåningen för varje element=inga synliga på övervåningen.

Det var ju smart men då får man två rör som går rakt upp från varje element i källarvåningen.
Skrivet av: Henrik007
« skrivet: 25 oktober 2006, 22:42:10 »

Tack för tipsen

>>Henrik007. Vilken dimension använde du på rören?
Använder man samma överallt eller har man grövre till stammarna?
Hur gjorde du med själva stammarna?
Sitter bara med mina egna tankar och funderar på om man drar diameter 16 mellan elementen men att man har lite
grövre mellan våningarna tex 22, därifrån hade väl jag tänkt att man skulle dra 16 men det kanske inte behövs?

Vattenmätare är det något man bör/skall ha?

Termostater, hur gör man med dessa?
Vi kommer att ha källare, entré plan och övervåning. I mina planer så ska det finnas en möjlighet att ställa in
värmen/plan. Man kanske har lite svalare i källaren och på övervåningen tex.


Jag bokade med rörgubben idag,

Vi gick igenom det för några veckor sedan och jag skall börja borra till helgen.
Det jag vet just nu är:
Stommen i undervåningen är tjockare dimension och går i stort sett utmed golvet runt ytterväggen. (Jag skrev upp det, men hittar inte lappen just nu, men 22 tror jag kan stämma bra.) Sedan går vi igenom till övervåningen för varje element=inga synliga på övervåningen. Detta blir 16 rör.

Inga konstigheter. Det viktigaste enligt honom var att man ger plats åt böjningar, dvs radiatorerna monteras ca 20 cm ovanför golvytan. Jag fick en rörhållare med det cc han ville använda och kan borra hål därefter. Hållaren sitter ca 1 cm ovanför golvlisterna.

Beträffande dina andra frågor lämnar jag gärna över till någon annan, som kan detta. Jag har iaf köpt 19 termostater, kanske i onödan... men det tror jag inte.
Skrivet av: loffe
« skrivet: 25 oktober 2006, 10:55:59 »

Tack för tipsen

>>Henrik007. Vilken dimension använde du på rören?
Använder man samma överallt eller har man grövre till stammarna?
Hur gjorde du med själva stammarna?
Sitter bara med mina egna tankar och funderar på om man drar diameter 16 mellan elementen men att man har lite
grövre mellan våningarna tex 22, därifrån hade väl jag tänkt att man skulle dra 16 men det kanske inte behövs?

Vattenmätare är det något man bör/skall ha?

Termostater, hur gör man med dessa?
Vi kommer att ha källare, entré plan och övervåning. I mina planer så ska det finnas en möjlighet att ställa in
värmen/plan. Man kanske har lite svalare i källaren och på övervåningen tex.
Skrivet av: overlander
« skrivet: 24 oktober 2006, 23:40:55 »

Har själv konverterat vårat hus från direktel till  vattenburen jord/bergvärme kosttnad totalt ca 200000 men då är det med kulvert 120 kvadrat golv värme 17 raddar varav 8 är nytilverkade kamfläns 400mm X 2000mm duplex 2 fläktkonvektorer fst 54+1 med frikyla vp nibe 1320-20 kw två borrhål 112m 400m markslinga 500l acc tank samt solfångare. Visst massor a jobb men vilken fröjd i att känna att jag har gjort det själv och det funkar!!
Skrivet av: Porcupine
« skrivet: 24 oktober 2006, 23:21:36 »

Jag skall göra samma resa, har du några tips inför bidragssökningen? Jag kommer ha kvitton på element, rör VP, Borrning, men inte på rördragningen. Hur hade du det?
Med tanke på att bidraget endast gäller distributionssystemet och ej VP eller borrning så kan nog rördragningskvitton vara värdefulla. Det är ju 30% bidrag upp till ett bidrag på 30000 (dvs kvitton för 90000 på distributionssystemet) om jag inte minns fel.
Skrivet av: Henrik007
« skrivet: 24 oktober 2006, 19:03:04 »

Hej, ny på forumet och har varit i samma sits som dig.
Valde att själv konvertera från direktverkande el (bl.a. elpaneler i taket, lyx på 60-talet men STORA elförbrukare).
Rev ut alla elelement och takpaneler själv, dragit Wirsbo CombiPex och installerat radiatorer, allt köpt via Internetbutik.
Hade en offert på att byta allt inkl rördragning på c:a 80 000 kr (totalt 16 element = 13 Kw (55/45)).
Egen kostnad stannade på 38 000 kr.
Köpt pump (IVT HT E9 + en vv 300/160) och borrat 170 meter från vp-företag = 128 000 kr. Fått fullt bidrag för konvertering så det känns som en bra affär.
Till saken hör också att jag valt att ställa vp + vvb i tidigare stenfylld källare, borrat och spräckkilat c:a 15 ton sprängsten som slängts i källaren. Inte kostat så mycket mer än träningsvärk  ;D
Huset står i Sigtuna, 210 kvm, byggår 1964. Innan 40 000 Kwh, ska bli spännande att se hur det kommer att se ut under vintern

Jag skall göra samma resa, har du några tips inför bidragssökningen? Jag kommer ha kvitton på element, rör VP, Borrning, men inte på rördragningen. Hur hade du det?
Skrivet av: Henrik007
« skrivet: 24 oktober 2006, 18:59:32 »

Håller just på att rodda ihop allt detta på egen hand.

Jag tror att det finns massor av pengar att tjäna. Grejen är väl att man skall orka med och där får man vara ärlig mot sig själv. Sedan gäller det att arbeta med människor man kommer bra överens med. De flesta rörmokare i Göteborgsområdet är fullbokade och bara tacksamma om någon (du) gör skitjobbet med att krypa runt och borra hål i alla väggar. Eller varför inte ta en snubbe med låg timlön till detta. Trivs du med rörmokaren och han med dig, ger han dig vägledning och borra ett hål i väggen kan väl alla klara ;)

Bra iaf är att förbereda familjen på att det kommer ta en del tid i anspråk, när det väl startar, så inte den biten springer läck också.

Borrningen är som den är, oavsett vem som gör det. Men ingen seriös borrare gör det svart. Det är en bra utgångspunkt där.

Installationen av VP är nog det svåraste att få hjälp med. Pratar med med firmorna är det ju rena lotteriet om den skall kunna startas överhuvudtaget, Ens om det är deras montörer som gör det... Jag vet inte om man kan söka kontakt med någon här på forumet för detta ändamålet. Eller prata med rörmokaren. De känner oftast någon.

Baksidan då?
OM det fungerar knepigt så får du själv ro det iland och lösa det. Men garantier gäller på VP och rörmokaren tar väl lite ansvar han också?

Det blir en del samtal, men prova och se hur långt du orkar. För egen del kommer intresset växande för att till slut uppta stor del av den vakna tiden. Sedan är jag trött på det, men kan en hel del om hur mitt hus är uppvärmt. Du har ju också chansen att tjäna kanske upp till 100.000 på lite eget jobb opch telefonsamtal. Om det tar 2 månader så är det förbannat bra betalt. Jag vet inte vad du tjänar men jag tycket att det verkar helt ok.

som det stod någonstans; går det så går det...
Henrik

Skrivet av: Andreas71
« skrivet: 23 oktober 2006, 15:16:33 »

>>Andreas hur upplever du fläktkonvektorn. Är ljudet störande? Har du en uppfattning om vad kostnaden/förbrukningen
kommer att bli nu för elen? (Såg att den låg på 39 000 tidigare).




Hej,

Tycker att konvektorn är kanon, låter inte så mycket, ger bra med värme i vår entrehall. Jag skulle däremot inte installera en konvektor i ett sovrum eller ett rum där det ska vara tyst.
Vidare har jag ingen aning om hur mycket el konvektorn drar.

/ Andreas

Skrivet av: loffe
« skrivet: 23 oktober 2006, 07:52:49 »

>>Andreas hur upplever du fläktkonvektorn. Är ljudet störande? Har du en uppfattning om vad kostnaden/förbrukningen
kommer att bli nu för elen? (Såg att den låg på 39 000 tidigare).


Skrivet av: RolandBa
« skrivet: 19 oktober 2006, 17:06:39 »

Det tog drygt 2 veckor för rörmokaren att på heltid installera elementen hos oss. Nu har vi även garanti på jobbet!! Varför skulle det ta 2 månader - bland annat för det att övervåningen är större på alla 4 sidorna än undervåningen. Var hamnar rören då på övervåningen vid genomförningar?? Jo mitt i golvet!

Min slutsats är att det lönar sig knappast att installera elementen själv.

/ Andreas


Jag hade samma problem med olika storlek på våningarna men det är ju egentligen inget problem, man får lägga en "krok" under golvet innan man går ner i undervåningen. Garanti på arbete kan ju vara värdefullt men fördelen med att göra det själv är också att man vet hur det är gjort om något händer, wirsboPex kopplingarna är dessutom mer eller mindre omöjliga att misslyckas med.
30 000 kr räcker nu till fruns 50 års presentresa så hon tycker säkert inte det var bortkastat!

/Roland
Skrivet av: D_Sundsvall
« skrivet: 18 oktober 2006, 23:44:51 »

Hej, ny på forumet och har varit i samma sits som dig.
Valde att själv konvertera från direktverkande el (bl.a. elpaneler i taket, lyx på 60-talet men STORA elförbrukare).
Rev ut alla elelement och takpaneler själv, dragit Wirsbo CombiPex och installerat radiatorer, allt köpt via Internetbutik.
Hade en offert på att byta allt inkl rördragning på c:a 80 000 kr (totalt 16 element = 13 Kw (55/45)).
Egen kostnad stannade på 38 000 kr.
Köpt pump (IVT HT E9 + en vv 300/160) och borrat 170 meter från vp-företag = 128 000 kr. Fått fullt bidrag för konvertering så det känns som en bra affär.
Till saken hör också att jag valt att ställa vp + vvb i tidigare stenfylld källare, borrat och spräckkilat c:a 15 ton sprängsten som slängts i källaren. Inte kostat så mycket mer än träningsvärk  ;D
Huset står i Sigtuna, 210 kvm, byggår 1964. Innan 40 000 Kwh, ska bli spännande att se hur det kommer att se ut under vintern

Först vill jag berömma och avundas, iallafall lite, de som konverterat själva från direkt el till bergvärme. Men jag skulle vilja påstå att det egentligen inte lönar sig att konvertera själv. Vad baserar jag då detta påstående på!? Jo min egen erfarenhet. Som jag sagt i fler andra trådar hade vi nyckelfärdig offerter på 190´-280´kr, vi valde naturligtvis en av de två på 190000.
Vårt hus är ungefär lika stort och har lika många radiatorer som RolandBa's hus. Han betalade ungefär 164000 kr för sitt medan vi betalade 190000 varav 30000 var kostnaden för installation av elementen. Dessa extra 30000 som vi betalade är det vi fick betala för "slippa" leka rörmokare i 2 månader - tror att det skulle ta mig minst den tiden att installera alla elementen. Det tog drygt 2 veckor för rörmokaren att på heltid installera elementen hos oss. Nu har vi även garanti på jobbet!! Varför skulle det ta 2 månader - bland annat för det att övervåningen är större på alla 4 sidorna än undervåningen. Var hamnar rören då på övervåningen vid genomförningar?? Jo mitt i golvet!

Min slutsats är att det lönar sig knappast att installera elementen själv.

/ Andreas


190 000:- måste vara ett bra pris, speciellt i Sthlm:s regionen. Våra offerter har landat på 218 - 235 tusen. Den dyraste var dessutom med jordvärme..

Nu har detta fisit av fullständigt för tillfället, efterom vi kan köpa 2 L/L pumpar ( sanyo 123:or ) billigt genom en kontakt. Vi provar de, så får vi se vad som händer sedan..
Skrivet av: Andreas71
« skrivet: 18 oktober 2006, 23:01:48 »

Hej, ny på forumet och har varit i samma sits som dig.
Valde att själv konvertera från direktverkande el (bl.a. elpaneler i taket, lyx på 60-talet men STORA elförbrukare).
Rev ut alla elelement och takpaneler själv, dragit Wirsbo CombiPex och installerat radiatorer, allt köpt via Internetbutik.
Hade en offert på att byta allt inkl rördragning på c:a 80 000 kr (totalt 16 element = 13 Kw (55/45)).
Egen kostnad stannade på 38 000 kr.
Köpt pump (IVT HT E9 + en vv 300/160) och borrat 170 meter från vp-företag = 128 000 kr. Fått fullt bidrag för konvertering så det känns som en bra affär.
Till saken hör också att jag valt att ställa vp + vvb i tidigare stenfylld källare, borrat och spräckkilat c:a 15 ton sprängsten som slängts i källaren. Inte kostat så mycket mer än träningsvärk  ;D
Huset står i Sigtuna, 210 kvm, byggår 1964. Innan 40 000 Kwh, ska bli spännande att se hur det kommer att se ut under vintern

Först vill jag berömma och avundas, iallafall lite, de som konverterat själva från direkt el till bergvärme. Men jag skulle vilja påstå att det egentligen inte lönar sig att konvertera själv. Vad baserar jag då detta påstående på!? Jo min egen erfarenhet. Som jag sagt i fler andra trådar hade vi nyckelfärdig offerter på 190´-280´kr, vi valde naturligtvis en av de två på 190000.
Vårt hus är ungefär lika stort och har lika många radiatorer som RolandBa's hus. Han betalade ungefär 164000 kr för sitt medan vi betalade 190000 varav 30000 var kostnaden för installation av elementen. Dessa extra 30000 som vi betalade är det vi fick betala för "slippa" leka rörmokare i 2 månader - tror att det skulle ta mig minst den tiden att installera alla elementen. Det tog drygt 2 veckor för rörmokaren att på heltid installera elementen hos oss. Nu har vi även garanti på jobbet!! Varför skulle det ta 2 månader - bland annat för det att övervåningen är större på alla 4 sidorna än undervåningen. Var hamnar rören då på övervåningen vid genomförningar?? Jo mitt i golvet!

Min slutsats är att det lönar sig knappast att installera elementen själv.

/ Andreas
Skrivet av: loffe
« skrivet: 13 oktober 2006, 07:58:59 »

Effektvakt på elpatronen i vp så går det utmärkt!

>>Bertil vad är det för något?

Tack för alla svar, hittils.
Det är ju ganska lång tid kvar och kan våndas och vrida på problemet många gånger än...
Har beställt broschyr från Wirsbo, tack för tipset. Ska även prata med LK om rör.
LK har något som kallas aluPEX, måste ta reda på skillnaderna mellan det och "vanlig" PEX.
(Förutom att det har ett aluminiumöverdrag).

Ska svänga förbi Bauhaus någon gång också och se om dom har någon sorts utställning där man kan
se hur det ser ut på "riktigt".
Har nog mest vånda med monteringen och hur man gör stammar. Hur man drar genom väggar och hur
man eventuellt förbereder för om man vill ha golvvärme i badrummet någon gång i framtiden. Hur gör
man det? Sätter man en T-koppling mitt på röret eller hur gör man?





Skrivet av: Bertil
« skrivet: 10 oktober 2006, 22:55:22 »

Effektvakt på elpatronen i vp så går det utmärkt!
Skrivet av: RolandBa
« skrivet: 10 oktober 2006, 21:42:48 »

Hej, ny på forumet och har varit i samma sits som dig.
Valde att själv konvertera från direktverkande el (bl.a. elpaneler i taket, lyx på 60-talet men STORA elförbrukare).
Rev ut alla elelement och takpaneler själv, dragit Wirsbo CombiPex och installerat radiatorer, allt köpt via Internetbutik.
Hade en offert på att byta allt inkl rördragning på c:a 80 000 kr (totalt 16 element = 13 Kw (55/45)).
Egen kostnad stannade på 38 000 kr.
Köpt pump (IVT HT E9 + en vv 300/160) och borrat 170 meter från vp-företag = 128 000 kr. Fått fullt bidrag för konvertering så det känns som en bra affär.
Till saken hör också att jag valt att ställa vp + vvb i tidigare stenfylld källare, borrat och spräckkilat c:a 15 ton sprängsten som slängts i källaren. Inte kostat så mycket mer än träningsvärk  ;D
Huset står i Sigtuna, 210 kvm, byggår 1964. Innan 40 000 Kwh, ska bli spännande att se hur det kommer att se ut under vintern
Skrivet av: loffe
« skrivet: 05 oktober 2006, 08:21:26 »

>>Porcupine, ja det var väl inte så stor skillnad men som du säger funkar det så varför inte sänka.
Bara inte det blir problem om man vill grädda kanelbullarna samtidigt som någon dammsuger och
en annan sätter igång borrmaskinen.
Skrivet av: loffe
« skrivet: 05 oktober 2006, 08:18:35 »

>>Andreas, jo ljudet är en nackdel. Har läst lite här att de ibland kan låta.
Det jag såg som fördelar är möjlighet till kyla på sommaren och att det blir ventilation/cirkulation
av luften.
Alltid skönt att sova i ett svalt rum. Men står fläkten och brummar så kan man ju inte sova...

>>Optimerar´n Tack för tipsen, ska kolla lite närmare på att göra det själv även om det lutar
åt att köpa nyckelfärdigt. Man är ju inte så där enormt händig och blir det läckage någonstans
vad gör man då. Skulle det bli något problem kan det vara skönt att vända sig någonstans.
Men visst är det stor skillnad i pengar.
Men den egna tiden måste man också sätta ett pris på, går det då även mycket långsammare  och
att det dessutom blir fel så är det inte lika bra "tjen" längre.
Skrivet av: Porcupine
« skrivet: 05 oktober 2006, 07:39:22 »

Ang säkring.. det bör gå att sänka. Men dte är inte lönsamt hos alla nätägare.
Kolla ved det är för säkring nu osså om det blir billigare att sänka.
Jag har 20A och betalar för detta 1320 kr/år (inklusive moms) i fast avgift. Skulle jag gå ner till 16A så skulle jag betala 750 istället. Den rörliga avgiften påverkas inte. Det går säkert att hitta motsvarande uppgifter på det aktuella nätbolagets hemsida, men det tycks ju inte vara något som är av avgörande betydelse för investeringsbeslutet. Däremot är det ju dumt att inte göra det om det går bra, och jag tänkte se vad min förbrukning blir en kall dag nu i vinter om jag har på spisen och vattenkokaren och mikron och möjligen också bastun samtidigt, kanske kan jag säkra ner. Det fanns en tråd kring nedsäkring på luft/luft-VP-forumet där diverse aspekter kring livskvalitet och annat disuterades.
Skrivet av: Optimerar'n
« skrivet: 04 oktober 2006, 14:21:42 »

"Om man utför viss montering själv, var köper man delarna då? Någon som har tips om bra
ställe i västra Stockholm."

Mina stalltips för nordvästra Stockholm är:
-Nya radiatorer. Bauhaus i Barkarby. Har bra och snygga radiatorer i olika storlekar för drygt 1000lappen styck. Har inte hittat bättre/billigare
-Begagnade radiatorer/konvektorer. Har hittat en del på blocket. Kolla annars Kompanjonen i Vällingby.
-Rör/kopplingar. Självklart Rinkabyrör...
-Borrare. Bara att ringa runt och komma överens om pris. Garanterat billigare än att gå genom en firma.
-Pump: Enklast är kanske att köpa en Nibe för hemmapulare.

Nått mer du behöver?

Nej det är rätt lättförtjänta pengar att göra det själv. Hur kan man annars tjäna ett par hundra tusen efter skatt... Dessutom blir det mycket bättre och som man själv vill ha det!  studs

Men räkna med en hel del jobb.

/O
Skrivet av: Andreas71
« skrivet: 04 oktober 2006, 09:27:01 »

Konvektorelement.

De verkar ju trevliga, om de inte låter för mycket vill säga.

Kanske skulle man koppla in ett par sådana i vardagsrum samt något sovrum, hmmm.
Någon som känner till prisskillnader?



Vet inte riktigt vad ett konvektorelement (även om jag har ett ...) kostar men min montör sa att en konvektor motsvarar 2-3 vanliga element men kostar ungeför det dubbla jämfört med ett vanligt element.  Jag gissar på cirka 8000 kr installerat och klart.

Skulle nog inte sätta in en konvektor i vare sig sov- eller vardagsrum, ty jag tror inte att konvektorn klarar att förhindra kallras från fönstren. I en källare eller en hall fungerar de däremot alldels utmärkt, om kallras inte är ett problem. En annan anledning till att jag inte skulle sätta in en konvektor i sov- resp vardagsrum är att det låter, inte så mycket men ändå (ju mer värme den ska leverera desto högre fläkthastighet = mer (o)ljud).

/ Andreas
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 03 oktober 2006, 23:37:23 »

Ang säkring.. det bör gå att sänka. Men dte är inte lönsamt hos alla nätägare.
Kolla ved det är för säkring nu osså om det blir billigare att sänka.
Skrivet av: loffe
« skrivet: 03 oktober 2006, 23:18:08 »

Konvektorelement.

De verkar ju trevliga, om de inte låter för mycket vill säga.

Kanske skulle man koppla in ett par sådana i vardagsrum samt något sovrum, hmmm.
Någon som känner till prisskillnader?

Skrivet av: loffe
« skrivet: 03 oktober 2006, 20:29:48 »

Hur blir det med säkringen?

Kan man byta ner sig och vilka är avgifterna för detta?

Vet ej vad huset är idag.


Skrivet av: Bobo
« skrivet: 03 oktober 2006, 16:51:29 »

Kan skatten bara kopplas bort från tax.värdet så spelar standardpoängen ingen roll längre.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 oktober 2006, 16:46:37 »


Men det är ju inte jättebråttom att anmäla denna förändring och om några år är fastighetsskatten historia och kanske förmögenhetsskatten med.

Tillåt mig tvivla på att fastighetsskatten försvinner, den har ett annat ansikte kanske, dyrare för de flesta, men billigare för en del är min gissning.
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 03 oktober 2006, 16:40:33 »


En annan sak.
Hur många "poäng" ger bergvärme i deklarationen?

Vanligt uppvärmningssystem ger 2p, VP (ej l/l) ger 3p.
Men det är ju inte jättebråttom att anmäla denna förändring och om några år är fastighetsskatten historia och kanske förmögenhetsskatten med.
Skrivet av: loffe
« skrivet: 03 oktober 2006, 16:28:10 »

Låter ju kalas bra det där med livslängden. (på radiatorer och rör)

Kostnaden kan man väl inte direkt lägga på huspriset men det blir väl mer attraktivt och därmed
lättare att sälja.

Själva värmepumpen då. Ska man räkna med något i budgeten.

En annan sak.
Hur många "poäng" ger bergvärme i deklarationen?



Skrivet av: Bertil
« skrivet: 02 oktober 2006, 22:45:46 »

Ang livslängd..

Radiatorer och rörledningarna håller MYCKET länge... så där finns ett mervärde på fastigheten för lång tid framöver!!
Vem vill köpa en kåk idag med direktel!?

Mitt radiatorsystem är 53 år, det finns inga planer på byte, dom blir kvar i 50 år till.   ;)


Skrivet av: loffe
« skrivet: 02 oktober 2006, 12:54:39 »

Tack för tips och era egna erfarenheter.

8 000kr/element var bara mellan tummen å pekfingret, som ett riktvärde.
Så att det är väl i överkant. Men alltid bra att ha något att räkna på.


Skrivet av: Andreas71
« skrivet: 02 oktober 2006, 08:43:09 »

Hej Loffe,

Jag har själv gjort det du tänker göra. Som synes i signaturen blev allt klart här för cirka en månad sedan.

"Nyckel"färdig installation med en kostnad om ca 350 000kr, är det försvarbart?

Om man utför viss montering själv, var köper man delarna då? Någon som har tips om bra
ställe i västra Stockholm.

Jag tycker att detta låter lite väl dyrt, min nyckelfärdiga installation kostade 195000kr som visserligen är mindre än din men jag har svårt att tror att du måste betala 150000 till för att få ditt hus klart. Skulle som flera andra här redan sagt är att du ska ta in fler offerter. Vi tog in 9 offerter, och deras prisskillnad var rätt stor ... från 145000 till 280000. Alla offeranter fick samma information och hur de kom till så olika slutsats om hur mycket allt skulle kosta förstår jag inte. Det skulle kunna vara önskan att göra det. Hur som helst så låg det flesta i prisspannet mellan 189000 till 240000, så det lönar sig att ta in fler än en offert eller ett få tal.

För att svara på frågan om det finns någon i västra Stockholm - skicka ett mail till mig så svarar jag. (andreas(at)bengtssonz.com).

/ Andreas
Skrivet av: Porcupine
« skrivet: 02 oktober 2006, 07:57:41 »

Hej Loffe!

Som du ser i min signatur har jag också konverterat och för mig var långsiktigheten främsta argument. Om du nu inte bor kvar för evigt så kan du ju ändå tänka dig att nästa köpare får precis samma bryderier som du, och om du då har löst det långsiktigt (=vattenburet) så har du nog mer eller mindre igen det medan en kortsiktigare lösning kanske inte har något större värde alls för nästa köpare.

Sitter också bakom ett skrivbord och köpte allt nyckelfärdigt (sparade endast 4000 spänn genom att skruva ner de gamla elraidatorerna på tre kvart och köra till tippen). Jag kan bara ge dig rådet att ta in lite fler offerter för att se att du ligger rätt. Mitt dyraste förslag var 7500/radiator och de billigaste knappa tusenlappen billigare (i Göteborg), men det beror självklart mycket på hur rördragningen blir.

Lycka till!
Skrivet av: loffe
« skrivet: 02 oktober 2006, 07:57:07 »

"Nyckel"färdig installation med en kostnad om ca 350 000kr, är det försvarbart?

Om man utför viss montering själv, var köper man delarna då? Någon som har tips om bra
ställe i västra Stockholm.

En kanske rimligare förbrukning är den som vi budgeterat är väl en ökning med 50% jämfört med
nuvarande ägaren. Då skulle förbrukningen hamna på ~46 000kWh.
Kan det vara rimligt att man spar hälften efter bergvärme med vattenburna radiatorer?

Då skulle man spara ca 23 000kWh/år.
Betalar man 1,10kr/Kwh så blir det ca 25 000kr/år så tar det 14 år innan det är färdigt betalt.

Hur är det med service och underhållskostnader?
När behöver man byta delar i en installation?
Skrivet av: loffe
« skrivet: 30 september 2006, 09:34:21 »

Jag har en fundering, byggdes det hus med direktel 1969 eller har vattenradiatorerna lyfts ut i samband med någon renovering på 80-talet?

Det är original.
Han som bor där har också byggt huset, byggt för att bo i.
Tex så ligger det dubbelt takpapp, dubbla dräneringsrör.
Det enda som är gjort senare är luft-luftpumpen och treglasfönstrena.

Att göra allt i egen regi har jag faktiskt inte funderat så mycket på.
Läste att du (Rickard) jobbar med styr och regler, själv sitter jag bakom ett skrivbord.
Är inte så där jätte teknisk/händig av mig. När man köper som privatperson får man inte betala
ganska höga priser då och få man verkligen tag i samma saker som yrkes- butiker -män får?
Man slipper i och för sig "all" timdebitering, ska ta mig en funderare.
En annan sak, får man installera sådan här själv eller måste en behöring montör/firma göra arbetet?

EDIT: Ja det blir inget denna vinter utan om cirka ett år.
Har som du (Bertil) rekomenderar tänkt att läsa av mätaren regelbundet samtidigt som man
antecknar inne och utetemperaturen. Kanske ska man även ha koll på luftfuktigheten.


Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 30 september 2006, 09:23:47 »

Det var ganska vanligt med direktel på sextitalet särskilt i slutet så det är säket orginal.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 30 september 2006, 02:17:35 »

Jag har en fundering, byggdes det hus med direktel 1969 eller har vattenradiatorerna lyfts ut i samband med någon renovering på 80-talet?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 30 september 2006, 01:27:23 »

Byt inte till nya elradiatorer....   Dom du har är säkert ok.... den el dom drar omvandlas till värme... rubbet!!
MEN styrningen i dom kan va föråldrad/dålig.... det går att fixa med ny styr för elraddarna.
Det kommer att spara liiite, det blir lika effektivt som nya elraddar!!

Ju större hus desto större vinst med bergvärme... du kan väl få bidrag oxå... oss¨å ska du inte behöva betala lika dyrt för alla raddar, går säkert att pruta en del.

En sak ska du göra, det hinns väl inget den här vintern!?
Men du ska ha järnkoll påelförbrukningen i vinter gärna avläsning varje dag på elmätarn vid svinkyla. Om du är riltigt seriös fixar du en underelmätare och mäter värmebehovet... Svårt det där med nya ägare o nya vanor! 50-60´kwh tycker jag låter lite häftigt!?  Men det är iofs bra att ta höjd så man är beredd.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 september 2006, 22:04:39 »

Om du ändå tänker på konvertering, strunta i allt vad luftvärmepumpar, braskaminer och kakelugnar heter, det innebär bara högre kostnader.
Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 182
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal