Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?  (läst 8594 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad conny737

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« skrivet: 15 september 2012, 23:15:49 »
Hej, har haft en del problem med min VP anläggning.
Installerade en Nibe 1150 7kw 1999, 120 m borrhål var det som borrades då. Har sällan haft under 0 grader på inledningen trots kalla vintrar.

Två gånger har kompressorn pajat, första gången efter 5 år indikerades det med HP varningslampa, andra gången nu i somras rök säkringarna när kompressorn startade. VP reparatören mätte upp kompressorn och sa att det var kompressorhaveri. Reparatören sa att det antagligen inte skulle löna sig att byta kompressor, en del av elektroniken behövde bytas också.

Har ingen aning om varför kompressorerna pajat. Tyckte före senaste haveriet att pumpen gick stora delar av dygnet trots att det inte var speciellt kallt. Det enda problemet jag haft är att jag haft svårt att avlufta systemet, så det far omkring en del bubblor trots mikrobubbelavskiljare + att det bubblar och susar i rören när växelventilen till VVB ändrar läge. Pumpen är på 7kw (kanske ngt stor) har gått 30500 timmar på 13 år och startat 8200 gånger. Eltillsatstiden är i och för sig 2300 timmar, men jag körde med eldrift en halv vinter innan jag fick bytt kompressorn första gången. Har en 300 L VVB kopplad till pumpen via växelventil.

Montörerna som felsökt har varit väldigt svävande när det gäller orsak. Tycker det är ganska dåligt att kompressorerna inte hållit längre. Är det någon som har någon teori om vad som kan vara fel?
Nu har jag i alla fall fått en offert på en 1245 med buffertank, mikrobubbelavskiljare och expansionskärl. Hela kalaset inklusive borttagning av det gamla kostar 120 000:-

Eftersom bara halva huset är uppvärmt med bergvärme (gammalt hus med elvärmeslingor i källare och två badrum) så får jag svårt att räkna hem installationen inom rimlig tid.
Lite svårt att beräkna vinsten pga. den blandade uppvärmingen. Har ca 110 m2 vattenburen golvvärme och 2 konvektorer (lågtemp) kopplade till VP. 100 kvm i inredd källare har elvärmegolv.
 
Årsförbrukningen ligger på ca 24000 kWh. Räknar att besparingen med VP sommar (endast varmvatten) ligger på 1000 kWh, resten av året ca 7000 kWh. D.v.s. totalt 8000 kWh. Nu är ju strömmen billig på sommaren, det gör kanske att VP uppvärmningen inte sparar så väldigt många kronor under den tiden.

Är det värt att lägga 120 000 pÃ¥ en ny anläggning, eller finns det nÃ¥got bättre alternativ?  Jag är inte i behov av lösningar som man kan styra via mobiltelefon, min gamla pump med utegivare skötte sig utmärkt själv utan min inblandning.

Min första anläggning kostade totalt 60000, så den har väl gått +- 0 om man räknar in kompressorbytet.

mvh Conny

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #1 skrivet: 16 september 2012, 08:16:11 »
Hur stor del av fastigheten betjänar vp ?
vad har du som termisk avspegling? Rad eller golv värme?
du skrev att du trodde vp va för stor. delar man gÃ¥ngtiden med starterna fÃ¥r du ett snitt pÃ¥ 223 minuter per start i gÃ¥ngtid.. 2346 timmar per Ã¥r  ca 16423kwh har pumpen lämnat till dig pÃ¥ dom m2 den värmer inklusive varmvatten .

Kostnaden du fått är svår att säga något om då man inte vet hur det ser ut på plats.
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #2 skrivet: 16 september 2012, 08:36:06 »
Installerade en Nibe 1150 7kw 1999
En Nibe 1150 frÃ¥n 1999?   Sc:,h  MÃ¥ste ha varit en prototyp, kanske därför den gÃ¥tt sönder.

Byttes kompressorn bägge gångerna?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #3 skrivet: 16 september 2012, 08:43:29 »
Hej!
Jag tror det är en 1110-7.  ;)
Sen tror jag att starträknaren "varvat" så att den har 65536+8200=73736 starter på 13 år vilket blir ca 5600 starter/år.

Sen ska du fråga på en offert på en 1126-8 som då dockas mot din nuvarande VVB, bufferttanken är en bra option.

En fundering om luft i systemet, har du gamla radiatorer med slottsventiler?
Dessa är ökända för att läcka in luft i systemet, men det kan räcka med att packa om dem i så fall.
« Senast ändrad: 16 september 2012, 08:46:33 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #4 skrivet: 16 september 2012, 09:52:03 »
Packa om.... Asbest garn finns inte längre.... Byt om det är gamla best ventiler .. då får man även en chans att strypa in dom .
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad conny737

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #5 skrivet: 16 september 2012, 10:11:16 »
Hoppsan, det är klart det är en 1110 (Combi),  den är ganska lik pÃ¥ utsidan som en 1150. Blandade ihop dom..

Lite svårt att uppskatta hur mycket som värms av VP.
På övervåningen har jag ett badrum med elslingor och en konvektor kopplad till VP + stöd av två elradiatorer när det är kallt. Men i stort sett klarar konvektor + värme från första våningen att hålla varmt.
På första våningen har jag vattenburen golvvärme (VP) 100 kvm och ett badrum med elslingor.
I källaren har jag 15 kvm vattenburen golvvärme och av resterande yta (100 kvm) är ca 50% eluppvärmt. För att minska elförbrukningen från elgolven har jag satt in en konvektor (VP).

Carl har säkert rätt när det gäller antal starter, visste inte att den kunde varva. 5600 starter per år verkar vara rimligt, jag har uppfattat det som att den startar väldigt ofta. Det är därför jag tror att den är överdimensionerad. Dessutom gjorde reparatören ett snabbt överslag och menade att jag i princip skulle klara mig med en 4 kW pump.

Dagens Nibe värmepumpar är ju högre än min, jag har trångt om plats, framförallt i höjdled där den nuvarandepumpen står (slangarna från borrhålet kommer ut mitt i väggen). Därför föreslog firman att jag skulle slänga ut den gamla beredaren på 300 l och ha en integrerad VVB i värmepumpen i stället. Då skulle jag få plats med en bufferttank också.
Han sa ju att det blir mindre varmvatten, men som jag förstÃ¥r sÃ¥ ger värmepumparna varmare vatten i dag än tidigare, sÃ¥ det är kanske inte nÃ¥got problem.  Märkte det när min första kompressor byttes. Den gamla klarade bara 50 grader, den nya värmde upp till 55.

Jag har inga gamla element, bara slangar i golven och konvektorer (Delchi). Men det verkar vara en väldigt komplicerad installation i teknikrummet jämfört med andra nyare installationer jag sett på. Det är ventiler och pumpar och en massa rör kors och tvärs, när man installerade detta så sa de att det berodde på att jag skulle ha konvektorer och att dessa kräver egen cirkulation. Dessutom är golven på övervåning lagda i träbjälklag som tydligen kräver högre temperatur än golvet i källaren där rören ligger ingjutna, så man har också monterat en shunt.
Allt detta gör att det är väldigt komplicerat att lufta.

Är luft en trolig orsak till kompressorhaveri? I så fall måste man ju få ordning på detta innan en ny pump kommer på plats. Men att få bort luft i systemet borde väl inte vara någon kärnfysik antar jag? Problemet är kanske att det inte finns någon luftning på systemets högsta punkt. VP står ju i källaren.

mvh
Conny

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #6 skrivet: 16 september 2012, 10:19:52 »
Räkneverket kan ha varvat flera gånger om du upplever att den startar ofta.
Det finns otaliga värmepumpsanläggningar som är dåligt/obefintligt injusterade som går med 40-80 starter/dygn - och i de fall jag sett tidiga kompressorhaverier så har det ofta varit på just anläggningar där kompressorn startat/stoppat väldigt ofta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #7 skrivet: 16 september 2012, 10:29:28 »
Undvik den klenaste varianten på värmepump (jag tror den heter 5 kW), den har enfaskompressor.
Men troligen kan du gå ner en storlek till 6 kW modellen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #8 skrivet: 16 september 2012, 13:24:43 »
Angående just bygghöjd på dagens nibe VP så har du ju 1145 som är 150 cm hög. Är din befintliga VP ännu lägre än så?
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #9 skrivet: 16 september 2012, 13:42:53 »
Angående just bygghöjd på dagens nibe VP så har du ju 1145 som är 150 cm hög. Är din befintliga VP ännu lägre än så?

Senaste 1110 är 915 mm hög enligt installationsanvisningen, så betydligt lägre än 1145.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #10 skrivet: 16 september 2012, 17:43:02 »
När det gäller pumphaverier så finns det av förekommen anledning orsak att dubbekolla detta då många installatörer är väl glada att föreslå att byta anläggningen för en 3-siffrig bunt tusenlappar istället för att göra riktig felsökning och föreslår en reparation som kanske går på bara 3000:- ...

Kan dom inte exakt redovisa vad som är trasigt (kortslutning mellan fas si mot jord pÃ¥ ena kompressorn, en lindning avbrott eller halva värdet etc. )  utan bara svävande svar sÃ¥ finns det anledning att dra örona Ã¥t sig och mäta själv eller nÃ¥gon teknisk kunnig bekant för att fÃ¥ en andra opinion pÃ¥ detta.

Det finns trÃ¥dar här i mötet där ett fel ansÃ¥gs kräva en ny kompressor för tjock bunt med tusenlappar  men efter lite hejarop och rÃ¥d frÃ¥n forumet här och egen mätning med multimeter konstaterade att problemen satt i startapparaten och dess startströmsbegränsningsutrustning där kontaktorerna var brända och inte slöt alla faser och kunde lösas med nya delar för nÃ¥gon eller ett par tusenlappar och eget arbete till en fullt fungerande maskin igen.

Ytterligare tråd där en enfamaskin för poolvärme också fick domen - byt kompressor eller köp en helt ny produkt när det själva verket visade sig att motorkondensatorn hade gått sönder så att den inte kunde starta... också småpengar att fixa och med delar från ELFA att fixa...

När det är så stora belopp som 100 loppor så finns det verkligen en anledning att kolla 2 gånger och den som kollar inte gör några pengar på att frestats föreslå dyra lösningar.

 
 

Utloggad conny737

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #11 skrivet: 16 september 2012, 19:09:24 »
Hej!
Jag tror det är en 1110-7.  ;)
Sen tror jag att starträknaren "varvat" så att den har 65536+8200=73736 starter på 13 år vilket blir ca 5600 starter/år.

Sen ska du fråga på en offert på en 1126-8 som då dockas mot din nuvarande VVB, bufferttanken är en bra option.

En fundering om luft i systemet, har du gamla radiatorer med slottsventiler?
Dessa är ökända för att läcka in luft i systemet, men det kan räcka med att packa om dem i så fall.

Ser i Nibes prislista att det skiljer en hel del mellan 1126 som du föreslÃ¥r och 1245 som firman föreslÃ¥r. Om man leker med tanken att ta en 1226 (om jag nu vill ha inbyggd beredare) vad är egentligen skillnaden mellan denna och en 1245? Prisskillnaden är ju nästan 16000:-, men COP värdena är väl i praktiken närmast identiska? 

Är det alla möjligheter att läsa av värden och ställa in pumpen som kostar? Bryr mig inte så mycket om detta, tröttnade för många år sedan på att föra statistik på VP tid, starter och hur mycket elförbrukningen minskat.
Men nu är jag ju en sån där som bara använder min smartphone som telefon... ::)

Utloggad conny737

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #12 skrivet: 16 september 2012, 19:23:49 »
xxargs,
Tack för att du uppmärksammade mig på detta. Kanske är det ngt skumt? Killen kopplade bort fasledningarna till kompressorn och mätte på dessa. Då sa han att kompressorn var slut. Nu är ju inte jag någon elektriker, så jag frågade aldrig hur han såg det.
När han (med ledningarna till kompressorn fortfarande frånkopplade) startade värmepumepn via en meny började det "dirra" i startkontaktorn till kompressorn. Han sa att den måste bytas också, dessutom borde man byta driftskontaktorn också.

Men om detta kan vara någon förklaring till varför kompressorn går igång någon sekund för att därefter lösa ut säkringen har jag ingen aning om. Ska se om jag hittar tråden du nämnde så kan man kanske se med ett multi instrument vad han menade.

Utloggad conny737

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #13 skrivet: 16 september 2012, 20:29:25 »
Hittade en tråd med rubriken "Kompressorhaveri: Är det värt att rusta?? eller byte?? Fighter 1110 8,5kw"

Det är ju en likadan pump som min fast större. Killen som hade problem hade med en videosnutt i sin tråd där man hörde hur hans mjukstartsrelä lät. Jag har något som heter startkontaktor, vet inte om det är samma som mjukstartsrelä, men det sitter på samma plats som hans mjukstart.

Ljudet från mitt relä låter exakt som hans mjukstart. Så jag får väl gå ner och försöka mäta upp kompressorn, kan ju alltid hoppas på att den antagligen felaktiga kontaktorn inte tagit kål på kompressorn.
Men med min vanliga tur sÃ¥..... 

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #14 skrivet: 16 september 2012, 21:53:25 »
Det är förmodligen samma fast det kallas olika namn.

Nå det låter nu som att killen faktiskt har varit där och tittat och mätt upp, eftersom han säger att kontaktorerna är dåliga så verkar han ha identifiera problemet.

Dom relativt ofta start och stoppen har helt enkelt slitit ut reläerna och orsakat den troliga kompressorhaverier när kontaktorerna inte sluter som de skall längre och kört kompressorn pÃ¥ tvÃ¥fas - dock borde en sÃ¥dan drift ha dragit säkringen ganska kvickt om inte säkringen är för överdimensionerad (läs - du skulle ha haft ett motorskydd till varje kompressorn) 

(nu vet jag inte om dessa har gemensam kylslinga eller om det är ihopkopplat)

---


Om du gör kompressorn helt spänningslös (ut med 3-fas handsken, säkerhetsbrytaren till off och lås den i det läget på något sätt eller drar ut 3-fassäkringarna)

med multimeter i AC-läge kolla att du inte längre har spänning pÃ¥ faserna,  max nÃ¥gon enstaka volt istället för 400 Volt,  och därefter mäta mellan dom 3 pinnarna pÃ¥ kompressorn när du försiktigt tagit bort dess anslutning genom att dras rakt utÃ¥t (om du mÃ¥ste bända för att det skall krypa ut sÃ¥ gör det med väldigt smÃ¥ steg var gÃ¥ng med tvÃ¥ mejslar eller dyligt - ingen vÃ¥ld här utan lirka pÃ¥ här dÃ¥ det kan gÃ¥ ganska tungt dÃ¥ fjädertrycket som klämmer mot stiften i hylsorna är ganska ansenlig, det är glasförseglingar som hÃ¥ller pinnarna i kompressorchassiet, fotografera exakt hur det sÃ¥g ut före med en digitalkamera - sÃ¥ att du vet hur du skall stoppa tillbaka det rätt), med multimeterns Ohm-läge, notera värdena och därefter mäta samma pinnar igen fast med ena pinnen mot jordanslutningen i skÃ¥pet,  är värdet lÃ¥gt eller piper sÃ¥ är det tyvärr..., samma sak om det skiljer sig mycket pÃ¥ värdena mellan lindningarna.

Egentligen skall man ha en megger som testar tåligheten mellan pinnarna och jorden men om det piper mellan pinne och chassie med vanlig multimeter så har du besked att det är kortis.

---

Om kompressorerna kör pÃ¥ samma kylslinga och den ena brunnit sÃ¥ är inte situationen speciellt bra även om den andra kompressorn skulle vara körbar, när det har brunnit sÃ¥ har det kommit ut massor av gaser och annat i partikelväg medan lindningen brann sönder och detta har förstÃ¥s pÃ¥verkat hela kylsystemet, vilket gör att om man försöker köra vidare med den andra kompressorn sÃ¥ är det bara en tidfrÃ¥ga innan den ocksÃ¥ gÃ¥r sönder   

är det separata system med egna rör och värmeväxlare så är det inget hinder att du kör vidare på den andra kompressorn - efter att du bytt kontaktorerna och startströmsrusningsskyddet - dock har den bara halva kapaciteten mot innan.

att det skall gå på kanske 100 papp för att byta kompressor tycker jag låter dyrt.

kolla istället vad nya kompressorer kostar (du har säker beteckningen pÃ¥ dessa - surfa efter dessa) sÃ¥ att du har en hum vad de kostar sÃ¥ att de inte säger att kompressorn kostar 30' st när du vet att du kan köpa dess pÃ¥ internet för 5' styck och säger dÃ¥ att du överväger att ta hem dom själv isÃ¥fall om inte priset är rimligare,  kolla vad de tar i arbetstid samt förväntad monteringstid.

Begär en offert var kompressorbyte kostar helt enkelt, för 100 papp så skulle du kunna ha folk hela veckan och så besvärligt är det inte (kolla dina gamla räkningar)

 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!