Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE 1110-15 med LP problem (felsökningshjälp snälla :-)  (läst 1130 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Benny A

  • Energiingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hallåsan.

Behöver lite hjälp med att brainstorma fram vad det kan vara.
Bakgrund.
Innan idag ringde sambon (som jobbar där pumpen är instalerad) och berättade att det var fryskallt i ett av husen som hennes arbetsgivare äger.
Det har troligen inte funnits fungerande värme på minst 1 vecka då vissa ställen hade ett par minusgrader inomhus (det är ett RIKTIGT stabilt stenhus i Skåne, visserligen har det varit svinkallt men det tar ändå lite tid att kyla ner ett sådant hus!).

Nåväl rent tekniskt såg det ut såhär när jag kom dit.
Värmepumpen indikerade inga fel men gick inte, vid kontroll hadde 2 av huvudsäkringarna gått (20 Amp).
OBS felindikeringslampan på pumpen blinkade INTE!!!

Temperaturen på väreledningsystemet låg nere på endast 1 plussgrad (troligen tack vare att där sitter 2 hyfsat stora cirk pumpar och vispar runt).

Markslingan låg på 3+ (varmare i marken än i huset med andra ord....).

Snabbt byte av säkringarna och så skall jag kunna starta om, trodde jag...

Vid första startförsöket tar det ca 30 sek sedan löser lågtryckspresostaten.
Jag återställer och prövar igen, samma resultat.

Har något svagt minne sedan jag gick nån kurs uppe hos Nibe (eller om det möjligen var CTC, har pillat lite med ganska många märken hos tidigare arbetsgivare.) om att LP kan lösa om framledningen är FÖR låg .
Startar igång tillsatsen (oljepanna) och låter denna jobba till jag har en temp på ca 35 grader att gå igång mot.

Samma resultat, ca 1 min sedan löser LP.

Kollar köldbärarpumpen, den tuffar på som den skall, trycket är som det skall i slingan (jordvärme inte bergvärme!).

Kollar synglaset vid nästa uppstart. Ina bubblor alls de första 30 sekunderna, sedan kommer en ström av bubblor ( mer eller mindre skum som yr förbi). skummet pågår ca 30 sekunder sedan bryter pumpen igen.

Flödet verkar vara ok i kylslingan ( har inte öppnat helt men han få fram liten lagom diff mellan fram och retur på kyl sidan.

Vid startförsöken klarar sig säkringarna!

Det har aldrig varit några dylika problem med denna pump tidigare ( har varit där och hjälpt dom trimma in pumpen mot huset samt trimma in lite mot oljepannan)

Så, någon som har något förslag på vad det kan vara, är det något av standard lösningarna i vatten/spritslingorna som spökar eller något elfel? Dvs fel som man själv kan titta på. Eller är det till att ringa kyltekniker?
Köldmediesidan vill jag inte rota i när man inte har varken rätt grejor hemma eller har något giltigt cert att vifta med om något skulle skita sig ännu mer. (finns väl en anledning till att man bör ha rätt utbildning i dom områdena...).

Så, nu rullar det på med Olja och elpatron av bara den!
Någon som har bra tipps på vad man kan kolla?

mvh
Benny



Benny
Energi, det enda som består!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om köldbärarflöet är OK så kan det vara brist på köldmdium (R407), fel på expansionsventil eller fel på lågtryckspressostaten.
Bubblorna i synglaset tyder på brist på köldmedium.

I vilket fall så måste du ta dit en kyltekniker som får kolla på grejorna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!