Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vattenrikt hÃ¥l  (läst 7904 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:vattenrikt hål
« Svar #15 skrivet: 29 augusti 2004, 12:04:43 »
Det stora nackdelen som jag ser det skulle vara om det tog tid innan vattnet strömmade in igen.  Tappar man upp en full bubbelkopp, kör tvättmaskin Ã¥ diskar samtidigt sÃ¥ vill jag ju ogärna att nivÃ¥n sjunker. Tror inte det är nÃ¥gon större risk med min borra, men man VET ju inte, Ã¥ det skulle ju kännas kymigt att ringa tekniska pÃ¥ kommun bara ett par dagar efter man varit stöddig Ã¥ sagt upp vattnet... ::)

När det borrade hos mig sÃ¥ fick de första vattnet pÃ¥ 16 meter, där första trasberget lÃ¥g, DÃ¥ var det hanterbart, men nÃ¥gonstans kring 60 m sÃ¥ gick de pÃ¥ en stadig Ã¥der, ca 13.000 liter/timmen. Formligen vräkte vatten ned i containern, de ned i containern med en pump som klarade 20 kubik i timmen Ã¥ vräkte ut vattnet i slänten (bor bra till för dylika övningar). De körde vad pumpen klarade och lyckades hÃ¥lla containern  3/4 full hela tiden (stÃ¥lena tog dÃ¥ sin vackra tid pÃ¥sig innan de gick ned)

Så rimligtvis så borde det funka med att ta ut precis allt vatten jag behöver ur hålet utan att vara orolig för att jag sänker vattenpelar´n mer än nån minut, men man ska ha något att grubbla på åsså, fick till det så fint när jag täckte slangarna att jag inte är så pigg på gräva upp det, sedan har vi ju vunnit tävlingen "norrlands godaste kranvatten", vid tävlingen "sveriges godaste kranvatten -97", bara det är ju värt att behålla kommunens vatten för (ehh..ja, de har vattentäckten ca 700 meter från mig ) ::)

Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad iSpiNNeN

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:vattenrikt hål
« Svar #16 skrivet: 29 augusti 2004, 12:11:47 »
Tänk på att vid 100m aktivt borrhål bör man inte ta
ut mer än energi motsvarande 1 kubik olja eller 8000kWh, gör man det riskerar man att isen i hålet inte hinner smälta bort till nästa uppvärmningssäsong.
D.v.s. permafrost uppstår.

Se hålet som en oljetank som man bara kan fylla på en gång om året
0451-611 00

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:vattenrikt hål
« Svar #17 skrivet: 29 augusti 2004, 12:13:25 »

Är du utanför skyddsområdet för kommuns vattentäkt?
Om du bott närmare hade dom med lite oflyt nekat dig att anlägga bergvärme/ytjordvärme!! >:( :o

Om du pumpar nog mycket kanske kommunens vattentäkt sinar dÃ¥ mÃ¥ste dom köpa vatten av dig  :o ;D ;D 8)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:vattenrikt hål
« Svar #18 skrivet: 29 augusti 2004, 12:16:41 »
JodÃ¥, jag ligger utanför, de sa dÃ¥ inte ett pip dÃ¥ jag ansökte inför borrhÃ¥let men de försörjer byn frÃ¥n brunnar bara en bit (ca 700 meter) härifrÃ¥n. Sälja vatten till kommun, jodÃ¥, men dÃ¥ bli´re pÃ¥ flaska  ;D
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:vattenrikt hål
« Svar #19 skrivet: 29 augusti 2004, 12:21:55 »
Bra att du anmälde borran då har ju du ditt på det "torra"

Här är det många som säljer på flaska, men det är inte lagligt har jag hört.
Konstigt vatten verkar det oxÃ¥ va, vetetusan vilken källa dom hämtar det ur  :o :o  ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Bob_the_builder

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
Re:vattenrikt hål
« Svar #20 skrivet: 31 augusti 2004, 00:36:08 »
Är det sorten man kan bli allergisk mot? Får alltid sån huvudvärk...
Nibe Fighter 1215-5 + FLM30 i egenbyggd (2003-2006) villa på 155 m2. 83 m aktivt i gammal vattenbrunn. Alldeles för grunt i teorin, men i praktiken funkar det!

Utloggad Erland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:vattenrikt hål
« Svar #21 skrivet: 31 augusti 2004, 14:31:48 »
När jag fick borrat i våras hade jag specificerat 200 m totalt djup till en värmepump som levererar ut 10 - 11 kW. Under borrningen kom vatten på 69 m, 97 m och sedan massor av vatten och trasigt berg på 113-114 m. Protokollet anger 20 000 l/tim (mätt genom "blåsning", alltså hur mycket vatten som kommer med tryckluften upp under borrningen). Den stora containern fylldes på snabbt och en länspump för att avlasta containern behövdes. Man gick vidare (sakta) till 121 m men borraren sade att det inte var någon chans att fortsätta till 200m med det vattenflödet och jag har ingen anledning att betvivla det. Därför gjorde man ett andra borrhål, ansatt 5,5 m från det andra (platsbrist!) men lutat 18 grader. Det borrades till 121 m det också och dess avstånd till det första är drygt 40 i nederändarna. Med hänsyn till jorddjup (8 resp 10 m) och vattennivå (2,2 m under markyta) räknar jag med att dessa två hål motsvarar minst 210 m aktivt hål vilket är ca 20 % mer än de kalkyler jag fått.
Det skall bli mycket intressant att se om de bÃ¥da hÃ¥len ger pÃ¥tagligt olika effekt.  De är i allt utom vattenmängd under borrningen sÃ¥ lika att skillnaden borde bero just pÃ¥ denna faktor. Man kan ju omöligen verta om det är tämigen stillastÃ¥ende eller starkt rörligt vatten, bara i det senare fallet kommer det att vara av betydelse. Det gäller inte bara rörlighet i sidled, utan ocksÃ¥ eventuell omsättning mellan vatten frÃ¥n olika djup, det kan alltsÃ¥ mycket väl bli en strömning i vertikal led. Problemet är ju bara att man inte vet nÃ¥got säkert. När det första, riktigt vattenrika hÃ¥let  just borrats färdigt övervägde jag om jag skulle vÃ¥ga stoppa där, men 10-11 kW pÃ¥ 115 m aktivt hÃ¥l är ren gambling och jag vÃ¥gade inte.
En del av svaret kommer i vinter. Just nu tar jag ju praktiskt taget inte ut nÃ¥gon energi, vid de enstaka gÃ¥nger pumpen kör gÃ¥r temperaturen pÃ¥ KB in inte under 9 grader. Men jag har monterat ett termoelement pÃ¥ de tvÃ¥ ingÃ¥ende rören (dvs ett frÃ¥n vardera borrhÃ¥let) och tänker mäta upp eventuell temperaturskillnad. Flödet bör rimligen vara detsamma. Om det skulle vara  stor temperaturskillnad kan jag strypa det ena flödet eftersom jag satt in ventiler pÃ¥ rören redan. Vi fÃ¥r se !

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:vattenrikt hål
« Svar #22 skrivet: 03 september 2004, 13:47:08 »
Helt rätt erland. Har man flera hÃ¥l ska man strypa flödet  ( i det kallaste hÃ¥let) sÃ¥ att samma temperatur erhÃ¥lles. dÃ¥ nyttjas hÃ¥len optimalt.
Jag kör en anläggning med fyra borror, efter injustering pÃ¥ flöde av installatören märkte jag pÃ¥frysning snabbt pÃ¥ en av borrorna. Djupen skilde kraftigt ändÃ¥ ströp man till samma flöde  >:( :o :o
Nu efter en hel del rattande har jag hittat rätt.  ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!