Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förklaring: Direktel, vattenburen elvärme & oljeeldning?  (läst 3040 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TMC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Hej,

Har i de senaste veckorna villatidningar läst att en genomsnittsvilla i Sverige förbrukar följande:

Direktel: 20.000 kWh
Vattenburen elvärme: 22.500 kWh
Oljeeldad värme: 2.8 kbm

Här planerar man att bygga nytt hus och alla pratar frånluftsvärmepump eller berg/jordvärme,
men med ovanstående siffror verkar det ju som att direktel förbrukar mindre ström än
vattenburen elvärme - vad har jag missat?

Panasonic HE-12DKE som värmer sutteränghus på 145 (övervåning) + 40 (undervåning) kvm placerad på övervåningen ovanför trappan uppe vid taket med helt dold installation dragen innanför fasadpanel och under utanpåliggande terass till ytterdelen vid östersidan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Förklaring: Direktel, vattenburen elvärme & oljeeldning?
« Svar #1 skrivet: 21 november 2005, 09:41:53 »
Troligen är det så att man har räknat med att huset behöver 20 000 kWh netto för uppvärmning och varmvatten och räknat med vad som behöver tillföras brutto för de olika alternativen.

Vattenburen elvärme ger förluster i pannan och den stÃ¥r ofta pÃ¥ ett ställe där förlusterna inte kommer huset tillgodo. Jag tycker dock att 2500 kWh är lite väl stora förluster, trodde att man räknade med 5 % för en elpanna.  En oljepanna har rätt stora förluster vilket gör att ca 28 000 kWh behöver tillföras i form av olja. 

Vitsen med bergvärme är att det krävs mindre än 7000 kWh för att producera de 20 000 kWh huset behöver.

I en hel del kommuner går det inte att få bygglov om man kommer med en ansökan som innehåller direktel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Förklaring: Direktel, vattenburen elvärme & oljeeldning?
« Svar #2 skrivet: 21 november 2005, 12:38:53 »
Direktel ger förvisso också förluster.
Radiatorerna placeras vanligtvis på ytterväggar under fönster för att eliminera kallras från fönster.
Detta ger ökade förluster genom ytterväggen bakom elementet och ökade förluster genom fönstret på grund av ökad lufthasighet och konvektion vid fönsteret.

Utloggad TMC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Förklaring: Direktel, vattenburen elvärme & oljeeldning?
« Svar #3 skrivet: 22 november 2005, 10:30:35 »
Men nu skall vi ju ha frånluftsvärmepump - är det en effektivare uppvärmning än elpanna - eller är det bara en annan benämning på samma sak?

En elpanna för mig är varmvatten som värms upp av el och sedan cirkulerar i ett vattenburet värmesystem (golv eller radiatorer) - eftersom frånluftsvärmepumpen återvinner värme borde den väl vara effektivare, hur mycket el tror ni det går åt för att producera de 20 000 kWh huset i exemplet kräver?
Panasonic HE-12DKE som värmer sutteränghus på 145 (övervåning) + 40 (undervåning) kvm placerad på övervåningen ovanför trappan uppe vid taket med helt dold installation dragen innanför fasadpanel och under utanpåliggande terass till ytterdelen vid östersidan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Förklaring: Direktel, vattenburen elvärme & oljeeldning?
« Svar #4 skrivet: 22 november 2005, 15:24:00 »
Men nu skall vi ju ha frånluftsvärmepump - är det en effektivare uppvärmning än elpanna - eller är det bara en annan benämning på samma sak?

En elpanna för mig är varmvatten som värms upp av el och sedan cirkulerar i ett vattenburet värmesystem (golv eller radiatorer) - eftersom frånluftsvärmepumpen återvinner värme borde den väl vara effektivare, hur mycket el tror ni det går åt för att producera de 20 000 kWh huset i exemplet kräver?

Nybyggda hus brukar vara så välisolerade att de har ett lägre energibehov än genomsnittsvillan. En FLVP sparar då kanske hälften av energibehovet till värme och varmvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förklaring: Direktel, vattenburen elvärme & oljeeldning?
« Svar #5 skrivet: 22 november 2005, 15:56:25 »

Vattenburen elvärme ger förluster i pannan och den stÃ¥r ofta pÃ¥ ett ställe där förlusterna inte kommer huset tillgodo. Jag tycker dock att 2500 kWh är lite väl stora förluster, trodde att man räknade med 5 % för en elpanna.  En oljepanna har rätt stora förluster vilket gör att ca 28 000 kWh behöver tillföras i form av olja. 


Inte för att jag är säker, men i något utbildningsmatrial för VVS:are kunde man läsa att formeln för att räkna om olja till kWh på årsbasis var som följer:

oljan uttryckt i antal liter * 10,6 * 0,75 = kWh

Och om detta stämmer skulle 2,8 m3/år olja motvara 22 260 kWh/år
Någon annan som vet om detta är en riktig översättning?

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Förklaring: Direktel, vattenburen elvärme & oljeeldning?
« Svar #6 skrivet: 22 november 2005, 16:11:46 »
Inte för att jag är säker, men i något utbildningsmatrial för VVS:are kunde man läsa att formeln för att räkna om olja till kWh på årsbasis var som följer:

oljan uttryckt i antal liter * 10,6 * 0,75 = kWh

Och om detta stämmer skulle 2,8 m3/år olja motvara 22 260 kWh/år
Någon annan som vet om detta är en riktig översättning?

// Grolim

Det ska stämma. 0,75 är Ã¥rsverkningsgraden som kan var högre eller lägre beroende pÃ¥ panna och skötsel. 10,6 är antalet kWh/L olja. 10,6 är lite för högt för att gälla villaolja, där brukar man räkna med 9,9 eller 10.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förklaring: Direktel, vattenburen elvärme & oljeeldning?
« Svar #7 skrivet: 22 november 2005, 16:20:48 »
Det verkar som om det var ett äldre matrial som uppgifterna stod i, troligen gällde dom där "10,6" den äldre, fetare mk III oljan och inte dagens magrare mk I.

OK, i så fall så blir svaret på beräkningen = 20 790 eller 21 000 kWh/år beroende på om man räknar med 9,9 eller 10.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Förklaring: Direktel, vattenburen elvärme & oljeeldning?
« Svar #8 skrivet: 22 november 2005, 16:26:31 »
Ska man dimensionera en VP kan det va lugnast att räkna med 80-90% verkningsgrad. Även om den verkliga verkningsgraden är 75%.
Då får man en VP som är lite större.
Enbart om man vill unna sig lite varmare när man får "billig" värme kan det va nödvändigt.

En sak jag tänkt på är att det nog är fel att använda årsmedelverkningsgrad i en kalkyl för VP. Då får man väl för liten VP?
Räknar man med dom mycket stora tomgångsförlusterna på sommaren kommer man ju fram till en för låg verkningsgrad då huvuddelen av energin används!?
Vore det inte bättre att använda verkningsgraden vid hyfsad kyla, det är ju då enrgin används!

Eller cyklar jag  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!